سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  • شكست حملة نظامي آمريكا به ايران در طبس، 1359 هـ‌.ش
16 شوال 1445
    Wednesday 24 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      چهارشنبه ۵ ارديبهشت

      غزل شماره ۲۲

      شعری از

      مهرداد عزیزیان

      از دفتر به کدامین دیار خاطره امشب سفر کنم؟ نوع شعر غزل

      ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۵۹ شماره ثبت ۱۰۴۴۰۳
        بازدید : ۸۵۲   |    نظرات : ۷۶

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      آخرین اشعار ناب مهرداد عزیزیان

      غزل شماره 22
      مفعول ُ فاعلات ُ مفاعیل ُ فاعلاتُن *

      هر گوشه میروم که بیابم حقیقتت را
      در جنگ ِ با جهان بِسِتانم غنیمتت را

      هر گوشه میروم که نباشم در این هیاهو
      تا جویمت مگر وَ برم حظ ِّ خلوتت را

      طاووس ِ واژه های زبانم گشوده بالَش
      شاید عیان کُند به ورق ماهِ صورتت را

      هر شب به آسِمانِ دلت دیده خیره مانده
      باشد که برق آن بزند ابر ِ فرصتت را

      مهلت اگر دهی که شوم سوی گفتُگویت
      آویزِ گوش ِ جان بکُنم لعلِ صحبتت را

      دستی تو غرق ِ خواهش وُ قلبی تهی چو دیدی
      از آنِ من بُوَد چو که گم کرده الفتت را

      آیم به صد امید ِ رهایی از این گدایی
      از بس شنفته ام به جهان وصف مِکنَتت را

      من "بی تخلصم "به غزل ،چون شنیده بودم
      از هر زبان قصیده ی آن نام وُ شُهرتت را

      * وزنی که در بالا آورده ام به نظر اساتید مسبوق به سابقه نیست یا آنقدر کم کاربرد بوده که نمونه های زیادی برای مثال ندارد.
      وزن مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن ولی از اوزان پرکاربرد است که در این وزن فقط فاعلن به فاعلاتن تبدیل شده.
      بدلیل علاقه ای که به این ریتم خاص خوانش پیدا کردم و علی رغم توصیه موکد اساتید و دوستان به تغییر وزن این سروده به
      مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن
      ترجیح دادم به علاقه ی شخصی خود در این مورد ِ خاص پایبند بمانم،شاید این وزن نیز خواهان پیدا کند و شاهد سروده شدن نمونه های معاصر بیشتری در آن باشیم.
      قبلا این غزل را ارسال کرده ام منتها آنرا به جای بازنشر مجددا در فرمتی جدید ارائه دادم.
      بعد از نمایش این شعر در صفحه ی بنده ،استاد سلیمانی مقدم گرامی شعری با همین وزن سرودند که آنرا در قسمت نظرات به اشتراک میگذارم.
      و غزلسرایان را نیز دعوت میکنم چند بیتی زیر همین شعر با وزن فوق به یادگار بگذارند
      🌺🙏🌺

      ۱۳
      اشتراک گذاری این شعر
      ۴۵ شاعر این شعر را خوانده اند

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      حمید غرب

      ،

      مهرداد عزیزیان بی تخلص

      ،

      مسعود آزادبخت

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      محمد جواد عطاالهی

      ،

      مجتبی نژاداریا

      ،

      محمد رضا خوشرو

      ،

      سینا خواجه زاده

      ،

      سینا سجودی

      ،

      آرمان پرناک

      ،

      محمدرضا پنام

      ،

      مسیح علیپور

      ،

      محسن ابراهیمی ( غریب )

      ،

      رضا رضوی تخلص (دود)

      ،

      آرمین پرهیزکار

      ،

      سید علی کهنگی (واسع)

      ،

      محمد فاضلی نژاد

      ،

      بهرام معینی (داریان)

      ،

      امين آزادبخت

      ،

      خدیجه وفایی راد ( غریبه)

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      فاطمه بهرامی

      ،

      فاطمه گودرزی

      ،

      لیلا گمار (مأنوس شده با قلم)

      ،

      سیاوش آزاد

      ،

      محمد قنبرپور(مازیار)

      ،

      عارف افشاری (جاوید الف)

      ،

      احمدی زاده(ملحق)

      ،

      ژکا گرجاسی

      ،

      موسی ظهوری آرام(آرام)

      ،

      محمد حسین اخباری

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      سعید ساعدی

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      فروغ فرشیدفر

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      دانیال فریادی

      ،

      مریم، شیرین ناز (ساغر دل)

      ،

      سعید صادقی (بیدل)

      ،

      رحمان حیدری

      ،

      سارا کیانی

      ،

      طوبی آهنگران

      ،

      اسماعیل یاوریان

      ،

      منوچهر فتیان پور (راد)

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۴۱
      درود بزرگوار
      از دل که بر آمد به دل می نشیند
      سراینده از احساسات عاشقانه خود میگوید
      سروده دست به دامان معشوق میشود
      معشوق زمینی نیست
      ولی گفتگو آب و رنگ عرفانی ندارد
      مناجاتی بسیار زیبا و رندانه است
      مناجات از این جهت که:
      هر گوشه میروم که بیابم حقیقتت را
      در جنگ ِ با جهان بِسِتانم غنیمتت را

