سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 11 ارديبهشت 1403
    22 شوال 1445
      Tuesday 30 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        سه شنبه ۱۱ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        دروغ یا واقعیت
        ارسال شده توسط

        روح اله سلیمی ناحیه

        در تاریخ : سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۴۶
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۸۳ | نظرات : ۹۲

        من هبچ بیلنمدیم دوز یالان ندیر 
        دوز یرینده یالان،دوز یالان ندیر 
         
        کیم ددیر اولده یالان سوز نییه ؟ 
        کیم ددیر بسدی دای یالان سوز دمه 
         
        کیم نبیلیر دوز یالان اولماز بی گون 
        دوز یالان اصلینده دورولماز او گون 
         
        دوز نییه هچ یرده یالانسیز دییر 
        اما یالان هر یره دوزسوز گلیر 
        سلیمی 
        من هیچ وقت درک نکردم که راستی ودروغ چیست 
        و چیست که دروغی که جای راستی می اید و دروغی که خود. راستی است 
        چه کسی اولین دروغ را گفت و چرا 
        چه کسی برایش گفت کافیه اینقد دروغ نگو 
        چه کسی تضمین می کند که راستی یا حقیت روزی دروغ نخواهد شد
        و دروغ و راستی در ذات و حقیقتشان قابل تفکیک نیستند و اصل یکیستگ 
        چرا راستی هیچ وقت و هیچ جا توان خالی بودن و جدا بودن از دروغ را ندارد 
        اما دروغ هر جایی هست و هرجایی هم بدون راستی می تواند باشد
         
        درود بزرگوارن چرا واقعا دروغ لازمه حیات و زندگیست و در اصل یک واقعیت است اما در عین حال محکوم و ناپسند است 
        چه بسا دروغهایی که هزاران سال جای حقیقت بوده اند و انسانهایی که در اصل با دروغ حفیقی رندگی کردند 
        دروغ فقط حرف نیست هر عمل خلاف و ناپسند نیز دروغه
         
        بحثی زیبا و جالب خواهد بود در صورت نوشتن نظراتتون و نقدها
        🌹🌹🌹🌹🌹
         
         
         
         
         

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۴۳۳۱ در تاریخ سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۴۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        طاهره حسین زاده (کوهواره)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۴:۰۶

        سلام و درود زنده باشید خندانک

        انسان نیازی به دروغ گفتن ندارد . درهیچ شرایطی.

        به هر روشی که باشد ؛ حتی از طریق ِ کمک گرفتن از فلسفه و مذهب و سیاست و مصلحت نیز ، دروغ ، فتنه انگیزی توجیه ناپذیر است .

        دروغ‌گویی و هرنوع رفتارِ فیک و جعلی داشتن برای پیشبردِ اهدافِ دنیوی ، نوعی ضَعفِ شخصیتی هست و یک فرد سالم هرگز به دروغ متوسل نمی شود.


        بدرود خندانک خندانک خندانک

        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۱
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۳۵
        درود بانو کوهواره گرامی
        نر شما زیباست اما در خطی از یک نگاه
        این انسان نیست که دروغ را انتخاب می کند
        این شرایط است که انسان را با دروغ گفتن در بهترین شرایط اون زمان و اینده قرار می دهد
        خب حالا یکی به نفع خود تفسیر کند یک به نفع اجتماع یا هر چیزی
        در اصل انسان خلق شده برای بقا و بقا تشخیص می دهد دروغ یا حقیقت
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۲۳
        چرا راستی هیچ وقت و هیچ جا توان خالی بودن و جدا بودن از دروغ را ندارد
        اما دروغ هر جایی هست و هرجایی هم بدون راستی می تواند باشد
        خندانک خندانک
        چقدر این دو جمله عالی بودند.. خندانک
        و چقدر راستی مظلومه خندانک
        درود استاد آزاداندیش خندانک
        بازم میام.. خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۳۵
        درود شاهزاده خانوم
        سپاس از نگاه نظرتان
        🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶
        می گویند شعر بزرگترین شاعران سرشار از دروغهای عاشقانه است
        راستی چرا؟! 😁
        راستی چرا ناف شعر را هم به دروغ بسته اند؟! 😋
        درود و عرض ادب آقای سلیمی عزیز🌲
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۳۷
        درود جناب کریمی عزیز
        سپاس از نگاهتان
        زیبا گفتید
        در اصل عشق خود یک دروغ حقیقی است
        یعنی عشق حقیقته و حقیتش دروغه
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۵
        چون دروغ که حناق نیست.. میگن خندانک
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        محمد حسنی
        سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۴۲
        یکیش همین اپوزیسیون افراد در باران که با تمارض به حس عاشقی حال و هوای باران را خراب می کنند.. خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۳۶
        درودبرشما روح اله جان عزیزمممممم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم بسیار پست عالی هست
        دورغ دورغ دورغ ریشه دورغ مشخص هست ناپسند هست ولی درواقعیت بعضی انسان ها از دورغ بعنوان سلاح خود استفاده می‌کنند سلاح زبان خود هستش
        مثلا در واقعیت طرف نقاشی بلد نیستی بعدش براینکه کم نیاره میگه آره بابا نقاشی بلدم. بعدش میزنه کارو خراب میکنه بعدش باز تقصیر. گردن رنگ میندازه ومشاالله این سلاح مرگباررو خوب میتونه ازش استفاده کنه ولی یک روز گیر خواهند افتاد
        چون بقول امام علی علیه السلام اگر هرکاری میکنی حتی اگرم به زلرت،هست دورغ نگویید چون دورغ اساس وپایه هایش ضعیف است وفردا چنان میزننتت زمین که دیگر نمیتوانی،بلندشی پس به نفع خودته راستگو باشی
        ولی خوب در این وضعیت جامعه بااین وضع اقتصادی گه من دارم میبینم مردم رو آوردند به دورغ چون با دورغ کار خودشونو جلو میبرن،که این کار واقعا به زلر جامعه وخودشونونه،اما متوجه آن نیستند متاسفانه من خودم با چشای خودم دیدم طرف تازه دانشگاه رفته و درس نمیخونه دروغگی،به،استاد. گفتش من مریضم و استاد حضوردانشجو،رو حاضر لحاظ کرد والی درواقعیت دانشجو مریض نبوده متاسفانه باید این مشکل رو از خودمون درست کنیم من از خودم شروع کردم ازبچگی تابه الان حتی اگر به زلرم بوده دورغ نگفتم وهمیشه راستگو بودن رو ترجیح میدم چون راستگو. باشی همه بهت اعتماد می‌کنند و خودتم تو دردسر،نمیفتی وزندگی راحتی داری درسته سختی میکشی و یگ عمر راحتی ولی گسی که با دورغ شروع کرده تا آخرش به بدبختی میره اولش شاید خوشبخت،شه ولی افق رو همیشه باید دید آخرش با بدبختی هست
        پس سه چیز رو هيچ وقت فراموش نکنیم
        ۱>>>> همیشه راستگو باشیم
        ۲>>>هيچ وقت سعی نکنید دورغ گفتن مشکل حل کن هست
        ۳>>>>همیشه توزندگی افق کاری که میکنی رو نگاه کن ببین ارزش دورغ گفتن رو داره یانه؟هرچند ارزش هم دارد ولی تاریخ انقضاء ش،بلاخره تموم شدنی هست اما تاریخ انقضا راستگویی تا ابد. عمر باهات هستش

