سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 17 ارديبهشت 1403
  • روز اسناد ملي
28 شوال 1445
    Monday 6 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      دوشنبه ۱۷ ارديبهشت

      حیف

      شعری از

      محمدرضا آزادبخت

      از دفتر بانوی ازلی نوع شعر نیمائی

      ارسال شده در تاریخ شنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۱ شماره ثبت ۱۲۲۵۶۲
        بازدید : ۱۲۸۷   |    نظرات : ۲۰۸

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه

      همچنان عاشق نبودم در برت
      همچنانم بی گدار
      زل به درها می زدم من زل به هر راهی عبث
      نی که در قلبت سراغی نی که راهی در سرت
      خاطراتت را یک خراشی می زدم
      هم شبم هم روزگارم را تراشی می زدم
      باحریفانم چه خندیدی چه بس
      حیف شد عمرم چه بس حیفا چه بد
      ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،
      نیمایی دوست داشتنی من تقدیم به تمام اساتید شعر ناب
      بااحترام محمدرضا آزادبخت
      ۲۳
      اشتراک گذاری این شعر
      ۴۴ شاعر این شعر را خوانده اند

      مهدی محمدی

      ،

      محمدرضا آزادبخت

      ،

      ساسان نجفی

      ،

      عباس ترکاشوند

      ،

      محمد اکرمی (خسرو)

      ،

      نرگس زند (آرامش)

      ،

      رحیم فخوری

      ،

      علی نظری سرمازه

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      جواد کاظمی نیک

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      محمد محمدنژاد(آشوب)

      ،

      فیروزه سمیعی

      ،

      مسعود مدهوش

      ،

      الهام ملک محمدی

      ،

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      فرشید به گزین

      ،

      زهره دهقانی ( شادی)

      ،

      محمد گلی ایوری

      ،

      راضیه خضری

      ،

      محسن ابراهیمی اصل (غریب)

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      محمد باقر انصاری دزفولی

      ،

      سعید ابول مشدی

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      سروش نیکزاد

      ،

      افسانه پنام (مولد)

      ،

      محمدهادی زارع(سلام)

      ،

      احسان فلاح رمضانی

      ،

      نیره صدری

      ،

      آذردخت شرقی(آذر دخت)

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      سیده نسترن طالب زاده

      ،

      علی فداکار(ایهام)

      ،

      نیلوفر تیر

      ،

      محمد مهدی نورالهی

      ،

      معصومه خدابنده

      ،

      مریم محبوب

      ،

      احسان کریمیان علی آبادی

      ،

      سیاوش آزاد

      نقدها و نظرات
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۴


      به نام یگانه ی هستی‌بخش خندانک


      سلام و درود خدمت یکایک نابیان ارجمند و
      با آرزوی سلامتی و عزّتِ روزافزون برای مدیر عزیز این مجموعه‌ی هنری استادسیداحمدی زاده و همگی شما اعضای گرانقدر سایت ادبی‌شعرناب خندانک خندانک


      - چند سطری مشقِ تمرینی
      درباره‌ی شعرِ قشنگِ استاد آزادبخت ادیب
      تقدیمِ دیدگاه‌های شریف‌تان می گردد.



      هم‌چنان عاشق نبودم در برت

      هم‌چنانم بی گُدار

      زُل به دَرها می زدم من

      زل به هر راهی عَبَث

      نی که در قلبت سُراغی

      نی که  راهی  در سرت

      خاطراتت را خَراشی می زدم

      هم شبم  هم روزگارم را تَراشی می زدم.

      باحریفانم چه خندیدی چه بس

      حیف شد عمرم  چه بس حیفآ

      چه بد.

      ،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،،


      نیمایی دوست‌داشتنی من تقدیم به تمام اساتید شعرناب

      بااحترام محمدرضا آزادبخت

      خندانک خندانک خندانک


      - اگرچه دلگویه‌های موزون و متونِ منثورِ مسجّع از قرونِ متمادی تا الان ، در اشعارِ اهلِ قلم و شاعران و نویسندگانِ دانش‌پژوهی چون نجم الدین ها در رسالات و کُتُب ارزشمندی مثل مرصاد‌العباد ؛ یا خواجه عبدالله انصاری در مناجات‌نامه‌ی زیبایش یا زیدری در نفثه‌المصدورش یا حکیم‌جُوینی در تاریخ جهان‌گشای خود و یا همین سعدی عزیز در گلستان اش و جامی عزیز در بهارستانِ ناب اش و ....تاکنون ، هریک به زیباییِ منحصربفردی آورده اند ولی تحول‌آفرینیِ مآثرِ نیما پس از سفرش به غرب را در این زمینه ، هرگز نمی توان نادیده انگاشت .


      - راستش به این دلیل که علی‌رغمِ اکثریتِ خط خطی های خودم و در غزل‌نویسی‌هایم ، طرفدارِ اشعارِ کوتاهِ ایجازیِ بلندمعنا هستم و انصافاً انقدررر سروده‌ی منسجم‌بیانِ ایشان باوجودِ کوتاهی ِ سطور ، دلپسند و زیباست که این نگاره‌ی شریف ایشان ، بهانه‌ای شد تا راجع به ایفای نقشِ تحوّل‌آفرینِ نیمایوشیج در این زمینه در ادب معاصر ، که بتدریج در پیمایِشی نوگرا ، باعثِ بروزِ شعرِ امروزی و بویژه سپیدِ شاملویی و موج‌نویسی‌ها در روندِ تعالیِ معنابخشی شعرِ کنونیِ ایران و ساختارشکنی‌اش ، گشت ؛ به اختصار هم که شده ؛ چند سطری بنویسم .


      - یقیناً اصطلاحاتِ (( نقد ادبی و انتقاد )) دو مفهومِ جداگانه و‌ مُتباین از یکدیگر به لحاظِ کارکردی هستند و در نقدادبیِ یک اثرِ هنری ، پُروسه ای همراه با تقویتِ محاسنِ نگاشت در جهت ارتقای کمی و کیفیِ اثر و محوِ تدریجیِ معایبِ آن ، بدور از هرگونه لفّاظی‌های تعریض‌گونه و کنایاتِ دِلشکن ، جزوِ اهمّ ِ کارِ نقادان و اساسِ اصولیِ آن بایستی باشد .


      - نخست آنچه دراین شعر برای دیدگاهها بارزتر است تکرار است و اغلب شاعرانِ نیمایی‌سُرایِ معاصر نیز در کل از شاعرانی هستند که به آرایه‌ی ادبیِ تکرار ، توجّه خاصی دارند؛ زیرا این صنعتِ ادبی اگر درست و دقیق در اثنای متنِ سروده‌ها بکار گرفته شود ؛ یقیناً موجب لطافت‌افزایی و زیبایی در جنبه‌ی موسیقیایی و آوایی ِ شعر و ترتیب‌دهیِ ظریفی به شَکیل بودنِ شعر خواهند بود.

