سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
    22 شوال 1445
      Tuesday 30 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

        من درد تو درمانم

        شعری از

        افسانه احمدی ( پونه )

        از دفتر آرامش درون نوع شعر غزل

        ارسال شده در تاریخ دوشنبه ۳ مهر ۱۴۰۲ ۰۲:۳۳ شماره ثبت ۱۲۴۰۲۴
          بازدید : ۸۶۹   |    نظرات : ۸۶

        رنگ شــعــر
        رنگ زمینه
        دفاتر شعر افسانه احمدی ( پونه )

        من درد، تو درمانم  ای سرو خرامانم
        آشوب دلم کردی  ، دلداده و حیرانم
        چون پیچک مشتاقی دور تنت از مستی
        می پیچم و می بندم هر شاخه به دامانم
        هر بار مرا تشنه ،  تا چشمه ببر ، برگرد
        آرام و صبـورم من ، بی قافیه گـریانم 
        آتش بزن و شعله ، بر روح و روانم کش
        بنشین و تماشا کن ، میسوزم و خندانم
        هر چند که بد باشی  ، بیراهه بلد باشی
        با خوب و بدت حتما میسازم و می مانم
        همدردم و هم "دردی" هرچند جفا کردی
        آرام نمی گیـرم  ، طـوفـانی و بارانم 
        کافـر بشوی بر من ، جانم ببری از تن
        از تو نشوم خسته ،  دادم به تو ایمانم
        چون کودک نوپایم بی دستم و بی پایم
        آمــاده ی پـروازم ، در بندِ توام جــانم 
        ای آیت بی تشویش ای نوش من و ای نیش
        هر بار کنی دل ریش ، بر عهدم و پیمانم
        پای قدِ تو "پونه"  ، می روید و می شوید
        با شبنم تو رویَش ، ای چشمه و سامانم 
        افسانه_احمدی_پونه
        ۱۲
        اشتراک گذاری این شعر

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۲:۵۷

        سلام و درود خندانک

        خندانک با آرزوی سلامتی و عزّت روزافزون برای مدیر عزیز سایت استادسیّداحمدی زاده ارجمند و جمیع اعضای سایت ادبی شعرناب ، بااجازه ی شما بزرگان اندکی درباره‌ی غزل و یک نوعِ شایع از حروفاتِ الحاقی ( الف و نون ) که اغلب شاعران در غزلیات از آن برای قوافی گاهی بهره مندند ؛ می نویسم خندانک


        غزلی‌زیبا در بحر هزج‌ مُثَمَّن‌ اَخرَب (مَفعولُ مَفاعیلُن )


        - قالب مشهور غزل یکی از قوالب اشعارِ کلاسیک در ادب فارسی است ولی ظهوری جهانی دارد . غزل از ریشه‌ی واژه عربی که در اصل این لغت به معنی حدیثِ عشق و عاشقی است.

        غزل معمولاً بین پنج تا چهارده بیت ، سروده می شود . مصاریع بیت نخست با مصاریع ِ زوج در طول غزل هم قافیه هستند که غزل را می توان به شکل زیر تصوّر کرد :


        ………………….الف ……………….. الف
        …………………. ب …………………. الف
        …………………. پ …………………. الف
        …………………. ت …………………. الف
        …………………. ث …………………. الف


        موضوعات اصلی این قالب شعری ، اغلب بیان عواطف و احساسات ژرف از دل برآمده ، ذکر جمال و کمال معشوق ، شِکوه و شکایت از نابسامانی های روزگار در غزلیات اجتماعی و یا حماسه های دوران های مختلف است و ابیات غزل فارسی از لحاظِ مضمون‌پَردازی اغلبِ مواقع دارای هویّت مضمونی و محتواییِ مشخص و انسجام معنا و استقلال‌اند.

        - در آخرین بیت یعنی مقطع غزل معمولاً شاعر تخلص خود را در اثنای کلام بیت می آورد و بهترین بیت غزل آن را شاه بیت یا بیت الغزل می‌گویند.

        - نخستین و قدیمی‌ترین نمونه از غزل سرایی را می‌توان در آثار زیبای رودکی سمرقندی مشهور به پدر شعر فارسی ، دقیقی طوسی و شهید بلخی خواند .

        - در اوایل قرن ششم ه . ق ، قصیده‌نگاری از رَوالِ معمول و رونق ِ خود کمی دور شد و جای خود را به مُغازله و مناظره با معشوق یا ممدوح ، داد .


        - فکر کنم در قرن چهارم و پنجم ه . ق بود که در محافلِ بزم و شادیِ شاهان و در دربار و مجالسِ عیش و نوشِ ثروت اندوزان ، غزلیات همراه با موسیقی ، برای وقت‌گُذارانی‌ها و طیبِ خواطر ، خوانده می‌شد.

        - برخی به‌حق معتقدند که اصطلاح ِ غزل و تغزّل در دوران اوایل شعر فارسی ، تنها به ابیات مقدمه‌ی قصاید ، اطلاق شده‌ است و تفاوت‌های عَدیده ای را برای غزل با تغزّل شمرده اند که به جهت اطاله‌ی کلام از ذکر این تفاوت‌ها معذورم.

