سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 22 ارديبهشت 1403
    4 ذو القعدة 1445
      Saturday 11 May 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        شنبه ۲۲ ارديبهشت

        حجاب

        شعری از

        محمود اصلاحی

        از دفتر سهره سینه سرخ نوع شعر دوبیتی

        ارسال شده در تاریخ پنجشنبه ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ۲۲:۳۰ شماره ثبت ۱۲۳۵۵۱
          بازدید : ۵۶۲   |    نظرات : ۴۸

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر محمود اصلاحی

        حجاب
        کمال هر زنی حفظ حجابست
        حجاب آموزه ی اسلام نابست
        هر آنکس ترک این واجب نماید
        بدون شک سزاوار عذابست
        ۱۰
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        عباسعلی استکی(چشمه)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۹:۰۰
        درود بزرگوار
        بسیار بجا و زیبا بود
        موثر خندانک خندانک
        محمد رضا خوشرو (مریخ)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۲۱:۴۵
        درود .
        زیبا بود و
        بی پروا...
        موفق باشید .
        خندانک
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۵
        به شخصه دوست دارم توی آتیش جهندمش بسوزم.. خوشم میاد از جهندم.. بهشت رو دوست ندارم.. مال شما باشه..


        درود خندانک
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۳۸
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۴۰
        با اگاهی بری تو جهندم ...بهتر لز با جهالت بری بهشت
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۱۶
        سلام شاهزاده خانوم بزرگوار .شما مختارید . شما رو ارجاع میدم به آیه ۳ سوره انسان
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۰۷:۱۷
        درود بر شما..
        زیبا به دل نشست..
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        جواد مهدی پور
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۰:۴۰
        حجاب ، شیرازه ی کتاب عفت است


        درود بر شما اصلاحی عزیز


        زیبا سرودید

        زنده باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۲۶
        درود بر شما عبارت نغزی است در باره حجاب
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۱:۵۱
        سلام بشدت با مصراع اخرتون مخالفم
        شعر زیبایی بود که خراب شد چرا عذاب؟؟؟
        هیچکس جای خداوند نمیتونه حکم بده
        یاحق خندانک
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۴:۰۷
        سلام برادر عزیز منم با شما موافقم هیچکس نمیتونه به جای خدا حکم عذاب بده در شعر هم چنین ادعایی نشده .نمیدونم شما از کجا چنین برداشتی کردید . مقصود فقط بیان حکم الله بود به زبان شعر
        ارسال پاسخ
        محمد قنبرپور(مازیار)
        محمد قنبرپور(مازیار)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۲۱:۲۶
        من میگم خداهم همچین حکمی نداده خندانک
        محمد اکرمی (خسرو)
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۲۷
        خندانک خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۱۸:۴۹
        درودبرشما بسیار پرمفهوم قلم زدید وعالی بود 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        منیژه قشقایی
        شنبه ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ ۲۱:۵۰
        درود برشما و اطمینان دارم خداوند نیز عذابی نمی دهد خندانک
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶
        سلام و درود خدا بر شما عزیز بزرگوار . مومن همیشه در خوف و رجاست اطمینانی در کار نیست . قرآن به صراحت کسانی را که از حدود الهی تجاوز می کنند ظالم و ستمکار نامیده و برای آنان وعده عذاب داده است.
        وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ بقره(229)
        وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ نساء آیه (14)
        ارسال پاسخ
        علی باقری خورآبادی
        سه شنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۵:۰۰
        سلام و درود بر شما..

        ((و من یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره))
        سوره زلزال
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        يکشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ ۱۳:۵۵
        یک سوال دارم

        خدا چرا باید جامعه ای بسازد با علم بر اینکه کسی در آن به دستورش عمل نمیکند
        که سپس او را مجازات کند ؟ چنین چیزی بیهوده کاریست و در حیطه کارهای خالق نیست
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۵۳
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۴۶
        سلام برادر چرا کسی عمل نمی کنه ؟ پس این هم دارن عمل می کنن چیه ؟ مگه خلق همه کافرند ؟
        احسان فلاح رمضانی
        احسان فلاح رمضانی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۱۳
        سلام و درودها جناب اصلاحی بزرگوار ادیب ارجمند خندانک خندانک خندانک

        فکر میکنم اولین باری که شعر حجاب شما رو دیدم یکی دو هفته پیش بود و همون اوایلی که ارسال کرده بودید اما اونموقع پیامی برای شما ارسال نکردم تا این شعر دچار حواشی بیشتر نشه و الان هم که دوباره پای این اثر حاضر میشم چون بصورت اتفاقی پیام یکی از کاربران رو مشاهده کردم.

