سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
    27 شوال 1445
      Sunday 5 May 2024
      • روز جهاني ماما
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۱۶ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      گفتگو با لقمان اندوزی شاعر شهرستان ملکشاهی
      ارسال شده توسط

      لقمان اندوزی پریشان

      در تاریخ : جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ۲۰:۵۲
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۴۲ | نظرات : ۰

      گفتگو با لقمان اندوزی شاعر شهرستان ملکشاهی
      چه عاملی باعث حرکت جنابعالی به سمت و سوی شعر و ادبیات شد؟ نخستین عامل مطالعه آثار شعرا و عامل دیگر نیز رشته تحصیلی ام بود که باعث شدند تا به این وادی که سرشار از جنبه های گوناگون و لطافت های روحی و انسانی است، کشانیده شوم و جسارت سرودن شعر را به دست آورم.
       
      - فعالیت های انجمن شعر و ادب شهرستان ملکشاهی از چه زمانی شروع شده و در واقع اسپانسرهای شما چه ادارات یا افرادی هستند؟ در طول شش سال گذشته انجمن مشغول به فعالیت بوده و این فعالیت باعث شده تا شاعران ارجمندی چون یعقوبی پور، جفائیان و... از دل آن سر برآورند و اشعار خود را تقدیم علاقه مندان کنند اما تنها حامی شاعران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ملکشاهی و خاصه شخص محمدرضا برجعلی زاده است و ما باید برای برگزاری یک جلسه شعر می بایست با برخی مسئولین دیگر هم مشاوره و رایزنی کنیم تا برنامه ها تکمیل گردد.  
      - می دانیم اغلب شعرای شهرستان به زبان شیرین کردی شعر می سرایند، در میان جامعه و یا در انجمن تا چه اندازه به این زبان اهمیت می دهند؟ با توجه به این که زبان مردم شهرستان کردی است شعر کردی هم از جایگاه مناسبی برخوردار است و اکثر شعرا به زبان مادری اشعار خود را می سرایند و این زبان در نزد مردم از ارزش زیادی برخوردار است و البته در سال های اخیر تلاش هایی هم برای حفظ و پالایش زبان از کلمات و اصطلاحات بیگانه صورت گرفته است.
      - با توجه به این که ملکشاهی شاعران بزرگی چون غلام علی باوانه، حاتم خانی، سلمان محمدی، سلیم دیواشی، کریم جعفرزاده، میره کریمی، آکی، لطفعلی، زیبرم، دارات، د. نورالدین رحیمی، فرهاد شاهمرادیان، هادی ملکی و... داشته و دارد، به چه دلایلی آثار مکتوبی در این زمینه دیده نمی شود؟ نخستین دلیل را می توان در کم توجهی کردها به چاپ و نشر آثار می توان جستجو کرد و دلایل دیگر هم بوروکراسی اداری و عدم حمایت نهادهای مسئول از چاپ و نشر آثار و کم توجهی برخی مخاطبان به خرید مکتوبات و... هستند.
      - علت عدم استقبال شعرای ملکشاهی از انجمن کردی هانا در ایلام چیست، آیا علت بعد مسافت است و آیا خواستار تأسیس چنین انجمنی در شهرستان هستید؟ خوشبختانه ما از انجمن کردی هانا و برنامه های آن استقبال و معمولا در برنامه های آن شرکت می کنیم و ما خواستار تأسیس چنین انجمن و یا کانونی در شهرستان هستیم تا به صورت قانونی و علمی از فعالیت هایمان در عرصه زبان و ادبیات حمایت نماید تا شاید زبان و فرهنگ خود را از خطر استحاله ی فرهنگی برهانیم.
      - قرار بود که با حمایت امام جمعه شهرستان که خود از حامیان و طرفداران زبان و ادبیات کردی هستند مجموعه ای شعر کردی جمع آوری و منتشر شود این برنامه به کجا انجامید؟ البته که امام جمعه ی شهرستان ملکشاهی جناب آقای حسینی خود از افراد فرهنگی و معتقد به کار فرهنگی هستند و معمولا در نشست های اهل قلم حضور دارند ولی به دلیل وجود برخی مشکلات نتوانستند انجمن شعری را تشکیل دهند و موضوع چاپ آثار شاعران ملکشاهی نیمه کاره معلق مانده و فعلا منتفی شده است.
      - به عنوان آخرین سوال، آیا می دانید (پاپ سبزی) لقب نیای کدام یک از شاعران ملکشاهی است؟ در پایان من هم به عنوان یک شاعر از نشریه ی وزین کوشک در انعکاس موضوعات اجتماعی و فرهنگی کمال تشکر را دارم و بنا به نوشته روح ا... جعفرزاده پاپ سبزی لقب نیای عادل خانی شاعر ارجمند و کردی سرای ملکشاهی است که این لقب در بغداد به حاتم خانی به دلیل خوانش اشعار کردی در حضور و در توصیف خصوصیات اخلاقی و صلح دوستی پاپ، به وی اهداء شده است.
        

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۴۹۶۳ در تاریخ جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳ ۲۰:۵۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0