سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 15 ارديبهشت 1403
  • روز بزرگداشت شيخ صدوق
26 شوال 1445
    Saturday 4 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      شنبه ۱۵ ارديبهشت

      رویا

      شعری از

      سیاوش آزاد

      از دفتر سیاوش نوع شعر چهار پاره

      ارسال شده در تاریخ ۹ روز پیش شماره ثبت ۱۲۹۴۶۱
        بازدید : ۴۴۱   |    نظرات : ۷۹

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر سیاوش آزاد
      آخرین اشعار ناب سیاوش آزاد

      عکس تو را در آینه دیدم
      از گونه هات بوسه ربودم
      رویای من شکسته شد از تو
      رویا شده خیال چه سودم
       
      پرواز کرد آنچه شنیدم
      در آسمان که هیچ ندیدم
      من مرغ آتشت که نبودم
      جز حسرتش که بذر نچیدم
       
      بس کن کمی سیاوش کاهن
      رویات رفت حال نزن حرف
      کرسی گذار و آینه بین باش
      سر را فرو بکن به ته برف
      ۱۲
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      ۸ روز پیش
      یک لحظه کم مونده بود برم یادم افتاد صبح شعرت رو خوندم سیاوش .
      خلاقانه بود
      موفق باشید .
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۸ روز پیش
      سلام
      خوش آمدید
      ممنون که خواندید
      تشکر
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهرداد عزیزیان
      ۸ روز پیش
      درود جناب آزاد گرامی
      چهارپاره‌ی زیبا و پر پتانسیلی سرودین👏👏🌺🌺
      دوستش داشتم
      به عنوان نقد اجازه میخوام عرض کنم ، زود دست هز سر شعر برداشتید، و این وزن زیبا و قالب چهارپاره و مضمون قابل بسطی که شعر داره حداقل ۲یا۳ بند دیگر را طلب میکند🙏🙏
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      لطف دارید
      اولین زیبایی بود که بدون عذاب وجدان گفتید درست است؟
      متشکر
      بیش تر کهن سرا هستم حال این مورد استثنائا گفتم معاصر تر بگویم
      اثر مال تیر پارسال است الان نمی دانم حسش باشد که بندهایی اضافه کنم یا نه
      همین قلیل را قبول کنید خدا برکت بدهد
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      ۷ روز پیش
      خندانک
      درودبرشماجناب آزادعزیز خندانک
      زیباقلم زدید
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام و سپاس
      لطف دارید
      متشکر
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      ۷ روز پیش
      چو شب گیرم خیالش را در آغوش
      سحر ازبسترم بوی گل آید خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      سپاس از بیت زیبایی که مرقوم فرمودید
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۸ روز پیش
      بنام حق
      درود استاد احمدی زاده بااجازه
      درود خدمت تمام استادان نقاد
      ودرود خدمت تمام استادان شعرناب
      درمورد شعر رویا استادسیاوش
      مرز بسیارباریک رویا وخیال
      آیا رویاهمان خیال است
      یاخیال همان رویا
      کدام یک بر دیگری رجحان دارد
      چگونه می توان گفت رویا بالاتر از خیال است
      ویا خیال بالاتر از رویا
      البته نظر استاد در خیال ،همان خیال بافی ست
      که مرز باریکی با تخیل دارد
      آیا درنظر استاد سیاوش رویا همان باورش می باشد
      تصوری که ما از رویا داریم بازندگی روزمره مطابقت دارد؟
      به نظر من خیالبافی قدرت خلاقیت ندارد
      اما تخیل ساختار وساختمان خیلی وسیعی داردو رویا نیز همین طور
      رویا بافی وخیال بافی آدم را به ورطه بی جهت بودن وبی خودی می کشاند
      از هرلحاظ باید جهات خیال ورویا را بررسی کرد وباید دید کاربردشان در مسیر زندگی چیست
      امادر آینه دیدن خلاقیت است وایهام
      بوسیدن ایهام است
      یاررا بوسیدن ؟
      عکس رابوسیدن؟
      آینه را بوسیدن ؟
      کدام یک بیشتر معقول تر است
      ببین رویا چه کارها که نمی کند
      پس آینه یاری رسان سیاوش
      حدوسط رویا با سیاو ش
      مرغ آتش ،مرغ سیمرغ وسیاوش در آتش چه تلمیح زیبایی
      اما این بار سیاوش کاهن
      سیاوش پیشگو
      در آینه خودرا خطاب می کند
      ودردست آخر دوبار ه آینه به کمک سیاوش می آید
      جان من ببوس آنچه را
      رویا تو را در آتش عشق می اندازد
      ببوس کمی بیشتر از حد انتظار خود
      تمام ساز وکار این شعر با آینه است
      یا رویا
      یا خیال
      یا سیاوش پیشگو
      یا مرغ آتش
      عطف به رویا بیش از همه عطف به یک شیوه خاص در
      درک ناخودآگاه ست که اصالت بنیادین آن خالی از خطاست
      بررسی فرویدی نشان می دهد که ناخودآگاه دارای یک امضاء روانی ست
      عمل رویا اساسا شامل دو مکانیزم بنیادین است
      فشردگی
      وجابه جایی
      فشردگی همان ادغام یا برهم نمایی محتوی پنهان است
      جابه جایی همان گذر افکار محتوی پنهان به محتوی آشکار
      اندیشه های پنهان میتوانند پس از اعمال شدن تغییرات عمده بر آنها که واژگون شدن ارزشها و معانی هستند در سطح محتوی آشکاررونمایی شوند
      آنچیزی که در سطح آشکار است اهمیت بنیادین در افکار پنهان دارد
      رویا طوری عمل می کند که از یک سو عناصری که ارزش روانی بالایی دارند در شدت هستند راآشکار می سازد واز سویی دیگر بوسیله تعین چند وجهی ارزش های جدید از عناصر ، دارای ارزش فیزیکی پایین را می سازد
      همه این جابه جایی ها در فرایند رویا و محتوا ....رویا وفکر ....رویا تفاوت ایجاد می شود
      درپایان از استاد سیاوش بخاطر اشتراک زیبایشان تشکر می کنم اگر نقصانی بود مرا ببخشایید
      با احترام
      محمدرضا آزادبخت