      هر گوشه میروم که نباشم در این هیاهو
      تا جویمت مگر وَ برم حظ ِّ خلوتت را
      .......
      شاعر بدنبال حقیقت معشوق و احقاق حق از دست رفته اوست
      خدا پسندی رندانه
      چقدر بزرگواری
      چه حد صداقت و سادگی در این کلمات نهفته است
      شاید سراینده عارف قهاری است
      ولی تقیه میکند
      با این وجود حدی بسیار اعلایی از خدا پرستی را به نمایش میگذارد
      سراینده به قالب شعر خود ایراد گرفته
      که چنین است و چنان
      ولی باید گفت که آفرینش سروده ها توسط دل
      در درجه اول ربط مستقیمی به عقل و استدلال ندارند
      و این موارد در مراتب بعدی قرار میگیرند
      جنگ با جهان یا اعلام جنگ جهانی
      ستاندن غنیمت
      حظ خلوت
      طاووس واژه ها
      ماه صورت
      و غیره که در هر مصرع از این سروده فاخر
      خلق شده و منحصر به فردی آنرا ثابت میکند
      سروده ای که نه به زهد زاهد آلوده است
      و نه به سرگشتگی عارف
      بلکه صداقت قلمی خدا پرست را معرفی میکند
      والسلام خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۸
      عرض ادب و احترام خدمت جناب استکی بزرگوار🌺
      پنجره مهربانانه بود قربان که البته بسیار بسیار از گشوده شدنش خوشحال شدم .
      خوشحال از این جهت که ،واقعا چه پاداشی برای شاعر بزرگ تر و ارزشمند تر از اینکه ،عزیزی نظر مثبتی به سروده اش ابراز کند؟ و این پرنده ی خوشبختی امروز بر شانه های بنده نشست و از این بابت خدا را شاکرم
      متشکرم جناب استکی گرامی
      به مهر خواندید
      به مهر نوشتید 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۴۴
      خندانک
      درودبرشماجناب عزیزیان خندانک
      بسیارزیبابود خندانک خندانک
      استادی داریم که همیشه می گه
      درحیطه ی وزن هرچی دوست دارید ومی توانید بنویسید قدیمی وجدیدیا مرسوم وغیرمرسوم مهم نیست خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حمید غرب
      حمید غرب
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۵۱
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۲۸
      عرض ادب و احترام خدمت بانو عجم گرامی
      بله درست میفرمایید. ملاک ارزش گذاری محصول است
      سپاس از حضورتان بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۲۷
      استاد محمد علی سلیمانی مقدم

      پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ۰۹:۲۸


      ای راهِ عاشقی که ندیدم نهایتت را
      باید به خونِ دل، بنویسم حکایتت را

      با یاریِ قلم، زده‌ام نقش، واژه‌ها را
      حک کرده‌ام به دفترِ شعرم روایتت را

      ای یارِ سنگ‌دل به هوایت، شدم هوایی
      شاید به دست آورم آخر، حمایتت را!

      روزِ "حساب" با دلِ افسرده می‌گذارم
      در "دادگاه عدل الهی"، شکایتت را

      ای دل! زمانِ خوردنِ غم‌های عاشقانه
      باید تو هم به کار ببندی، درایتت را!

      فکری کنی برای رسیدن به جان و جانان
      تا می‌کند رقیبِ حسودت، سعایتت را

      بی فایده‌ست گر چه، به عقلت رجوع کن تا
      بر عهده‌اش مگر که بگیرد هدایتت را!

      #محمدعلی_سليماني_مقدم ۲۳-۰۲-۱۴۰۰
      🙏🌷🙏

      مَفعولُ فاعِلاتّ مَفاعیلُ فاعِلاتُن

      تن تن تَ / تن تَ تن تَ / تَ تن تن تَ / تن تَ تن تن
      🍀🍀🍀
      پ.ن.
      گر چه اصطلاحا بعضی از اوزان، نامانوس و کم کاربرد هستند، (و به تعدادی از آنها ،، با ذکر مثال از بزرگان،، در کتب عروض هم اشاره شده است) ولی به نظر بنده، نامانوس بودن "یک وزن" دلیل نسرودن در آن وزن نیست.
      دل شاعر است و قلم،
      حسی دست می‌دهد و برای بیانش، راه خود را می‌روند.
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۴۰
      تشکر ویژه از استاد سلیمانی مقدم گرامی بابت این سروده ی بسیار زیبا
      👏👏👏
      🌺🌺🌺🙏
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۷:۳۰
      درود بزرگوار
      غزلی ناب و زیبا بود
      با نظر استاد بانو عجم گرامی موافقم خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
      سلام خدمت جناب استکی گرامی
      متشکرم از حضور پرمهرتان قربان
      🌺🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۱۴
      سلام و درود بر شما با توضیحاتی که فرمودید که زیاد این وزن کاربرد ی نبوده.
      ولی خوب بر زبان چرخید و خوب منظور شاعر را رسانید .
      شعرتان زیبا بود .


