سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • روز ارتباطات و روابط عمومي
9 ذو القعدة 1445
    Thursday 16 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      شيوه اي آسان براي آموزش عروض و قافيه در شعر فارسي قسمت دوم
      ارسال شده توسط

      بهزاد چهارتنگی ( خاموش )

      در تاریخ : سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ ۱۹:۵۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۵۰۸۳ | نظرات : ۱۰


      شیوه ای آسان برای آموزش عروض و قافیه قسمت دوم
      مصوت های دیگر:
      غیر از مصوت های بلند( ا – و - ی ) سه مصوت کوتاه هم در فارسی هست، که عبارتند از:
      زبر( _ِ ) ، زیر ( ِ- ) و پیش ( _ُ ) که به عربی فتحه-کسره و ضمه نامیده می شوند.
      حرف فتحه دار را اصطلا حاً ((مفتوح))وکسره دار را((مکسور )) وضمه دار را ((مضموم ))می نامند. تلفظ فتحه ( اَ =a ) و کسره (اِ =e ) وضمه ( اُ = o ) می باشد.
      حروفی که مفتوح یا مکسور ویا مضموم نباشند ساکن هستند. علامت حرف ساکن دایره ی کوچکی است که آن را ( سکون ) می نامند. وبر بالای حرف می گذارند. مثلا ً در کلمه ی ((مُعَدِلْ ))حرف میم((مضموم)) و عین ((مفتوح)) و دال((مکسور)) و لام ((ساکن )) است.البته روی دال علامت تشدید قرار می گیرد.
      نکته:
      بنابراین در زبان فارسی کنونی هفت مصوت داریم:
      الف:سه مصوت کوتاه:( اَ =a )، (اِ =e ) و(اُ = O)
      ب:سه مصوت بلند: (آ =a )، (ی =e) و( و= u)
      ج :یک مصوت مرکب ( اُ وْ =ow )
      مثال ها :
      بَ ba مانند: بَخت
      بِ be // بِهشت
      بُ bo // بُلند
      بَا ba // باران
      بُو bu // بُود
      بی bi // بیدار
      بو bow // بوُجار
      باید در نظر داشت که عمل مصوت ها این است که ، بعد از حروف صامت در می آیند، تا موجب آسانی تلفظ آنها، و در نتیجه موجب آسانی تلفظ کلمه شوند.
      نکته ی مهم:
      پیشینیان پذیرفته اند،که قبل از هر یک از مصوت های بلند یک مصوت کوتاه و متناسب با آن قرار دارد.بنابراین هر مصوت بلند را، یک صامت حساب کرده اند.ما نیز ناچاریم آن را بپذیریم و از آن پیروی کنیم. زیرا این نکته در علم عروض و قافیه دارای اهمیت ویژه ای است.
      مثلاً در کلمه ی(باد) حرف (ب ) را مفتوح می دانیم وهمان حرف را در کلمه ی( بود ) مضموم و در کلمه ی ( بید ) مکسور . به عبارت دیگر ،هر حرف پیش از (الف )) مفتوح است وهر حرف پیش از(یاء ) با صدای( یی =i ) مکسور وهر حرف پیش از (واو ) با صدای (اوُ =u ) مضموم .
      همچنین می توان پذیرفت، که در مصوت ترکیبی (اُوْ =ow ) مصوت کوتاه متناسب با (( واو )) با آن ترکیب شده و مصوت مرکب ساخته است. مثلاً در کلمه ی ((پرتو )) دو صدای (o ) و(u ) با هم
      ترکیب شده و صدای ترکیبی (ow ) را ساخته است.
      وزن چیست؟
      سلسله ای از هجاهای کوتاه و بلند است که بر اساس نظمی مشخص ومتناسب با یکدیگر در قطعه های مساوی به دنبال یکدیگر آمده باشند. وزن از خصوصیات ذاتی شعر است.
      بخش یا هجا چیست؟
      آن مقدار از کلمه را که بتوان با یک دَم یا بازدَم یا با یک حرکت لب یا زبان تلفظ کرد را ((هجا )) یا ((بخش )) می گویند.
      نکته:
      هر بخش همیشه با صامت آغاز می شود .و مصوت همواره در مرتبه ی دوم قرار می گیرد. زیرا از نظر تلفظ، ابتدا کردن با مصو ت نا ممکن است. مثلاً در کلمه ی ((بُلند)) اول صدای صامت ((ب )) را می شنویم و سپس صدای مصوت کوتاه ((_ُ = o)) را



