سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    10 گام ساده برای تحلیل یک شعر!
    ارسال شده توسط

    احمدی زاده(ملحق)

    در تاریخ : چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۰۴
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۳۲۵ | نظرات : ۵۳

    10 گام ساده برای تحلیل یک شعر!
    چگونه یک شعر را در 10 گام ساده تحلیل کنیم!
     
    باشه؛ پس شما می خواهید یک شعر را تحلیل کنید . ابتدا، بیاید کلمه ی تحلیل کردن را تغییر بدهیم و ترس آن را کمتر کنیم . ما کلمه ی " برداشت " رو ترجیح می دهیم . زیرا یک شعر می تواند برای خوانندگان مختلف معانی گوناگونی داشته باشد .
     
    گام اول : حداقل دوبار شعر را به طور کامل بخوانید.
    شما باید قبل از برداشت کردن معنایی عمیق از شعر ، آن را چندین بار بخوانید . شانس کامل تجربه کردن شعر را به خودتان بدهید.
     
    گام دوم : آیا عنوانی وجود دارد؟
    عنوان را فراموش نکنید . خوانندگان غالبا عنوان شعر را از قلم می اندازند ، عنوانی که ممکن است کلیدهای مهمی را در اختیار شما قرار بدهد. غالبا عنوان می تواند شما را به مفاد شعر رهنمون سازد، قبل از آنی که آن را بخوانید . به عنوان مثال با خواندن عنوان شعر " مادرِ پسر " اثر لانگ استون هوگس شناختی از متکلم و آنچه او از آن صحبت می کند به شما دست می دهد.
     
    گام سوم : آرامش خود را حفظ کنید!
    اگر در متن شعر کلماتی ناشناخته و بیگانه وجود دارد اضطراب نداشته باشید و خود را اذیت نکنید. ابتدا شعر را به صورت کلی بخوانید و در جزییات آن ریز نشوید و در مراحل بعدی خواندن باید به کلمات سخت و هرچیزی که برایتان مشکل است بپردازید.
     
    گام چهارم : با صدای بلند بخوانید.
    بله . شما باید این کار را انجام دهید . شعرها وقتی فهمیده می شوند که شنیده شوند . وقتی با صدای بلند بخوانی می توانی جاهایی از شعر را که شما را آزار می دهد راحت تر پیدا کنی . ممکن است حس کنید احمقید ! اما به زودی از شر این حس خلاص خواهید شد.
     
    گام پنجم : به نشانه گذاری توجه کنید .
    در اکثر شعرها برای کمک به صدای خواننده از نشانه های نگارشی استفاده شده است . شما نیاز دارید که از این نشانه ها استفاده کنید چرا که آخر خط خیلی اوقات آخر جمله نمی باشد؛ به شعر رابیندرات تاگور توجه کنید :
    پنداشتم، سفرم پایان گرفته است،
    به‌غایتِ مرزهای توانایی‌ام رسیده‌ام.
    سد کرده است راه مرا،
    دیواری از صخره‌های سخت.
    اگر در سطر اول خواندن را متوقف کنید صدا غیر طبیعی و شکسته خواهد شد و اگر به نرمی و آهستگی بخوانی و مکث مختصری بعد از کاما داشته باشی و در پایان شعر کاملا متوقف شوی ،شعر یک سخن محاوره ای شایسته وبایسته خواهد داشت.
     
    گام ششم : تلاش برای تفسیرکردن.
    شاید برای شما بهتر باشه که کلمات شخصی خودت را از لابه لای گفته های شاعر یادداشت کنی. اگر چنین کنید متوجه نقاطی که می بایست روی آن متمرکز شوید خواهید شد. اما دوباره بگویم که از تصور "یک معنای درست" جلوگیری کنید.
     
    گام هفتم: گوینده کیست؟
    به یاد آورید که شاعر لزوما سخنران و متکلم نیست. غالبا گوینده، خود یک شخصیت است .مشخص کردن کسی که متکلم است برداشت از شعر را برای شما راحت تر خواهد کرد.
     
