سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 27 ارديبهشت 1403
  • روز ارتباطات و روابط عمومي
9 ذو القعدة 1445
    Thursday 16 May 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      درس نامه هنر شاعری !
      ارسال شده توسط

      دوستدار شعر

      در تاریخ : چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۴:۴۵
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۰۶۵ | نظرات : ۸

      درس نامه ی هنر شاعری

      شفاعی، آرش

       - هنرشاعری هنر مهمی است . حداقل خیلی ها این گونه فکر می کنند منتها بسیاریافراد متاسفانه فکر می کنند برای شاعر شدن باید کارهای بیهوده و وقتگیریمانند مطالعه و تمرین راانجام داد. ما تصمیم گرفتیم حاصل سال ها همنشینیبا شاعران را به صورت رایگان در اختیار خوانندگان خبر آنلاین قرار دهیم وامیدواریم این توصیه های ارزنده را به گوش هوش بگیرند و در کوتاه ترین مدت شاهد عرضه ی نسل جدید شاعران به بازار ادبیات کشور باشیم.

      1- شاعران گذشته ، اکسیژن هوا را بیهوده مصرف نکرده اند. آن ها آمده اند تا زحمت شما در کشف و شهود کمتر شود. سعی کنید هیج شاعری را از موهبت بازسرایی بهینه ی سروده هایش محروم نکنید . البته متوجه هستید که نام این کار وقتی شما انجامش می دهید " بینامتنیت" است و وقتی دیگران انجام دهند ، " سرقت ادبی".

      2- عمر شریفتان را برای یادگرفتن وزن هدر ندهید. اگر می خواهید غزل بگویید . هر جا که به مشکلی برخوردید یک پاورقی بدهید که " شکست وزنی آگاهانه است" تازه خیلی هم کلاس دارد. اگر هم هر چقدر زور زدید و نشد یک بیت موزون بگویید ، کلاً به این نتیجه برسید که "غزل شعر زمانه ی ما نیست"! ولی سعی کنید فرق شعر بی وزن و موزون را درک کنید . خدا را چه دیدید شاید یک روز کسی غزلی به شما تقدیم کرد که خودتان ذوق کردید ؛ دیگران به وزن و قافیه اش خندیدند!

      3- در کارنامه ی ادبی یک شاعر موفق دو مورد مهم حتماً باید وجود داشته باشد . اولین مورد اختراع یک شیوه ی جدید در شعر است. یک روز صبح از خواب بیدار شوید، امور لازم پس از بیدار شدن را انجام دهید و بعد ناشتا یک مانیفست بنویسید. سایت های کم بازدید برای منتشر کردن مانیفست جان می دهند. تمام عمرتان را بعد از آن صرف این کنید که اول آن شیوه ی شعر گفتن را شما اختراع کرده اید یا همسایه بغلی تان . مورد دوم که حتماً باید به خاطر داشته باشید ثبت حداقل یک مورد طلاق در شناسنامه است . این یکی از آن یکی هم حیاتی تر است.

      4- شاعر بودن به تنهایی کافی نیست. شما باید " شاعر ، منتقد، مترجم و نویسنده " ی معاصر باشید. آن سه مورد دیگر خیلی موردی ندارد چون همه افراد خود به خود شاعر و منتقد و  نویسنده هستند . برای مترجم شدن هم کار زیادی نباید انجام دهید مگر شاعر- مترجمان دهه ی چهل و پنجاه Google Translateبدون   چه می کرده اند؟

      5-شعر برای تقدیم کردن به این و آن است. البته اولویت هایی هم دارد مثلاً شاعران محترم پیش کسوت که در برخی انتشاراتی ها آشنایانی دارند، دوستان منتقد با معرفت، شاعرانی که خوب بلدند سر و صدا کنند و گاهی ممکن است وسط سر و صدایشان اسمی هم از ما بیاوردند و البته برخی دوستان خیلی خیلی نزدیک  .


      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۹۰۲ در تاریخ چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ۰۴:۴۵ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0