      خندانک
      خندانک
      خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۱
      جناب خوشروی گرامی ✋
      متشکرم بزرگوار ،به مهر خواندید🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۲۱
      سلام بنظر می رسد درین اثر وزن اندیشی نموده اید مرحوم مولانا روحی له الفدا فرمودند
      رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل
      مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مرا
      قافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببر
      پوست بود پوست بود درخور مغز شعرا

      کل غزل را بیاورم

      رستم از این نفس و هوا زنده بلا مرده بلا
      زنده و مرده وطنم نیست به جز فضل خدا

      رستم از این بیت و غزل ای شه و سلطان ازل
      مفتعلن مفتعلن مفتعلن کشت مرا

      قافیه و مغلطه را گو همه سیلاب ببر
      پوست بود پوست بود درخور مغز شعرا

      ای خمشی مغز منی پرده آن نغز منی
      کمتر فضل خمشی کش نبود خوف و رجا

      بر ده ویران نبود عشر زمین کوچ و قلان
      مست و خرابم مطلب در سخنم نقد و خطا

      تا که خرابم نکند کی دهد آن گنج به من
      تا که به سیلم ندهد کی کشدم بحر عطا

      مرد سخن را چه خبر از خمشی همچو شکر
      خشک چه داند چه بود ترلللا ترلللا

      آینه‌ام آینه‌ام مرد مقالات نه‌ام
      دیده شود حال من ار چشم شود گوش شما

      دست فشانم چو شجر چرخ زنان همچو قمر
      چرخ من از رنگ زمین پاکتر از چرخ سما

      عارف گوینده بگو تا که دعای تو کنم
      چونک خوش و مست شوم هر سحری وقت دعا

      دلق من و خرقه من از تو دریغی نبود
      و آنک ز سلطان رسدم نیم مرا نیم تو را

      از کف سلطان رسدم ساغر و سغراق قدم
      چشمه خورشید بود جرعه او را چو گدا

      من خمشم خسته گلو عارف گوینده بگو
      زانک تو داود دمی من چو کهم رفته ز جا

      نمیدانم شاید مشکل از آن چهارپاره شروع شد که به قصد اثبات وارد خودآگاهی شدید عزیز من ما به دنبال ناخودآگاهیم وحی الهی به قلب شاعر. قرآن مجید می فرماید وَأَوحىٰ رَبُّكَ إِلَى النَّحلِ أَنِ اتَّخِذي مِنَ الجِبالِ بُيوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمّا يَعرِشونَ مرحوم مولوی فرمودند

      شاه پرسیدش که باری وحی چیست
      یا چه حاصل دارد آن کس کو نبیست

      گفت خود آن چیست کش حاصل نشد
      یا چه دولت ماند کو واصل نشد

      گیرم این وحی نبی گنجور نیست
      هم کم از وحی دل زنبور نیست

      چونک او حی الرب الی النحل آمدست
      خانهٔ وحیش پر از حلوا شدست

      او به نور وحی حق عزوجل
      کرد عالم را پر از شمع و عسل

      این که کرمناست و بالا می‌رود
      وحیش از زنبور کمتر کی بود

      نه تو اعطیناک کوثر خوانده‌ای
      پس چرا خشکی و تشنه مانده‌ای

      یا مگر فرعونی و کوثر چو نیل
      بر تو خون گشتست و ناخوش ای علیل

      توبه کن بیزار شو از هر عدو
      کو ندارد آب کوثر در کدو

      هر کرا دیدی ز کوثر سرخ‌رو
      او محمدخوست با او گیر خو

      تا احب لله آیی در حساب
      کز درخت احمدی با اوست سیب

      هر کرا دیدی ز کوثر خشک لب
      دشمنش می‌دار هم‌چون مرگ و تب

      گر چه بابای توست و مام تو
      کو حقیقت هست خون‌آشام تو

      از خلیل حق بیاموز این سیر
      که شد او بیزار اول از پدر

      تا که ابغض لله آیی پیش حق
      تا نگیرد بر تو رشک عشق دق

      تا نخوانی لا و الا الله را
      در نیابی منهج این راه را

      بله شاعر نحلست و باید بدنبال وحی باشد و همانطور که نحل در تولید عسل نقشی ندارد و علت معده است نه تام باید زمینه اتصال خود با عقل فعال یا جبرئیل را فراهم کند که رسول اکرم به حسان بن ثابت فرمود لا تزال يا حسان مويدا بروح القدس ما نصرتنا بلسانک