    گام هشتم: در ترجمه کردن آزاد باش.
    به خودت این شانس و بده که بتوانی آزادانه یک شعر را ترجمه و تفسیر کنی . اگر اهداف شاعر باز باشد می تواند شما را به سوالات و نظرات جالبی بکشاند .
     
    گام نهم: در آن کلمات بی فایده وجود ندارد.
    شعرا در انتخاب هر کلمه دقت می کنند. هیچ یک از کلمات نباید بی دقت انتخاب شود. تصورات و نمادها همگی داری یک هدف در معنای کلی شعر هستند.
     
    گام دهم : انتظار یک مطالعه ی صریح و قطعی را نداشته باشید.
    بسیاری از شعرها از عمد بی انتها هستند و در آن ها از حل کردن کشش های درونی جلوگیری شده است  و این در حالی است که مقبول این است که بدانیم هدف شعر چیست و به خاطر بیاوریم که روشها و تفسیر های غیر از روشهای شما وجود دارد.
     
    برگردان : زهره سمیعی - بخش ادبیات تبیان

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۸۱۳۱ در تاریخ چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ۰۷:۰۴ در سایت شعر ناب ثبت گردید
    ۶۷ شاعر این مطلب را خوانده اند

    حسین پاسلار(چنگ غم)

    ،

    منصور شاهنگیان

    ،

    مرجان شیبانی عبدالیوسفی

    ،

    سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

    ،

    سیاوش پرنیان

    ،

    ابوالفضل رمضانی (ا تنها)

    ،

    نیره ناصری نسب

    ،

    علی رفیعی ( امید )

    ،

    صمدقاسملو

    ،

    مجتبی شفیعی (شاهرخ)

    ،

    ابوالحسن انصاری (الف رها)

    ،

    عرفان توحیدی

    ،

    کاوه احمدزاده

    ،

    رضا زحمتی (منطق)

    ،

    فرزانه ایروانی

    ،

    هنری داویان

    ،

    عمادالدین صفایی(ص)

    ،

    علی اسماعیلی

    ،

    محمدکدخدائی

    ،

    موسی عباسی مقدم

    ،

    علی صادقی

    ،

    م اسفندیاری (سیاوش)

    ،

    لیلا باباخانی (سما الغزل )

    ،

    صحبت پارکی ( صُبی )

    ،

    سامان سولقانی

    ،

    حمیدنوری(احمد)

    ،

    جمیله عجم(بانوی واژه ها)

    ،

    عباسعلی استکی(چشمه)

    ،

    سید امیر سلیمانی

    ،

    مدیر ویراستاری

    ،

    نیلوفر نادی (دختر پاییز)

    ،

    وحید سلیمی بنی

    ،

    سینا دژآگه

    ،

    سمانه باقرزاده

    ،

    محمد حسن ایوبی

    ،

    محسن حسینی (گمنام)

    ،

    شهرزاد برات پور

    ،

    هادی ساور

    ،

    راضیه خضری

    ،

    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

    ،

    نرگس زند (آرامش)

    ،

    طاهره حسین زاده (کوهواره)

    ،

    سعید صادقی (بینا)

    ،

    مسعود مدهوش

    ،

    محسن گودرزی

    ،

    رحیم فخوری

    ،

    فیروزه سمیعی

    ،

    مهرداد عزیزیان

    ،

    محسن ابراهیمی اصل (غریب)

    ،

    شاهزاده خانوم

    ،

    فرشید ربانی (این بشر)

    ،

    محمد گلی ایوری

    ،

    منوچهربابایی

    ،

    علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

    ،

    احسان فلاح رمضانی

    ،

    آذر مهتدی

    ،

    جواد کاظمی نیک

    ،

    محمدرضا آزادبخت

    ،

    زهرا مددی

    ،

    اميرحسين علاميان(اعتراض)

    ،

    اصغر ناظمی

    ،

    مهدیس رحمانی

    ،

    علی مزینانی عسکری

    ،

    یدالله عوضپور آصف

    ،

    موسی ظهوری آرام(آرام)

    ،

    بابک ایرانی

    ،

    علیرضا شفیعی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0