سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  • روز ملي خليج فارس
  • آغاز عمليات بيت المقدس، 1361 هـ‌.ش
21 شوال 1445
  • فتح اندلس به دست مسلمانان، 92 هـ ق
Monday 29 Apr 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    نقدی بر ( رستاخیز کلمه ها ) و دیدگاه دکتر شفیعی کدکنی / مقاله چهارم
    ارسال شده توسط

    محمد حسن پاکدامن ( حسام)

    در تاریخ : يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۴۷
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۳۱ | نظرات : ۰

    بسم الله
    مقاله چهارم
     
    به خوبی آشکار است که در این گونه سیر نقد ادبی ( 1- فرمالیست ها ----2- ساختارگرایان----3- پسا ساختارگرایان ) پیش از آن که به مدلول واقعی یا همان معنا و محتوا پرداخته شود به ساختار یا نظام کلمات و واژه ها توجه می شود و شکی نیست که در این رویکردهای تکنیکی، مضمون و معنایی تقطیع شده، غیر همسو با مفهوم و محتوای واقعی در فرایند کنش و واکنش های ذهنی خاص ایجاد می شود که هرگز نمی تواند جایگزین و نمایانگر عنوان " محتوا " باشد.   بر آنم که این گونه نگریستن و تحلیل شعر نمی تواند از روی غفلت و سهو بنیان گذاری شده باشد چه این که " پسا ساختار گریان علیه ساختارهای مرسوم و رایج در فلسفه و ادبیات به  گونه ی کلاسیک  خود قد برافراشته و معتقد بودند که شیوه ی تعقل غربی دچار معضل ساختاری است که این معضل به عنوان نمونه  خود را در ( تقایل های دو تایی  Binary oppositions)  در تفکر فلسفی و ادبی نشان داده است. به عنوان نمونه  تقابل سوژه و ابژه، روح و جسم، دال و مدلول، شکل (فرم) و محتوا را می توان نام برد." ( نوری، 771) این اندیشه و نگرش در پی آن است که با تحمیل دیدگاه و جهان بینی خاص خود بر دوئیت انگاری نظام و ساختار خلقت، )خالق و خلق / آفریننده و آفریده ) خط ابطال بکشد و انسان را به عنوان کانون انرژی طبیعت معرفی نماید. انسانگرایان یا اومانیسم ها با اصالت دادن به انسان و خواست و اراده ی او، انسان محوری را درتقابل با خدا محوری نهادینه کردند. ( ویل دورانت، 5/88) با گذری در تاریخ ایشان به دست می آید که اومانیسم "در ابتدا یک جریان تحقیقاتی ادبی با انگیزه ی باز خوانی متون ادبیات کلاسیک یونانی بود که به تدریج در پی جریان اصلاح دینی با نهضت پروتستان در غرب تقارن و تلاقی پیدا کرد و منجر به پیدایش مکتبی با همین نام ( اومانیسم ) شد که انسان را مبدا همه ی ارزش ها و خواست و اراده ی او را معیار تمام صدق و کذب ها قرار داد و هدف خود را آزادی انسان از تمام قیود انسانی و ارضای تمایلات بشر خاکی قرارداد و در این میان به خصوص بر نفی ارزش های معنوی ( الهی ) و طرد فرهنگ آسمانی تأکید ورزید." (نفر، 22) کرلیس لامنت از سخن پردازان برجسته ی اومانیسم در کتاب فلسفه اومانیسم می نویسد: " اومانیسم معتقد است که طبیعت سراسر از حقیقت ساخته شده ، ماده و انرژی اساس جهان را تشکیل می دهد و ماوراء الطبیعه وجود ندارد. غیر واقعی بودن ماوراء الطبیعه به این معناست که اولاً در سطح بشری، انسان ها دارای روح غیر مادی و جاودان نیستند و ثانیاً در سطح جهان هستی عالم، صاحب خدای غیر مادی و فرا گیر نیست." (هارون یحیی، 57) دو اعلامیه ی راهبردی از ایشان در سال های 1933م و 1973م به امضای مهمترین متفکران،دانشمندان و نویسندگان این جنبش رسید ( همان ، 59) که توجه در شش بند آغازین اولین بیانیه می تواند بسیاری از رازها را کشف کند:
    1-    اومانیست های مذهبی، جهان را وجودی خود به خود می پندارند و به آفرینش ایمان ندارند.
    2-    اومانیسم معتقد است انسان جزیی از طبیعت است و در نتیجه ی فرایندی ممتد پدیدار شده است
    3-    اومانیست ها با عقیده به یک پارچگی حیات، دو گانگی ذهن و روح را رد می کنند.
    4-    اومانیسم معتقد است تمدن و فرهنگ مذهبی بشر که به طور واضح در علوم انسان شناسانه ی تاریخ ترسیم گردیده اند محصول تدریجی کنش و واکنش های انسان با محیط طبیعی و میراث اجتماعی او بوده اند. فردی که در محیط فرهنگی خاصی متولد می شود تا حدود بسیاری از آن الگو می پذیرد.
    5-    اومانیسم ادعا می کند آنچه توسط دانشمندان نوین به عنوان ماهیت جهان ترسیم شده ، هرگونه ضمانت ماوراء الطبیعی بودن ارزش های انسانی را غیر قابل قبول می کند.
    6-    ما مجاب شده ایم که جهان دوره ی توحید، خدا پرستی،مدرنیسم و انواع اندیشه های جدید را پشت سر گذارده و می گذارد.
    اومانیست ها در پی باطل شدن برخی از ادعا هاشان با رویکردی ملایمتر، دوباره پس از 40 سال در بیانیه ی دوم خود آوردند: " اومانیست ها هنوز همانند سال 1933م معتقدند توحید سنتی مخصوصا ایمان به این که خدا دعا را می شنود، زنده است ، مراقب انسان هاست، دعا هایشان را درک می کند و برایشان کاری انجام می دهد، هنوز به اثبات نرسیده و منسوخ شده است. ما معتقدیم مذاهب متعصب سنتی و خود کامه که وحی، خدا، تشریفات مذهبی و دین را مافوق نیاز ها و تجربیات انسانی می پندارد موجب بدبختی نوع بشر گشته اند. ما به عنوان کسانی که به توحید ایمان نداریم به انسان و طبیعت نه به خدا توجه می کنیم." ( همان، 65)  چنانچه در واکاوی سرنخ های این گفتمان دچار خطا و ابهام نشویم شاهدیم که دیدگاه اومانیستی در غرب اصالتش را از فلسفه و تفکر یونانی به وام گرفته است، چه این که " زمین در اندیشه ی یونانی مخلوق خدایان نیست و خودش خدایی مستقل است ... تعلیم فلسفی ارسطو هم (ماده) را قدیم (ازلی) می شناسد نه حادث و مخلوق" ( زرین کوب، 80) این دیدگاه موجب آن شد که اومانیسم، معرفت شناسی حوزه های فرهنگ، ادبیات، زبان، روانشناسی و جامعه شناسی را عهده دار گردد و با شاخصه هایی همچون تجرد، انتزاعی بودن و گریزانی از معنا شناخته و نمود یابد. بدیهی است که در چنین رویکردی انسان باید در صلح و آرامش کامل زندگی کند، خوب و بد ذاتی و واقعی ، شر و خیر، زشت و زیبا وجود ندارد و " هنرمند است که آنچنان که خودش می خواهد به شی ای در عالم یا به اندیشه ای در جهان، معنی خوب یا بد می دهد." ( نوری، 39)
    ادامه دارد ...
    منابع
    1-    نوری کوتنایی، نظام الدین، دایره المعارف مکتب ها، سبک ها و جنبش های ادبی و هنری جهان تا پایان قرن بیستم، انتشارات یادواره اسدی، چاپ اول، تهران، 1389.
    2-    یحیی، هارون، شوالیه های معبد، ترجمه فاطمه شفیعی سروستانی، نشر هلال، چاپ دوم، تهران، 1388.
    3-    زرین کوب، عبدالحسین، شعر بی دروغ شعر بی نقاب، انتشارات جاویدان، چلاپ چهارم، بهار 1363.
    4-    ویل دورانت، تاریخ ( رنسانس) ج 5.
    5-    نفر، ابوالفضل، " اومانیسم چیست؟" ، رشد معلم، شماره 245، دی 1388.

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۲۰۳۱ در تاریخ يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۲ ۰۱:۴۷ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0