        - سنایی غزنوی ، که شاعری ابتدا مَدّاح و سپس عارف بود ؛ نوعی خاص از غزل‌سُرایی را به وجود آورد که به «غزل عارفانه و توحیدی » معروف شد. این نوع از غزل را عطار ، مولوی و فخرالدین عراقی پس از سناییِ غزنوی به کمال رسانیدند و موجب بوجود آمدنِ دو سرشاخه‌ی جداگانه از الگوریتمِ غزل‌پَردازی یعنی : غزلِ عاشقانه و غزل عارفانه شدند.

        - بعداً بر اثرِ ترویج و جولانِ اصطلاحاتِ اهل تصوّف و خانقاه‌دارانِ متمایل به فِرَقِ مختلف در میان شاعران ، غزلیاتِ بسیاری در آن دوران سروده شدند که در آن‌ها پارامترهای هر دو نوع از این غزلیات را می توان بوضوح مشاهده نمود و در حقیقت تلفیقی از این دو نوع هستند . غزل‌های کم بدیلِ حافظ علیه الرحمه جلوه ی بارز غزل از این نوعِ تلفیقی یعنی عاشقانه ی عارفانه است که در اثنای کلامش معانی بلند عرفانی و تلمیحات قرآنی و مضامین عاشقانه و عارفانه را مهارت بیان و زیبااندیشانه آورده است ولی با اینکه غزل آن زمانه پیوسته رنگ عاشقانه یا عارفانه داشته‌است، اما شاعرانی، از جمله سعدی و حافظ، گاه آن را برای مدح و ذم و بیان موضوعات اجتماعی نیز به کار گرفته‌اند. در غزلیات شاعران قرن چهارم تا ششم ه . ق ، ابیات غزل از نظر مضمونی به هم پیوسته و نزدیک هستند ؛ اما تدریجاً این ویژگیِ بارز از بین رفت و هر بیت حاوی مضمون مستقلی گشت.

        - غزل‌نویسی که با شعرِ حافظ شیرازی به نقطه‌ی اوج خود رسیده بود ؛ بعد از ایشان رو به انحطاط و زَوالی مطلق نهاد . در شعر دوره‌ی مشروطیت غزل همانند دیگر قوالبِ شعری به کارِ بیان افکار و عقاید سیاسی و اجتماعی روی آورد . اما در دوران معاصر ، غزل کم و بیش به معانی قدیمیِ خود که همان مضمون های عاشقانه باشد ؛ اندکی بازگشته است.

        - مثلاً زنده یاد سیمین بهبهانی با بکارگیریِ اوزانِ غیرمتداولی ، توانست نوعی از غزل را که به «غزل نو» معروف شده است ؛ رواج دهد . البته غزل نو یا معاصر ، به‌طور کلی عنوان سبکی در غزل است که از اوایل دههٔ چهل خورشیدی(۱۳۴۰ ه . ش ) به بعد در کار غزلسرایان پدید آمد و همان مرحله‌ی پس از سبک غزل نیوکلاسیک و طیف استادشهریار و هم عصران ایشان است.

        از شاعران مآثربیانِ غزلِ نوگرا می‌توان به سیمین بهبهانی ، حسین منزوی زنجانی ، محمدعلی بهمنی ، نوذر پرنگ ، قیصر امین پور ، محمد سعید میرزایی ، ، سید مهدی موسوی در پست مدرن سرایی ، سینا سنجری ، قربان ولیِیی و مریم جعفری آذرمانی و برخی از شاعران سایت خودمان 😊 که نام نمی برم وجداناً خندانک اشاره داشت .

        - در قرن ششم ه . ق که قصیده و مدّاحی برای شاهان بالاخره در حالِ فروپاشی و خاموشی بود ؛ قالبِ غزل توانست جایگاه واقعی خود را بیابد و در قرن هفتم رسماً قصیده گویی را به عقب راند و به اوج خود رسید.

        - در قصیده سرایی موضوعِ اصلی آن است که در آخر شعر ، “مدح” کسی گفته شود و در واقع منظور اصلی “ممدوح” است اما در غزل “معشوق” مهم است و در آخرِ شعر ، شاعر اسم خود را به عنوان تخلص می آورد و با معشوق سخن می گوید و راز و نیاز با معبود ازلی دارد.
        این “معشوق” گاهی از نوعِ زمینی است اما بی وفا نیست و گاهی هم آسمانی و شاهدگونه مَلَک سیره است و عرفانی.

        - ابیات غزل همان‌گونه که قبلاً هم گفتم ؛ بین پنج تا چهارده ییت دارد و دو مصراع اولین بیت و مصراع دوم بقیه ی ابیات تا انتها هم قافیه اند. غزل در طول تحول تاریخی از سوی سبک شناسان و استادان ادبیات به چند گونه تقسیم بندی شده است که شامل :

        ۱- غزلیات عاشقانه : شاعری به نام انوری این نوع از غزل سرایی را جانی تازه بخشید و سعدی آن را به کمال رساند.

        ۲- غزلیات عارفانه : سنایی غزنوی غزل عارفانه را بوجود آورد و شکل داد. عطار نیشابوری، مولوی ، فخرالدین عراقی جمیعاً غزل عرفانی را رشد و تکامل بخشیدند. اوج غزل عارفانه در کار مولوی است.