      سوالی از جناب عطاالهی پرسیدم و پاسخی بسیار نیکو فرمودند سلام بس است چقدر تصاویر زیبا پشت سر هم احسنت مرحوم عباس میرزا گویا سوالی در ذهنشان پدید آمده بود در اثر برخورد با پیشرفتهایی که در طرف مقابل میدید و شکستهایی که خورد که چه شد شما پیشرفت کردید و ما عقب مانده ایم. راز این دست آثار چیست مردم اندر حسرت شعری چنین سلام جناب آزاد ، اگر دنبال راز شعر هستید باور کنید شاعران خودشان هم نمی دانند ، اساسا طبعی خدادادی است ، تصور کنید ماشینی به شما داده اند که جواهر تولید می کند یا مثلا دستگاه چاپ اسکناسی که شما را متصدی آن قرار داده اند و وظیفه شما این است که کاغذ اسکناس و مواد لازم دیگر را با بهترین کیفیت درون آن قرار دهید و از خروجی دستگاه اسکناس تحویل بگیرید ، حالا چه اتفاقی درون دستگاه می افتد لا اقل من نمی دانم دنبال فهمیدنش هم نیستم که می ترسم دستگاه را باز کنم و دیگر نتوانم سر هم کنم ، تنها سعی می کنم بهترین مواد را درون دستگاه قرار دهم تا بهترین نتیجه حاصل شود ( البته شعر با اسکناس و جواهر قابل قیاس نیست و مثال بنده تنها برای تقریب ذهن است) .

      یکی دو بیت این اثر را بکاوم و عزت زیاد

      دستی تو غرق ِ خواهش وُ قلبی تهی چو دیدی
      از آنِ من بُوَد چو که گم کرده الفتت را
      آیم به صد امید ِ رهایی از این گدایی
      از بس شنفته ام به جهان وصف مِکنَتت را

      ظاهرا نه کلام آهنگ خوبی دارد نه جمله بندی طبیعیست نه صور خیال چندانی دارد کافیست نظم را به نثر تبدیل کنید تا ادعای من ثابت شود واو را هم که باز باضمه نوشتید بنظرم به فرض که تمایل به ابداع وزن که کار شاقی هم نیست دارید قبل از سرودن اثر دویست سیصد بیت آزمایشی درآن وزن بسرایید تا وزن کاملا ملکه شود برایتان بعد وارد اثر اصلی شوید تا بتوانید ناخودآگاهانه بسرایید با تمام این تفاصیل دو بیت طاووس و ابر را منهای مشکلاتی که برخی از آنها ذکر شد دوست داشتم

      در آخر دوبیتی ای از مرحوم باباطاهر می آورم ساده روان عمیق در همان وزن تکراری مفاعیلن

      دل عاشق به پیغامی بسازد
      خمار آلوده با جامی بسازد

      مرا کیفیت چشم تو کافیست
      ریاضت کش ببادامی بسازد
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۲۹
      سلام
      من اصلا نفهمیدم چی گفتی برادر وات ایز یور فاز؟
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۳۴
      سلام کمی فلسفه بخوانید
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۴۱
      نتایج فلسفه خواندن را در نوشته هایتان و اشعارتان دیده ام خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۴۷
      مدح فرمودید یا ذم؟
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۰۷
      سلام بر جناب آزاد گرامی
      در حقیقت نقد شما را جواب کاملی نمیتوانم بدهم صرفا به یک دلیل
      آن دلیل اینست که بنده وقتی این شعر را گفتم اصلا نمیدانستم این وزن مسبوق به سابقه هست یا نه و به هیچ وجه قصد ابداع وزن نداشتم.
      شعر را که ارسال کردم به سایت ، جناب حاج محمدی بنده را روشن کردند که چنین وزنی نبوده است تا کنون
      بعد عزیزان دیگری گفتند وزنش را عوض کنید
      بنده هم گفتم خیر، بنظرم بسیار ریتم و آهنگ جالبی دارد
      این را از نگاه کسی بخوانید که سر سوزنی از موسیقی شناخت دارد!
      در مورد شعریتش بنده اعتقاد دارم شعر است و زیباست و سراسر تشبیه و به اصطلاح دوستان صور خیال است
      و اصلا زوری برای سرودنش زده نشده جناب آزاد
      در کل بنده آدم زورکی ای نیستم
      چه در شعر چه در مسائل دیگر
      کوشش میکنم برای خلق ولی زور نه، کار من نیست
      تایم کاری بنده در روز ۱۴ ساعت است
      ۱ ساعت با دخترم وقت میگذرانم
      ۷ ساعت میخوابم
      ۳۰ دقیقه هر شب مطالعه میکنم
      ۱ساعت و ۳۰ دقیقه هم به کارهای شخصی ام میرسم
      با این حال ،هفته ۲ شعر مینویسم
      در بحث اینکه شعر وحی است یا شهد است یا جوشش است یا کوشش است، بنده قبلا به کرار صحبت کرده ام.
      خوشحال شدم از حضورتان
      گفتید نقدی به چهارپاره دارید
      آنرا هم بنویسید
      در این صفحه راحت باشید
      راحت بودن معنی اش جواب ندادن بنده به نقدها نیست
      معنی اش نرنجیدن بنده از نقدهاست 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۲
      سلام بر مازیار عزیز✋
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۳۵
      سلام با این اوصاف ارکان نقد حقیر درهم فروپاشید

