سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 14 ارديبهشت 1403
    25 شوال 1445
    • شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام، 148 هـ ق
    Friday 3 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      جمعه ۱۴ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      راز عجیب سیزده بدر
      ارسال شده توسط

      احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ ۲۳:۴۰
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۷۶۷ | نظرات : ۲۳

      راز عجیب سیزده بدر
      چرا 13بدر از خونه بیرون می زنیم؟
      همه ی ما می دانیم که در فرهنگ ما روز ۱۳ فروردین روز خروج از منزل است برای گریز از نحسی عدد ۱۳.
      اما بسیاری نمی دانیم که اصولا این نحسی از کجا آغاز شده است؟
      اصلا عدد نحس و عدد خوب آیا در فرهنگ ما بوده یا خیر ؟
      و اما راز 13 بدر...(البته اگر بعد از پست این مطلب فیلتر شدم تعجب نمی کنم)
      مردم ایران از آن زمان که کتب تاریخی نگاشته شده و به عبارتی از آن زمان که تاریخ به خاطر می آورد زرتشتی بوده اند .در فرهنگ زرتشتی به دلیل آنکه همه چیز از یزدان است و یزدان هم فقط سرچشمه نیکی ها و پاکی هاست اصولا بد و نحس و بدیمن و بدشگون وجود خارجی ندارد.
      در سالهای پس از ظهور هخامنشیان با ورود فرهنگهای دیگر، نحسها و بدشگونها و اهریمن و غیره آهسته آهسته وارد فرهنگ ایران زمین شدند.در این مورد بخصوص ( نحسی روز ۱۳ بدر ) پای یک شاه بی کفایت و خودخواهی پیروان یک دین دیگر در بین بود.
      خشایارشا فرزند ارشد و جانشین داریوش بزرگ را می توان فرزندی ناخلف دانست . چرا که تقریبا هیچ یک از ویژگیهای پدرش را نداشت؛ همان ویژگیهایی که باعث شده بودند داریوش، بزرگترین پادشاه تاریخ مشرق زمین قلمداد شود.پس از لشکرکشی به یونان و آتش زدن ارگ آتن , خشایارشا احساس کرد که وظیفه ی خود را به انجام رسانده و از آن پس زندگی اش را به خوش گذرانی و تفریح گذراند .در یکی از جشنها که خشایارشا مست و لایعقل شده بود ناگهان به سرش زد که زیبایی بی حد و حصر همسرش را به رخ درباریان بکشد . او به "ملکه وشتی" همسر زیبا روی و زیبا پیکرش دستور داد که برهنه از برابر درباریان بگذرد . وشتی از انجام خواسته ی شاه سرباز زد . از رفتار وشتی می توان حدس زد که زنی با اصل و نسب و با شخصیت بوده است.
      نتیجه این می شود که شاه کم خرد به همسر خود خشم گرفته و اورا از دربار طرد می کند و تصمیم می گیرد جای خالی او را با دختران زیباروی دیگری پر کند. این موقعیت , فرصت مناسب را برای مردخای (mordekhay ) یک یهودی نزدیک به دربار خشایارشا فراهم می کند تا برادر زاده(وبنا به برخی روایات دختر عمو ) ی خود را به نام هدسه به عنوان یکی از همسران شاه وارد دربار کند . مردخای هرگز بروز نداده بود که یک یهودی است .او با نقشه و حیله برادرزاده اش را هم به همین شکل , گمنام وارد دربار کرد .هدسه که بعدها به استر یعنی ستاره معروف شد کارش را خوب بلد بود . او عشوه گر و قصه گوی خوبی بود و با راهنمایی یهودیان و مردخای، شاه را مفتون خود کرد .در اثر نفوذ او بر ذهن شاه پستهای کلیدی و مملکتی یکی پس از دیگری به یهودیان سپرده می شد(که البته از یهودی بودن آنها کسی خبر نداشت).در این میان هامان وزیر خشایارشا که برخلاف شاه فردی مدیر و شایسته بود به این جریان تغییر مدیران و افراد توصیه شده از طرف استر مشکوک شد .در اثر پیگیری های هامان مشخص شد که دسیسه چیست . گفت و گوی هامان با شاه در این رابطه و تاکید او بر از میان برداشتن این شبکه ی مافیایی قدرت به گوش استر رسید .یهودیان که احساس خطر کرده بودند دست بکار شدند ؛ استر پس از مشورت با مردخای به نزد شاه رفت و اعلام کرد که یهودی است و اگر شاه می خواهد سایر یهودیان را به سبب پنهان کردن عقیده ی اصلیشان بکشد باید قید او را بزند و او را هم در این مجازات شریک کند . ( پنهان کردن عقیده در ایران جرم محسوب می شد , چرا که در کشوری که بنا به دستور بنیانگذارش کورش اندیشه و دین و مذهب کاملا آزاد بود دلیلی برای پنهان کاری نبود )عشوه و غمزه ی زنانه ی استر در شاه سست عنصر سخت کارگر افتاد .برای به دست آوردن دل استر شاه برگه ای سفید را مهر کرد تا استر و مردخای هر فرمانی که می خواهند بر آن بنویسند . فرصت طلایی یهودیان مهیا شده بود؛ آنها هم کوتاهی نکردند .
      هولوکاست واقعی ایرانیان
      به این ترتیب در روز 12 ماه آدار (مصادف با 12 فروردین تقویم جلالی )حکم اعدام هامان و 10 فرزندش بر آن کاغذ شوم نگاشته شد و هامان به همراه دهها هزار ایرانی بی گناه در آتش کینه ی یهودیان سوختند . اجساد هامان و فرزندانش به دار آویخته می شود و مردخای یهودی بر کرسی صدارت تکیه می زند.
      .مردخای و استر، برای قتل عام ایرانیان و اجرای کامل طرح ونقشه خود در سراسر ایران از خشایارشا ، فرمان ۸ روز آزادی مطلق یهودیان را گرفتند و...
      در ادامه این کشتار در روز 13 آدار (13 فروردین تقویم جلالی)، یهودیان سلاح به دست به خانه های مردم حمله کرده و افراد بی دفاع و بی گناه (ازجمله زنان و کودکان)را از دم تیغ می گذراندند .و اینجاست که هولوکاست واقعی صورت می گیرد ؛برخی روایات ۷۰ هزار و برخی تا ۱۰۰ هزار کشته برای این واقعه ذکر کرده اند.این در حالی بود که دربار هخامنشی سالها بود که به وصیت کورش بزرگ از خراج همین مردم ایران هزینه ی بازسازی معبد مقدس یهودیان را می داد و آنها از این پولها آنقدر دزدیدند که کار بازسازی حدود ۱۰۰ سال طول کشید . همین مردم ایران بودند که جنگیدند و بابل را تصرف کرده و یهودیان را از بردگی بابلیان نجات دادند و آنها را به کشورشان بازگرداندند.)
      نحسی ۱۳ برای ایرانیان
      تاريخ اين واقعه در تقويم يهود برابري مي كند با 13 فرودين در تقويم جلالي خودمان.در اين تاريخ و با كشته شدن هامان وزير، دست يهوديان در اقصا نقاط امپراطوري بزرگ ايران به خون هزاران ايراني آغشته شد.
      سالهاست عدد 13 براي ايرانيان نحس مي باشد و سالهاست ايرانيان به تاسي از نياكان خود 13 فروردين از خانه خارج مي شوند و به دامان كوه و بيابان پناه مي برند تا در خانه به دست يهود كشته نشوند.