      علی نظری سرمازه
      درود بر استاد آزادبخت
      و
      استاد آزاد...
      زیبا و آموزنده
      خندانک خندانک
      خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      معصومه خدابنده
      سلام واحترام جناب آزادبخت ارجمند
      نکات خوب و آموزنده‌ای بود
      پایدار باشید
      ارسال پاسخ
      آوا     صیاد
      آوا صیاد
      ۸ روز پیش
      درود استاد چه تحلیل زیبا وروانکاوانه ای
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      دروداستادنظری ممنونم
      محمدرضا آزادبخت
      درود بانوخدابنده ممنونم
      محمدرضا آزادبخت
      درود استاد بانوصیاد ممنونم
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      درودبرشما جناب ازاد
      خداقوت خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      راضیه خضری
      ۷ روز پیش
      درود استاد آزادبخت
      آموزنده و عالی خندانک خندانک
      خدا قوت خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      درود بانو عجم ممنونم
      محمدرضا آزادبخت
      درود بانوخضری ممنونم
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام و درود
      تشکر و سپاس خویش را از لطفی که به کمین فرمودید عرض می کنم
      مکرر باید ناب نوشته اتان را خواند و بهره ها برد و تعالی جست
      بسیار ممنون
      موید و مظفر باشید
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      تشکر از اعزه
      خوش آمدید
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      درود استاد سیاوش قصوربنده را در این نقد ببخشایید سپاسمندم از درایت ودرک علم بالایتان
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      خواهش می کنم لطف فرمودید زنده باشید
      محسن ابراهیمی اصل (غریب)
      ۹ روز پیش
      درود سیاوش عزیز خندانک
      شعر خوبی بود👏👏👏
      ارادتمندم🙌
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۹ روز پیش
      سلام
      متشکرم
      سپاسمند
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      ۹ روز پیش
      درود بر شما استاد آزاد بزرگوار 🌺💐🌺
      شعر زیبایی بود خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۹ روز پیش
      سلام
      سپاس
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      ۹ روز پیش
      درود وعرض ارادت خندانک
      موفق باشید خندانک
      در پناه حق خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۹ روز پیش
      سلام
      ممنون
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۸ روز پیش
      درود استادسیاوش استاد خلاق بی نظیر خیلی زیباتر از اشعار من بود
      غافلگیر شدم احسنت
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      تواضع می فرمایید
      لطف دارید
      بنده نیز انتظار پنجره سبز نداشتم ولی با محبت شما رو به رو شدم سپاس
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      فرشید به گزین
      ۸ روز پیش
      آنکس که بدست جام دارد
      سلطانی جم مدام دارد