      - تعریف صنعتِ تکرار در واقع کاربردِ بیش از یک‌بارِ هجا یا کلمه یا کلماتی در جمله یا بیت است ؛ نیز یکی از پارامترهای قالب ادبیِ نیمایی را همین تکرار است که به خود اختصاص می دهد و بیشتر در گونه ی بدیعِ لفظی برای تاکید و یا به قصدِ تعظیم و تنبیه و بزرگداشت ، به کار می رود.

      - اگرچه این تکرار در عادی‌گویی‌ها اصلاً به هیچ وجه خوشایند نیست ؛ اما برعکس در سبک‌های ادبی بویژه در شعرِ کوتاهِ تقدیمیِ استادآزادبخت ارجمند در سِیرِ مقاصدِ بَلاغی و آرایشِ کلامی و یا برحسبِ ضروریّاتِ شعری به نظرم بهره‌مندیِ درستی داشته است . در خصوصِ این جستار ، با تجزیه و تحلیلِ دَواوینِ ادبی پیشینیان و امروزی ها و اشعارِ زیبای اهلِ هنر ، می توان انواعِ آرایه‌ی تکرار را در صورت‌های مختلفی مثل : تکرارِ واج و هجا ، تکرارِ واژه ، عبارت و اصطلاح و جمله و مَضامین ، به شیوه های هنرپرور ، مشاهده و استخراج نمود.

      - این مطلب را هم باید اضافه کنم که تکرارِ مَصاریع نیز از دیگر نکات قابل برداشت و تامّل در این شعر و اساساً قالب نیمایی است که شاعر گاهی در ابتدا و انتهای شعر مصراعِ خاصی را تکرار می‌کند. ( صنعت ادبی ردّ العَجُز عَلی الصَّدر در شعرِ کلاسیک ) که این‌گونه تکرار ، شعر را غنی‌تر و منظم سوتر جلوه داده و توجه خواننده ، بیشتر به آن جلب می‌شود.


      که در شعر مذکور هم انواعِ تکرار را چه در هجا و چه در واژگان به‌صورتی آوانگار و جالب و دلنشین ، مشاهده می فرمایید.


      - در نمودِ قالبِ نیمایی ، اشعار به جای چیدمانی از (( ابیات )) ،  از چند (( بندِ )) به‌هم پیوسته ، تشکیل می شوند ؛  که این بند‌ها با همراهیِ قافیه ، درطولِ سروده در ارتباطِ معنایی و سازه ای و آوایی هستند.

      - شعر نیمایی با وجودِ حفظِ وزنِ عروضی‌اش ، مویّد به ترتیبِ یکسان‌آوری و هم‌اندازه‌ی هجاها و ارکانِ عروضی - به هیچ وجه - نیست.

      - در واقع علی‌رغمِ نحوه‌ی ساختاری در  شعرِ کلاسیک با انواعِ  قوالبِ سنّتی‌اش یعنی :  قصیده و غزل و مثنوی و رُباعی و دوبیتی و ترکیب‌بند و ترجیع‌بند و‌ مسمّط و مُخَمّس و قطعه و ملمّع و تک‌بیتی و بحرطویل که در همگی ِ انواعِ آن ، مصاریع در تعدادِ هجا و ارکان هم‌اندازه بوده‌اند ؛ مصاریع یا سطورِ شعرِ نیمایی  با توجه به معنا و موسیقیِ کلام ؛  کوتاه و بلند می‌شوند که در واقع ((( اصلِ کوتاه و بلندی ِ مصاریع ))) یکی از ارکانِ اساسی در شعرِ نیمایی محسوب است که در دلسروده تقدیمیِ استاد آزادبخت هم این اصل به شیوه‌ای تمیز و خوش‌پرداخت رعایت شده است.

      - در این مرحله یک نکته‌ی ریز به نظرم می رسد که شاعر خودش در کامنت‌ها درباره جمله‌واره‌ی ( را یک خراشی ) اذعان می دارد که نشانه ی ( را ) اضافه است ! ؛ شاید این بیانِ ایشان سهوی بوده است ؛ چرا که در اصطلاحِ ( یک خراشی) بکاربردنِ دو علامتِ بیانِ وحدت ، در اول و آخرِ واژه ی (خراش) از لحاظ دستور زبانی صحیح نیست ؛ چون یا باید بنویسد : یک خراش / یا بنویسد : خراشی / و در واقع این یک ، یا آن یای وحدت است که اضافی است ؛ نه آن ( را ) که نشانه مفعول قبل از خاطراتت است و بایست باشد .

      - خاطراتت را خراشی می زدم.


      - که اگر ( یک خراش می زدم ) هم می نوشتند ؛ یکنواختیِ وزنِ شعر ، به هم می خورد.


      بگذریم .


      - این‌سان از شعرِ معاصر ، یعنی شعرِ نیمایی و به تَبَعِ آن سپید و موجِ نو و آزاد ، مقیّد به تکرارِ قافیه در پایانِ ابیات نیستند ؛  بلکه هر کجا نیاز به قافیه‌آوردن در شعرِ نیمایی - باتوجه به موسیقی و آهنگِ شعر ، احساس شود ؛ از آن استفاده می‌گردد. به قولِ خودِ نیمایوشیج ، قافیه  (( زنگِ مطلب )) است . که در شعرِ نیمایی نقش آوایی و موسیقیِ بیرونی را قوافی بر عهده دارند . چنان‌که در شعر استاد آزادبخت نیز صنعت حس آمیزی و جناس در واژگانی مثل ( تراش و خراش) این وظیفه را به‌خوبی انجام داده است .


      - کلاً هدف از تغییراتِ واضح و بحث‌برانگیز در شعرِ نیمایی ، همسو گشتنِ  زبانِ شعر با موسیقیِ درونیِ کلام و اجتناب از محدودیت‌ها و یکنواختی‌های حاکم در شعر سنّتیِ فارسی و البته حرکتی پویا و مُستَمَر داشتن در جهتِ گستردگیِ مَنویاتِ باطنیِ به سویِ قلم و رویِ کاغذ آمده‌ی نگارندگانِ این نوع شعر است.


      آنچه که محتوا و درون‌مایه‌ی قالبِ نیمایی (( چه کوتاه و چه بلند)) - که حتماً با چامک و هایکو و انواعِ آن در وزن‌گرایی ِ خاص‌اش تفاوت‌ها دارد - و بر شیوه ی پردازشیِ آن استوار است ؛  مسائل اجتماعی و سیاسیِ روز است. شاعر از مفاهیمِ انتزاعی و دور از اجتماع ، اغلب فاصله می گیرد و هر چه تمام‌تر به مسائلِ انسانیِ  زمانه‌ی خودش رغبت دارد . شاعر شعرِ آزاد  از طبیعت ، از تجربیات فردی و پیرامونی ، از عواطف و احساسات ، از عشق و ارتقای سطحِ آگاهی و حتی از فُرم گرایی ، برای سرودن اشعارش بهره می‌برد و شخصاً خودش در اثنای شعرِ خودش حضورِ پُر رنگی دارد. یک ( من ) در شعر نیمایی همواره به تلاطمِ افکار از بُعدی فرازمانی در جریان‌سازیِ شعر به نگرش و پویِش است.