      گفت کل عمرت ای نحوی فناست
      زانک کشتی غرق این گردابهاست

      محو می‌باید نه نحو اینجا بدان
      گر تو محوی بی‌خطر در آب ران

      آب دریا مرده را بر سر نهد
      ور بود زنده ز دریا کی رهد

      چون بمردی تو ز اوصاف بشر
      بحر اسرارت نهد بر فرق سر
      محمد جواد عطاالهی
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۱:۱۷
      سلام به اهالی شعر ناب
      این اولین بار است که پنجره نقدی را در این محفل شریف اشغال می کنم و به امید خدا که دیگر توفیق این اتفاق را نیابم که کار من نبوده و نیست و از آنجا که نام بنده به میان آمده است شاید و شاید که این امر لازم بود .
      آنچه جناب آزاد در نقد خود از قول بنده آورده اند همان طور که نوشتند جواب بنده به سوال ایشان بود و باید بگویم که نظر شخصی این کوچک بعد از تجربیات این چند سال شاید شاعری و تفکر در باب چیستی شعر بود و نظری است که رد و تاییدش با رد و تایید کنندگان است ، در مورد مابقی نقد جناب آزاد بنده نظری ندارم که صاحب نظر نیستم.
      تا مدتی پیش در این سایت وزین اساتید بزرگواری بودند که نظرشان راهگشا و حل کننده اینگونه اختلافات بود و به هر دلیلی حالا کمتر حضور پیدا می کنند و سبز بودن این نظر هم به دلیل نقدی است که به ما اهالی این محفل شریف وارد است که چرا قدر هنر و دانش اساتید را نمی دانیم ، البته سخن بسیار است و ابعاد سخن نیز وسیع پس کلام را همین جا تمام می کنم .
      در پناه حق

      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۱:۲۵
      سلام خدا را شاکرم که باعث شدم شما هم پنجره گشا شوید و امید که این اتفاق مبارک ادامه یابد واقعا آن پاسختان به دلم نشست و آن شعر هم باعث تحول در من شد منصور و مسرور باشید
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۳
      سلام بر جناب عطاالهی عزیز✋
      خوش آمدید 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۱
      درود بر مهرداد خان عزیز و مهربان

      هر قدر خواندن چنین وزنی سخت و دشوار است ، سرودنش دوچندان دشوارتر

      و باید بگویم که علیرغم نا مانوس بودن ، بسیار شیوا و گویا به تحریر درآمده و برای ماندگار بودن این نوع اوزان ، لازم است اساتید همچون شما ، آستین بالا زده و برای جلوگیری از فراموش شدنشان دست بکار شوند

      توفیقت فزون و کلامت موزون
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۲۹
      عرض ادب و احترام خدمت استاد گرامی جناب غرب
      متشکرم قربان از حضورتان
      و لطفی که همیشگیست و باعث شرمندگی بنده است
      چون در قبالش توان جبران ندارم
      🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      حمید غرب
      حمید غرب
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۵۳
      جبران تشویقهای من ، همین سروده های زیباست که به اشتراک میگذاری و با این حساب من همیشه بدهکارم ، چون در قیاس با زیبایی کلامت ، گفتار الکن من چیز در خوری نیست
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۹
      بزرگوارید 🙏🙏🙏
      مجتبی نژاداریا
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۲۴
      عالی
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۰
      متشکرم جناب نژاد آریای گرامی
      به مهر خواندید 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مسعود آزادبخت
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۵۰
      باریکلا مهرداد
      طوفانی ست شعرت،ترکیب و تصویر ،استعاره ،کنایه ایهام،ارتباط های طولی و عرضی ،خوشم اومد ،اینم بیتی که گلچینش کردم هرچند مابقی ابیات گلهای زیبایی بودند،پسندم این بود👇👇👇👇

      طاووس ِ واژه های زبانم گشوده بالَش
      شاید عیان کُند به ورق ماهِ صورتت را
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۱
      لطف داری مسعود جان
      حضورت باعث خوشحالی منه 🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      آرمان پرناک
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۰۵
      هر شب به آسِمانِ دلت دیده خیره مانده
      باشد که برق آن بزند ابر ِ فرصتت را

      درود بر جناب عزیزیان گرانقدر
      بسیار زیبا و بدیع سرودید
      بهره مند شدم از قلمتان
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۱
      سلام بر جناب پرناک عزیز✋
      متشکرم از حضور پر مهرتان 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      سینا خواجه زاده
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۲۵
      با درود

      به گمانم این وزن:
      مستفعلن فعل فعلاتن مفاعلاتن

      افت و خیز سروده‌ی بالا را بهتر توصیف کند.

      اگر به نقطه‌ی ستاره گذاشته شده‌ی پایین توجه بفرمایید،
      هر گوشه میروم* که بیابم* حقیقتت را

      در محل ستاره‌گذاری شده یک مکث رخ می‌دهد.
      که در وزن مورد نظر شما، این مکث در چنین نقاطی خواهد بود:

      مفعول ُ فاعلا*ت ُ مفاعی*ل ُ فاعلاتُن

      در حالی که در خوانشِ این وزن، در نقطه‌ی ستاره‌گذاری شده، مکثی نیست. پس برای تلفظ مکث‌ها نیاز به شکستن رکن مربوطه است.