        اینکه شما قلم متعهدی دارید بر کسی پوشیده نیست اما طرز بیان بسیار بهتر از این میتونه بر صفحه جاری بشه

        اینکه حجاب جزو احکام مسلم خداوند در قرآن هست و در چندین آیه بخصوص سوره نور ذکر شده اونهم مستقیما و بدون هیچ پرده پوشی و ابهام حاکی از اهمیت این دستور نزد خداوند هست در تحکیم بنیان خانواده ها و داشتن جامعه ای سالم و عاری از خیانت های عاطفی و جنسی که در اون روابط زن و مرد در چارچوب خصوصی تعریف شده و آوردن و نمایش جاذبه های جنسی در محیط اجتماع به اذعان جامعه شناسان غرب که بیشتر با این معضل گریبانگیر هستند سبب فروپاشی خانواده ها،تعرض های گسترده جنسی و گرایش به انحرافات وحشتناک همچون همجنسبازی و ازدواج با حیوانات شده.خوب تا اینجا همه ما قبول داریم که حکم و دستور خداوند از منظر عقلی و قواعد و ضوابط اجتماعی کاملا درست هست اما حتی خداوند هم سزاوار بودن عذاب برای فردی رو به این وضوح بیان نکرده که شما انجام دادین!!! بلی تبعیض و فرق گذاشتن بین احکام خداوند سبب عذاب هست یعنی همونطور که رباخواری،دزدی و ده ها گناه دیگه در صورت عدم توبه مشمول دوری از رحمت خداوند هست عدم رعایت حجاب و برهنگی هم همینطور اما باید قبول کنیم که خیلی از جوانان ما از فلسفه احکام خداوند اطلاعی ندارن و یا هرگز سراغ کتاب قرآن نرفتن تا بفهمن که حجاب هم جزو احکام خداوند هست و یا در خانواده هایی پرورش پیدا کردن که رعایت کامل حجاب برای اونها عرف نبوده و اینکارشون عامدانه و بدلیل دشمنی با احکام خداوند نیست و خداوند وعده عذاب رو نه به این جوانان ناآگاه بلکه به سردمداران بی عفتی و مروجین بی حجابی همچون فلان استاد دانشگاه دنیا دیده و آگاه از فجایع برهنگی که برغم دانستن این معضلات باز هم سعی در ترویج این عمل با مقالات و نوشته های گوناگون داره و بدلیل دشمنی عامدانه با احکام خداوند یا فلان سردبیر و ستون نویس آگاه و کاربلد مجلات و روز نامه ها و فلان سیاستمدار زیرک و منافق داده که با اغواگری جوانان ما رو فریب میدن.یقینا جوانان ما رو خداوند مورد بخشش قرار میده اما عذاب ابدی برای روسیاهان و سردمداران کافر و منافق باقی میمونه.

        من با اینکه از شما بسیار جدی تر در مقوله قواعد اسلامی هستم اما هرگز بیانم رو آغشته به این الفاظ نمیکنم تا خدایی ناکرده بجای رویش سبب ریزش های بیشتر با قهر و خشم و بداخلاقی نشیم.

        حجاب و پوشش تا همین صدسال پیش و بنا به تصاویر و عکس هایی که موجود هست در قلب لندن و پاریس و برلین و سراسر اروپا سف و سخت توسط خود مردم اجرا میشده و متأسفانه با تبلیغات وحشتناک و ترویج فحشای بین المللی توسط سرمداران کفر و صهیونیست ها و اقدامات یهود بین الملل به اینجا رسیده وگرنه در ادیان گوناگون پوشش جزو بدیهیات احکام هست

        اینجوری فقط به حواشی دامن زده میشه و برخی که توانایی سرودن شعر و سواد پرداختن به ادب و قواعد دستور ادبیات رو ندارن و دنبال وقتگذرانی و صحبت های بی حاصل هستند رو سر اشتیاق میاره.لطفا بیشتر دقت کنید و بهانه بدست ناآگاهان از قوانین اسلامی ندید که به بهانه شعر شما خدایی ناکرده به خداوند و قرآن عظیم بد و بیراه بگن خندانک

        البته توان خودتون رو در زورآزمایی بزارید برای فلان دکتر بی سواد دانشگاه و فلان ستون نویس و شاعر قدر و کاربلد و بشخصه بسیار شایقم تا با این افراد کاربلد پنجه در پنجه شعر بزارم.یعنی بسیار شایقم طرف مقابلم نویسنده و سیاستمدار و شاعری کاربلد باشه تا با شعر جواب دندان شکنی به اونها بدم نه جوانان معصوم و بی گناه ما که حالا بخاطر شور و شوق جوانی ممکنه برخی هنجارها رو رعایت نکنن و همگی اونها عزیزان و خانواده ها و برادر ها و خواهران ما هستند و تمام توان و قلم خودتون رو به سمت اراذل سیاسی و نویسندگان کارکشته و شاعران کاربلد صرف کنید.این اقلیت محض نویسنده و اراذل حزبی و ستون نویس های جراید و مجلات در برابر جامعه یکدست و عزیز ما چیزی محسوب نمیشن خندانک همه اهالی این محفل ادبی هم برغم اختلاف دیدگاه ها عزیزان ما هستند خندانک

