سلام و عرض ادب...
بهترین منتقد برای یک اثر،خود مولف است.به همین دلیل است که یک اثر هنری در طول زمان بارها توسط صاحب اثرسیلق میخورد و چکش کاری میشود تا در نهایت فرخنده اثری نیک هم به جهت ظاهر و هم به جهت باطن پدید آید.
یک اثر قابل نقد را می شود از چندین زاویه مورد تحلیل قرار داد.
چه از سویه های رگه های فلسفی یک اثر و چه از نظر فن بیان،مکاتب،صورخیال و یا حتی به جهت هرمونوتیک و همین طور گرایش سیاسی یک اثر.
که همه و همه فقط در نوشته ای قابل بررسی است که قابل باشد،درست مثل همین اثر.
گرنه باقی اوقات آب در هاون کوبیدن است و زنجیر بر لبان منتقد گزیده تر.
از جمله ی نیکی های این اثر شگرف می توان یه چند پهلو بودن این اثر اشاره کرد که به خوبی در بعضی قسمت ها به اوج می رسد و رگه های فکری خالق را به نمایش می گذارد.
این اثر را عصیانی دیدم در خروش و جوششی منطق گرا در عین حال دست به عصاوارانه
شاعر حرکت به سوی رادیکال ها را نکوهیده قلمداد می کند و همین طور در دیدگاه عزیزان هم نقد درخوری بر گرایش تفکر چپ نوشته شد و به سوی عصیانی بر انترناسیونالیسم گام ها فرا رفت،ولی اینکه آیا میشود با چند سطری این دیدگاه را به نقد کشید یا خیر خود بحثی سوای ماجرا دارد و فرصتی مسبوط می طلبد،ولی باید توجه داشت که در برهه ای از زمان در اجتماعات انسانی تفکری خاص مورد پسند است و اتفاقا راهگشا نیز خواهد بود و همین هاست که صفحه صفحه ی تاریخ را پر بار و گران بار کرده است.
اما چیزی که تاریخ نشان داده مربهن و آشکار است.
در این اثر فاخر یکی از قسمت هایی که بسیار دوست داشتم این قسمت است:
می دانستی !
در این دیار
هوشمندان ، شیشه به رگ می زنند
**
و همین یک جمله خودش کافیست تا مخاطب را تلنگری بزند...و بیغوله های فکری را به خوبی به تصویر کشد.
چه می توان گفت در برابر چنین اثر زیبایی جز تحیسین..
اما از آنجا که ما همه هنرش را گفتیم و هنوز هم البته مانده است و ورق ورق حرف لازم دارد بگذارید عیبش را هم کنار نیندازیم...
همان طور که خود شاعر به عنوان. منتقد بیان می دارد،ابطالو روده درازی مهمترین ضعف این اثر فاخر بشمار می رود،اما بگذارید یکی را هم بنده رویش بگذارم.
مگر نه این است که مخلطب یک اثر هنری عوام هستند؟
پس خیلی از پیچیدگی در این اثر گاهن تفکر را بر انسان سخت میکند و ذهن را درگرو میکرد اما دریغ از برداشت درخوری...
شاعر باید توجه داشته باشد که اثر را برای خود نمیسراید و باید معتقد به مرگ مولف باشد.(البته این ها سلیقه ی بنده است) ممکن است عزیزان قبول نداشته باشند و این مورد احترام و تعزیت بنده است.
استاد صحبت پارکی گرانهر،بسرایید به شادی و نیکی تا همیشه
یاعلی مدد
پاینده باشید
در نهایت از صفحه خوبتان می اموزم و برای سلامتیتان دعا می کنم