        ۳- غزلیات تلفیقی : در قرونِ هفت و هشت ه . ق ، جریانی پدید آمد که معانی و مضامین عارفانه و عاشقانه را در اثنای سخن توامان آوردند . غزلیات اوحدی مراغه‌ای ، خواجوی کرمانی ، عمادالدین فقیه کرمانی ، سلمان ساوجی که کامل‌ترین و مشهورترین و ماندگارترین - تاکنون - نوعِ این رویه از غزلسرایی راست که شامل اشعارِ کم نظیرِ حافظ شیرازی هم هست.

        ۴- غزلیات قلندرانه : در این نوع غزل شاعر به توصیف رندی و عیّاری ، تظاهر به باده‌پرستی و شَطح سُرایی اغراقانه ، لاابالی گری ، طعن و کنایه به صوفیان و زاهدانِ ظاهر پرست و شاهانِ از مردم بی خبر و ذکر دردهای دل داغدار از غصه های جهان می‌پردازد.
        نمونه‌ی بارز این شعر در آثار سنایی غزنوی، خاقانی شروانی عزیز ، عطار نیشابوری، عراقی، سعدی، حافظ بوفور یافت می‌شود.

        ۵ - غزلیات ملمّع : غزلی چند زبانه که بیشتر در اشعار سعدی و حافظ جلوه گر است که بحث جداگانه ای دارد و درین مقالِ کم بضاعتم فعلاً نمی گنجد.

        ۶- غزلیات مضمونی : این نوع غزلسرایی به غزل سبک هندی مشهور است. در این گونه ، تمام همت شاعر ، صرف یافتن مضمون‌های تازه و نازک اندیش و ظرافت بیان می‌شود. که اغلب از ضرب المثل های عامیانه و حکمت سوی کمک می گیرند . سرآمدان سبک هندی صائب تبریزی، طالب آملی ، کلیم کاشانی هستند .

        - بعدها بعضی از شاعران ایرانی و هندی این سبک از غزل‌نگاری را ، به دلیل افراط در نازک‌خیالی‌ها و تخیلاتِ عجیب - غریب به سمت‌وسوی بی‌معنایی و ذهنیت‌‌گرایی‌های غیرقابل فهم ، سوق دادند مثل اشعار : جلال اصفهانی و گاهی هم بیدل دهلوی .

        ۷ - غزل سیاسی- وطنی و سوسیالیست گرا : مضمون و محتوای مسائل حاد و به‌روزِ اجتماعی و وطن خواهی های علمدارانه است. از جمله برخی آثار عارف قزوینی ، فرخی یزدی ، ابوالقاسم لاهوتی ، غلامرضا قدسی و زنده یاد هوشنگ ابتهاج ( سایه ) .

        ۸ - غزلیات نو و معاصر : این نوع غزل را غزل تصویری یا مصوّر نیز نامیده‌اند. این نوع از غزل تحت تأثیر شعر نو پدید آمد. شاخصه های اساسیِ چنین غزلیاتی زبان تازه و امروزی و مردم پسند ، چیرگیِ تصاویر جدید و نو ، اوزان عروضی تازه و وحدت محتوایی است.نمونه هایی از این نوع غزل را در آثار هوشنگ ابتهاج ، منوچهر نیستانی ، سیمین بهبهانی ، حسین منزوی و محمد علی بهمنی می‌توان خواند.


        در نهایت غزلی زیبا و عاشقانه از سعدی عزیز تقدیم :


        خندانک همه‌عمر برندارم سَر ازين خُمارِ مستی
        كه هنوز من نبودم كه تو در دلم نشستی

        تو نه مثل آفتابی كه حضور و غيبت اُفتد
        دگران روند و آيند و تو هم‌چنان كه هستی

        چه‌حكايت از فراقت كه نداشتم وَليكن
        تو چو روی باز كردی درِ ماجرا ببستی

        دلِ دردمندِ ما را که اسیرِ توست یارا
        به‌ نگاه ، مَرهمَی دِه چو به انتظار ، خَستی

        گِله از فراقِ یاران و جَفایِ روزگاران
        نه طریقِ توست سعدی ! کمِ خویش‌گیر و رَستیخندانک سعدی شیرازی



        روحِ همگی این شاعرانِ بزرگوار در رحمت الهی شاد خندانک



        - و اما بحث مهم الف و نون در ادب فارسی :

        هر واژه‌ ای که به الف و نون ختم شود ؛ این الف و نون همیشه نشانه‌ی جمع نیست ؛ مثل این‌که هر وسیله‌ای که چرخ دارد ؛ که حتماً دوچرخه نیست. ممکن است الف و نون مفهومات و معانیِ دیگری را هم در خود داشته باشد . لذا الف و نون هم مثل برخی از حروفِ پَسوندیِ فارسی ، دارای انواعِ رویکردیِ مختلفی در کاربردها است :



        ۱- الف و نون جمع : دختران ، سواران ، درختان = دخترها، سوارها ، درخت ها .


        ۲- الف و نون شباهت :
        کوهان( پُشتِ شتر که شبیه به کوه است) ، ماهان = شبیه ماه .


        ۳ - الف و نون نشانه‌ی زمان: بهاران، صبحگاهان. بامدادان. شامان .


        ۴ - الف و نون مکان : گیلان، ریگان ، مازندران.


        ۵ - الف و نون صفت و قیدساز : شتابان، خندان ، گریان ، دَوان ، حیران ، خُرامان. ( اغلب قیدِحالت هستند).