        امیداروام از مطالبی که نوشتم استفاده کرد باشید دوستان عزیزم
        برادر کوچکتان جوادکاظمی نیک


        🖋جوادکاظمی نیک 🖋
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۶
        درود جواد عزیز
        من نیز همه شما عزیزان را دوست دارم
        زحمت کشیدید با نوشتن مطلب و وقت گذاشتنتان
        سپاس گزارم
        بله در امور عادی و ساده دروغ گفتن به هیچ عنوان پسندیده نیست
        🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۵
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        نرگس زند (آرامش)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۲
        درود ها بر جناب سلیمی بزرگوار خندانک
        بسیار قابل تامل بود خندانک خندانک
        بعضی اوقات سالیان سال با دروغی که به خوردمون دادن زندگی کردیم ودم نزدیم این بزرگترین ظلم در حق ما بود ...حالا حقیقت رو از کجا متوجه بشیم 🤔
        یاد فیلم یوسف افتادم کاهنان معبد گفتند دروغی رو که زیاد تکرار کنی دیگه حتی خودتم به دروغ بودنش باور نداری واون حقیقت محض می دونی ..
        سپاس بابت اشتراک ..
        موفق باشید خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۵۰
        درود و احترام بانو زند گرامی
        بسیار زیبا گرفتید منظورم را
        و زیبا اشاره کردید حقیقت تکرار را در دروغ
        وقتی گذرا نگاه کنیم دروغ دروغه دیگه
        اما وقتی تامل کنیم و دلیل دروغ را بسنجیم تازه میگیم از کجا معلوم خود حقیقت حقیقته و دروغ نیست و ما اونو عیار قرار دهیم
        این مسئله دروغ و حقیقت مدتهاست بعد تز نوشتن سعری مرا درگیر کرده
        و هر روز بیشتر جالبتر میشه
        یپاس از حضورتان 🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۶
        خندانک خندانک
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۶:۰۱
        درود بانو زند گرامی 🌹
        با اجازه می ایستم واستون دست میزنم
        👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۸
        درودبرشما خواهر نرگس دقيقا همین هست آدمیان. اطرافم میگن دورغ به خوردمون دادندد
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        جواد کاظمی نیک
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۴۸
        ولی بنظرم دورغ آخرش خوب نیست وآینده هم نداره
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی شاهی تخلص(محزون)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۳۳
        سلام اولسون دوستوما

        یالان دئیدی یولداشلاریم ایناندم
        سادئیدم سوزلئرینه آلاندم
        چکیر قامچی اورئیمه، قلبیمه
        اوز دوریمه هی فرانیب، دولاندم
        یولداش گولور سوینجکدن یخیلیر
        بیلمدی اوکوله دوندیم، تالاندم
        تیکیلمَسین دنیا اِوین داغلسین
        گوردون کی سن دارآغجدان ساللاندم
        ریشه وورب، غوصه لریم گُوَردی
        \"محزون\"کیمین بالتاردان‌آسلاندم

        یالان چوخالیب، بیلنمیر، حس اولمور، گوروکمور، امما خیسارتی، زیانی، بیلینیر. بیر الدن ال وریب، بیرالدن قمه وورور..
        یاشا ایللر بویو

        استادن خواهیش الرم بو ناقیص شئعرمه ایلطفات بویوروب بیر نظری سالا.
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۷
        سلام عزیز حورمتلی قارداشئم
        چوخ خوش گورموشوخ
        چوخ گوزل سوزلری شعر الیبسن
        یانی او سوزلر. کی هامی کس کچمیش حایاتیندا گوروبدی
        اخیر میصراع.دا بالتاردان نه معنیسی وریر؟
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۳
        هرکیمه دوست دئییب توتما الیننن
        دوست وارسنی ییخاردورسا یریننن