      - شعرِ نیمایی شعری است که نوعِ نگرشی ژرف و بنیادی به مسائلِ انسانی دارد و اهمیتی که شاعر برای پدیده‌های اجتماعی و رَوندِ رو به رُشدِ جوامع قائل است را به خوبی در بیانش می توان مشاهده کرد ؛ در این نوع شعر ، شاعر درباره‌ی دغدغه‌های اجتماعیِ دورانِ معاصرِ خویش  می‌نویسد و خودش را در قبالِ جامعه اش حتماً  مسئول و سَهیم می‌داند.

      - جزئیات‌پردازی ، که خصیصه‌ی هنر است در توجّه به طبیعت و مادی بودن شعر نیمایی ، وجه تمایزِ آن با اشعار ذهنی‌گرا و کلی‌گویِ شعرِ کلاسیک است.

      - در اشعار نیمایی ، صنعت اِبهام و البته ایهامِ چندمعنایی و البته تضاد ، موج می زند و خواننده را وادار به تفکّر و مَکث در این مقولاتِ تُرداندیشِ مندرج در عمودِشعر می‌‌دارد.

      - دیدِ فلسفی و تامل مدار با زبانی نمادین در اشعاری با رویکردِ سمبولیسم ؛ بُروزی چندلایه داشته و برای درک بهتر آن به دقت ، درنگ و تحلیلی دانش‌پژوه نیاز است.


      - نیما به شخصه در اشعارش از واژگانِ محلّی مانند داروَگ ، چماز و سیولیشه ، میم رز و امثالهم به کرّات استفاده کرده است و همانطور که گفتم طبیعت‌گرایی یکی از عناصر پُررنگ و طمطراقی در سروده های این نوع اشعار است.

      شاعران متمایل به سبک نیمایی نیز با توجه به اقلیمِ جغرافیایی مختصی که دارند ؛ بار‌ها از این روش برای سرودن اشعارِ نو با بیانی ساده اما مفهوم پرداز بهره مند بوده اند. عین اشاره روزگار و شوگار در شعر آقای آزادبخت .


      - توجه به آواها و صدا‌ها و صور خیال و خلق موسیقیایی کلام در اشعار نیمایی آزادی گستره تری دارد . شاعران این سبک از صدا‌های پرندگان و جانداران و حتی اشیای بی‌جان هم مانند ساعت و سنگ برای هویت‌بخشیدن به اشعارشان در بکارگیری صنعت ادبیِ جاندارنمایی استفاده می‌کنند که از نکات جذاب اشعار نیمایی استفاده مکرر از صور خیال است. جان بخشی به اشیا را به وضوح می‌توان در این سبک شعر مشاهده کرد. از جمله این جان بخشی‌ها در شعر‌های نیما می‌توان به ساحل آشوب و عطسه و شب و استخوان آرزو اشاره کرد که در شعر استاد آزادبخت نیز چنین است .

      - شاخصه ی هنجارگریزی و خلاقیت در بکارگیریِ اصطلاحات جدید و متفاوتی که در اشعار نیمایی آن هم برای نخستین بار در جهتِ تعالیِ معناپروری در ذهن و کلکِ خود شاعر خلق شده‌اند مثل : خنده‌ناک ، دوزخ‌ آرا و نازک آرا از جمله واژه‌های نو و جدیدِ نیمایی در شعر هستند که در اشعار استاد آزادبخت هم این اصطلاحات و آوای نوراندیش به زیبایی تمام نمایان است.

      - بی‌گُداز زل به درها می زدم...


      - استفاده ی زیبا و مضمرگونه از سه صنعت ادبی تعقیدِ لفظی و ایهام و‌ کنایه توامان در واژه ی زدم :


      - (( زُل زدم / در زدم / رَه زدم + ایما به ضرب‌المثل بی‌گُدار به آب زدن )) .


      که سختیِ چشم‌‌به‌راهی و انتظارِ یک عاشق را با سبکی غنایی در این جمله‌ی شاهکار با طرحِ واژگانی زُلال در رَوندی به چیدمانیِ هماهنگ چونان قطراتِ جاریِ رود و قطاری‌‌سوت ، آورده است که به قول زنده یاد سیمین بهبهانی :


      انتظار از مرگ جانفرساتر است .


      خلاصه بسیار زیبا نگاشتید و تقدیمی‌تان مبارک استادان سایت شعرناب باشد . مزیّن به شبه‌جمله‌ی حیف با الف اطلاق در حیفا با بارمعناییِ شایسته‌ی تامّلات که حسرت نه بلکه اشتیاقِ خالصانه و تواضع‌مدارِ شاعر را در پایانبندیِ اثر ، برای دَوامِ دوستی‌ها در سایت و دیگرجوامعِ بشری ، پیامی دلنگار و ارزش‌آفرین و صلح‌جوست چرا که حیفا مرا یادآور نامِ دختری در فلسطینِ اشغالی سرزنینِ زیتون‌ها نیز هست . واژه ‌ی حیفا ( به عبری: חֵיפָה ) بزرگ‌ترین شهر در شمالِ فلسطینِ اشغالی‌ست و مرکز استان حیفا و سومین شهر بزرگ در محاصره‌ی رژیم صهیونیستی است. شهر حیفا از یک سوی در کرانه دریای مدیترانه و از سوی دیگر در دامنه ی کوه کرمل واقع شده‌است.
      شهر حیفا از نخستین شهرها در خاورمیانه بوده است که از طریق خط راه‌آهن حجاز، به شبکه راه‌آهن ریلی فلسطین پیوست. دانشگاه شهر حیفا یکی از دانشگاه‌های اصلی اسرائیل اشغالگر است. از دیگر دانشگاه‌های مهم که در شهر حیفا واقع‌شده ، می‌توان به تخنیون - دانشگاه صنعتی اش اشاره کرد که در فناوری هوافضا و علوم مهندسی و تاکتیکی ، دارای شهرت جهانی است. مکابی‌حیفا اسمِ تیم فوتبال شهر حیفا است . منطقه‌ی پل‌پاز ، در شمال شرقی حیفا واقع شده‌است . باغ‌هایی که در اسرائیل به باغانِ ایرانی معروف هستند ؛ در فهرست میراث فرهنگی جهانی ثبت شده اند . باغ‌ها و ساختمان‌های مرکز جهانی بهائیت در شهر حیفا قرار دارند . در وسط شهر حیفا و بر دامنه‌ی کوه کرمل ، مقبره علی‌محمدباب‌منحرف‌الدین هم قرار دارد . بیت‌العدل اعظم که عالی‌ترین مقام تصمیم‌گیری در دین بهائی‌های مزدور از سال ۱۹۶۳ میلادی ، در شهر حیفا مستقر شده است . مِتروی شهریِ حیفا نقش مهمّی در ترابری شهر حیفا را برعهده دارد. متروی کابلی حیفا اولین قطار شهری در خاورمیانه بوده است که در سال ۱۹۵۹ میلادی ، به بهره‌برداری رسید . فرودگاه بین‌المللی حیفا ، یکی از فرودگاه‌های بین‌المللی اسرائیل اشغالگر است که در شرق شهر حیفا واقع شده‌ است . امیدوارم به خواست یگانه خدا ظالمان هرجه زودتر نابود شوند و زمین‌های فلسطینیان ِ مظلوم از جمله حیفا به مالکیتِ خودشان برگردد.