      عید پوریم-عید ایرانی کشی
      در حالیکه ما ایرانی ها هر سال روز ۱۳ فروردین از خانه بیرون می رویم تا از کشته شدن در خانه بگریزیم ،اما یهودیان اقصی نقاط دنیا همه ساله در این تاریخ جشن می گیرند و آدمک سمبل هامان را به آتش می کشند ؛ نام این جشن پوریم است. برخلاف ما ایرانیان که از این داستان کاملا بی خبر مانده ایم یا بی خبر نگه داشته شده ایم،یهودیان بخوبی آنرا می شناسند و با حرارت همه ساله جشنش را هم برگزار می کنند . جست و جو در اینترنت عکسهای این مراسم را به شما نشان خواهد داد . مضاف بر آنکه گویا اغلب نقاشان بزرگ دنیا در مورد این داستان دست کم یک تابلو کشیده اند.
      حال خوب است بدانيم كه چرا يهوديان "جشن پوريم " خود را كه اتفاقا مصادف با 13 فروردين ماست برگزار مي كنند؛ آنها جشن خود را با بريدن كيكي كه شمايل مرد ايراني - هخامنشي (هامان) است شروع مي كنند، در این جشن به كودكانشان دارت هامان هديه مي دهند. دارتي كه عكس هامان در وسط آن نقش بسته و كودكانشان به عنوان بازی به آن پرتاب مي كنند!
      در این جشن کتاب استر خوانده میشود و هنگامی که به اسم "هامان" میرسند همگی با صداسازهای سنتی خود او را مسخره و هو میکنند.یهود همه ساله 14 و 15 ماه آدار را مناسبت پیروزی بر دشمنان خود جشن میگیرند، به حد افراط شراب مینوشند، شیرنیهایی مثلثی شکل می سازند؛ پوشیدن لباسهایی متناسب با این مناسبت هم بخشی از این مراسم است؛ نمایش بالماسکه نیز بخشی از این جشن است.
      خوب است بدانید مقبره ی استر و مردخای در شهر همدان، هم اکنون زیارتگاه مهم یهودیان است.
       
      منبع انترنت
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۳۶۱۰ در تاریخ دوشنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۳ ۲۳:۴۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0