        هامّی شیرین اولار سوفرا باشیندا
        هر کیمه سوفراوی آچما یریننن

        باغدا یمک دوستی،دوست اولا بیلمز
        بوجور دوستاقاپین باغلا یریننن

        شیر تکی دانیشب دوست منم دیین
        عملده بیر شایا سایما یریننن

        وارگونده نینیرم من خیلا یولداش
        یولداشین تانینار یوخدا یریننن

        ترک ادیب هامیسین داغیت باشیننان
        بیر یوزه دیَرین ساخلا بریننن

        #روح_اله_سلیمی_ناحیه
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۶
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی شاهی تخلص(محزون)
        علی شاهی تخلص(محزون)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۰۱
        سلام اولسون اوستادیما
        بالتالار بیزیم دیلده آغاجن پتالارینا (شاخه)دیللر.
        بیر دونیا تشکور الرم اوستادمدان
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۷
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        عارف افشاری  (جاوید الف)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۲:۲۷
        درود

        دروغ گفتن را تنها در یکصورت جایز میدانم برای نجات شخصی از مرگ

        در صورتهای دیگر دروغ گفتن جایز نیست ولو بر ضرر باشد خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۴۴
        درود جناب افشار
        خوب در این شرایط ایا دروغ از حقیقت بهتر است
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۷
        🤔🌼🌼
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۲۷
        ارادت بزرگواران
        ابتدا ی اشاره ای مجدد که
        دوغ فقط حرف نیست و هر عمل ناراست و خلاف از دید ما همان دروغه
        ایا برادران یوسف دروغ نگفتند که ما حتما مواظبیم از برادرمان
        و ایا این دروغ باعث نشدکه یوسف عزیز مصر شود
        ایا ما هر روز نشده حتی ب خودمان دروغ بگیم چون صلاح و خیر در دروغه
        یکی به من بدو بیرا میگه
        به خودم میگم یارو مسته یا هردروغی که جلو شر را بگیرم از خودم
        انسان ذاتا خلق نشده برای راستی و پولداری و این چیزا
        انسان خلقتش در تداوم حیاته یعنی توانایی محافظت از جانش
        واین اثبات میکنه دروغ حقیقته یا حقیقت دروغ

        حالا یکم دیگه یکی یکی نظرات را پاسخ میدم

        🌹🌹🌹🌹
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی شاهی تخلص(محزون)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۳۲
        سلام
        توصیه گرانسنگ از دکتر شریعتی:
        به سه چیز تکیه نکن؛ غرور، دروغ و عشق. آدم با غرور می‌تازد، با دروغ می‌بازد و با عشق می‌میرد

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۵۵
        ارادت جناب محزون
        این توصیه زمانی والاست که توصیه کنند در نظر شنونده والا باشد
        مثلا من ایشان را قبول ندارم پس نتیجه معکوس می دهد
        انسان بدون غرور ضعیف النفس میشود بدون دروغ اصلا شدنی نیست و بدون عشق قدر نشناس و خشک مزاج
        در اصل تمام دیدگاهها تزلزل پذیرند و اینجاست که حقیقت ها که از دیدگاههای مختلف تایید شده اند تریدید می گیرند
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۸
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        علی شاهی تخلص(محزون)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۵۵
        یش

        سلام مجدد بر استادم جناب سلیمی
        موضوع، تزلزل پذیر نیست بلکه برداشت های انسان متغیر است، آیات الهی چه در زمان نزول و چه الان پذیرنده صدرصد ندارد.
        غرور اگر همان تکبر باشد ابلیس فرزند آن است، انسان بدون غرور متواضع است وبدون خودخواهی نابود می شود.
        شاگرد استاد قصد منازعه ندارد که به شاگردی شما افتخار خواهم کرد. زنده باشید.

        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۲:۳۲
        جناب محزون عزیز
        گوزلریوه قربان
        خدا شاهده اینجا خود را از همه شاگردتر می دانم
        شما با لطف و محبتی که دارید انسان بزرگواری هستید،
        منازعه نیست، بحث است بحث کردن منطقی بهتراز هر استادی یاد می دهد
        ارادت
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۷:۵۸
        خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        سلام و درود جناب سلیمی بزرگوار
        به یاد دارم وبلاگ ها شما خیلی چالشی هستند
        در واقع از صبح ذهنم درگیر شد
        دروغ یا واقعیت؟!
        اول باید منظور از واقعیت چه باشد
        مرز واقعیت و حقیقت از هم جداست.
        در جایی فرمودید:《دروغ و راستی در ذات و حقیقتشان قابل تفکیک نیستند و اصل یکیست》
        عنوان دروغ یا واقعیت
        ...
        حقیقت، چیزی که مطابق با واقعیت باشد.
        بر محور حقانیت
        اما واقعیت آن چیزی که در واقع ، واقع شده است..
        دروغ همان راست است؟!
        آتش سوزان است
        این نوشته قابلیت کذب و صدق دارد
        بر حسب واقعیت این گزاره صادق است.
        آیا برحسب واقعیت این گزاره می تواند هم صادق باشد و هم کاذب؟!
        اما حقیقت:
        دروغ حقیقته؟!
        حقیقت یک چیز نسبی نیست که بخواهیم براساس موقعیت و شرایط و حتی به نفع خودمان آن را تغییر بدهیم
        یا هرجا که به ضررمان شد (با یک دروغ زندگیمون از هم بپاشه) ادعا کنیم که دروغ بده..
        در واقع این نسبی بودن حقیقت تفکر پراگماتیسم هاست...
        اما حقیقت چیزهایی هستند که انسان ذاتا و فطرتا به آن گرایش دارد...و دائمی است و در همه انسان ها مشترک
        هیچ کس از ما از مهربانی و خوش اخلاقی و راستگویی بدمان نمی آید و آنها را فضایل اخلاقی می دانیم...
        اما از دروغ دورویی بدمان می آید و تنفر داریم..
        آیا انسان دو رو هم حقیقت است؟!
        ایا دورویی بر پایه همان دروغ گویی نیست؟!
        قبول داریم که بعضی عقاید هستند که درست نیستند و به نادرست حق تلقی می شوند..
        اما حقیقت هیچ وقت تغییر نمی کند
        نوع تفکرمن
        و چگونگی وارد کردن حق به قلمرو تفکرم ..
        باعث نمی شود حقیقت عوض شود
        و بازهم می گویم که حقیقت چیز نسبی نیست..
        و حقیقتا تا حال کسی را ندیده ام که از دروغگو تمجید کند و آن را حق بداند چراکه دروغ چیزی است که برخلاف حقیقت است نه خود حقیقت...
        مثلا راست برای آن حقیقت که ما زمانی به حرف یا چیزی می گویم راست که واقع شده باشد و چیزی را دروغ می دانیم که خلاف واقع و آنچیزی باشد که واقع شده است
        بنابراین هیچ وقت دروغ حقیقت نیست...