      سلام عرض شد
      فکر کنم شعرتون در بحر هزج هست
      باز هم به عنوان نظر شخصی
      بند دوم شاعرانه تر دریافت شد خندانک

      نمیدونم تا حالا و لااقل برای شاعران شهیر آمار حروف مورد استفاده احسا شده؟
      تاثیر علاقه شما به کهن سرایی رو میبینین ؟
      حالا املای احسا درسته ؟ روزه شک دار نمیشه

      یه لحظه ، الساعه برمیگردم خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      ما که محروم از جامیم
      وزن را یکی از دوستان فرمود «مفعول فاعلات فعولن»، بحر مضارع مسدس اخرب مکفوف محذوف
      شاید بند اول پیش درآمدی بوده برای نقطه اوج یا همان کلایمکس که فرمودید بعد فرود را شاهد بودیم
      در مورد قرآن مجید می دانم حساب کردند
      احساء داریم در عربستان است و شیعیان نیز هستند
      کاهن را که آوردم به معنی برساخته کهن گو توجه داشتم
      خوش بر می گردید


      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      فرشید به گزین
      ۸ روز پیش
      اوه اووه اوووه چه گاف سنگینی
      بله احصا منظور بود

      شاید بسامد حروف بی ارتباط با روانشناسی شاعر نباشه
      تکرار حرف کاف یه جورایی کبک انتهای شعر رو تداعی میکنه

      خیلی دور از ذهن و ساختگی بود
      شاید این سر فرو کردن در برف اشاره به اینه که خداوند در همه حال ناظر است به فکر و عمل ما

      ولی هنور ارتباط قوی بین بند اخر و قبلیها رو نیافتم

      زنده باشید
      کار نسبتا متفاوتی بود از شما بزرگوار خندانک

      مهر تو عکسی بر ما نیافکند
      ایینه رویا ، آه از دلت آه
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      وزن هم که هزج گفتید و طبق گفته دوستمان مضارع بود
      شاید
      دقت نکرده بودم
      در بند دوم سه بار که آمده بود اندک زوری زدیم برای اصلاح و آنچه البته به جای نرسد زور ماست
      از این منظر شاید آن که ها بی حکمت نبودند
      شاید، البته من از خدا غافل بودم
      خوب مشغول درد دل است نهیب می زند بس کن

      آواره دیوونه ام من بس کن
      سرگشته می خونه ام من بس کن
      بس کن نزن آتیش به جونم
      بد کردی ای نامهربونم
      من موندم و این درد دوری
      خستم از این عشق و صبوری

      بله به سبک معمول نبود
      آه
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      آمده است که
      آه یکی از اسم خداوند است، اباعبدالله فرمود: آه گفتن یکی از اسامی خداوند است. هر کسی آه بگوید استمداد از خداوند کرده است. بحار الانوار. (معانی الاخبار ص 354؛ بحار الانوار، ج 90، ص 393) آیا این حدیث درست است؟ آیا آه یکی از اسامی خداوند است؟ اگر هست درباره خداوند چه معنایی دارد؟