      برای مثال، مصرع پایین منطبق با وزن مورد پیشنهاد شماست:

      امروز من گذشت و به تاراج غصّه‌ها رفت

      شاید دیدگاهم از درست بودن دور باشد، شاید هم نباشد. لااقل بیان نمودنش، احساسی شبیه آپولو هوا کردن در عصر نوسنگی در نگارنده به غلیان در آورد.

      بدرود


      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۳
      عرض ادب و احترام خدمت جناب خواجه زاده ی گرامی
      با نظر شما موافقم
      فرمولی که ارائه دادید برای خوانش برازنده تر است
      متشکرم از حضور پرمهرتان عزیز🙏🙏🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۳:۳۹
      درود مهرداد جان خندانک خندانک خندانک
      از هر انگشتت یه هنر می باره دست مریزاد👏👏👏
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۸:۴۳
      سلام به محسن ابراهیمی عزیز
      لطف داری،متشکرم از حضورت ✋🌺🙏
      ارسال پاسخ
      سید علی کهنگی (واسع)
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳
      سلام اقای عزیزیان بزرگوار،به نظر بنده اینگونه اوزان شعری فقط برای طبع آزمایی و تفننی سخنی مضمون گفتن خوبه ولی خود کاملا واقفید که لطافت و حالات شعر ناب را نخواهد داشت،چون در اینگونه موارد شاعر فقط تلاش می کند یه جوری جای وزنها را با کلمات پر کند حالا هر چه از آب در آمد طوری نیست
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۳
      سلام جناب کهنگی عزیز
      در این مورد قدری با شما مخالفم
      منتها مجال گفتگو نیست و امیدوارم روزی حضوری در موردش صحبت کنیم
      متشکرم از حضورتان استاد گرامی 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محمد فاضلی نژاد
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۱۸
      مهلت اگر دهی که شوم سوی گفتُگویت
      آویزِ گوش ِ جان بکُنم لعلِ صحبتت را
      درود هانثارتون
      لذت بردم
      توفیقتون رپزافرون خندانک خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۴
      جناب فاضلی نژاد گرامی
      متشکرم از محبتتان بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      بهرام معینی (داریان)
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۴۳
      درود های فراوان جناب عزیزیان استاد وادیب فاضل وفرزانه
      بسیار شیوا ونغز ودلنشین
      قلمتان ماندگار
      مسرور ومستدام
      در پناه حق
      🌷🌷🌷
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۵
      متشکرم جناب معینی گرامی
      به مهر خواندید بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      آرمین پرهیزکار
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۲:۴۵
      درود بر شما جناب عزیزیان
      زیبا بود و ماهرانه
      پاینده و شادکام باشید خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۵
      متشکرم آرمین خان عزیز
      به مهر خواندید بزرگوار ۰🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      خدیجه وفایی راد ( غریبه)
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۱۶
      سلام و عرض ادب خدمت جناب عزیزیان گرانقدر خندانک
      باز گل کاشتید
      شکوفه های اندیشه ی تان همواره با طراوت خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۶
      عرض ادب و احترام خدمت بانو وفایی راد گرامی
      سپاس بابت حضور پرمهرتان 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۸
      درود بر شما
      شعرتون زیبا بود
      با کامنت خانم عجم موافقم
      در عرصه ادبیات نامدار باشید ان شاءالله
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۶
      عرض ادب و احترام خدمت بانو کاسیانی گرامی
      متشکرم از حضورتان و اعلام نظرتان بزرگوار🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      فاطمه بهرامی
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۱۰
      سلام ودرود
      بسیار شیوا ورسا سرودید
      موفق باشید
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۷
      سپاسگزارم بانو بهرامی گرامی
      به مهر خواندید 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      فاطمه گودرزی
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۴۳
      سلام و درود استاد عزیزیان گرانقدر
      بسیار زیبا بود خندانک
      همیشه وقتی قلمتان با لشکر کلمات بر سرزمین کاغذ میتازد
      یک جنگ برده را به رخ میکشد .
      درود بر شما و طبع بلندتان
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۳۸
      سپاسگزارم بانو گودرزی گرامی
      نظر لطف شماست بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محمد جواد عطاالهی
      چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۵۵
      سلام جناب عزیزیان
      چون همیشه زیبا سرودید
      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۳
      متشکرم جناب عطاالهی عزیز
      به مهر خواندید بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۵۲
      ❤️❤️❤️❤️
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴
      سلام مازیار جان✋
      ممنونم از حضورت🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      رضا رضوی تخلص (دود)
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۲۷
      سلام و درود جناب عزیزیان عزیز
      سرودن در این وزن کار مشکلی است که خوشبخانه جنابعالی خوب از پسش برآمدید من هم برای اینکه این وزن به دست فراموشی سپرده نشود با سرودن اشعار با این وزن موافقم