        علی شاهی تخلص(محزون)
        علی شاهی تخلص(محزون)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۱:۲۳
        سلام سرکار خانم پنام خواهر من
        از مطلب شما بسیار آموختم
        ماشاالله
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۳:۰۰
        عرض ادب و احترام بانو پنام عزیز و ادیب
        از اینکه وقت جذاشتید و چنین زیبا نگاشتید ممنون
        دروغ یا واقعیت را من به حالتی دیگر می بینم و شما در حالتی دیگر
        واقعیت یعنی واقع شدن ای کاش یک مثال بیاورید
        نه اینکه مثلا من یک دختر هستم واقعیته
        این واقعیت نیست این یک وجودیت است
        اینکه یکی میگه فلانی افتاد سرش شکست من بگم واقعا؟
        اینم واقعیت نیست وجود شدنه
        واقعیتی را که بنده گفتم از نظر درک و فهم بود
        مثلا اینکه از نگاه یهود واقعیت دین انها و از نظر مسیح و اسلام و بودا و هندو و... واقعیته
        دقت کنید
        من از شما دزدی کردم یک عمل دروغ و ناپسندو ناروا بوده از نگاه همه
        بعد میام میگم واقعیت اینه که من از شما دزدی کردم
        واقعیت اول کار ناپسند بودن دزدی
        واقعیت دوم اعتراف به دزدی و تایید واقعیت اول
        حالا اگر واقعیت اول یعنی دزدی واقعا کاری بد است حقیقت یا واقعیت نباشد چی

        چرا همه از ادمای دزد و جسور و بدقول و نامرد خوششان میاد
        این یک واقعیته و همه جا همینه
        مثلا یک پسر بیشعور و خیانت کار هفتاد تا دختر خوب را اسیر کرده
        اما یک پسر خوب و با وقار از هفتاد تا دختر جواب نه شنیده
        چرا. چچون ذات همه شیروره و چون خودشون نمی تونن اونیککه نماده خودشونه را بشدت قبول دارند گرچه ظاهرا جای دروغ و باحقیقت جابجا. میکنیم
        انسان ها همشون بدون استثنا.ذاتی شرور دزد قاتل بی رحم و... دارند اما فقط تعدادی جسارت نشان دادن واقعیت درون هستند
        پس همه ما یک شرور ترسو یا قاتل ترسو هستیم
        ما از ترسمان خیلی کارها رو نمی کنیم
        اگر جایی شیطنت کنیم چقد حس خوبی میگریم را همه تجربه کردیم
        ما ادمها حقیقت را ساختیم اما دروغ در وجودمان ذاتی است چون دروغ لازمه بقاست
        در شروع حیات در طبیعت که مانیز جزیی کوچک از انیم دقت کنید
        و یادر رفتار یک نوزاد تا زمانی که حقیقت را ییادش ندادیم و تابع نکردیم
        شما یک یا چندین کودک را تربیت نکنید و ازاد و طبیعی بار بیاورید
        بعد ببینید ذاتشان حقیقت زیباست یا دروغ البته از دید خودشان
        در کل من می توانم فقط در حد یک اشاره به این موضوع باشم و قادر نیستم بیشتر توضیح دهم. یعنی اصلا ممکن نیست
        چون فقط باید اندیشه کرد
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۰۰
        خندانک خندانک
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۰۶
        دقیقا با صحبت های شما موافقم استاد آزاداندیش.. خندانک
        افراد دروغگو دزد و.. منفور نیستند و خیلی از ما با وجود آگاهی به این موضوع ازشون خط می گیریم.. در مقابل راستگویان بالای دار هستند و دشمن خطاب می کنیم.. بنظرم تا چشم دل باز نشعععع.. دنبال رو دروغگویان هستیم و لاغیر.. خندانک
        خیلی ممنونم از مطالب خوبتون.. پستتون رو دوست دارم.. خندانک
        شاد باشید خندانک
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۲۴
        درود جناب محزون بزرگوار ممنونم از لطفتون
        سلامت و تندرست باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۱:۴۵
        درود مجدد جناب سلیمی بزرگوار
        حقیقتا با خواندن این نوشته یتان حس ناخوشایندی سراسر وجودم را فرا گرفت...
        《انسان ها همشون بدون استثنا.ذاتی شرور دزد قاتل بی رحم و... دارند اما فقط تعدادی جسارت نشان دادن واقعیت درون هستند
        پس همه ما یک شرور ترسو یا قاتل ترسو هستیم 》
        برای من نوعی حتی خواندن این مطلب سرم را بدرد آورد بعد چگونه اذعان دارید که تمام انسان ها اینگونه اند
        اصلا چگونه و از کجا به این نتیجه رسیده اید؟!
        از کجا اینقدر مطمئن هستید..؟!!