        موید باشید و سلامت خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۵۶
        درود بر جناب اصلاحی عزیز خندانک
        با اینکه خودم حجاب دوست دارم وحالا از نظر مذهبیون حجابم کامل ولی کاملا با شعرتون مخالفم ..
        زن کمالش در حفظ احترام وحرمت است چه بسا زنان باحجابی‌که نتونستن به وظیفه اصلیشون که تربیت فرزند هست برسند ولی زنانی به گفته ی مذهبیون بی حجاب ولی اسطوره هایی تحویل جامعه دادند ..
        موفق باشید
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۵۴
        سلام بانوی عزیز ممنونم از توجهتون . بدیهی است که مقصود این نیست همه کمال زن حجابست . حفظ حجاب یکی از چیزهایی است که مایه کمال زن است والبته مقصود اصلی از حجاب در اینجا اعم است و شامل عفت هم می شود در هر صورت مقصود این نیست که کمال هر زنی فقط و فقط حجابست و لاغیر ولی این هم بدیهی است که برای زن مسلمان حجاب و عفاف زیباترین کمال است و هر عقل سلیمی که مغلوب هوای نفس نشده باشد این را می پذیرد
        ارسال پاسخ
        نیلوفر تیر
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۳۶
        جالب است با ترازوی شما مثلا بیست میلیون خانم ایرانی که حجاب رو رعایت کنند در عذاب نیستند و کل خلایق جهان در عذاب خواهند رفت
        فکر کنم یک بهشت اختصاصی ایجاد شده است فقط افرادی با نگرش شما در آن هستند بقیه مردمان جهان هم تا ابد در مواد مذاب می سوزند😁
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۴۲
        سلام . بله بانوی بزرگوار کاملا روشنه هرکسی عمدا مرتکب گناه بشه مشمول عذاب الهی است بخشی از آیات قرآن را که در این خصوص صراحت دارد و در مورد متجاوزین از حدود الهی وعده عذاب داده است قبلا در همین جا آوردم .
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۳۶
        باعرض سلام و ادب محضر همه ی دوستان و منتقدین عزیز . همانطور که قبلا هم عرض کردم این شعر فقط بیان یک مسئله شرعی است مثل همه مسائل شرعی دیگه این امر واضح و بدیهیه که ترک هرگونه واجب یا حرامی موجب عقاب الهی هست و بنده لازم دیدم در شرایط فعلی که بسیاری آگاهانه یا از روی نا آگاهی این واجب مهم یعنی حجاب رو که مورد تاکید شرع مقدس هست بی اعتنایی میکنند با زبان شعر اهمیت اون رو و عواقب بی اعتنایی به آن رو که همانا عقاب الهی است به جامعه گوشزد کنم پر واضح است که اگر کسی از روی جهل و نااگاهی مرتکب چنین فعل حرامی شود یا بعد از ارتکاب توبه کند مشمول عذاب الهی نمی شود این کاملا روشن است و یک قاعده ی کلی در مورد همه ی گناهان است به هر حال باید به جوانان هم گفت که ترک واجبات الهی و انجام محرمات چه عواقبی دارد باید صریح و شفاف و بی پرده گفت تا اگر سوالی هم برایش ایجاد شد به سوالش پاسخ گفت . شعر بنده محتوای توهین آمیز یا خلاف عقل و شرع ندارد که باعث دلزدگی مخاطب شود مخاطب اگر انصاف داشته باشد و با ترازوی عقل آن را بسنجد خواهد فهمید که محتوای آن چیزی جز بیان حقیقت نیست که بنظرم گفتنش در شرایط فعلی یک تکلیف برای هم دلسوزان فرهنگ عمومی است . بازهم از توجه همه ی شما دوستان و منقدین عزیز که به زیبایی سخن راندید از صمیم قلب تشکر می کنم . ممنونم که عنایت فرمودید .
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵
        باعرض سلام و ادب محضر همه ی دوستان و منتقدین عزیز . همانطور که قبلا هم عرض کردم این شعر فقط بیان یک مسئله شرعی است مثل همه مسائل شرعی دیگه این امر واضح و بدیهیه که ترک هرگونه واجب یا حرامی موجب عقاب الهی هست و بنده لازم دیدم در شرایط فعلی که بسیاری آگاهانه یا از روی نا آگاهی این واجب مهم یعنی حجاب رو که مورد تاکید شرع مقدس هست بی اعتنایی میکنند با زبان شعر اهمیت اون رو و عواقب بی اعتنایی به آن رو که همانا عقاب الهی است به جامعه گوشزد کنم پر واضح است که اگر کسی از روی جهل و نااگاهی مرتکب چنین فعل حرامی شود یا بعد از ارتکاب توبه کند مشمول عذاب الهی نمی شود این کاملا روشن است و یک قاعده ی کلی در مورد همه ی گناهان است به هر حال باید به جوانان هم گفت که ترک واجبات الهی و انجام محرمات چه عواقبی دارد باید صریح و شفاف و بی پرده گفت تا اگر سوالی هم برایش ایجاد شد به سوالش پاسخ گفت . شعر بنده محتوای توهین آمیز یا خلاف عقل و شرع ندارد که باعث دلزدگی مخاطب شود مخاطب اگر انصاف داشته باشد و با ترازوی عقل آن را بسنجد خواهد فهمید که محتوای آن چیزی جز بیان حقیقت نیست که بنظرم گفتنش در شرایط فعلی یک تکلیف برای هم دلسوزان فرهنگ عمومی است . بازهم از توجه همه ی شما دوستان و منقدین عزیز که به زیبایی سخن راندید از صمیم قلب تشکر می کنم . ممنونم که عنایت فرمودید
        هما خادمی (هما)
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۵
        با فرمایشات خانم نیلوفر تیر کاملا موافقم . کاش در مورد دستور های اکید دینی مثل دزدی و دروغ و لواط که برایش فتوا صادر شده هم مثل حجاب تعصب نشان دهید .و فکر می‌کنم عدالت خدا چنین نیست که بخاطر بی حجابی در جهنم و برای دروغگویی در بهشت باشند . پس فقط شیعه ها و سنی ها در بهشت رفت و آمد دارند و دیگر ادیان در جهنم واقعا با دید وسیعتر حکم صادر کنید و تمام جوانب را هم در نظر داشته باشید با عرض پوزش
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۰
        سلام خانم محترم .بنده هم چنین نظری ندارم . از شعر من هم اگه به دیده انصاف نگاه بشه چنین چیزی فهمیده نمیشه خواهش می کنم دقت بفرمایید . هر کسی از ظن خود شد یار من از درون من نجست اسرار من .
        ارسال پاسخ
        نیلوفر تیر
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۵۹
        ببینید آقای اصلاحی من آدم مذهبی نیستم اما به عنوان یک هموطن عرض کنم فرمایشات شما دقیقا دافعه دارد برای دین
        این تعصب شدید مذهبی شما و امثالهم و رگ گردن کلفت کردن شماها بود که باعث فراری شدن نسل جوان از مذهب و اعتقادات شد
        بنده با نظر دورکهایم که اعتقاد به دین می تواند نظمی ایجاد کند موافقم به نوعی کارکرد دین در جامعه برایم مهم است اما این دیدگاه های خشن شما بود که که این جامعه ی دو دسته را در کشور ایجاد کرد و ادامه ی روش شماها فقط بذر جنگ داخلی و نفرت مردم از هم را ایجاد می کند
        همان زد و خوردهایی که هر روز بین مردممان رخ می دهد. مردمانی به مهربانی ایرانی ها تبدیل به این انسان های خشن شدند که به خون هم تشنه هستند . جامعه ای که قدمت هزاران ساله دارد و همه مردم همدیگر را با تفاوت های شان پذیرفته بودند
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۲
        خانم عزیز چه می فرمایید ؟ این که بگیم (حجاب یک واجب الهی است و ترکش از نظر خداوند ممنوع و گناه هست و هر گناهی از جمله ترک حجاب از نظر قرآن ظلم است و استحقاق عذاب داره )
        میشه گردن کلفتی ؟ میشه فراری دادن مردم از دین ؟ اگه اینجوری باشه پس قرآن که آیات متعددی از آن وعده عذاب به متجاوزین از حدود الهی است و آنان را ظالم و ستمکار معرفی میکنه باید حذف بشه که مردم از دین زده نشن !
        ارسال پاسخ
        سید محمدرضا لاهیجی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۲۵
        باید دید حجاب چیست، نه سطحِ متنی خواند و آن را به نفع آنچه (من) می‌فهمم برداشت کرد!

