سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 28 ارديبهشت 1403
  • روز بزرگداشت حكيم عمر خيام
10 ذو القعدة 1445
    Friday 17 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      جمعه ۲۸ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      دانته آلیگیری 1
      ارسال شده توسط

      نیره ناصری نسب

      در تاریخ : سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۷:۲۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۱۸ | نظرات : ۲۰

      بزرگترین نویسنده ای که اثری آفرید که فرهنگ قرن های میانه را باهمه گوشه هایش به کمال نشان داده دانته آلیگیری (1265 تا 1321 م ) است. او شهروند فلورانس بود ویکی از جناحهایی که به حکومت فلورانس رسید ، او را از آن شهر تبعید کرد .دانته بقیه عمر را در ایتالیای شمالی سرگردان بود و آرزوی بازگشت به شهر محبوبش را در دل داشت اما مغرورتر از آن بود که با عنوان توبه کار به شهر بازگردد. در میانه آن سالها آثار بزرگش رانوشت ، کارهایی که همواره به ادبیات جهان پر مایگی بخشیده است . نوشته های دانته به بررسی بسیار نیاز دارد تا نوشته های آنها به طور کامل فهمیده شود. در واقع این نکته در باره همه آثار بزرگ جاودان راست است.هر شاهکار ادبی یا تندیسگری ونگارگری ومعماری تا اندازه ای با عصری که درآن آفریده شده است پیوند دارد.   دانته با آثار ادبیش به ما کمک کرده است زندگی واندیشه شهرهای پر جنب وجوش ایتالیا را در آستانه قرن چهاردهم میلادی بشناسیم. اما اهمیت دانته  از این هم فراتر است . او اندیشه های انسان قرن های میانه را درباره خود ، جهان ، آغاز و سرانجام بشر ونهایت همه چیزها آشکار ساخته است . روشن است که آثار دانته رانمی توان با همان سرعتی خواند که رمانهای امروزی را می خوانند.
       
      نخستین اثر اساسی دانته زندگانی نو بود. این اثر در باره بئاتریچه است . دانته نخستین بار که اورا دیده بود بیش از 9 سال نداشت . بار دیگر درست 9 سال بعد که بئاتریچه را ملاقات کرد این بار این دختر زیباروی با او به گفت وگو پرداخت. دانته گرفتار عشق بئاتریچه شد اما او با کس دیگری ازدواج کرد. دانته از آن پس بئاتریچه را خیلی کم دید. اما تصویرش را همواره در پیش چشم داشت. این تصویر به رویای کمال وبه نهایت زیبایی که هیچ گاه از یادش نمی رفت ، تبدیل شد. دانته برای توصیف این تصویر زندگانی نوین را نوشت. این کتاب بسیاری از شعرهای تغزلی شکوهمند دانته را دربر می گیردوبه تنهایی کافی است که درادبیات جایگاهی جاودانی به او ببخشد. بئاتریچه در ذهن دانته معنایی بازتازه تر وژرفتر یافت . او راه دانته را به جهان معرفت وادراک برد وبه بانوی فلسفه مرحله بعدی زندگی او تبدیل گردید. دانته در این مرحله به بررسی آثار سیسرون وبوئتیوس پرداخت. در کتاب مهمانی که شرحی نمادین از جشن ومیهمانی فلسفی اوست ، درباره همه اینها بحث کرده است . دو کتاب زندگانی نو ومهمانی به زبان مادریش ، یعنی گویش توسکانی یا ایتالیایی فلورانسی سروده شده است. سایر آثارش به زبان لاتینی است . اما دانته بر این باور بود برای کار ادبی باید زبان مادری رابه کار برد . دانته رساله ویژه ای در این باره نوشت ودیدگاههایش را بیان کرد . عنوان رساله در باره زبان مادری است. اهمیت این اثر در این است که نشان می دهد چگونه روزگار برتری زبان لاتینی به عنوان زبان ادبی وزبان فضل ودانش در حال بسر آمدن بوده است.
       
      دنباله دارد...

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۲۷۳۴ در تاریخ سه شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۷:۲۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0