        چگونه بد ذاتی بعضی انسان هارا که آن هم تعدادشان خیلی اندک است را به همه ی انسان ها تعمیم دادید و همه را شرور خواندید

        مردان را نمی دانم اما به جرات می نویسم هیچ زنی شرور نیست هیچ مادری شرور نیست..
        انچیزی که بعضی انسان ها را شرور می کند ذاتشان نیست
        موقعیت است شرایط است...
        ما زمانی دروغ می گویم که از واقعیت راضی نباشیم
        حتی در گفته های خود شما هم مشخص است که دروغ را ناپسند می دانید..
        اگر همه دروغ ریا خیانت وآدم کشی و هرچه بدی را خوب یا واقعیت بدانند که جهان نابود می شود
        نه اینکه باعث تداوم دنیا باشد..
        هرکی هرکس را بخواهد می کشد هیچ پول و خانه ای متعلق به هیچ کس نیست هرکسی می تواند از خانه ی من بالا برود؛
        نه امنیت جانی نه امنیت جسمی نه امنیت مالی..
        جهان نابود می شود
        نابود.
        ارسال پاسخ
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۴۰
        درود جناب سلیمی بزرگوار عالی گفتین 👏👏👏
        🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۵:۵۶
        درود بانو پنام بزرگوار 🌹 🌹
        منم مطلب شما رو خوندم سرم به درد اومد
        مردان را نمیدانم اما به جرات می نویسم هیچ زنی شرور نیست هیچ مادری شرور نیست...
        مگه داریم مگه میشه نکنه ندیدین یا نمیخایین ببینین
        در ادامه گفتین
        انچیزی که بعضی انسان ها را شرور میکند ذاتشان نیست موقعیت است شرایط است..
        خب زن مادر تو این موقعیت شرایط قرار نمیگیره نگرفته
        خودتون جواب خودتون رو دادین دیگه بانوی گرامی

        مردیا زن نداره واسه همس
        بقیه مطالب هم که استاد سلیمی عالی گفتن جوابهاشون فوق العادست

        سلامت باشین روز و روزگارتون شادو خوش و خرم بانو پنام گرامی
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۷:۵۵
        درود جناب صدقی بزرگوار و گرانقدر
        خوشحالم که خواندید و وقت گذاشتید و نوشتید..
        آن دو جمله ای که بنده آوردید هیچ تناقضی باهم ندارند...
        حرف من بر سر این است که انسان ذاتا شرور نیست نه این هرگز شرور هم نتواند بشود..
        اتفاقا انسان موجودی است تربیت پذیر؛
        انسان موجود عجیب الخلقه ای است که هم می تواند از حیوان پست تر شود هم می تواند از فرشتگان برتر...
        نفس انسان اگر تربیت نشود می تواند اورا بدرد...
        اما اینکه بیایم بگویم انسان ذاتا شرور است ذاتا آدم کش ذاتا بدکار و متجاوزگر است را به هیچ عنوان نمی پذیرم و اصلا حق ندارم که بپذیرم...
        من از شما سوال می کنم
        واقعا شما دوست دارید آدمی را سر ببرید ولی چون می ترسید چنین نمی کنید؟!
        آیا اگر سربریدن انسان ها جرم نبود و جنایت محسوب نمی شود همگی الان آدم کش بودیم ؟!
        در وجود تمامی انسان ها این استعداد ها بصورت بالقوه وجود دارند
        این انسان است که با اختیار خود آن ها را بالفعل می کند...
        مثلا من با اراده خود و یا با توجه به موقعیت خانواده دوستان وغیره صفت ترسو بودن در درونم بالفعل می کنم و یک نفر دیگر شجاع بودن را...
        خداوند عادل همگی این استعداد ها و ویژگی را در وجود تک تک انسان ها بصورت بالقوه قرار داده است...انسان نه ذاتا خوب و نه ذاتا بد
        اما به خوبی ها گرایش دارد اما در سرشت خدا آشنایش خدا را می شناسد..
        و
        برای همین است که امر تربیت و خانواده و جامعه برای انسان خیلی مهم است...
        آیا کسانی که آدم کش و جنایت کارشدن از همان ابتدا با آسودگی وجدان این کار را انجام می دادن؟!
        نه اینطور نبوده و نیست و نخواهد بود
        وجدان، انسان را از این راذیل اخلاقی تا جایی که بتواند برحذر می دارد و وجودش را به درد می آورد اما بعد از مدتی که این انسان آدم کش وجدانش کمتر و کمتر می شود
        به جایی می رسد که دیگر وجدانش هم او را رها می کند....
        البته ما در وجودمان نفس اماره این دستور دهنده به بدی هم داریم همان که دشمن ترین دشمن انسان خطاب می شود
        پس اینجا به خوبی می بینیم‌که خمیر مایه ی همه ما انسان ها یکی ست و همه چیز به عدالت آفریده شدند
        نفس لوامه در برابر نفس اماره و وو
        و جامعه و خانواده و محیط شریط چقدر روی تربیت یک انسان نقش دارند..
        مرا بابت اطاله ای کلامم ببخشید
        سلامت و تندرست باشید خندانک

        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۴۲
        سپاس با نو شاهزاده
        از حضور مجدد شما بسیار خوشحال شدم
        این نشان ارزش مطلب بوده
        🌹🌹🙏
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۷
        بانو پنام عزیز
        از وقتی که گذاشتید و متنی که نوشتید واقعا سپاس
        برای من این کامنت ها کلمه به کلمه ارزشمند است
        چرا گفتم همه ادمها شرور هستند
        همه ادمها قاتل
        و ترسو
        شما الان یک جنگ را در اکراین و روسیه نگاه کنید
        طرف تا دیروز کشاورز بود مهربان و بسیار خوش معاشرت
        امروز اصلا نمی دونه دلیل اصلی جنگ چی هست با یک قناصه شده تک تیر انداز و تا دیروز با افتخار ۲۴۳نفر را کشته
        این یک نمونه از برگشت انسان به اصل و ذاتش
        جنگ جهانی اول و دوم چی را ثابت کرد
        اینکه وحشی تر و بد ذاتتر و منفورتر از انسان خودشه
        یک جنگ یا قحطی یا هر دلیلی که انسان را به هطر بیاندازد نشون میده چقدر انسانیت حالیشه
        سر بریدن با اندک تهدید برای همه یک افتخار میشه

