سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403
    1 ذو القعدة 1445
    • ولادت حضرت معصومه سلام الله عليها، 173 هـ ق، روز ملي دختران
    Wednesday 8 May 2024
    • روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    چاب کتابی از قیصر امینپور در تاجیکستان
    ارسال شده توسط

    احمدی زاده(ملحق)

    در تاریخ : چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ ۰۲:۴۵
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۶۸ | نظرات : ۲

    چاپ کتابی از اشعار قیصر امینپور در تاجیکستان

    \"\"

    بار نخست است که آثار قیصر امینپور به خط سیریلیک نشر می‌شوند

      در محفل یادبود قیصر امینپور، شاعر فقید ایرانی، در تالار اتحادیه نویسندگان تاجیکستان، نخستین کتاب آثار وی به خط سیریلیک معرفی شد. برخی از شعرای تاجیک در این محفل از قیصر امینپور به عنوان یکی از بزرگترین شعرای معاصر ایران نام گرفتند، ولی افزودند که تا حال این شاعر در میان تاجیکستانیان ناشناخته محسوب می‌شود. کتاب “یک دریچه آسمان” قیصر امینپور به ابتکار گلرخسار سفی، شاعر سرشناس و با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان با تیراژ یک هزار نسخه در چاپخانه \"شجاعیان\" نشر شده است. نامگذاری این کتاب نیز از مصرعی از شعر قیصر امینپور گرفته شده و در محفل گفته شد که آثار اصلی کتاب جدید از سه کتب این شاعر گردآوری شده‌اند. \"سرنوشت به قیصر بی‌رحمی کرد...\" شاعر گلرخسار که با قیصر امینپور از نزدیک آشنا بود، در دیباچه این کتاب نوشته است: \"قیصر از جمله سخنورانی بود که شعر را همچون الهام الهی، سخن را همچون گوهر دریای فضل انسانی می‌شناخت و ارج می‌گذاشت. هنگامی که قیصر در جوانی در سانحه‌جان خود را از دست داد، تمام مردم ایران در سوگواری وی دسترخوان ماتم باز کردند.\"

    \"\"

    شاعر گلرخسار می‌گوید که این اولین کتاب قیصر در تاجیکستان است، ولی آخرین نخواهد بود

      خانم سفی که محفل یادبود قیصر امینپور را گردانندگی می‌کرد، ضمن سخنرانی در این محفل گفت: \"قصه روی کار آمدن این کتاب به درازا می‌کشد و من بهتر از این قصه حکایت نمی‌کنم. ولی من امسال در مازندران، تهران و رشت و گیلان ایران بودم و هر کجا که می‌رفتیم و سصحبت در مورد شعر می‌کردیم، سخن از قیصر امینپور می‌رفت.\" وی افزود که اگر خوانندگان در کتاب قیصر امینپور اشتباهات ناچیزی پیدا کنند، به سوی ناشران و مبتکران چاپ کتاب سنگ نه‌ادازند. زیرا این کتاب نخستین اثر قیصر است که در دوشنبه چاپ می‌شود و برای معرفی این شاعر که هنوز در تاجیکستان ناشناخته است، نقش سازنده‌ای را ایفا خواهد کرد. اسمش قیصر، سرشتش مسیحای” محمّدحسین اردوش، مسئول رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان، سخنرانی خود را از تیکه‌ای از اشعار قیصر امینپور آغاز کرد.
    \"\"

    آقای اردوش از آن اظهار تأسف کرد که همسر امینپور در این محفل شرکت نمی‌کند

      آقای اردوش که در باره ایجادیات قیصر امینپور سخن می‌گفت، چاپ کتاب جدید امینپور در تاجیکستان را چنین شرح داد: \"این کتاب مثلث شاعرانه است، گزینه سروده‌های شاعر محبوب ایران قیصر امینپور. اطمینان داریم که این کتاب مشتاقان فراوانی در میان تاجیکان شاعرسرشت پیدا خواهد کرد.\" آقای اردوش شخصیت این شاعر را چنین معنیداد کرد که “نامش قیصر بود، ولی سرشتش مسیحایی بود.\" آقای اردوش از شعرای تاجیک گلرخسار و رستم وهابنیا برای کوششها و سهمشان در چاپ این کتاب سپاس گفت و افزود که قرار بود در محفل خانم اشراقی، همسر قیصر امینپور شرکت کند، اما به دلایل مختلف وی نتوانسته است به تاجیکستان بیاید. روزگار و آثار امینپور قیصر امینپور در سال 1959 در روستای گوتوند استان خوزستان ایران به دنیا آمد و کودکی‌اش در آن جا سپری شد. سپس، در جوانی به تهران، پایتخت ایران، کوچ بست و از دوران دانشجویی تا به روز مرگش در این شهر به سر برد.
    \"\"

    در این محفل گلرخسار هفتساله جوانترین خواننده نخستین کتاب قیصر امینپور بود

      قیصر در هشت سال آخر عمر خود به بیماری گُرده (کولیه) گرفتار بود. در پاییز سال 2008 در یک سانحه‌اتومبیلی در 48 سالگی با زندگی پدرود گفت. اشعار قیصر امینپور در ایران در مجموعه‌هایی با نامهای “دستور زبان عشق”، “نیمایها”، “گزینه اشعار”، “همزاد عاشقان جهان”، “غزل، مثنوی، رباعی و دوبیتی” و امثال آنها منتشر شده‌اند. در دیباچه کتاب نخستین قیصر امینپور به خط سیریلیک آمده است: ”دلش از خستگی از تپش بازماند، اما یادش در دل دوستان و عاشقان شعر زنده است. این حماسه بی‌انتهاست. آن گونه که خود قیصر امینپور افزوده است: آغاز شد حماسه بی‌انتهای ما، پیچید در زمانه طنین صدای ما!....... ولی کتاب “یک دریچه آسمان” قیصر امینپور، شاعر فقید ایرانی، به خط سیریلیک با چنین شعرش آغاز می‌شود: تکیه دادم به باد با عصای استوای‌ام رویی ریسمان آسمان ایستاده‌ام.
    \"\"

    در تاجیکستان آن عده از افرادی که خط فارسی را می‌خوانند، از آثار امینپور باخبر هستند

      بر لب دو پرتگاه ناگهان ناگهانی از صدا ناگهانی از سکوت زیر پایی من دهان دره سقوط باز مانده است. ناگزیر با صدایی از سکوت تا همیشه رویی برزخ دو پرتگاه راه می‌روم. سرنوشت من سرودن است...

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۳۰۷ در تاریخ چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۰ ۰۲:۴۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0