      - ببخشیدم لطفاً که تندتند و سریع نوشتم .
      بررسیِ محتواییِ دلگویه‌تان را به اندیشمندانِ سایت می سپارم
      تا از قلمِ ایشان بیاموزیم.



      --- در پایان پیشنهاد دارم خدمت شما و یکایک اعضای سایت ادبی شعرناب که اگر می خواهید مُعَرّفِ اندیشمندانِ ایرانی و غیر ایرانی و پیشینیان و آثارشان در سایت باشید ؛ با آوردنِ عکسِ شخصیِ این صاحب اثران بجای عکسِ پروفایل خودتان ! این نیّت خوبِ شما هرگز بدرستی محقق نمی گردد . چون طبیعتاً خیلی‌ از اعضای سایت ، تصویرِ ایشان را نمی شناسند و حتی وقتی شما و دیگر کاربرانِ سایت در ذیلِ اشعارِ خودتان به صورتِ کامنت ، اشعارِ اندیشمندان ِ دیگر را می نویسید ؛ بازهم آشنایی با ایشان و اشعارشان به خوبی محقق نمی گردد و این‌طوری باگِ اینترنتی سایت ضرر خواهد دید و زود پُر می شود و در ضمن موجب شبهاتی که شاهد آن در سراسیمگی و نگرانی ِ دیگرشاعران در برخورد و تشخیص ندادنِ پروفایل‌های فیک و جعلی بوده اند و بوده ایم ، نیز خواهد شد ؛ بلکه شما می توانید با استفاده از وبلاگِ سراسریِ سایت که به زحماتِ شبانه روزیِ استادسیداحمدی زاده مدیر سایت برای همین‌کار یعنی معرفیِ شاعران و اندیشمندانِ دیگر و ارسال و نگاشتِ نقد ادبی ِ آثارِ اندیشمندان و نوشتن داستان و‌ متونِ ادبی و اطلاع رسانی ها درسایت ، به لطف ِ ایشان فراهم شده است ؛ عکس و بیوگرافی و مطالبِ دلخواه تان درخصوص اندیشمندانِ ایرانی و خارجی را به همین بخشِ وبلاگ های سایت بفرستید و اینطوری در وبلاگ‌ها هم حضورِ موثرتری دارید و هم این‌که دیگر نیازی به تعویضِ مُدامِ عکسِ پروفایلِ خودتان و‌ گذاشتنِ عکسِ دیگر اندیشمندان بجای عکسِ خودتان نیست ؛ یا اینکه لااقل از عکسِ هنریِ غیرِ شخصی برای پروفایل تان استفاده نمایید ! که این جور کارها نه تنها جلبِ توجه نمی کند ؛ بلکه‌ حتی ناخواسته موجبِ بروزِ اشتباهاتی هم در سایت و گاه عاملِ سواستفاده‌ی عادت کنندگان به جعلی‌کاری‌ها نیز می شود ؛ که نیازی به این‌گونه شناسایی ها نیست.




      درپناه حق
      سلامت و سرافراز باشید
      شما و خانواده ارجمندتان و اهالی شعرو ادب خندانک خندانک خندانک



      بااحترام - دوشنبه ۱۶ مردادماه ۱۴۰۲ ه . ش خندانک


      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۵
      درود خواهر مهربانم خندانک
      سپاس از مطالب و نقد ارزشمندتان.. خندانک خندانک
      استفاده بردیم.. خندانک
      برقرار و سلامت باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد اکرمی (خسرو)
      محمد اکرمی (خسرو)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۵
      درود بانو کوهواره گرامی
      ممنون از توضیحات خوبتون که باعث میشه لذت بیشتری از اشعار ناب جناب آزادبخت ببریم
      البته بیشتر اشعار جناب آزادبخت سپید هست که متاسفانه من خیلی ارتباطی نمیتونم بگیرم ولی این نیماییشون بیشتر به دلم نشست
      هر دو بزرگوار پیروز و سربلند باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۳۲
      درودها بانو کوهواره عزیز خندانک
      چه خوب و عالی بود تحلیل و واکاویتان خندانک خندانک
      آموختیم از دانش و قلمتان خندانک
      موفق و در پناه حق باشید خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۴۳
      درودبرشما استاد بانو گرامی وگرانقدر سرکارخانم حسین زاده عزیز بسیار مفید بود واموزنده بود خداقوت قلمتان همیشه سبز ونویسا باشد🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      رحیم فخوری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۳۴
      بهره بردیم از کلاس پربارتان استادبانوکوهواره گرامی
      تقدیم با احترام
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      نرگس زند (آرامش)
      نرگس زند (آرامش)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۴۵
      رود خواهر مهربان واستاد عزیزم خندانک
      سپاس از مطالب و نقد ارزشمندتان.. خندانک
      استفاده بردیم..
      برقرار و سلامت وثروتمند باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد گلی ایوری
      محمد گلی ایوری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۱۰
      درود بر شما بانو ی گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۳۲
      درود صد درود براستاد گرانمهر وگرانمایه بانو دکتر کوهواره ارجمند
      استاد سپاس از وقتی که برای این شعر گذاشتید
      بنده پیشانی بر خاک می مالم تاتعظیم بر علمتان ودانش هنرتان داشته باشم چقدر به نکات ارزشمند ی از شعر نیما وویژگی های آن باب سخن گفته اید که این کلاس درس واقعا لازم بود ما که آموختیم خیلی خوبهم آموختیم
      از ویژگی شعرنیما مانند قافیه ،بند، بکارگیری واژه های محلی به نظر می رسد که می خواهد درونیات یک شاعر رابیدار کند یعنی باتوجه زیست بومش از ادبیات زیست بومش استفاده کند تابه پویاییوغنای شعر کمک کند که بانو کوهواره هنرمندانه وزیرکانه دربند بند باتبحر کامل به جزئیات پرداختند احسنت استاد
      چه خوب بهربردن ا آوا ها وصداها وصورخیال استادم بانو کوهواره اشاره تمیزی داشتند انصافا که باید بپذیریم همیشه زیر سایه علمشان می آموزیم
      استاد دوباره آموختم باجان ودل آموختم
      حقا چه شیوا وشیرین است کلاس درستان
      هنجارگریزی وانواع گوناگون ناشی از کشف شهود وتعلق ذوق دوباره استادم بانو کوهواره اشاره خوبی داشتند که آموختیم وخیلی خوب هم آموختیم
      استاد بی ریا بودن شما برای ما اثبات شده است
      همیشه خداوند یار ویاورتان باشد که شاگردانت را به زیر سایه علم می برد وازجهل ونادانی مارا می رهانی
      سپاس چندین هزار سپاس
      امیدوارم سپاس مرا پذیرا باشید
      شاگرد کوچکتان محمدرضا آزادبخت
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۴۰
      درود جناب اکرمی بزرگوار استاد گرامی درعنفوان جوانی بنده شاعر کلاسیک سرا بودم وتا اینکه بانو صیاد با من آشناشد درست سال 1383
      ایشان سپید سرا بودند
      خواب دیدم کسی دست مرا گرفت وگفت از این ببعد این طور بگو
      دیدم شکل وظاهر سپید رادارد وهنوز آن خواب بصورت رویا بر من ظاهر می شود و قتی شعر سپید میگم به حالت در می آیم که هیچوقت آن حالت را قبل از هرچیز دیگر ندیده بودم
      اشعار کلاسیک نیما وسپید وفراسپید کار می کنم البته دوستانم اشعار سپیدم را دوست دارند برای تنوع شعر نیمایی می گذارم
      شعر درد بعد از درمان نیز نیمایی بود کهخیلی بحث روی تاویل آن رفت سپاس
      محمد اکرمی (خسرو)
      محمد اکرمی (خسرو)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۱۱
      با آرزوی موفقیت روز افزون برای هر دو بزرگوار یعنی شما و بانو صیاد گرامی
      البته امیدوارم سوء برداشتی اتفاق نیوفتاده باشه . بنده اشعارتون رو دوست دارم ولی اونجور که ما بقی با سپید ارتباط میگیرند و جذبش میشوند متاسفانه در من اثر نکرده تا بحال . شاید در آینده دیدگاه من هم تغییر کرد
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      مانا باشید و به مهر بسرایید
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۵۸