        و وجدان و ادم کشتن
        ایا در کشتارهای مذهبی قضیه فرق دارد
        در جنگ های صلیبی بین مسیح
        جنگهای اول اسلام و یهود
        جنگ بین مسلمین
        ایا شرایط جوری دیگر سنجیده می شود

        من نمی خوام که بحث ما عناد و جدل بشه
        منم دنبال فهمیدن بیشتر هستم
        اما اینایی که شما گفتید را قبلا قبول داشتم ولی بعدا با عمیق تر شدن افکار دیدم فرق دارد
        وقتی میبینم جمهوری اسلامی بخاطر مصلحت عده ای مسئول بی مسئولیت میلیونها نفر را در قیچی افکارشان مطیع کنند پس باید عمیقتر نگریست
        وقتی میبینم یک مادری بخاطر پول و موقعیت دخترش را بر خلاف میلش عروس یک مرد می کند
        و یا دختری بهاطر هوس مردش را می کشد
        اینجا میفهمم که ذات انسان در اصل شر بودن را دوست دارد نه خیر و خوبی را

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۵۸
        عرض ادب پ ارادت جناب صادقی عزیز
        ممنونم از نگاهتان و وقتی که گذاشتید
        🌹🌹🌹🌹🙏
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۰
        جنتب صادقی عزیز
        سپاس از نگاه و نظر شما
        از اینکه وقت گذاشتید قدردانم
        🌹🌹🌹🙏
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۷
        بانو پنام لطفا سطحی و خاص نگاه نکنید
        مگه نگفتید بسته به شرایط
        خوب نگا کنید الان جامعه ما شرایط عده ای مثل اقا زاده ها بسیار عالی ولی در عمل کاملا شرور شدند
        و برعکس عده ای لسیار فقر و ضعف فشار اورده و باز هم بسیار شرور شدند
        و عده ای میانه باز هم شرور
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۳۹
        سلام و درود جناب سلیمی بزرگوار
        بله در واقع این شرورت ها و فسادها و هزارتا اختلاص و قتل و ووو با چشم خودمان داریم می بینیم اما واقعا اینها برای. ما دردآور است انسان ها واقعی هیچ تن به چنین کارهای نمی دهد..
        گفتید انسانیت!
        آیا یعنی قتل یعنی شرور بودن یعنی دزد و دروغگو
        انسانیت یعنی انسان بودن یعنی شریف بودن...
        بنظرم توجیه خوبی نیست که چنین توصیف از انسان داشته باشیم..
        انسان بی نهایت طلبه؛
        انسان میل به جاودانگی داره...
        اما انسان با همین ویژگی اش می تواند بهترین یا بدترین شود
        به اینکه خود انسان چگونه از انها استفاده می کند بستگی داره...
        دقیقا شبیه چاقویی که می توان با آن سیبی را پوست گرفت و کودکی داد و دلشادش کرد یا اینکه با همان چاقو پدرش را کشت یتیمش کرد..
        همان قوه های که باعث سعادت مندی انسان می شوند همان ها هم می توانند باعث شقاوت و ذلت انسان شوند..
        نمونه همین قوه ی غضبی که در راه استفاده از آن انسان را ظالم و ستمگر و قاتل می کند..
        و ویژگی که بی نهایت طلبی اش که هیچ گاه عطش اش را سیراب نمی کند...


        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۵۹
        سپاس
        ایا بحث بین شاه عباس و شیح بهایی را خوانده اید
        گربه هایی که تربیت شده بودند؟
        بانوی عزیرحقیقت اصل یا ذات را فقط در شرایط کنار گذاشتن تربیت و یادگیری ها می توان دید
        اونجا نشان میده انسان ذاتا شرور است یا عاقل
        من یک روستا زندگی میکنم (زادگاهم)
        همسایمون هم یگ داره هم گربه
        ما ولی فقط ی سگ سرابی داریم
        داشتم نگاه می کردم سگ ما گربه را دنبال کرد گربه ها رفت اغوشه سگ
        اون سگه و گربه باهم مهربان و سدیدا رفیق شدن
        پس ذات سگ و گربه اصلا شر نیست ؟
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۰۱
        اشتباه تایپی را ببخشد
        پش فرمانم
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۰۰
        اگر شرور بودن انسان را به ذاتش ربط بدهیم؛
        پس ناچارا باید تمام ظلم ها و بدهایی که از سمت انسان به هم نوعان و یا حتی حیوانات وارد می شود را؛بپذیریم
        و اعتراضی نکینم...
        اما چرا وقتی مظلومی مورد ستم قرار می گیرد بیشتر انسان ها رنجیده می شوند و از ظالم تنفر می گیرند..
        روی همین قضیه ی کودک کشی صهونیست ها چقدر ما انسان ها رنجید شدیم و اعتراض کردیم؟!
        و بیشتر کشورها این کار را جنایت بزرگ می دانند..
        اگر انسان شرور بود که باید صهیونیست را تشویق می کرد
        نه اینکه غصه دار مردم مظلوم فلسطین شوند...
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۰۱
        البته من نوعی نمیتونم انسانی را بدون اینکه تربیت شود و رشد کند را تصور کنم...
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۰
        بسیار زیبا اشاره کردید
        اعتراض
        چرا ما اعتراض میکنیم ، ما در اصل چون همگی در مقابل این نوع رفتار مطیع شدیم و قانون احترام و اعتدال و اعتماد به هم را در حول درکی خاص جا انداختیم وقتی میبینیم یکی زیاده روی می کنذ اعتراض می کنیم
        درحقیقت اعتراض بهاین است که ما که می توانیم این کار را بکنیم نکردیم پس شما هم حق ندارید ، حق ندارید چون ما حق خود را ضایع شده می بینیم
        ساده تر
        فک کن هر روز به هر کدوم از ما یک میلیون پول بدهند و حقمان همین باشد اما این وسط به یکی دو تومن بدن
        چرا اعتراض می کنیم ، از ما که چیزی کم نکردن یا اگه به اون ندن به ما که نمیدن پس چرا ما اعتراض می کنیم
        چون حق برتر بینی داریم و این همان بقا و همان شر است
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۲
        چرا نتوانید
        بروید سرچ کنید کودکانی که در بین حیوانات رشد یافته
        یک انسان با تربیت یک گرگ ببینید چی نوشته
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۰
        جناب سلیمی بزرگوار
        زیاده نویسی مرا ببخشید..
        ولی واقعا با این روی سخنتون اصلا موافق نیستم...
        《درحقیقت اعتراض به این است که ما که می توانیم این کار را بکنیم نکردیم پس شما هم حق ندارید ، حق ندارید چون ما حق خود را ضایع شده می بینیم 》
        اهان پس ناراحتی و اعتراض من و میلیون ها انسان دیگر بخاطر این بود که حق مرا خوردند و آنها کودک کشتند و چرا من نه نکشتم؟!
        یعنی بنظرتان اگر آدم کشی جرم نباشد همه ی انسان بلا اسثناء آدم کش هستن؟!!
        قابل هضم نیست برایم واقعاااا...