      آیم به صد امید ِ رهایی از این گدایی
      از بس شنفته ام به جهان وصف مِکنَتت را
      شادباشید و سلامت
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۵:۱۴
      سپاسگزارم جناب رضوی عزیز
      به مهر خواندید و نظر دادید بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      سعید ساعدی
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۱:۰۱
      بسیار زیبا و قابل تامل سروده اید خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۴
      متشکرم جناب ساعدی گرامی
      به مهر خواندید🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۱:۲۸
      با سلام بر اهالی شعر
      و مهرداد نازنین
      گاهی سوالاتی در ذهنم پیش می آید که با توجه به عدم شناخت روحیه شاعر و عدم توان پیش بینی نوع عکس العمل شاعر، مردد می مانم که این ابهام، سوال و نظرم را پای شعر بنویسم یا نه؟
      همین موضوع نه تنها من بلکه باعث عدم حضور دوستان صاحب قلم و اساتید و منتقدین در این صفحه سبز و حتی در سایت شده است،
      وگرنه مبنای حضور اگر تنها خواندن شعر و لذت بردن باشد، منابع زیادی از شاعران خوب و چیره دستی هم وجود دارد که می‌تواند در کمترین زمان ممکن در دسترس باشد
      لذا بودن و نوشتن و فلسفه ی حضور عزیزان صرفا جهت کمک به پیشرفت من و دوستان بوده که متاسفانه در سایه این بداخلاقی کم رنگ شده.
      از این دلگویه ها که بگذریم صفحه مهرداد عزیزیان عزیز را عزیز میدانم زین جهت که هم متانت و صبوری ایشان در قبال نظرات همیشه خاص بوده است، و محفلی نیک برای تبادل آرا خصوصا برای من بوده
      میرسم به این شعر که برخلاف اشعار دیگر مهرداد به دلم ننشست خصوصا در بعد وزن که حتی رخصت و مجال رسیدن به محتوا را هم از من مخاطب سلب کرد
      میخواهم از دوست نازنینم مهرداد سوالی کنم،
      اگر در آپارتمانی در حال ساخت همه مالکین و شرکا و سازندگان بر استفاده و نصب و تعبیه آسانسور متحد باشند می‌شود کسی مخالف باشد؟ و بگوید بجای آسانسور از نردبان استفاده کنیم، چون هم اصیل تر است و جزوی از تاریخ ماست نباید میراث نیاکانمان را فراموش کرد
      چرا وقتی می‌شود نوشت؛