      سلام و درود مجدد
      بر لطف ذره پرورِ یکایک شماعزیزان ارجمند
      سپاسگزارم با کمالِ قدردانی‌ام خندانک

      زنده باشید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۳
      درود بر بانوی عزیز و مهربانم استاد کوهواره ی گرانقدرم
      چقدر نقد بالا بلند زیبایی است.
      من که چند روزی در فکر نیمایی هستم،خیلی بدردم خورد انگار برای خود خودم نوشته شد خندانک خندانک
      ممنونم از این نقد خوبتون که بر شعرزیبای استاد آزادبخت بزرگوار نوشتید خندانک
      بازهم سپاس از نقد خوبتان،منتظر نقدهای خوبتان هستم خندانک خندانک
      در پناه خداوند مهربان خندانک
      ارسال پاسخ
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۱۱

      سلام نازنین خواهر مهربانم خندانک
      از محبتِ کوچک‌نواز شما افسانه‌بانوجان
      و نیز از یکایک عزیزان مجدداً بی‌حد سپاسگزارم خندانک خندانک




      شاهزاده خانوم
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۸
      درود جناب آزادبخت بزرگوار.. خندانک
      زیبا بود.. خندانک خندانک
      برقرار باشید خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷
      درود بانو شاهزاده ممنونم
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۳۵
      درود استاد عزیز
      بسیار زیبا و دلنشین بود
      مزین به نقد نافذ استاد بانو حسین زاده گرامی خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۱۹
      درود بانوپنام گرامی ممنونم از گل آرایی درصفحه
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      طاهره حسین زاده (کوهواره)
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۵۲

      سلام و سپاس بی پایان استاد استکی گرانقدر خندانک



      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۶:۲۴
      سلام استاد آزادبخت عزیز

      ببخشید استاد جان من چندان حالم مساعد نیست اگر نظری اشتباه درج می کنم. در این شعر کوتاه واژه های تکراری زیاد است و اغلب هم بار معنایی تازه بر شعر نیافزوده است. شعر قوی به نظر نمی رسد و استیلای وزن بر شعر احساس می شود. تا رای استاد چه باشد.

      با سپاس خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۲۶
      درود استاد محمدی خدابد نکند
      حال اگر حالتان مساعدشد بیایید نظر بدهید
      چون این شعر هم بار معنایی دارد
      هم موسیقیایی بیرونی ودرونی خیلی قوی دارد
      هم وزن خوبی دارد
      هم شعر پیام آور یک مطلب مهم در عشق و بی عشق است
      ممنونم که آمدید
      سپاس
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۰۳
      سلام استاد در ناحیه ستون فقرات درد شدیدی حادث شده است که محتمل ناشی از فشار روانی بالاست امید که به دعای اساتید گرانمهرم و فرهیختگان ارجمندم حالم خوب شود.

      استاد جان اذعان می دارم متاثر از درد نتوانسته ام همچون همیشه شعرتان را بخوانم. برای همین بود که اساساً گفتم نظر استاد را جویا شوم ببینم رای و نظر استاد و پاسخ ایشان چیست و به رای و نظر خود ایمان نداشتم.

      آن یک را نیز بنده می خواستم عنوان کنم. از وزن فاعلاتن بیرون زده است که شفاف سازی نمودید.

      با درخواست عفو استاد گرانمایه خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۴۵
      درود استاد محمدی دکتر برو
      احتمال اینکه رگ سیاتیک باشد
      بلادور باشد
      چون کمر درد آنی بوجود نمی آید سیاتیک است چیزی مهمی نیست استراحت کنید
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      علی نظری سرمازه
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۶
      سلام جناب محمدی گل
      سیاتیکت به تیگ یار خورده
      کمی غضروفهایت را فشرده
      ناراحت نباش
      به زودی بهبودی حاصل می شود
      پماد عرق النسا و خشخاش بمالانید
      تا میتوانید خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۴۹
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۱۱
      سلام استادان گرانمهرم من از این اصطلاحات پزشکی در نمی آورم ولی حسابی از این سیاتیک ترسیدم اسم ترسناکی ست. خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۴۸
      درود سیاتیگ دردی است غیر معمول برای همه پیش می آید چیزی زیاد ترسناکی نیست
      خم شدن یا یهویی در رفتن باعث این درد می شود کح با استراحت زود خوب می شوید وآنچه را استاد نظری گفتند بگیر زود خوب می شوی
      سپاس
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ساسان نجفی(سراب)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۳۸
      خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      سلام و عرض ادب استاد هنرمند گرانقدر.
      درود بر شما، زیبا سرودید
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک

      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۲۷
      درود استاد نجفی ممنونم سپاس
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۰
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      عباس ترکاشوند
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۴۴
      جناب آزاد بخت سلام
      زیبا بود خندانک خندانک
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳
      خندانک 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۲۷
      درود جناب ترکاشوند ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۰
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد اکرمی (خسرو)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۱۱
      درود جناب آزادبخت
      زیبا بود
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۴۶
      درود جناب اکرمی ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۰
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۲۰
      درود وعرض ارادت خدمت استاد ازادبخت گرامی خندانک
      موفق باشید در پناه حق خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۶
      درود بانو زند
      قبلا به شما گفتم بانظر هیچ کس موافق مباش مبادا خدای نکرده کسی رنجور شود
      شما نظر خودت را ارائه بده تابدانیم حرف دلتان چیست
      شما اصلا می دانید چه گفتم
      کدام تکرار خندانک
      همچنان اول به همچنان دوم بار تفاوت معنایی دارد
      اینجا نیز فریب خورده ای که تکرار شده است
      اما در مفهوم تکرار نیست
      شعر استاد نصرت رحمانی رابخوانید شعر زنجیر را می گویم
      اگر نگاه کرده باشید زنجیر مدام تکرار میشود
      وما نباید جناب رحمانی را محکوم به تکرار کنیم
      چون خود شاعر بهتر از هر کس دیگر می داند دارد چکار می کند ناسپاسی کمی بی مروتی است
      سپاس
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴
      🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۶
      درود بانو زند نه من توعمرم اصلا عصبی نمیشم
      اما خیلیبی نهایت جدی هستم
      سپاس
      استقلال نظر داشته باشید به وحدت رویه خود اذهان داشته باشید
      چون نظرات متفاوت باعث رشد متعالی انسانها می شوند
      پس بانظرات یکسان بنده موافقت خوبی ندارم
      این متفاوت بودن که باعث متعالی شدن می شو د
      سپاس
      پسرتان از روی چهرهشان گفتم استقلالی می شود
      یکی از مباحث روانکاوی بحث چهره شناسی است
      چهرشناسی در شعر نیز هویت دارد خواستم بدانید
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۲
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۰۱
      ضمن عرض ادب خدمت همه دوستان عزیز از جمله استاد مهدی خان عزیز که دست برگریبان کمر درد هستند و از خدا جانم شفای مطلق برایش آرزومندم اما جسارتن بنده نه اینکه نظر اقا مهدی را رده کرده باشم !استغفرالله . اما خودم خیلی در پشت وزن هیچ شعری نمی خوابم و کلن با چیزی بنام سد مشکل دارم
      آقا یک چیزی بگم / من بغیراز مهمانی ها ، آب را با پارچ می خورم و هیچوقت خودم را مُرید لیوان نمی سازم
      استادآزادبخت من شعرت دوست دارم و اگر نزدم بودید می بوسیدمت
      آقا بیست سال پیش موفع تدوین یک فیلم ، وقتی بازیگر را از لانگشت به مدیوم شاتش وصل می کردیم ضرورت وافرداشت که تمامی استایل بازیگر چه در لانگ شات و چه در مدیومش باید عین هم میبود چرا که بعد اتصال جامپ می داد چنانچه شکل استایل و راکوردهایش متفاوت می شد
      اما حالا چی ؟ چه جامپی چه راکوردی برادر من؟
      یارو در لانگ دودستش به شکل ایکس و در مدیوم به شکل ایگرگ ایستاده است مونتور به امر کارگردان مونتاژش را میزنه ومیره
      و دلیل می آورند که مخاطب می داند که ما داریم فیلممی سازیم
      نه واقعیت و یک اتفاق مستند را. . .
      حالا عزیزان من ما در عصری حضور داریم که باید برای حفظ لطافت بیان شعری خیلی خود را را در قید بند اسلوب های متدوال کهنسال قرار ندهیم البته باز نظر شخصی حقیر است
      سلامت و برقرارباشید انشالله خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۸
      درود استاد فخوری
      ماهم نیز آب را باپارچ می خوریم چون عطشمن خیلی بالاتر از ظرفیت یکلیوان است
      دوستتان داریم و می دانیم برای این شعر بقولشما ظرقیت بالاست سپاس از تحلیل ارزشمندتان
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴
      🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۵۴
      سلام استاد فخوری عزیز خندانک خندانک

      استاد گرانمهرم که چنین نوشتند یقین حاصل شد که در اثر پریشانی، به بدخوانی دچار شده ام.

      با عفو از استاد آزادبخت عزیز خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      رحیم فخوری
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۳:۳۲
      سلام استاد جان آقا مهدی عزیز
      خدا شاهد است که همه حواسم پیش شماست شما که در اذیت باشید انگار من در اذیتم
      آقا شما شعر را قاعده مند خوانید مثل دستگاه خوانی استاد شجریان که کاملا محصور قواعد وسبک هر دستگاه اواز است
      اما من شعر را مثل علیرضا افتخاری خواندم که همه چیز را فدای احساس می کند خندانک استاد هروقت حالتان بهتر شد لطفا اطاع دهید هم خوشحال شویم وهم خواهش نقد شعر دارم محضرتان خندانک خندانک
      رحیم فخوری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۰۲
      تقدیم با احترام خدمت استاد ازادبخت عزیز
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۱۹
      سپاس استاد وپدر گرانقدرشعر ناب
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۴
      🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۰۹
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۲
      به به ! استاد
      آهنگینی ضد سنگینی سرودید
      خندانک خندانک
      خندانک
      یک به نظرم نیاز نیست
      خاطراتت را خراشی می زدم
      با یاد خاطراتت دلم زخمی می شد
      روزگارم را تراشی می زدم
      خود روزگار شامل گذر زمان است و شب را مستتر در خود دارد
      یعنی قسمتی از عمرم را بخاطر تو از صفحه ی هستیّم حذف می کنم خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      حیفا !را هم خوب اومدی
      به حیف میگی ای حیف چه بد شد!!
      خندانک خندانک
      خندانک
      حیف که حیفا شهریست در سرزمین صهیون خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۴
      درود استاد نظری خداشاهد خیلی باهوشی
      احسنت به ذکاوتتان
      دوباره بیا بادست پر
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۳
      درودبرشما استاد عزیزم جناب محمد رضا جان عزیزم بسیار زیبا و عالی وپرمفهوم احسنت برشما مثل همیشه عالی بود احسنت برشما لذت بردم احسن برشما پرمفهوم بود خداقوت عزیزدلم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم قلمتان همیشه سبز ونویسا باشدعزیزدل 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۸
      درود جناب کاظمی ممنونم
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۵
      قربونت عزیزدلمممم 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۲۹

      درود تان بادجناب آزاد بخت ادیب گرانقدر.

      دوست داشتم این شعر زیبا را.

      سپاس فراوان.



      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۷
      درود استاد انصاری ممنونم سپاس
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۱
      تقدیمتان بامهر و احترام
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد محمدنژاد(آشوب)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۵
      شعر زیبایی خواندم
      درود بر شما استاد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۱
      درود جناب آشوب ممنونم
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۱
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۵
      🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۶
      درودتان باد جناب استاد آزاد بخت ادیب گرانقدر 🌞
      بسیار عاشقانه ی زیبایی سروده اید دلنشین ☘️🌺🌸🌹
      زنده باد 👏👏👏👏
      نویسا مانید وسبز وسرفراز و همیشه عاشق
      ☘️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹☘️
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۰
      درود بانو سمیعی ممنونم
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۲
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۳۶
      درود جناب نظری فکر کنم یک را اشتباه تایپی بوده حق باشماست سپاس
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۲
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۳
      درود استاد نظری هم شبم
      همروزگارم بار دومعنای متفاوت می باشد
      که در زبان محلی به آن شوگار
      وروژگار می گویند سپاس پس هم شبم اینجا درست در معنای تضاد آن ایستاده است که بغیر از شب آن
      آیا شبی دیگر مد نظر بوده است یانه؟
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۳
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۷
      سپاس
      بفرما توو ... هی...
      مثل جواد جان
      کمی ما را هی کنید خندانک خندانک خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۰
      درود استاد نظری هی چی هست
      شما سرور ما وبزرگ ماهستید
      دست بوس علم وهنرتان هستیم
      سپاس
      دوستتان داریم سپاس
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۴
      درودتان استاد ازادبخت شاعر گرانمهر👏🌾🌴🌟🌟🌷🌷🥀🍃🍃🍂🏵️🏵️