        بنظرم آن مثالی که زدید در حوزه ی اعتدال است و اعتراض ما بخاطر بی عدالتی است
        و عدالت حق است حق...
        اما جناب ظلم حق نیست
        و چگونه آن موضوع را به این موضوع ربط داده اید...؟!

        ظلم
        ح
        ق
        نیست...
        ارسال پاسخ
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۱۵
        بله جناب تربیت یافتن انسان در بین حیوانات را می دانم..
        بله عرض بنده هم همین است که تربیت خیلی تاثیر دارد
        یکی در خانواده ی مذهبی با اعتقادات خاصی به دنیا می آید یکی نه در خانواده معمولی
        این انسان ها رشد و تربیت شان زمین تا آسمان است
        یکی بویایی یکی مسیحی یکی ....
        دقیقا مثل زبان
        مادر با هرزبانی که با کودک حرف بزند فرزند همان زبان را یاد می گیرد..
        یا همان انسانی که در میان حیوانات؛با گرگ رشد می کند و تربیت می شود
        زوه زوه می کشد...
        ووو
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۲۳
        نه اصلا زیاده نویسی نیست کهچ اتفاقا بسیار هم پسندیده است این رفتار افکاری در هر شخصی
        ایا انسان ذاتا شر است یا خیر چگونه باید پاسخ داد
        خوب یکی میگه ذاتش خیر است چون تمام سعی می کند به سمت ارامش و ساکن و تعامل حرکت کند
        یکی می گوید تمام این حرکات از
        شر نشات گرفته چرا چون تا زمانی که به این مصالحش نرسد شر است و وقتی که رسید در حفاظتش بسیار شرور
        این را گفتم چون خواستم ببینید که یک مسئله حتی یک پاسخش را می توان مثب و منفی جلوه داد
        اما اینکه انها کودک کشتند را باید اینگونه نگاه کرد
        ما قرار شده هیچکدام کودکان را نکشیم شما از قرارمان رد شدید
        این مسئله کودک کشی اگر جلوش گرفته نشه باعث تکثر و تعدد به ارامش من خواهد شد و منی که این ارامش را در قبال شر و جرم دارم اگر پس بگیرید دوباره شر خواهد شد

        و هم اینکه در تربیت نسل به نسل یاد گرفتیم که ازار کودکان را سخت مقابله کنیم چون فهمیدیم این عمل در ایند بشدت به جامعه لطمه میزند

        خانم پنام وقتی میگیم ذات انسان داریم ازهزاره ها قبل نگاه می کنیم
        شما نمی توانید ذات انسان را در الان و رفتار الانش راحت پیدا کنید از الان مثال نزنید از پنج هزار سال قبل بگویید
        اگر الان به اساسی ترین و مهمترین مهره های جهان نگاه کنید سیاسی هستند و مهمترین افکارشان در بکش تا زنده بمانی خلاصه شده
        قشنگ نگاه کن مملکت خودتو کشورهای همسایتو و الی ...
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۳:۲۶
        در جنگل که شر حکم فرماست و یک شیر نماد شر
        حالا این خانم شیره تا زمانی که سیر هست تمام حرکاتش خوب و خیر است ، اما وقتی گرسنه شد ذاتش هویدا می شود
        حرکت خوب و خیر انسان هم دقیقا همین شده در یک بازه زمانی طولانی
        الانکه سیره و در استراحت فک نکنید خیره
        افسانه پنام (مولد)
        افسانه پنام (مولد)
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۰۱:۰۶
        از گفت و گو با شما بزرگوار بسیار خرسند شدم
        امروز دیگه خیلی فکر کردم و نوشتم...
        مطلبی در رابطه با خیر بودن حتی حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله و دیگر حوادث طبیعی در نظام هستی
        و نسبی بودن شر
        《یعنی اینکه گرگ شاید در نگاه جزئی شر باشد ولی در نگاه کلی اینگونه نیست..》
        من حرف ابن سینا در این مورد خیلی زیبا و درست می دانم
        که اگر عمری بود و شما تمایل داشتید خواهم نوشت..
        سلامت و تندرست باشید خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۱۱
        روزتون بخیر
        لطف کنید بنویسید ، از بوعلی کبیر که بزرگترین افتخار ایران زمین است
        محمدرضا صدقی
        محمدرضا صدقی
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۴:۰۶
        👏👏👏👏👏
        درود جناب سلیمی و بانو پنام
        🌹🌹🌹🌹🌹
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۲ ۲۲:۴۴