        ۶- یا اینکه این الف و نون خود جزوِ حروفِ اصلی ِ کلمه باشد مثل : جان . گران.


        ۷ - الف و نون نشانه‌ی نسبت : کاویان ، سیاوشان ، جانان ، کیان .



        اگر در شعر زیبای خواهر عزیزمان افسانه بانو هم این الف و نون ها را که در قوافی بکار گرفته اند ؛ بررسی نمایید ؛ می بینید که برخی ازین الف و نون ها جزوِ حروفِ اصلیِ کلمه در قافیه‌پردازی نیستند ؛ بلکه الحاقی هستند و اگر تغییر یابند از جهت صحت قافیه‌نگاری ، بهتر است . بااجازه مابقیِ جوانبِ بررسیِ دلگویه ی ارزشمندتان را به اندیشمندانِ سایت می سپارم تا از قلمِ ایشان نیز بیاموزیم خندانک


        از اطاله‌ی کلام عذرخواهم . برای خانوم پونه و جمیع انسان‌ها بویژه همگیِ شما شاعران سرزمین عزیزمان ایران ، آرزوی سلامتی و سعادت در سایه‌سارِ الطافِ یگانه‌خدا را دارم خندانک


        در کُل غزل‌نگارِ خوبی هستید بانوجان خندانک



        بااحترام - سه شنبه چهارم مهرماه ۱۴۰۲ ه . ش خندانک

        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۰
        سلام و درود استاد مهربانم بانو کوهواره ی عزیزم خندانک
        چه نقد پربار بود
        چقدر زیبا و رسا غزل در ادوار مختلف رو بررسی کردید واقعا خیلی جالب بود
        مخصوصا غزل ها که انواعی مختلفی داشتند..
        غزل نو معاصر بنظرم استادان بزرگوار این سایت جزو این نوع غزل باشند..
        اطلاعات خوبی در اختیارمون قرار دادید
        مخصوصا الف و نون قافیه...
        البته بانو بعضی قوافی مثل
        خدایی ؛کجایی؛نیایی؛روشنایی
        بنظرم اینها هم یکم سخت میاد که یی آنها الحاقی است یا
        مال خود ساختار کلمه
        اگر در رابطه با این قوافی هم بنویسید خیلی ممنون میشم بانو خندانک خندانک
        ممنونم از زحمات تون بانو خندانک
        سلامت و تندرست باشید خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۱
        درود بر خواهر مهربان.. خندانک
        توضیحات خوبی بود خندانک خندانک مخصوصا الف و نون الحاقی خندانک
        ممنونیم از زحمتی که کشیدید خندانک
        برقرار باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۹

        سلام بانوپنام افسانه جان خندانک

        اولاً بی نهایت سپاسگزارم از دل بامحبّت شما که همواره با اشتیاق آموختن و نیز حمایتی مرغّب ، ‌موجب دلگرمیِ نقدنویسان و اعضای سایت شعرناب و خواهر کوچک تان هستید خندانک

        ثانیاً تشکر بیکران بابت دقت نظر و حُسنِ توجه تان خندانک

        درباره‌ی پرسشی که داشتید ؛ این مقوله مربوط به بحث تکواژها و سپس علم قافیه در ادبیات هست . اگر تکواژها و بخشِ ساختمان واژگان و انواعِ آن را عین فرمولی منسجم ، خوب یاد بگیریم ؛ آنگاه در بررسی متون و اشعار بی وقفه متوجه حروف اصلی در یک ترکیب یا واژه هم می شویم .

        واژگان را از لحاظِ ساختاری به چهارنوع تقسیم می کنند :

        - واژگان قاموسی و مفرد : که در لغت نامه ها سرشاخه هستند و معنای مستقلی را دارند و از حروف اصلی تشکیل شده اند مثل : مادر ، کتاب ، انسان و ... .

        - واژگان مشتق : که دارای پسوند و پیشوند هستند و تجزیه پذیرند : که این پیشوندها و‌پسوندها خود انواع مختلف دارند مثل : کتابی = کتاب + ی نکره = یک کتاب. / دانشگاه = دانش + پسوندِ گاه / باهنر = پیشوندِ با + واژه مستقل هنر .

        - واژگان مرکّب : که از دو یا چند واژه‌ی مستقل تشکیل شده اند مثل :
        کتابخانه = کتاب+ خانه . مهمانسرا : مهمان + سرا .

        - واژگان مشتق- مرکب : که هم از دارای دویا چند واژگان مستقل و هم دارای وند (پیشوند یا پسوند یا میان وند ) تشکیل شده اند : سراسر = ( سر + الف میانوند + سر ) / دوچرخه = دو + چرخ + پسوندِ هِ .

        - و اما در خصوص پرسش شما باید دقت کنید که در قافیه حرفِ رَوی کدام است . حرف رَوی آخرین حرف از حروف اصلی قافیه است که در کلمات هموزن مشترک است مثلاً در مثال هایی که شما نوشتید : کجا ، بیا ، صفا ، روشنا ، آخرین حرف الف است و حرف رَوی محسوب است و بعداز آن هرچه آمده الحاقی هست .

        - یک نکته هم این است که شناختِ انواع ( یا ) در ادب فارسی به درک شما برای این مطاب کمک می کندکه به اختصار برایتان می نویسم :



        ۱ - یای بیانِ وحدت : ی نکره : کتابی ، دختری = یک دختر ، یک کتاب .