      در مورد این حدیث که شیخ صدوق علاوه بر کتاب معانی الاخبار،[1] در کتاب توحید[2] نیز از امام صادق(ع) نقل کرده است، چند تفسیر بیان شده است:

      بسیاری از عرفا در تفسیر این حدیث می‌گویند: همه موجودات در تمام لحظات محتاج خداوند هستند و این احساس نیاز هر چند به زبان ظاهری بیان نشود، ولی همه موجودات از عمق وجودشان در تمام لحظات به درگاه خداوند دست طلب و نیاز دارند؛ هنگامی که انسان دچار مشکل و دشواری شد زبان ظاهری با زبان نیاز درونی هماهنگ می‌شود و با گفتن آه که حکایت از اضطرار و بی‌چاره‌گی خود می‌کند و با گفتن «آه»در حقیقت خدا را که اجابت کننده مضطر و پناه هر بی‌پناه است می‌خواند.[3]

      این شیفتگان که در صراطند همه *** جوینده چشمه حیاتند همه
      حق می­طلبند و خود ندانند آن را *** در آب به دنبال فراتند همه[4]
      2. برخی بر این باورند «آه» از دو حرف«الف» و «ه» ترکیب یافته است، این دو حرف هر کدام به ذات خداوند اشاره دارند؛ البته هر کدام به لحاظ صفتی از صفات خداوند بر ذات خداوند دلالت دارند؛ بنابر این جمع این دو، اشاره به دو اسم خداوند است. توضیح این‌که «الف» برذات احدیت خداوند از آن جهت که هیچ‌گونه انتساب و نسبتی با دیگری ندارد دلالت دارد. «آه» نیز بر ذات خداوند از آن حیث که مبدأ موجودات و فیض دهنده است، دلالت می‌کند.[5]