        درود جناب سلیمی عزیز

        سپاس از اشتراکتان خندانک خندانک خندانک

        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۲:۳۵
        ارادت جناب انصاری بزرگوار
        🌹🌹🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        شاهزاده خانوم
        شاهزاده خانوم
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۰۸:۰۸
        خندانک
        ارسال پاسخ
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۰۴
        در اصل بیان بعضی مسائل واقعا دشوار است
        و بعضا غیر ممکن
        اینکه من در واقع منظورم چیست و شما واقعیت را چگونه بگیرید از مطلب فرق دارد
        امیدوارم فکر نکنید منفی هست نگاه من
        برعکس واقعیت این مطلب کاملا مثبت است
        🌹🌹🌹🌹
        محمدرضا آزادبخت
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۱۹:۱۳
        درودسپاس ازاشتراک زیبایتان
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۲ ۲۰:۴۰
        سپاس گزارم جناب تزادبخت 🌹🌹🙏
        ارسال پاسخ
        ابراهیم کریمی (ایبو)
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۰۱:۴۵
        مطالب زیبای شما و دوستان را خواندم
        درود بر ذهن جوینده و پویایی که به دنبال حقیقت است خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۳:۰۶
        ارادت جناب کریمی عزیز
        سپاس از وقتی که گذاشتید 🌹🌹
        ارسال پاسخ
        علیرضا شفیعی
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۱۸:۳۷
        درود بر شما جناب سلیمی عزیز که همیشه متفکرید خندانک
        راستی جذاب است ولی راستگو معمولا جذابیتی ندارد خندانک
        دروغگویی فراتر از یک صفت و بلکه بزرگترین ابزار بشر است اگر این ابزار کشف نشده بود بشریت شاید نه حکومتی داشت و نه ایدئولوژی خاصی خندانک
        ببخشید تیتر گونه نوشتم، شاد و سلامت باشید خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        پنجشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۲ ۲۱:۱۱
        ارادت استاد شفیعی عزیز
        اساره ای بسیار عالی داشتید
        واقعا که دروغ ابزار افکار است برای سیاست
        خوشحالم از حضورتان
        🌹🌹🌹🌹🌹
        جواد کاظمی نیک
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۰۶
        یلداتون مبارک باد 🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
        💙💙💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
        💐💐💐💐💐💐
        🌼🌼🌼🌼
        💟💟💟
        ❤️❤️
        ❤️🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
        🌺🌺🌺🌺🌺
        🪻🪻🪻🪻
        🌼🌼🌼
        🥀🥀
        💮💙💙💙💙💙💙
        🩵🩵🩵🩵🩵
        🩵💙💙💙
        💙💙💙
        🩵🩵
        💙
        جواد مهدی پور
        شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۹:۳۱
        درود بر شما جناب استاد سلیمی ناحیه گرامی خندانک


        دروغ ، لباس بظاهر آراسته و بباطن ناجوری ست که با حضور در مراسم حقیقت ، آن را بر تن می کنیم و تفاخر می نماییم


        از شعر ناب و مطالب ارشمند شما و دوستان بهره بردم


        زنده باشید به مهر

        خندانک خندانک خندانک
        خندانک خندانک
        روح اله سلیمی ناحیه
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۴۸
        عرض ادب و احترام جناب مهدی پور
        ممنون که خواندید و نظری ارزشمند گذاشتید
        اما دروغ چرا هست ، چون حقینقا همه ما خیلی دروغ ها را حقیقت می دانیم
        مثلا تا چند وقت پیش دانشمندان نحوه شکل گیری کهکشانها را می دانستندو کاملا باور شده بود ، تا اینکه جیمز وب تازه نشان داده که بیشتر علم و واقعیت علمی در غین مورد دروغ بوده ولی ازطرفی دیگرهکین دروغها ادامه دهنده مسیر بود برای نشان دادن دروغی خودش یعنی دروغ در ادامه حقیقت خودش را نشان می دهد و الی.....🌹🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد حسنی
        سه شنبه ۵ دی ۱۴۰۲ ۱۳:۵۶

        درود جناب سلیمی
        همانطور که اشاره کردید واحد سنجشی باید باشد
        برای ذهن خلاق شما این را می گویم:
        مثلا در سفر زمان دوقلو های انیشتین، زمانی که قول اون طرف از سفر بر میگیرد می بیند که خواهرش مثلا ۴۰ سال پیر شده در حالیکه برای او فقط یک سال طول کشیده..
        کدام حقیقت است او که جوان مانده یا خواهرش که پیر شده،
        در واقع چون ساعت مرجعی وجود ندارد که بدان رجوع کرد نمی شود گفت که کدام درست و حق با کدام

        در مورد دروغ هم باید یک مرجعی باشد که بنا را آن گذاشت مثلا ذهن و فکر انسان یا همان عقل!
        یا شعوری بالاتر که بر این امور محیط باشد..
        روح اله سلیمی ناحیه
        چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۷
        ارادت جناب حسنی عزیز و ادیب
        حضور شما و نظرتان همیشه ارزشمند است
        در همین مثال شما که بگوییم کدام حقیقت است
        فعلا حقیقت این است که این مسئله دروغه یا نادرسته ،پس زمانی که این اتفاق ممکن شود حقیتی که من گفتم دروغ خواهد شد و اونور تازه مسئله شما شروع
        ببینید جناب حسنی دروغ فقط حرف که نیست
        دروغ یجورایی حدس و گمان بی ااساس یا ناراستی و کجی یا هر چیزی که منفی باشد در یک خط است در حالت کلی البته
        حالا ببینید بدون دروغ شدنیع
        اینجا درک یا همان شخاتِ شناخت را بر پایه دو نگاه باید دید دروغ. حقیقت
        پس در هر صورت هر دو حتما باید باشد اما با بودن یکی اون یکی نباید باشد ، مسئله اینه کجا کدام باید باشد و بودنش درسته
        🌹🌹🌹
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0