        درهر نفسی دو نعمت موجود است... ( سعدی)

        ۲ - ی شناسه : رفتی ، آمدی = تو رفتی .

        ۳ - ی فعل استمراری قدیم : رفتمی ، بودندی : می رفتم / می بودند .

        ۴ - ی مصدری : خستگی ، زیبایی

        ۵ - ی بیانِ لیاقت: خوردنی ، پوشیدنی ، دیدنی ، بردنی

        ۶- ی نسبت: تهرانی، محمدی ، ایرانی

        این ی گاه مفهوم فاعلی هم دارد مانند :

        مرد جنگی و گاه مفهوم مفعولی دارد مانند: تیر پرتابی ، راز نهانی

        فردوسی می‌گوید : یکی مردِ جنگی ، بِه از صدسوار


        ۷ - ی میانجی (رابطه) : خدای من / دوست والای من

        ۸- ی بدل یا فعل ربطی جانشین فعل «هستی»:
        تو خوبی = تو خوب هستی . کجایی = کجا هستی .

        ۹ - ی تعجب: چه برف شدیدی ! چه خانه تمیزی !

        ۱۰- ی احترام : نور چشمی

        ۱۱ - ی دلسوزی و ترحّم : طفلی، حیوونی ، طفلکی

        ۱۲ - ی کثرت : بسی (بسیاری)

        ۱۳- ی زاید: به کلمات مختوم به مصوت «ا» و «و» اضافه می شوند. بوی ، موی ، خدای ،

        - دیدم به خواب دوش که ماهی برآمدی = برآمد .

        ۱۴ - ی تمنا و آرزو و خواهش : کاشکي ، الهی .



        در ادامه مباحث قافیه از قلم دکترسیّدهادی‌محمدی هم که اخیراً در وبلاگ سایت ارائه می دهند ؛ می توانید مطالب مربوط را گسترده بیان‌تر ، مطالعه نمایید .


        سلامت و شاد باشید خندانک

        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۱۰

        سلام نازنین خواهرم شاهزاده بانو سپاس زنده باشید خندانک خندانک
        احسان فلاح رمضانی
        احسان فلاح رمضانی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۷:۴۴
        سلام و ‌درودها محضر بانوی هنرمند و زیبانویس و ناقد نکته سنج و اندیشمند خانوم دکتر حسین زاده بزرگوار خندانک خندانک خندانک خندانک

        بسیار مقاله عالی و کاملی بود درباره غزل این دلدار دلنشین و همراه و رفیق زیبارو خندانک خندانک خندانک خندانک

        بشخصه خیلی استفاده کردم و نکات تازه ای داشت برای من خندانک

        سپاسگزارم از زحمات شما بانوی ادیب و اندیشمند و همچنین ارسالی غزل زیبای سعدی شیرین سخن خندانک

        سلامت باشید و نویسا خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۰۸
        درود ها بر خواهر دانشمندم خندانک
        بسیار پر بار بود ولذت بردم خندانک
        خسته نباشید ودستمریزاد خندانک
        همیشه سلامت باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۰

        سلام و عرض ادب استاد غزلیات زیبای غنایی خندانک خندانک خندانک
        آقای رمضای ارجمند و بزرگوار زنده باشید خندانک خندانک خندانک
        تشکر قدردانم بر لطفِ همواره ذرّه‌پَرور و تشویقِ ادب‌نثارتان
        امیدوارم همیشه بهترین‌ها را بسرایید درسلامتی و عزّت برقرار خندانک

        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۲

        سلام و عرض ادب بانوزند نرگس جان خندانک

        خداروشکر خرسندم از بهبودی و سلامتی وجودتان زنده باشید خندانک

        قدردانم بانوی مهربان لطف دارید به خط خطی های ناقابلم
        محبت دارید تشکر خندانک خندانک

        نیلوفر تیر
        نیلوفر تیر
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۵
        درود بر استادبانوی نازنین و زیباقلم مهربانو کوهواره ی عزیزم و سپاس از پنجره سبز که گشودید و آموزشی که دادید خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۲۵

        سلام آبجی عزیز و گرانقدرم نیلوفربانوجان خندانک

        زنده باشید سپاسگزارم از اقیانوس بیکران محبت دل شریفتان خندانک
        امیدوارم مطالب کم‌بضاعتم در حد تک‌برگِ پاییزی هم که‌شده ، مفید بوده باشد خندانک خندانک



        - یک نکته را هم اضافه کنم که واژه ی ( روشنا ) اگر اسم خاص باشد ؛ مستقل است ولی در غیر این صورت ( روشن + الف اطلاق ) محسوب شده و جزو قوافی با حرفِ رَویِ الف ، دیگر نیست .