        به زعم خودتان راه‌تان سلامِ بر صحّت است امّا تحقیر اسلام‌ست، نه ترویجِ اسلام!

        با تفسیر به رأی و نگاه شما نه حقیقت قرآن،
        پس مدّت‌هاست سرکار خانم ماری کوری در برزخ منتظر جهنم و عذاب‌ست!

        چه جالب

        دشمن دانا به از نادان دوست
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۹
        سلام علیکم لطفا بفرمایید کجای شعر تفسیر به رای هست ؟
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۵۰
        ما داریم راجع به زن مسلمان صحبت می کنیم برادر عزیز چکار به ماری کوری داری ؟
        هر انسان مسلمانی دارای تکالیفی از سوی خداوند هست که در مقابل آن مسئول هست و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشه . شما غیر از این فکر میکنید ؟
        ارسال پاسخ
        سید محمدرضا لاهیجی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۸
        همان استفاده ابزاری از حجاب و همان برداشت و آنچه منِ شما فهمیده از قرآن، که به خیال خودتان فکر کردید حقیقت و حتّی نیّتِ قرآن‌ است!

        قرآن مبریٰ از تعصب و خرافه‌ و من‌پنداشت و من‌انگاشت است!
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴
        جنابعالی که قبول دارید حجاب واجبه و ترکشه از نظر خداوند حرامه و مرتکب فعل حرام سزاوار عذاب الهی هست ؟ مگه غیر از اینه ؟(البته بدیهی است انسان جاهل و توبه کار از موضوع شعر و بحث خارجه)
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        جمعه ۷ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۱۸
        سلام جناب آقای لاهیجی بزرگوار شما عرایض بنده رو ناشی از سطحی نگری ، تعصب ، منیّت و خرافه پرستی دانستید لازم دیدم عرض کنم آنچه را که بنده در مورد حجاب در آن رباعی عرض کردم حقیقتی است که مورد اتفاق و اجماع همه علما و فقها و اسلام شناسان مسلمان هست و با انگ منیّت و تعصب و خرافه پرستی و ... نمی توان از زیر بار حقیقت در رفت جنابعالی که می فرمایید غیر از اینست خب دلیل و مدرک و مستند بیاورید که نظر اسلام این نیست و غیر از این است . با انگ زدن که کار درست نمی شود .
        ارسال پاسخ
        نیلوفر تیر
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۰۰
        آقای اصلاحی تفسیری که از قرآن دارید با ایرانی سال ۱۴۰۲ تناسب ندارد و دیدگاهی که بیان می کنید برای طیف گسترده ای قابل پذیرش نیست
        چنانچه در خود قوانین حقوقی برگرفته از اجرای مجازات های اسلامی تغییرات رخ داده چراکه قابل اعمال و پیاده سازی با عصر حاضر نیست
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۳۶
        میشه لطف کنید بفرمایید کدوم قسمت شعر ، با تفسیر قرآن در گذشته یا حال تناسب نداره ؟
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۲۹
        عرض سلام و ادب مجدد دارم محضر همه دوستان عزیزم خانمها و آقایان آنچه که از شعر بالا فهمیده میشه اینه که
        ۱_ حجاب یک واجب الهی است
        ۲_ ترک هر واجبی حرام و موجب عقاب و عذاب الهی ست
        ۳_ پس نتیجه می گیریم ترک حجاب ، حرام و موجب عقابست
        ) پر واضح است که انسان جاهل قاصر یا توبه کار از این حکم مستثناست)
        این مطلبی است که نه ربطی به سیاست داره نه حکومت نه خشونت و نه تعصب و نه ... یک مسئله ای است که مربوط به خدا و پیغمبر و قرآن است در واقع مثل دو دو تا چهارتاست هیچ مسلمانی نمیتونه منکر آن بشه
        از شعر هم بیش از این فهمیده نمیشه و اگر کسی بخواد شعر رو غیر از اینی که عرض شد تفسیر کنه ، قطعا داره خلاف مقصود گوینده ی شعر تفسیر می کنه نه گوینده اون حرفایی که گفته میشه رو قصد کرده و نه شعر دلالت بر آن مطالب موهوم و موهن داره . کسانیکه بنده رو از نزدیک میشناسن بخوبی میدونن که حقیر با تعصب و خشونت هیچ نسبتی ندارم و اگه به دیده انصاف به شعر نگریسته بشه چنین مطالبی که مردم جهنمی هستن و فقط عده خاصی بهشتی هستن و از این حرفا اصلا از آن فهمیده نمیشه
        البته این که حجاب تعریف داره ، حدود داره ما که منکرش نیستیم ما هم حرفمون همینه اون حجابی که تعریفش مشخصه و حدودش کاملا مشخص هست مورد نظر ماست که واجب الهی است و ترک عامدانه آن گناه و موجب عقاب و عذابست . من فکر نمیکنم کسی از دوستان مخالف این قول باشه اگرم کسی باشه خب ما حرفی نداریم اون باید در جای خودش بحث بشه اینجا دیگه شاید بیش از این ظرفیت این بحث رو نداشته باشه . و نیز انصاف بدید که رباعی گنجایش این که همه ابعاد یک مسئله شرعی در آن آورده بشه رو نداره آنها باید جای دیگه ای بحث بشه بنده فقط خواستم با این رباعی هشداری بدم که قضیه حجاب و بی حجابی مسئله ساده و آسانی نیست که برخی از افراد جامعه به سادگی از کنارش عبور میکنند بلکه یک مسئله شرعیست که هر کسی به این قضیه نگاه می کنه باید لااقل یه نیم نگاهی هم به خدا داشته باشه و بدونه که منشا این حکم کجاست و عاقبتش چیه . این تمام حرف بنده است در این شعر . عزیزان من بیان حکم خدا خشونت نیست این که گفته شود حکم خدا قطع دست سارق با شرایط خاصش و یا حکم زناکار شلاقست با شرایط خاص خودش ، خشونت طلبی نیست . از اطاله کلام عذرخواهی میکنم و بار دیگر تشکر ویژه خودم رو از دوستان عرض میکنم و اگر پاسخهای بنده احیانا جسارت آمیز بود امید عفو و گذشت دارم .
        احسان فلاح رمضانی
        احسان فلاح رمضانی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۵:۱۸
        سلام و درودی مجدد جناب اصلاحی بزرگوار خندانک خندانک