      سپاس از تقدیمی گرانبهای شما🌳🌱🌹🙏

      نیمایی زیبایی خواندم و حظ وافر بردم🌟🌴🌾🌾👏💐💐🌲☘️⭐
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۳۱
      درود استاد مدهوش سپاس از نظر ارزشمندتان
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۵
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      الهام ملک محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۰۸
      درود استاد ازاد بخت
      اول بگم نیمایی زیبا و واقعی بود ! واقعی یعنی با احساسات ساختگی عجین نشده

      اما چون گفتید هر چی بگم می پذیرید :


      همچنان عاشق نبودم در برت

      همچنان اول رو شاید : هم چنان (بستگی به افکار خودتون داره)
      و اینکه در برت البته معنا داره اما بیشتر قابل چشم پوشی ست



      زل به درها می زدم من زل به هر راهی عبث

      می زدم من : هم م شناسه ی ضمیر هم من توی یک سطر و درست در جوار هم

      راهی در سرت خیلی قشنگ بود

      خاطراتت را یک خراشی می زدم : هم یک و هم ی شناسه ؟فقط یک خراش ؟ چرا فقط یک خراش ؟ چرا بیشتر خراش نزدید ؟

      هم شبم هم روزگارم را تراشی می زدم یک بنده خدایی میگفت برای شناخت شعر کسی گاهی باید به خاستگاهش هم توجه شد ، و اینجا هم همین صدق می کنه ، برداشت معمول روزگار شامل شب هم میشه که به نظرم رسید لر باشید
      ما بختیاریا هم البته شوگار داریم و روزگار و به نوعی شب و روز مقابل هم قرارداده شدن این البته وجهه ی ناشناس و زیبایی داره


      حیف شد عمرم چه بس حیفا چه بد
      ما کلمات رو انتخاب می کنیم اما نمیتونیم حد و مرز اون کلمات رو برای مخاطب ببندیم مثل همین حیفا ، که ناخواسته ذهن به سرزمین های اشغالی میره (البته این هم بی کنایه نیست ! و شاید بی نشانه !)

      چه بد رو واقعا دوست نداشتم سخن در مورد عشق هست و جایگاه معشوق ، چندان وجهه ی خوبی نداره بگیم بد ))))))))


      اما باز هم میگم نیمایی با احساسات واقعی عجین بود ساختگی و مصنوعی نبود ، و به قول معروف آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشنید
      فرق این قبیل نوشته ها با نوشته های دیگه رو دقیقا همین نکته مشخص می کنه که دلنشین هستن
      نویسا باشید و در پناه خداوند منان خندانک خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۱
      درودها بانو ملک محمدی خندانک خندانک خندانک
      خدا قوت خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      الهام ملک محمدی
      الهام ملک محمدی
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۳۴
      درود ها و عرض ادب و احترام بانو خضری گرامی خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۳۰
      درود بانو ملک محمدی لر نیستیم
      عجین شده با لر هاییم
      در کرد ها هم روژگار وشوگار هست
      سپاس از تمام تحلیل و واکاوی تان
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۲
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      الهام ملک محمدی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۱۴
      درود مجدد استاد ازادبخت برای یک نظر جامع و کامل حتی نقاد های حرفه ای هم به دو سه روز زمان و خواندن چندین باره ی هر اثر احتیاج دارن
      من فقط یک بار خوندم و واقعا فکرم هم تقریبا ازاد نبود پس امیدوارم کم و کسری رو ببخشید ، البته زیبایی شروع هم از چشمم دور نموند ، یک زمانی در گذشته قدر کسی دانسته نشده و حالا بی تابی از حد گذاشته پشیمانی و دست به جایی نرسیدن ... همون گدار ، که میشه ساعت ها در موردش صحبت کرد

      مشتاقی و مهجوری دور از تو چنانم کرد
      کز دست بخواهد شد پایاب شکیبایی

      حافظ

      با فراقت چند سازم برگ تنهاییم نیست
      دستگاه صبر و پایاب شکیباییم نیست

      سعدی

      و همه جای ایران سرای من است خندانک خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۲
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۴۱
      درود بانو ملک محمدی استاد گرانمهر وگرانمهر سپاسمندم
      بقول استادم اخوان
      روحش قرین آرامش
      مااز قلم وهنر متواضعتان همیشه می آموزیم سپاس
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۳
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۴۲
      درود بر شما استاد آزاد بخت گرامی و بزرگوار 🌺💐🌺
      نیمایی زیبایی سرودید واقعا لذت بردم 🌺🌺💐
      فراز شعر شما
      خاطراتت را یک خراشی می زدم
      هم شبم هم روزگارم را تراشی می زدم
      بسیار پر بار و واقعا لذت بخش است
      آفرین به این قریحه خندانک خندانک
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۳
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۳
      درود استاد بانوخضری ممنون از گل آرایی درصفحه
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۴۷
      درود استاد حاجی پور ممنونم
      سپاس استاد
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      زهره دهقانی ( شادی)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۰۴
      سلام و درود استاد آزادبخت بزرگوار
      نیمایی زیبا و دلنشینی قلم زدید...👌👌👌
      لذت بردم...💐💐💐
      🌸🌸🌸🌸
      نبض قلمتان ماندگار ✨
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۳
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۲
      درود استاد بانو شادی ممنونم
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۶
      درود جناب آزاد بخت خندانک
      بهره ها بردیم شاعر توانمند از صفحه پربارتان خندانک خندانک
      یک خراشی را که جناب نظری گفتند خراشی کافیست زیباتر شد خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۵
      درود جناب ابراهیمی ممنونم
      بله خراشی درست است به جناب نظری همگفته شد که اشتباه تایپی بود
      سپاس از تمام مهربانی تان
      ارسال پاسخ
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۲۶
      درود مجدد خندانک
      معذرت میخوام بنده متوجه نبودم که اشتباه تایپی بود🙏
      شما ثابت شده اید قربان خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۴۲
      درود جناب ابراهیمی برادر دوست داشتنی شما تمام حسن ویژه خوب منی
      یکی از دلایل ماندنم درسایت همین وجود شما افراد واستادان گرامی ست
      سپاس از تمام حسن واراده نیکتان
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۲۳
      سلام وعرض ادب
      زیبا وبامحتوا سرودی بود
      شاعرواستادبزرگوار
      هزاران درودتان باد
      خندانک خندانک خندانک
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۴۴
      سلام و درودها استاد ادیب و بزرگوار جناب آزادبخت گرامی خندانک
      خیلی زیبا و دلنشین سرودید خندانک