      نکته :
      1.تمام صامت ها یک واحد به حساب می آیند.
      2.مصوت های کوتاه هم یک واحد به حساب می آیند.
      3.مصوت های بلند دو واحد به حساب می آیند.
      هجاها:
      1.یک هجایی مانند : آب ، راه ، گاه ، ماه و . . .
      2. دو هجایی مانند: اَنار ، سارا و . . .
      3. سه هجایی مانند : برادر ، زمستان و . . .
      4. چهار هجایی مانند : آشپزخانه ، تماشایی ، مقررات و . . .
      5. پنج هجایی مانند : سپاسگزاری ، احمدی نژاد و . . .
      نکته: در فارسی شش نوع بخش یا هجا داریم :
      1. صامت + مصوت کوتاه . مانند: چه ، که ، تو (ضمیر) ویا : بَ ، بِ ، بُ و . . .
      2. صامت +مصوت بلند . مانند : با ، بو ، بی .
      3. صامت +مصوت کوتاه +صامت . مانند : مَن ، شَب ، سَر .
      4. صامت +مصوت بلند + صامت . مانند :مار ، مور ، میر .
      5. صامت + مصوت کوتاه + دو صامت . مانند : دَست ، کِشت ، بَند .
      6. صامت +مصوت بلند + دو صامت . مانند : داشت ، دوست ، بیست .
      انواع هجا به زبانی ساد ه تر:
      1.کوتاه : شامل دو واحد می باشد یعنی از یک صامت و یک مصوت کوتاه . مانند : بَ ، کِ ، و..
      2.بلند : هجای بلند از سه واحد تشکیل می شود و به دو صورت می آید.
      الف:دو صامت و یک مصوت کوتاه . مانند : تَر ، بَر ، سَر ، شَر و . . .
      ب:یک صامت و یک مصوت بلند . مانند : با ، تا ، بی ، بو ، نا ، جی و . . .
      3. کشیده : اگر هجایی بیش از سه واحد باشد به آن هجای کشیده می گویند. مانند :دوست ، خیش ، داشت ، کاشت ، دَ شت ، دار ، آرد ، خار و . . .
      نکته :در تقطیع، کلمات همان گونه که خوانده می شوند نوشته می شوند. مانند L(خویش)) = که خوانده می شود = خیش و ((که )) خوانده می شود = کِ
      نکته ی مهم:مصوت بلندخودش به تنهایی دو واحد به حساب می آید. مانند( آ ، ی ، و )



      واک چیست؟
      به هر صامت ویا هر مصوت کلمه، یک واک گفته می شود. به عبارت دیگر اگر بخواهیم بدانیم فلان کلمه، چند واک دارد، تمام صامت ها و مصوت های آن کلمه را می شماریم.
      مثلاً کلمه ی ((مَن )) از سه وا ک ( م + _َ + ن ) درست شده ، و کلمه ی ((شُما )) از پنج و ا ک ، (ش + _ ُ + م + _ َ + ا )
      وکلمه ی ((سپاهان )) از نُه و ا ک (س + ِ + پ+ ا + ه + _ َ + ا + ن ) .
      نکته ی مهم:
      در علم عروض، هر بخش دو واکی ( یک صامت + یک مصوت کوتاه ) را یک بخش کوتاه می نامند. و با یک نیم دایره ی کوچک ( u ) نشان می دهند. وهر بخش سه واکی را یک (بخش بلند ) می گویند. و با یک خط افقی کوتاه ( - ) نشان داده می شود.
      مثلاً کلمات (که ، چه ، تو ) را اینطور ( U ) و کلمات (من ، ما ، بَر و . . .) را اینطور (- )
      علامت می گذارند.
      نکته: به زبان ساده تر علامت هجا ها :
      الف :هجای کوتاه : بِ ، دِ ، کِ ، شِ و . . . ( U )
      ب:هجای بلند : را ، شا ، بی ، بو و . . . ( - )
      ج : هجا ی کشیده : آ رَ د ، نا ن ، بیست و . . .( -U )