        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۹
        درود استاد مهربانم خندانک خندانک
        ممنونم از زحمتی که برای پاسخ سوالم کشیدید
        خداوند متعال خیر دنیا و آخرت رو نصیب شما بانوی مهربان کند خندانک خندانک
        در رابطه با ساختمان واژگان بسیار آموختم
        اما نوع چهارم واژگان مشتق مرکب مقداری برایم تشخیصش سخته آخه من گمان می کردم واژگانی چون سراسر و حتی دوچرخه یه واژه قاموسی باشه
        فکر کنم اگه مشکلی از این بعد بخواد برام پیش بیاد از ناحیه این وندی مرکب باشه چون واقعا سخته برام خندانک
        پس یعنی قافیه گرفتن کجایی،روشنایی،ندایی، نیایی
        اشتباه نیست چون حرف روی الف است
        نهایی چی میتونه قافیه بشه باهاشون؟!
        بانو یه سوال دیگه به ذهنم رسید
        یی ها چون معنای متفاوتی دارند نمی تونن با هم قافیه بشن در واقع ذوالقافیتن ایجاد بشه
        مثلا نیایی دارای ی شناسه است
        کجایی ،که میشه کجا هستی و در واقع فعلی میشه
        و زیبایی که ی مصدری می شود به قول خودتان
        و نهایی که فکر کنم یی برای خود کلمه باشد...
        پیشاپیش سپاس از پاسخی که میدهید
        و ببخشید که به زحمت انداختمتون
        ان شاءالله خداوند فرصت جبران را عنایت فرماید
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۰:۱۵

        سلام مجدد افسانه بانو خواهش می کنم سلامت باشید.

        حروف زائدی که قبل یا بعد از حرفِ رَوی ( آخرین حرف کلمه ی قافیه ) می آیند ؛ حروف مشترک قافیه می گویند . که خودشان بحث مفصلی دارند و نیازمند حداقل سی و دو جلسه کلاس آموزش دانشگاهی هستند ولی در حد توان انگشتانم برایتان می نویسم هرچند عجله به نظر جایز نیست و اگر با ممارست و پله پله بیاموزید بهتر است تا آنی و کلی .


        کلمات قافیه در حرف رَوی مشترک‌اند. ( مثلاً. حرف الف در آخر کلماتِ : کجا شما شفا جرا جزا بلا و .... ) . هرگاه بعد از رَوی ، حرف یا حروفی آمده باشد، آن حرف یا حروف نیز باید عیناً تکرار شوند ؛ ازاین‌رو می‌توان حرف روی را به‌وسیله‌ی قوافیِ شعر ، به ‌آسانی تشخیص داد؛ مثلا هرگاه قافیه شعری «خفتند» و «گفتند» باشد، رَوی «ت» است، چون شناسه‌ی «ند» عیناَ تکرار شده است. در کجایی و شمایی و صفایی ؛ وندِ ( یی) عیناً تکرار شده است پس الف قبل از آن حرفِ روی است . روی بر دو گونه است:

        ۱- روی متحرک

        روی متحرک به رَوی‌ای که بعد از آن مصوتی آمده باشد ؛ «روی متحرک» می‌گویند. در کتب سنتی ادب فارسی به رَویِ متحرک «رَویِ مطلق» یا «رَویِ موصول» و به کلمه‌ی قافیه‌ای که دارای رَویِ موصول باشد ؛ «قافیه‌ی موصوله» می‌گفتند.

        ۲- رَوی ساکن

        روی ساکن به روی‌ای که بعد از آن مصوت نباشد، «روی ساکن» می‌گویند. در این صورت روی، هم واک اصلی و هم آخرین واک کلمه‌ی قافیه است. در کتب سنتی قافیه، به روی ساکن «روی قید» می‌گفتند.


        - حروف قافیه


        حروف قافیه به دو نوع تقسیم می‌شوند:

        ۱- حروف پیش از حرف روی

        «قافیه در اصل یک حرف است و چهار آن را تبع
        چهار پیش و چهار پس، این مرکز آن‌ها دایره

        ( حرف تأسیس و دخیل و قید و ردف آن گه رَوی
        بعد از آن وصل و خروج است و مَزید و نایره )

        است.


        - حروفِ قبل از روی :


        ۱- حرف تأسیس

        الفی را گویند که با فاصله یک حرف متحرک پیش از حرف روی می‌آید؛ مانند: حرف الف در قاصر و ماهر.

        ۲ - دخیل

        حرف متحرکی که میان الف تأسیس و حرف روی می‌آید.

        ۳- ردف

        (ردف اصلی و ردف زاید: ردف مرکب.)


        ـــ ردف اصلی: مصوت‌های بلند که با فاصله‌ی یک حرف ساکن یا بدون فاصله از حرف روی می‌آیند؛ مانند: مصوت الف در یاد و شاد.

        ـــ ردف زاید: حرف ساکنی که بین مصوت‌های بلند و حرف روی قرار می‌گیرد : (ردف مرکب مانند: وخ در دوخت و سوخت).


        - حرف قید

        حرف ساکنی که بدون هیچ واسطه قبل از حرفِ رَوی آمده باشد؛ مانند: س در دست و بست.



        ب. حروف بعد از روی :


        ۱- حرفِ وصل

        حرفی که بلافاصله بعد از روی می‌آید؛ مانند: م در سوختم و افروختم.


        ۲- حرف خروج

        حرفی که بعد از حرف وصل می‌آید؛ مانند: م در سوختیم و افروختیم.

        ۳ - حرفِ مزید

        حرفی که پس از حرفِ خروج می‌آید؛ مانند: ش در سوختیمش و افروختیمش.


        ۴- حرفِ نایره

        حرف یا حروفی که پس از مزید بیاید؛ مانند: ان در سوختیمشان و افروختیمشان.