      [1]. ابن بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 354، ، قم، چاپ اول، 1403ق.
      [2]. ابن بابویه، محمد بن على، التوحید، ص 219، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ اول، 1398ق.
      [3]. فیض کاشانى، أنوار الحکمة، ص 86، انتشارات بیدار، قم، چاپ اول، 1425ق. «کلّ من الموجودات یطلب من اللّه- سبحانه- بلسان استعداده الکمال‏ الذی یستعدّ له؛ و استعداده لذلک الکمال- أیضا- من نعمه سبحانه، و إلیه اشیر فی الأدعیة المأثورة بقولهم‏: «یا مبتدئا بالنعم قبل استحقاقها».و إعطاؤه- سبحانه- الاستعداد دعاء منه إلى الطلب، فالطلب بهذا الاعتبار إجابة لدعوة الحقّ‏ أَجِیبُوا داعِیَ اللَّهِ‏ [46/ 31]. و هو باعتبار آخر سؤال منه سبحانه: یَسْئَلُهُ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‏ [55/ 29].و هذا السؤال إنّما هو بلسان الحاجة و الافتقار، و على وجه الذلّ و الاضطرار، و إنّما هو باسم من أسمائه- جلّ جلاله- مناسب لحاجة السائل، فالفقیر- مثلا- إنّما یدعوه بالاسم «المغنی»، و المریض بالاسم «الشافی»، و المظلوم بالاسم «المنتقم»- و على هذا القیاس- فکلّ ذرّة من ذرّات العالم تدعو اللّه بلسان حالها اضطرارا باسم من أسمائه تعالى، و هو سبحانه یجیب دعوتها فی حضرة ذلک الاسم الذی دعاه به، کما قال: أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ‏ [27/ 62].و ذلک الاسم هو صورة إجابته تعالى لدعوة ذلک المضطرّ من وجه، و هو ربّ ذلک المضطرّ بإذن اللّه من وجه آخر؛ و مطالب الکلّ على حسب مسئولاتهم مبذولة دائما، و حوائجهم مقضیّة أبدا، لا یخیب منه أحد قطّ، إلّا من کان على بصیرته غشاوة من استعداده، فأخذ یدعو اللّه بلسان المقال، خلاف ما یدعوه بلسان الحال؛ فذلک یخیب قولا، و إن استجیب حالا؛ و هو قوله سبحانه: وَ ما دُعاءُ الْکافِرِینَ إِلَّا فِی ضَلالٍ‏ [13/ 14]. و سائر أفعاله تعالى یرجع إلى هذه الإجابة لدعوة المضطرّین، و هی ترجع إلى إفاضة الوجود، و إنّما تختلف أسامیها باختلاف الاعتبارات.روی فی کتاب التوحید بإسناده، عن یحیی الخزاعی‏ ، قال: دخلت‏مع أبی عبد اللّه علیه السلام على بعض موالیه نعوده، فرأیت الرجل یکثر من قول:«آه». فقلت له: «یا أخی- اذکر ربّک، و استغث به».فقال أبو عبد اللّه علیه السلام: «إنّ «آه‏» اسم‏ من‏ أسماء اللّه- تعالى- فمن قال:«آه»، فقد استغاث باللّه- تبارک و تعالى». ر. ک: فیض کاشانى، عین الیقین الملقب بالأنوار و الأسرار، ج 1، ص 381، دار الحوراء - بیروت، چاپ اول، 1428ق.
      [4]. دوبیتی از امام خمینی(ره).
      [5]. قاضى سعید قمى، شرح توحید الصدوق، ج ‏3، ص 208 و 209، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، تهران، چاپ اول، 1415ق. «أنّه کما أنّ لفظة «هو» یکون ضمیرا و یکون اسما من أسمائه سبحانه کذلک «آه» کلمة یقال عند الشکایة و اسم من أسماء اللّه عزّ و جلّ، إمّا بالنقل أو بالوضع فیهما، و سرّ ذلک أنّک قد عرفت ممّا أسلفنا أنّ «الألف» انّما یدلّ بها على الذات الأحدیة الحقة من دون انتساب و إضافة الى ما سواه، و «الهاء یدلّ بها على اللّه سبحانه من حیث کونه مبدأ لما سواه و فیّاض للموجودات، و لفظة «آه» مرکبة منهما، فمعناها أنّ الواحد الذی وحدته أشرف و أعلى من سائر الوحدات هو اللّه الذی منه یبدأ الخلق و إلیه یعود، فظهور الألف بالهمزة التی هی هو مع حرکة ما إشارة الى ظهوره بنفسه لا بشی‏ء آخر، و احتجابه بعدها للإشارة الى خفائه من فرط ظهوره؛ فسبحان من احتجب لکمال ظهوره و اختفى بشروق نوره»!
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      ۸ روز پیش