        حرف شما درسته اما نحوه بیان اون میتونه بهتر باشه تا بهانه بدست جدالی ها نده.همین الان در گفتگوهای دوستان تناقض ها و برداشت های نادرست از قرآن و احکام خداوند رو میتونید مشاهده کنید چون تخصصی در اینزمینه ندارن و نظرات شخصی رو دخیل در تفاسیر خودشون میدونن.اگر جوانان ما دستشون بجای رمان ها و کتاب های فلاسفهٔ ملحد غربی قرآن و روایات بود هرگز دچار این شبهه های بسیار نازل نمیشدن و البته این کم کاری امثال ما هست که بجای اینکه جاذبه های فراوان علمی و روانشناسی و جامعه شناسی و داستان های زیبای اونرو مطرح کنیم فوری سراغ عقاب و عذاب میریم!!!

        اما اینکه قرآن کتابی هست برای همه اعصار و زمان ها و احکام اون قابلیت انعطاف در همه برهه های تاریخی رو داره جای شبهه ای نیست و دوستان میتونن به نظرات کارشناسان غربی و شرقی و قرآن پژوهان برجسته در اینزمینه رجوع کنن.اصلا فلسفهٔ تشکیل حکومت اسلامی اجرای احکام شریعت هست وگرنه فاتحهٔ اون حکومت رو باید خوند!!! مطرح کردن فقر و اختلاس و دزدی و این موارد هیچ ربطی به عدم رعایت احکام اسلامی نداره و این تناقضات شبه روشنفکران بی سواد هست که اینجوری سعی در رواج فحشا در جامعه و فروپاشی خانواده ها دارن.هم باید دزد و اختلاسگر و سیاستمدار دغل باز رو محکوم کرد و هم رواج دهندگان فحشا و برهنگی رو.عجیب این هست در ترکیه کشوری اسلامی که لیبرال ها و دزدها بجای آخوندها حاکمیت دارن تورم واقعی بالای صد در صد هست و فقر و مهاجرت بیداد میکنه و فقط در زلزله ای که چند ماه پیش در ترکیه اومد بالای پنجاه هزار نفر بدلیل سو مدیریت تلف شدن و بخاطر یک کودتای نافرجام سال ها هست که افراد زیادی در ترکیه دستگیر میشن و حکومتی کاملا دیکتاتوری در اونجا حکمفرماست اما مردم ترکیه با اینهمه فجایع هیچوقت حاضر نیستن احکام اسلامی از این کشور محو بشه!!! یا در سراسر اروپا و آمریکا سیاستمداران کراوات زده و دزد و اختلاسگر در حال جولان هستند اما مردمشون منافع ملی رو فدای تناقضات نمیکنن.اگر فقری هست یا مشکلی بدلیل انتخاب افراد غربزده یا ناصالح هست که مردم ما باید بینش سیاسی خودشون رو تقویت کنن تا با طناب پوسیده مشتی سیاسی کار دغل باز به ته چاه نرن.اگر امروز مشکل مسکن داریم بخاطر این هست که در دولت گذشته هشت سال هیچ مسکنی ساخته نشد و وزیر مسکن و شهرسازی اون دولت ساخت مسکن رو اصلا وظیفه دولت نمیدونست و مسکن مهر رو طرح مزخرف اعلام میکرد!!!حالا جبران هشت سال عقبماندگی نیاز به صبر و حوصله داره و نباید منتظر معجزه بود.

        اما در آخر باید عنوان کنم که اسلام تنها دینی هست که همه بشریت رو در صورت عمل به احکام خداوند که در تورات و انجیل اولیه و تحریف نشده با احکام اسلام شباهت های فراوانی داره قائل به رستگاری میدونه و بهشت رو در انحصار همه نژادها و آحاد بشر میدونه و جالب این هست که یهود و مسیحیت نژادپرست هستند که بهشت رو در انحصار خودشون میدونن و این در قرآن هم بوضوح بیان شده و باز هم جالب اینه که دوستان ما رو متهم به انحصارگرایی میدونن!!!

        وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ ﴿١١١﴾

        و گفتند: هرگز کسی وارد بهشت نمی شود مگر آنکه یهودی یا نصرانی باشد، این دروغ ها و اباطیل آنان است؛ بگو: اگر راستگویید دلیل و برهان خود را بیاورید. (۱۱۱)

        سوره بقره آیه ۱۱۱

        موفق باشید و سلامت خندانک
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۲۶
        بله البته ما اینجا بحث سیاسی نداریم و شعر ما هیچ ربطی به این مباحث سیاسی که فرمودید نداره نگاه ما به مسئله حجاب در اینجا فقط نگاه شرعی بوده ما در این شعر هیچ ملاحظه سیاسی یا حکومتی نداریم در مورد دعوت عمومی اسلام همانطور که فرمودید هست و شعر ما و سایر بیانات ما منکر نگاه فراملیتی و فرانژادی اسلام نیست . این که فرمودید بنده مسئله حجاب رو درست مطرح نکردم رو هم قبول ندارم و برداشت خودم اینه که هر مخاطبی که با عینک انصاف و بدون اغراض و شوائب سیاسی و بدون حب و بغض به شعر نگاه کنه همون تفسیری که از شعر ارائه دادم رو برداشت میکند بدون اینکه بخواد به گوینده تهمت تعصب و خشونت و یکسونگری و قشری گری بزنه .
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۴۶
        این که فرمودید بهتر از اینهم میشد گفت خب بله جنابعالی و دوستان دیگه بفرمایید درمورد حجاب شعرای بهتر بگید . خیلی خوبه مورد نیاز امروز جامعه و جوانان ماست .این که فرمودید بهانه دست مجادله گران ندهیم خب درسته ولی مستحضر هستید عده ای حتی با قرآن هم مجادله میکنند و این تقصیر قرآن نیست . و ما باید مطالب حق رو بدون تعارف بگیم فرمودند قلِ الحق و لو کان مُرّا از این سخن حضرت معلوم می شود حق ممکن است تلخ باشد ولی این تلخی دلیل نمیشود که گفته نشود .
        نیلوفر تیر
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۵۱
        جناب فلاح رمضانی اگر منظور جنابعالی بنده هستم من همان کتاب های جامعه شناسی سراسر کفر را خواهم خواند اما زیر بار قوانین هزار سال قبل که حقوق انسانی ام را نصف حقوق یک مرد می شناسد نخواهم رفت حالا به هر اَنگی که که دلتان خواست هم امثال من را بچسبانید کوچکترین اهمیتی برایم ندارد
        دُگم گرایی و تعصب افراطی خط قرمزی است که اتفاقا بسیار روی این موضوع حساسم و جالب که فقط شما تفسیر بلد هستید و همه دارند اشتباه فکر می کنند
        از چهارسالگی تا آخرین سال های دانشگاه تمام مفاهیم دینی و قرآنی رو در سر ما فرو کرده اند پس نگید دیگران اطلاعات ندارند
        این موضوع در ذهن شما قابل حل نیست که دیگرانی متفاوت با شما فکر می کنند و اعتقادات شما رو ندارند آینه متعصب تر شما همین آقای اصلاحی با همین به ظاهر شعری است که هموطنش رو مستوجب عذاب می داند


        احسان فلاح رمضانی
        احسان فلاح رمضانی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۷:۳۴
        درودها خواهر بززگوارم بانو تیر ادیب خندانک

        از کجا فهمیدید منظور من به شما برمیگرده؟!!! منکه دارم دیدگاه جناب اصلاحی رو نقد میکنم!!!

        از کجا فهمیدید حقوق انسانی شما در اسلام نصف حقوق مردان هست!!!وقتی میگم بدون تخصص در همه زمینه ها اظهار نظر میکنن دوستان خوب نباید ناراحت بشن.اونقدر که قرآن به حقوق زنان تأکید کرده به حقوق مردان نپرداخته و میتونید به قرآن رجوع کنید در اینزمینه.اعتقادات و طرز فکر شما محترمه و فقط داریم مباحثه علمی میکنیم که در دانشگاه ها این روال بحث علمی رایج هست و اینکه شما از کوره درمیرید و بنده رو متعصب خطاب میکنید معلوم هست که برای استدلال من پاسخی ندارید!!!اگر همه افراد بشر کافر بشن یا برهنه هیچ زیانی به خداوند نمیرسه که حالا بنده بخوام یقه درانی کنم در اینزمینه.شما حتس به آزادس بیان هم اعتقاد ندارین و بنده خدا جناب اصلاحی رو بخاطر دو بیت همه دارن تکفیر میکنن و اما اگر خودشون ده ها شعر متناسب با طرز فکر خودشون بگن همه باید به به و چه چه کنن!!!

        همع ما اینجا جمع شدیم تا با ادب و شعر به آرامش برسیم نه اینکه هر روز حواشی ایجاد کنیم و دنبال بحث های بیهوده باشیم.من چند سالی بخاطر توهین های دوستان در این محفل ادبی فعالیتی نداشتم و الان هم نزدیک به یکسال هست که اینجا هستم و دائم دوستان منرو مورد فحاشی و توهین قرار دادن به خاطر طرز فکر و اعتقاداتم و همچنین روش مطالعات خودم!!!