      هر گوشه میروم که بیابم حقیقتت
      در جنگ ِ با جهان بِسِتانم غنیمتت

      هر گوشه میروم که نباشم در این خروش
      تا جویمت مگر وَ برم حظ ِّ خلوتت

      طاووس ِ واژه های زبانم گشوده پر
      شاید عیان کُند به ورق ماهِ صورتت

      هر شب به آسِمانِ دلت دیده خیره ماند
      باشد که برق آن بزند ابر ِ فرصتت

      مهلت اگر دهی که شوم سوی گفتُگو
      آویزِ گوش ِ جان بکُنم لعلِ صحبتت

      دست تو غرق ِخواهش وُ قلبی تهی ترین
      از آنِ من بُوَد آن، گم کرده الفتت

      آیم به صد امید ِ رهایی از این حصار
      از بس شنفته ام به جهان وصف مِکنَتت

      من *بی تخلصم *به غزل ،چون شنیده ام
      از هر زبان قصیده ای از نام وُ شُهرتت


      چرا کار سخت تر را انتخاب کردی

      دوستت دارم بسیار و میدانی


      یا حق،🌿🌿🌿
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۱
      سلام بر مازیار عزیز دوست گرامی✋
      از نقد به این خاطر رنجیده نمیشوم که باعث تبادل نظر میشود و تحلیل موضوع.
      در حقیقت اگر تنها و تنها یک جواب بخواهم به سوال نهاییت بدهم این است که دلیل این نوع سرودن به گمانم ریشه در ذهن موسیقیایی بنده دارد. ذهن موسیقیایی نه اینکه من موسیقیدانم که نیستم و سواد زیادی هم در این حوزه ندارم. منتها میتوانم ادعا کنم گوشی حرفه ای تر از مخاطب های عمومی و تفننی موسیقی دارم.
      در سبکهای مختلف گوش کرده ام
      در ضرب های مختلف
      در گامهای عمومی و تخصصی
      در ریتمهای ساده و پیچیده
      اگر گوشتان آشنا باشد با یک آهنگ که در آن در مدت ۷ تا ۸ دقیقه بیشتر از ۳۰ بار ریتم و تمپو( سرعت ریتم) تغییر میکند و در همان ۸ دقیقه شما ترکیب عجیبی از ریتمها شامل ۴/۴ ۵/۴ ۷/۸ ۱۷/۸ ۶/۸ و حتی عجیب تر از آن را بشنوید و در این میان شاهد مدلاسیونهای متعدد نیز باشید و جالبتر اینکه روی تمامی این ریتمها یا برخی از آنها ترانه نوشته شده باشد و خواننده در یک ترک موسیقی با ۷ ریتم مختلف ترانه بخواند دیگر یک تغییر ساده در افاعیل شاید تا این حد به چشم نیاید.
      سری قبلی هم این شعر باعث گفتگوهای بسیاری شد و به همین دلیل آنرا در فرمت جدید ارسال کردم که نظرات قبلی در آن نباشد .
      در ثانی خواندن این شعر سخت نبود یا لااقل بنده فکر کردم سخت نیست.
      متاسفانه من با گوشی وارد سایت میشوم و امکان بارگذاری فایل صوتی هر شعر را ندارم.
      شاید اگر فایل صوتی شعر هم ضمیمه میشد این تغییر کوچک در افاعیل آنقدر هم به چشم نمی آمد.
      به هر حال منظورم این است که این تغییر در وزن ناخوداگاه در ذهن من شکل گرفته و تعمدی نبوده و دلیلش را هم عرض کردم که گمانم گوش موسیقیایی من باعثش شده
      ولی دلیل تغییر ندادنش این بود که بنظرم مشکلی در خوانش ندارد و کمی تا قسمتی یونیک است
      گفتم بگذار همین جور بماند !
      ممنون از حضورت عزیز
      🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      عباسعلی استکی(چشمه)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۰:۴۴
      درود بزرگوار
      متاسفانه این نوشته شما ماهیت نقد ندارد
      به همین جهت از مدیر محترم ویراستاری تقاضای حذف آن را از پنجره سبز دارم
      موفق باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۱۹
      سلام مهرداد راستش بنا به دلایلی در بحث گذشته بنده حضور نداشتم و از چند و چون آن اطلاعی ندارم
      و در این شعر آمدم باهم کمی حرف بزنیم و ممنون بابت آمدنت و پوزش میخوام که اینقدر مجبور به نوشتن شدی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۲۲
      البته مهرداد جان موضوع فقط وجود رای مفعولی نیست بلکه بعضی واژگان وافعال قدیمی هم مدنظرم بود خندانک
      محمد قنبرپور(مازیار)
      محمد قنبرپور(مازیار)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۱:۳۴
      سلام جناب استکی این ها مباحث و تبادل آرا در حول شعر و ادبیات است آنهم بسیار در فضای صمیمانه و دوستانه بود لطفا با من مهربان باشید واقعا من دنبال حاشیه نیستم
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۳:۱۹
      خندانک خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۵
      🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۳:۲۱
      در خوانش بدلیل نوع خاص نوشتار شاید کمی سخت باشد خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۶
      متشکرم از حضورتان جناب افشاری گرامی
      بله شاید اگر فایل صوتی ضمیمه میشد بهتر بود 🌺🌺🙏
      ارسال پاسخ
      فروغ فرشیدفر
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۳:۲۷
      درود بر جناب عزیزیان گرامی🌹
      شعر زیبایی بود . حقیقتش برخی ازابیات رو خیلی دوست داشتم و با بعضی دیگر از بیتها ارتباط خیلی خوبی
      برقرار نکردم و این از ارزش شعر شما کم نمیکنه ، چون قطعا" همون بیتها ممکنه مطلوب برخی دیگر ازمخاطبان باشند.
      وزن خاصی که زحمتش رو کشیدید ، به نظرم سرودنش اصلا" آسون نیست(امتحان کردم که میگم🙂) . ولی یک بحث کلی ترهست دراین صفحه که میخواستم منم نظرم رو بگم
      همیشه اعتقادم این بوده که شعری خوب دو خصوصیت داره ، محتوای ارزشمند و دلنشین و وزن درست وبدون لغزش ... بقیش دیگه به سلائق مختلف افراد بستگی داره. شخصا" حتی قدیمی یا بدیع بودن زبان شعر رو هم ارزش یا ضد ارزش نمیدونم .چرا که هردو مخاطب خاص خود را دارند .
      درمورد وزن هم که موضوع فوق به مراتب صادق هست.وزن شعررایج باشد با نباشد ، مهم تاثیری هست که در ذهن مخاطب دارد .بهترین ورایج ترین وزنها رو هم اگر با یک سری کلمات بی روح و غیر منسجم پر کنیم ، هیچ ارزشی نخواهد داشت.شعر زبان دل هست و بایستی از مهندسی کردن بیش از اندازه اش پرهیز کنیم ،وگرنه نتیجه قطعا" خوشایند نخواهد بود.
      اینها البته نظرات شخصی بنده هست در تایید فرمایشات شما ، و به عنوان عضو کوچکی ازسایت .
      موید باشید.
      🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹🙏🌹🙏
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۹
      عرض ادب و احترام خدمت بانو فرشید فر گرامی
      متشکرم از حضور پر مهرتان
      و سپاسگزارم که نظراتتان را با ما و در این صفحه به اشتراک گذاشتید و بسیارخوشحال شدم که برخی ابیات را دوست داشتید
      برقرار باشید
      🌺🌺🙏🙏
      ارسال پاسخ
      مریم، شیرین ناز (ساغر دل)
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۰۵

      سلام و عرض ادب
      خدا قوت

      درود بی کران
      برقرار باشید و سرفراز

      *** خندانک ***
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۱۴ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۱۶
      متشکرم بانو شیرین ناز گرامی
      سپاس بابت حضورتان بزرگوار 🌺🙏🌺
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0