      با سلام و عرض ادب
      سروده ای بسیار زیبا
      قلمتان سبز
      شاعر بزرگوار
      درودبرشما
      خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      سپاس
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      یاسر کریمی
      ۸ روز پیش
      درود بر شما استاد ارجمند خندانک
      شعری زیبا خواندم از قلم هنرمند شما خندانک
      تحلیل جناب آزادبخت هم بسیار آموزنده بود خندانک
      سپاس
      محمدرضا آزادبخت
      درود جناب کریمی ممنونم
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      سپاس
      لطف دارید
      خداوند ایشان را حافظ باد
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      معصومه خدابنده
      ۸ روز پیش
      سلام واحترام جناب آزاد ارجمند
      شعر زیبایی سرودید
      درود بر شما و قلم نابتان
      موفق باشید
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      متشکر
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      آوا     صیاد
      ۸ روز پیش
      درود استاد آزاد زیبابود
      بر بام چهارپاره ها می درخشد
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      لطف دارید
      خاکسار چهارپاره هاست
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدي حسنلو
      ۸ روز پیش
      سلام استاد سیاوش
      برادر خوندم به هر زحمتی بود
      خیلی خوب اینکه هنوز می نویسی
      افرین لذت بردم
      کاش یه نقد درستی میشد
      یوسیله یکی از دوستان تا از زوایای پنهان شعر بیشتر بهره می بردیم
      البته نقد خوب خوب جناب آزاد بخت بود
      💐
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      ببخشید اگر موجب زحمت شد
      ننویسم چه کنم
      لطف دارید
      لطف فرمودند
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      اشک از چشا پاک کن به آینده نگا کن
      این عید من و توست بیا شادی به پا کن
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مریم کاسیانی
      ۸ روز پیش
      درود و عرض ادب و احترام
      متفاوت تر از همیشه سروده اید
      روان و رسا خندانک
      سلامت و نویسا بمانید
      🌸🌸🌸🌸
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      سپاسمندم
      کورسوی امیدی در من یافتید؟
      تشکر
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      راضیه خضری
      ۷ روز پیش
      سلام و درود
      بسیار زیبا سرودید خندانک خندانک
      موفق باشید خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      متشکرم
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۷ روز پیش
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک
      دیدم استقبالی ازنقدم نشد
      باخوداندیشیدم که شاید قصور علم بنده استاد سیاوش را ناراحت کرده وعدم استقبالش نشان بی رضایتی ست
      خواستم عذر خواه باشم
      سپاس
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      ببخشید تاخیر در پاسخ پیش آمد
      اتفاقا باعث خرسندی است از محضر دانشتان بهره مند شدن
      تشکر و سپاس بابت الطاف و محبت ها
      خواهش می کنم عذرخواهی از ماست
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۷ روز پیش
      سپاسمندم استاد سیاوش برادر ارجمندم
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سپاس و درود
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۷ روز پیش
      درود کاهن یعنی پیشگو
      اگر خود منظوری دارید وآن را کهن می دانید ببخشید هیچ وقت کاهن معنای کهن گو را نداشته ونخواهد داشت
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      سلام
      بنده در برخی پیام ها خود را کاهن خطاب کردم به طنز در معنای کهن گو بعد درین اثر هم در همان حال و هوا کاهن را آوردم
      من کاهنم ولی این اثر به فضای معاصر نزدیک است
      کاهنان نیز البته در زمان های قدیم بیشتر بودند
      کاهن را می توان درین اثر به معنای پیشگو گرفت
      نداشته را می توان قبول کرد اما نخواهد داشت با توجه به پویایی زبان محل تامل است
      مثلا طناز به معنای طنزپرداز شاید نبوده به کار رفته و خوب الان می تواند یکی از معانی طناز همین باشد
      شاید زیاد نباید در بند لغت نامه ها و تداولات عمومی زبان بود عده ای توافق کردند برای فلان لغت فلان معنا به کار ببرند ما چه الزامی داریم که تا ابد قرارداد آنها را عامل باشیم و چرا نتوانیم ما لغت وضع کنیم یا معنای جدید از تمثال لغات بتراشیم؟

      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      ۷ روز پیش
      بتراش مامخالف نیستیم طناز هیچ وقت معنای طنز پرداز را نمی دهد
      معنای قبراق وسرحال
      من پایبند اصولم
      شاید راهمان یکی نباشد البته بنده کمی بی نهایت تند رو هستم ببخشید دیگر عهد بستم باخود که شعر هیچ کس حتی برادرم را نقد نکنم
      بی کران تابی کران سپاسمند اصولم
      البته مادانشمان به وسعت علمتان نمی رسد
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۷ روز پیش
      امیدوارم همگان را از دریای علم خویش مستفیض فرمایید
      لطف دارید
      ارسال پاسخ
      مریم عادلی
      ۶ روز پیش
      درود برشما وخداقوت
      بسیار عالی🌹🌹🌹
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      ۶ روز پیش
      سلام
      متشکرم
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0