سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  • روز ملي خليج فارس
  • آغاز عمليات بيت المقدس، 1361 هـ‌.ش
21 شوال 1445
  • فتح اندلس به دست مسلمانان، 92 هـ ق
Monday 29 Apr 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    درباره ی یانسیس ریتسوس شاعر معاص یونان
    ارسال شده توسط

    سارا چگنی زاد

    در تاریخ : شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ۰۶:۰۶
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۲۷۱ | نظرات : ۴

    به نام خدا
    بیوگرافی و فعالیت های \"یانسیس ریتسوس \"شاعر معاصر یونانی

       ریتسوس  در اول می سال 1909 به دنیا آمد او دانشجوی دانشکده افسری بود و در خانواده ای نجیب زاده و از زمین داران پولدار زندگی می کرد. دوران نوجوانی او با انهدام کامل خانواده اش شروع شد: نابودی اقتصادی، مرگ نابهنگام مادرش و برادر بزرگش و نگهداری از پدر مریضی که از بیماری اعصاب رنج می برد.

        او چهار سال از عمرش را (سالهای 1927 تا 1931) را در بیمارستان مسلولین برای مراقبت از بیمار های مسلول گذراند. این اتفاقات تراژیک بر روی او اثرات بسزایی گذاشت و زمینه ساز ادب و هنر وی شد. خواندنی ها او را مصمم کرد که یک انقلابی و شاعر شود.

        از سال 1931، او به حذب کمونیست یونان (K.K.E) بسیار نزدیک بود. او به دایره کاری پایبند بود Tractor را در سال 1934 به چاپ رسانید که برگرفته از آینده گرایی Maïakovsk و Pyramids (مقبره ها) را در سال 1935 به چاپ رسانید که این دو اثر تعادل هنوز شکننده بین باور به اینده و نا امیدی شخصی را برقرار کرد این دو باوری که همیشه در کمونیسم وجود داشته است.

        در سال 1936، شعر طولانی Epitaph exploits (یعنی سوء استفاده از روی نوشته سنگ قبر) به صورت شعری سنتی و مردم پسند نوشته شد و به زبان بسیار ساده و روشن به انتقال پیام برادری و اتحاد پرداخت. در سال 1960موسیقی Treodorakis هم روی Epitaphios چاشنی انفجاری برای انقلاب فرهنگی یونان بود.

        رژیم دیکتاتوری Metaxas ، از آگوست سال 1936، مجبور به احتیاط کرد خصوصا به این دلیل که Epitaphios به صورت عمومی در ملاعام سوزانده شد. شاعر در جستجوی فتوحات سورئالیسم به موارد مقابل رسید: دسترسی به دامنه رویا، شرکت در انجمن های حیرت آور، انفجار تصاویر و نماد ها، تعزل همه و نشان دهنده غم و اندوه شاعر است سوغاتی های دلنواز و تلخ: شعر آوازی برای خواهرم (The Song of my sister) سال 1937، هم نوایی بهار سال 1938 (Symphony of Spring). دقیقا پایه هفتم موسیقی Symphony of spring اثر Theodorasik در سال 1983 الی 1984 ، گزیده ای بی نظیر از این شاهکار ادبی است.

        در طی جنگ داخلی یونان Ritsos محکوم به مبارزه علیه فاشیست شد و مجبور شد تا چهار سال در کمپ های مختلف به اصطلاح دوران \" بازپروری\" خود را طی کند اسامی این کمپ ها Limnos, Ayios Efstratios, Macronissos هستند.

        در سالهای 1980 او شروع به نوشتن رمان نیز کرد. 9 کتاب از وی با نام Iconostase of the Anonymous Saints در سال 1983 الی 1985 منتشر گردید. این کتاب در یافت مواردی از قبیل : آزادی استعاره، تناوب حقایق، شکستگی های ناگهانی، زبان جسورانه، شکوفایی حواس و ورود به جهان وابسته به عشق های شهوانی جایی که در آن همواره زمان و اعصار همزیستی دارند.

        شعر های آخرین کتاب او انتهای شب Late in the night در سال 1987-1989 سراسر اندوه و عذاب وجدان از دست دادن بود اما راه متواضعانه و شاعرانه وی Ritsos از این طریق زندگی خود را بازیافت و همچنین دنیای اطراف خویش را جایی که در شروع خلاقیت سوسویی از امید را حفظ می کند.
    او از شاعران آرمانگرای اروپا به حساب می آید چون جندین سال از عمر خود را در زندان و اسارت و بیگاری سپری کرد

     در آخر باید اشاره کنم که ریتسوس نه تنها شاعر کلمات است بلکه کلمات را به خدمت اجتماع گرفته است و در اشعار اجتماعی او بارز است.او هم چنین برنده ی جایزه ی صلح لنین....جایزه ی جهانی گءورکی..و نیز عضویت افتخاری آکادمی مالارمه در پاریس است ..
    \"پابلو نرودا\" شاعر بزرگ شیلی می گوید(در این جهان شاعری هست که بیش از من شایسته ی نوبل است و او یانسیس است
       ریتسوس عمر خود را در ضعف سلامتی گذراند و به طرز بسیار اندوهناکی شاهد سقوط آرمان های سیاسی خود بود. از درون شکست و در نوامبر سال 1990 در آتن درگذشت.

    روح اش شاد باد
    روح تمام شعرای آزادی خوه جهان شاد باد



     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۴۱۹ در تاریخ شنبه ۱۳ تير ۱۳۹۴ ۰۶:۰۶ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0