      همچنان عاشق نبودم در برت
      همچنانم بی گدار
      زل به درها می زدم من زل به هر راهی عبث
      نی که در قلبت سراغی نی که راهی در سرت
      خاطراتت را یک خراشی می زدم
      هم شبم هم روزگارم را تراشی می زدم
      باحریفانم چه خندیدی چه بس
      حیف شد عمرم چه بس حیفا چه بد

      چقدر خوب و عالی شده خندانک احسنت
      موفق و نویسا باشید خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۵
      درود استاد بانو خضری ممنونم
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۴
      خندانک خندانک خندانک
      محمد گلی ایوری
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۱۶
      سلام و عرض ادب جناب استاد آزاد بخت گرامی
      همچنان عاشق نبودم در برت
      همچنانم بی گدار

      زیبا دلنشین

      در پناه حق
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۵۹
      درود استاد ایوری گرامی ممنونم
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۴
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۰۰
      درود استاد استکی استاد گرانمهر ممنونم
      ما همیشه از کلاس شما اساتید بهره مندیم
      خداوند حافظ ونگه دارتان باشد سپاس
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۷
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۴
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      افسانه پنام (مولد)
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۵۹
      سلام و درود جناب آزاد بخت بزرگوار
      عجب نیمایی بود خندانک خندانک
      خداقوت استاد
      ان شاءالله نیمایی بیشتر از شما بخوانم خندانک
      منتظر شعرهای زیبای بعدیتان هستم خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۱۸
      درود بانو پنام اشعار کلاسیک ونیمایی ام را سعی کردم خیلی روان وریتمیک بگم تاهمه از آن بهره ببرند برعکس شعرهای سپیدم
      سپاس که خواندی
      یک شعر نیمایی دیگر هست به اسم درد بعد از درمان
      آنرا بخوان شاید مفید واقع شود
      اگر عمری بود چشم به اشتراک می گذارم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نیره صدری
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۲۵
      درودهای بیکران بر استاد آزاد بخت ارجمند خندانک
      شاعر شعر بلد وزیباسرای ناب
      احسنت استاد لذت ها بردم از رقص هنرمندانه قلمتان
      چقدر بر دل مینشیند این اثر خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۲۹
      درود بانو صدری استاد ارجمند بنده در سایه شما می آموزم سپاس از تمام الطاف ومهربانی تان
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۳۵
      درود بسیار جناب استاد آزاد بخت عزیز
      کسب فیض شد خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۴۲
      درود استاد شیفته اخلاق نابتان هستم سپاس
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      آذردخت شرقی(آذر دخت)
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۳۶
      سلام و عرض ادب
      غم انگیز بود
      عاشقیتی مهجور
      درود بر شما
      موفق باشید و سربلند خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۴۱
      درود بانو شرقی ادیب گرامی ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۰
      درود استاد
      بیتهای اول یه غزل اجتماعی است
      چطور پیش میره ؟
      خوبه ادامه بدم؟
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۲۸
      درود نمی دانم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علی نظری سرمازه
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۲۴
      درود خندانک
      این هم یه بیت دیگرش
      رو به شب انگشت هسیم خشک شد
      در سکوتم ناله می بینم چرا !؟
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۰۵
      سعی کن این بیت اول بشه
      اون یکی ها خوب نبود
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      سیده نسترن طالب زاده
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۵۳
      درودتان ادیب ارجمند
      زیبا و احساس برانگیز سرودید
      به امید اینکه در ورای اشلهای کوچک تلقینی ،سیاه و سفید،یهودی و مسلمان، شرقیو غربی ،برادرانه جهان را به روشنی رهنمون شوند
      با مهر
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۴۲
      درود بانو طالب زاده ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۳:۴۴
      خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۰۷
      درود استاد فخوری ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      نیلوفر تیر
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۰۲
      درود جناب آزادبخت گرامی خندانک تقدیمی زیبا و بااحساسی بود خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۲۵
      درود بانو تیر ممنونم
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۵۱
      قلبم برای توست محمد رضا جان عزیزم
      درقلبم همیشه جا داری عزیزمممممم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم تا لحظه مرگم عزیزمممممم تاج سر منی ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️
      محمدرضا آزادبخت
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۴۹
      درود داش جواد مرگ برادر خیلی است خداحفظتان کند
      داغ دوبرادر دیدم ودودوست که دست چپ وراستم بودند بیشتر ازاینها نمی خواهم
      دوستت دارم خدوند مهربانیت را از ما کم نکند
      سپاس از اینکه هستی وخوشحالم می کنی
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۰۵
      درود استاد روحشون شاد و قرین رحمت الهی
      داغ برادر بد داغی هست من هم داغ برادر دیده ام خیلی سخته خیلی...
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۰۷
      ددرود خداوند روح برادرتان را قرین آرامش کند
      آمین
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۱۰
      قربونت عزیزدلمممم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم خدا برادر های عزیزترا رحمت کند روحشون شاد باش 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۴۸
      خندانک خندانک خندانک
      خداوند رحمتشون کنه من هم داغ برادر دیدم اونم نا کام خیلی سخته خدا صبر بده..
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۰۶
      خدا بهتون صبر بده بانو زند عزیز هم دردیم 😔
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۱۲
      درود خداوند روح برادرت را قرین آرامش کند
      ممنونم بخداقسم خیلی سخت است هنوز دلم نمی رود دفتر شعرشان رابخوانم
      بخدا سخت است
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۶
      خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۰۶
      درود بانو خضری استاد گرامی ممنون از گل آرایی در صفحه‌
      علی نظری سرمازه
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۱۴
      سلام استاد
      وقت بخیر
      خندانک خندانک
      خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۵۲
      درود برشما استاد نظری خسته نباشید
      معصومه خدابنده
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۲۹
      درودهایم تقدیمتان جناب آزاد بخت
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۱:۳۸
      درود بانو خدابنده ممنونم
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۱۲
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۲۰
      درود استاد انصاری ممنونم
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮
      ارسال پاسخ
      مریم محبوب
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۴۰
      درود
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۴۳
      درود بانو محبوب ممنونم
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۵۴
      درود تان باد جناب آزاد بخت ادیب گرانمهر
      ممنونم از الطاف شما خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۴۳
      درود استاد انصاری ممنونم
      محمدرضا آزادبخت
      جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۰۷
      بگو کدام قاعده سربه سر آیین شعرت را به تمسخر گرفت
      سطری از شعر مافوق ...آزادبخت....
      جواد کاظمی نیک
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۰۸
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️❤️
      ❤️❤️❤️
      ❤️❤️
      ❤️💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      محمدرضا آزادبخت
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۱:۳۵
      درود داش جواد ممنونم از گل آرایی در صفحه
      سپاس
      احسان کریمیان علی آبادی
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۲۱
      درود پر احساس و زیبا سروده اید جناب آزادبخت بزرگوار
      بداهه ای تقدیم شما بزرگوار
      خاطراتت را خراشی میزدم
      گر چه عمرم راتراشی میزدم
      بهر دیدارت اگر میشد چنین
      این تنم را بر گراشی میزدم
      شاد و پیروز و سلامت باشید
      خندانک خندانک خندانک
      محمدرضا آزادبخت
      يکشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۲
      درود ممنونم
      سپاس
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0