      چند نکته ی مهم در علم عروض و تقطیع شعر :
      1.چون علم عروض وتعیین وزن اشعار ، بنابر حروفی است که به تلفظ در می آید و شنیده می شود، به همین دلیل ((واو معد و له ) را نادیده می گیرند. واز به حساب آوردن آن چشم می پوشند.مانند ((واو )) در کلمات ( خواهر ، خواندن ، خواهش ، خویش )
      2.همان گونه که قبلاً نیز ذکر شد ((ها ء )) غیر ملفوظ در فارسی کنونی یک مصوت کوتاه (کسره ) محسوب می شود. همچنین حرف ((واو )) در کلمه ی ((تو )) تنها یک ضمه یا مصوت کوتاه است. که = ک ِ / تو = ت ُ .
      تقطیع در عروض چیست و چگونه انجام می گیرد ؟
      تقطیع یعنی قطعه قطعه وخرد کردن . و در اصطلاح علم عروض ، عبارتست از تقسیم کلمات به بخش های جدا گانه . مثلاَ اگر بخواهیم کلمه ی (( بر افروخته )) را تقطیع کنیم ، می گوییم ، چها ر بخش دارد.
      بخش اول : بَ
      بخش دوم :رَ ف
      بخش سوم :ر وخ
      بخش چهارم : ت ِ
      به عبارت دیگر ((بر افروخته )) = بَ + رَ + روخ + ت ِ .
      به همین طریق کلمه ی (( خدایا )) = خُ + دا + یا . سه بخش است .
      وکلمه ی ((مَن )) تنها یک بخش است.
      و کلمه ی ((شُما )) = شُ + ما . که دو بخش است .
      می بینیم که این دو بخش از نظر کشش صوتی و همچنین از نظر تعداد (( وا ک ها )) برابر نیستند. بخش اول ( شُ ) ، از دو واک ، یعنی از یک صامت ویک مصوت کوتاه ، درست شده است. وبخش دوم ((مَا ) از سه واک یعنی از دو صامت و یک مصوت کوتاه ساخته شده است .
      یاد آوری :
      به فتحه ی روی حرف ( م ) توجه کنید همانگونه که قبلاً ذکر شد پیش از حرف ((الف )) مصوت کوتاه (فتحه ) قرار می گیرد.


      نکات مهم و دقیق در تقطیع اشعار :
      1.حذف (هاء ) غیر ملفوظ :
      در تقسیم کلمات به هجا های بلند وکوتاه ( ها ء ) غیر ملفوظ حذف می شود. مثل : مصراع زیر از اخوان ثالث در کتاب ارغنون
      ((ای که می دانی ندارم غیر در گاهت پناهی ))
      ای / کِ* / می / دا / نی / نَ / دا / رم / غی / رِ / در / گا / هت / پَ / نا / هی
      - - U - / - U - - / - U - - / - U - -
      فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلاتن / فاعلاتن
      (هاء ) غیر ملفوظ از ((که )) حذف شده است .
      نکته : هرگاه ((هاء غیر ملفوظ )) در آخرین هجای رکن های اصلی و یا رکن های فر عی که به هجا های بلند ختم می شوند ، واقع شود با حرف پیش از خود یک هجای بلند محسوب می شود. مانند این مصراع از کلیات شمس تبریزی:
      ((روشن ندارد خانه را قندیل نا آویخته ))
      رو شن ن دا رد خا ن* را قن دی ل نا آ وی خ * ته
      - - U - / - - U - / - - U- / - - U -
      مستفعلن / مستفعلن / مستفعلن / مستفعلن
      همان گونه که می بینید (( های )) خانه حذف شده و ((های )) (( آویخته )) با حرف پیش از خود یک هجای بلند ساخته است.
      2. حذف همزه و یا الف :
      گاهی ((الف )) و یا (( همزه )) به تلفظ در نمی آید و حذف می شود. مانند :
      ((کواکب در سجود* افتند* اگر لب را بجنبانی ))
      ک / وا / کب/در / س / جو / دف / تن / دَ / گر /لب / را / بِ / جن / با / نی
      U - - - / U - - - / U - - - / U - - -
      مفاعیلن / مفاعیلن / مفاعیلن / مفاعیلن
      ((الف )) افتند و (( اگر )) به جهت عدم تلفظ حذف شده است.
      نکته (( الف )) به مصوت کوتاهی تبدیل و بر روی حرف قبل قرار می گیرد.

      ادامه دارد . . .


       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۳۸ در تاریخ سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ ۱۹:۵۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0