        الان هم از جناب ملحق درخواست دارم سایت کاربری منرو غیر فعال کنن و همتون رو به خداوند بزرگ میسپارم.من میرم تا یکدست باشید و برای هم به به و چه چه کنید تا یکوقتی نظرات و اشعار من مزاحم اشعار دلربای دوستان نباشه.

        خوب شد حداقل معنی آزادی بیان و آزادی تفکر رو هم فهمیدیم!!!

        محفل ادبی شعر ناب برای شما و موافقان طرز فکر شما

        بنده هم خداحافظی میکنم تا موجب تلخی اوقات شما و دوستان دیگه نباشم خندانک

        از همه درخواست حلالیت دارم.خدانگهدار همگی خندانک
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۲۴
        سرکار خانم عزیز فرمودید که اسلام حقوق انسانی شما رو نصف حقوق مرد قرار داده این برداشت شما از اسلام عزیز صحیح نیست از نظر اسلام انسانیت زن با انسانیت مرد فرقی نمی کنه هر دو از یک ارزش انسانی بر خوردارند اگر چه هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند که البته ربطی به اصل ارزش انسانی نداره از نظر اسلام زن و مرد از حیث حقیقت انسانی مساویند ملاک ارزش حقیقی انسان تقرب به خداوند است . شاید منظور شما تفاوت در حقوق مالی است که البته آن بحثی است جداگانه در این زمینه هم اسلام ظلمی به زن نکرده در این مورد می توانید به کتب اندیشمندان اسلامی امثال امام خمینی علامه طباطبایی علامه مطهری و علامه محمدتقی جعفری و غیره مراجعه بفرمایید ولی به اختصار به عنوان جواب نقضی و به عنوان نمونه عرض می کنم اگر چه از نظر اسلام دیه زن نصف دیه مرد است ضمن اینکه این موضوع ربطی به انسانیت زن و مرد نداره و فلسفه دیگه ای داره باید بدونید که از نظر اسلام یک زن مسلمان میتواند به اندازه چند برابر دارایی شوهرش که بدست آورده و حتی به ارث برده برای خودش مهریه قرار بده یا اینکه از نطر اسلام یک زن مسلمان میتونه به اندازه دیه ۱۰ مرد مسلمان و حتی بیشتر برای خودش مهریه قرار بده و بلافاصله بعد از وقوع عقد ازدواج آنرا به اجرا بگذاره و مطالبه کند و محاکم اسلامی در این خصوص به نفع زن مسلمان حکم میدن نکته جالب تر اینکه هر زن مسلمان می تونه علاوه بر مهریه هر شرط مالی رو برای خودش در عقد ازدواج بگذاره مثلا بگه اگه همسرش بخواد او را طلاق بده باید نصف دارایی خودش رو به او منتقل کنه و البته صمانت اجرا هم داره . بازم بگید اسلام برای زن کم گذاشته و البته این شمه ای از حقوق مالی زن بود جایگاه و مقام و منزلت معنوی و اجتماعی زن به نحوی است که می شود ادعا کرد هیچ مکتبی به اندازه اسلام برای زن ارزش قائل نشده جهت اطلاع میتوانید به کتب دانشمندانی که عرض کردم و نیز کتاب زن در آینه جمال و جلال علامه جوادی آملی مراجعه بفرمایید .
        ارسال پاسخ
        محمود اصلاحی
        محمود اصلاحی
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۴
        سلام جناب فلاح رمضانی خواهش میکنم از سایت خارج نشید حیفه انسانهای فرهیخته ای امثال جنابعالی و سر کار خانم تیر از سایت خارج بشن حضور امثال شمادر اینگونه مجامع مجازی باعث تنویر و تقویت فرهنگ عمومی است .
        نیلوفر تیر
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۱۷:۴۷
        من یادم نمیاد تا بحال توهینی نه با شما نه به دیگران کرده باشم . همه ای هم اینجا در کار نبوده که جناب اصلاحی رو نقد کنند من فقط بودم . سایت هم برای من یا اعتقاداتی شبیه من نیست راه حل بهترش این است که وقتی بقول شما فردی مثل من اصول آزادی بیان رو نمی دونه وارد پیجی که جدل ایجاد می کند نشود
        منم به شخصه قطعا از این به بعد این رویه را پیش میگیرم
        اگر حرفی زدم که موجب دلخوری و ناراحتی شما شده است عذرخواهی میکنم
        از این به بعد فقط پیچ چند نفر از دوستان خودم را در این سایت بازدید خواهم کرد تا دلخوری ایجاد نکنم چون نمی توانم جلوی فکر و اندیشه ام رو بگیرم
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0