        حرکات قافیه شاملِ :


        (‌ رس و اشباع و حذو و توجیه است
        باز مجری و بعد ازوست نفاذ )


        ۱ - حرکه ی رس

        در لغت به معنای آهسته و پنهانی وارد کاری شدن است، و در اصطلاح قافیه، فتحه‌ی قبل از الف تأسیس را گویند.

        ۲ - حرکه ی اشباع

        در لغت به معنی سیر کردن است و در اصطلاح حرکت حرف دخیل را گویند.

        ۳ - حرکه ی حذو

        در لغت به معنی مقابل است و در اصطلاح قافیه، حرکت پیش از ردف اصلی و قید را گویند؛ مانند: ضمه در گُفت و خُفت.

        ۴- حرکه ی توجیه

        حرکت پیش از روی ساکن را گویند؛ مانند: فتحه در گذَر و سحَر.

        ۵ - حرکه ی مجری

        حرکت حرف روی متحرک را گویند؛ مانند: فتحه بعد از حرف (ر) در خبرَم و سرَم.

        ۶ - حرکه ی نفاذ

        حرکت حرف وصل و سایر حروف بعد از آن‌ را گویند؛ مانند: فتحه‌ی م در سوختیمَش و افروختیمَش.



        ببخشیدم که خلاصه و کلی نوشتم .
        امیدوارم برایتان مفید بوده باشد .

        سلامت و دلشاد بمانید خندانک

        احسان فلاح رمضانی
        احسان فلاح رمضانی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۰:۳۱
        عرض ادب و‌ درود مجدد بانوی هنرمند و اندیشمند خانوم دکتر حسین زاده بزرگوار خندانک خندانک

        خواهش میکنم خندانک انجام وظیفه بود خندانک

        بسیار سپاسگزارم از الطاف و ‌محبت های فراوان شما بانوی ادیب خندانک خندانک بدون شک شاگردنوازی میکنید خندانک

        موید باشید و سلامت خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۳
        درود مجدد بانوی عزیزم
        شرمنده ی این همه لطف شما شدم
        ممنونم که باز آمدید و نوشتید
        الان که می بینم واقعا حق باشماست شتاب در یادگیری جایز نیست
        چون آنچه در رابطه با
        روی و حروف قبل و بعد روی نوشتید حقیقتا درکش مقداری برایم سخت بود
        اما چند بار دیگر آنچه نگاشتید را می خوانم خندانک
        باز هم ممنونم از زحمتی که کشیدید
        لطفتون رو هرگز فراموش نخواهم کرد خندانک خندانک
        سلامت و تندرست باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۸

        سلام و درود
        زنده باشید افسانه جان کاری‌نکردم خندانک
        تمامی این مباحث بصورت مبسوط ، و با انواعِ مثال های کاربردی در کتب آموزشی موجودند و البته در وبلاگ های مفید سایت هم که استادان ارائه داده و می دهند ؛ در اختیار شما عزیزان هست و بنده فقط به مرورِ برخی آموخته های اندک در خدمت تان بودم و سپاسگزارم از شما دوستان که زمینه ی چنین تبادل افکار را فراهم نمودید خندانک خندانک

        خندانک خندانک خندانک

        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۸

        سپاس استاد رمضانی بزرگوارید خندانک خندانک خندانک
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۳
        درودبرشما استاد بانو گرامی وگرانقدر سرکارخانم حسین زاده عزیز بسیار مفید بود واموزنده بود خداقوت احسن برشما 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵


        سلام مهربان برادر بزرگوارم آقای کاظمی نیک نیک اندیش خندانک

        سپاس بی پایان زنده باشید نظر لطف شماست خندانک خندانک خندانک خندانک


        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۰۶
        درود و عشق استاد گرانقدرم
        شبتون به مهر و آرامش❤❤❤
        سپاس از لطف و نگاه زیبای شما
        و پنجره سبزی که به روی این حقیر گشودید
        بسیار استفاده کردم از توضیحات مهم
        و نکات ارزنده و مفیدتان ، منت گذاشتید بر ابن حقیر
        از وقتی که اختصاص دادید ، خوشحالم که هستید تا بیاموزم از محضرتان ، لایق بهترین ها هستید ،
        با آرزوی سلامتی و سعادت روزافزونتان🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        عباسعلی استکی(چشمه)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۴۹
        غزلی ناب و زیبا بود
        مزین به نقد نافذ استاد بانو حسین زاده گرامی خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۶:۱۰

        سلام و سپاس بی حد استاد استکی مهربان خندانک خندانک خندانک

        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۸

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۰۷
        درود و ادب بزرگوار
        سپاسگزارم🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۴۲
        درود پونه خاااانوم خندانک
        موفق باشید خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۳

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۰۸
        درود و عشق شاهزاده خانوم گل
        سپایگزارم عزیزم❤❤❤❤❤❤
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙 خندانک
        ارسال پاسخ
        مهرداد عزیزیان
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۴
        درود
        زیبا بود 👏🌺🌺
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۸

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۷
        درود و ادب استاد عزیزیان گرامی
        سپاسگزارم زیبا خواندید🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        محمد اکرمی (خسرو)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۲۴
        درود بانو
        زیبا سرودید و خوش آهنگ
        قلمتان هماره سبز و جاودان
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴


        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۰
        درود و ادب جناب اکرمی بزرگوار
        سپاسگزارم از حضور همیشه سبزتون
        قدردان مهر کلا تون هستم 🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۹
        🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        محمد باقر انصاری دزفولی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۰۸:۵۵
        بداهه ای تقدیم شعر زیبای شما
        خندانک
        دوصدآفرین برشعرهایتان
        به رقص وبه نظم قلم هایتان
        خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴



        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۱
        درود و ادب جناب دزفولی گرامی
        بی نهایت سپاس از حضور و نگاه زیباتون
        🌻🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        محمد محمدنژاد(آشوب)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
        پای قدِ تو "پونه" ، می روید و می شوید
        با شبنم تو رویَش ، ای چشمه و سامانم
        احسنت خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴



        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃

        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۲
        درودهاااا جناب محمدنژاد گرامی
        سپاسگزارم از حضور و نگاه زیبام شما
        🌻🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۹
        🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۳
        سلام و درود پونه بانو
        چه شعر زیبایی سرودید
        مرحبا بانو خندانک خندانک
        فکر می کنم قوافی که استادم الف و نون جزء الحاقی دونستند
        گریان و خندان باشه چون صفت الف و نون صفت هستند
        ولی واقعا شعدت زیبا و دلچسب بود
        هزارلن درود خندانک خندانک
        سلامت و تندرست باشید خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴



        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃


        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۴
        درود وعشق افسانه بانوی عزیزم
        سپاسگزارم به مهر خواندی❤❤❤
        بله بی شک استفاده بردم از توضیحات
        و نکات مهمی که ذکر فرمودند
        بمانید به مهر
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙
        محسن ابراهیمی اصل (غریب)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۴:۳۷
        درود بانوی گرامیخندانک
        بسیار عالی 👏👏👏
        وزن و آهنگ بسیار دلنشین است👏👏
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۴


        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃


        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۵
        درود و ادب جناب ابراهیمی بزرگوار
        عالی حضور سبز و نگاه مهربان شماست
        سپاسگزارم🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        نیلوفر تیر
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۷
        درود مهربانو پونه عزیزم شعر زیبایی سرودید که نقد ارزنده ی استادبانو کوهواره هم آن را مزین کرده است خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۸

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃
        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۷
        درود و عشق گل نیلوفرم❤❤
        از یاد نخواهم برد حضور همیشگی
        و محبت ولطفتان را سپاس گلم
        سپاس از استاد حسین زاده عزیزم
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        احسان فلاح رمضانی
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۰:۳۳
        درودها بانوی هنرمند و ادیب خانوم احمدی خندانک

        زیبا قلم زدید🌹 مزین به نقد زیبای بانو دکتر حسین زاده خندانک خندانک

        موفق باشید و نویسا خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۹


        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃

        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۲۹
        درودهاااا جناب رمضانی گرامی
        سپاسگزارم زیبا خواندید🌻🌻🌻🌻
        قدردان وجود نازنین استاد حسین زاده هستم
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        ارسال پاسخ
        ساسان نجفی(سراب)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۰:۳۶
        درود بر شما..
        چ شعر زیبایی..
        خندانک خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۵


        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃

        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۰
        درود و اذر جناب نجفی گرامی🌻🌻🌻🌻
        زیبایی شعر نشٱت گرفته از همنشینی
        با شما اساتید گرانقدر و متواضع بوده و هست
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۳
        درودبرشما زیبابود بانو 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۱۶


        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃



        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۱
        درود و ادب جناب کاظمی
        سپاسگزارم🌻🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۸
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        جواد مهدی پور
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۱۲
        سلام و عرض ادب و احترام محضرتان استاد گرامی بانو حسین زاده خندانک

        از مطالب ارزنده ی شما بهره مند شدم

        با حوصله و مبسوط نکات قابل توجهی را بیان فرمودید که مبتلا به بکار گیری شعرا در اشعار است

        دست مریزاد

        سر بلند و پیروز باشید به مهر خندانک

        درود هااا

        خندانک خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        خندانک
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸

        سلام و عرض ادب استاد گرانقدر
        آقای دکترمهدی پور ارجمند خندانک خندانک خندانک

        تشکر قدردانم نظر لطف ادب پرور و کوچک نواز شماست . البته صاحب شعر و این صفحه خانوم افسانه احمدی عزیز خودشان حضور ندارند به هر حال امیدوارم حال شان خوب باشد و سلامت باشند خندانک

        زنده باشید استاد غزلیات شما که بیکران زیباست خندانک

        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۷
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        هواجان جاویدان
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۷:۵۳
        🍃🦜💐🍃🦜💐🍃🦜💐🍃

        درود

        🍃🦜💐🍃🦜💐🍃🦜💐🍃

        شاد و پیروز باشید.

        🍃🦜💐🍃🦜💐🍃🦜💐🍃

        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        چهارشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۴

        🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃🍁🍃

        ارسال پاسخ
        افسانه احمدی ( پونه )
        افسانه احمدی ( پونه )
        پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۲:۳۲
        درود و ادب جناب جاویدان
        سپاسگزارم از شما🌻🌻🌻🌻
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۷
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ ۲۳:۰۷
        💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮
        علی نصرالهی ( مجنون)
        سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ۰۰:۴۴
        درود عزیزم عالی بود 🌹🌹🌹🌹🌹❤️
        مهدی عبدلی حسین آبادی
        سه شنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ۱۸:۱۰
        درود بر شما خندانک
        زیبا سرودید
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


        (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0