سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

دوشنبه 10 ارديبهشت 1403
  • روز ملي خليج فارس
  • آغاز عمليات بيت المقدس، 1361 هـ‌.ش
21 شوال 1445
  • فتح اندلس به دست مسلمانان، 92 هـ ق
Monday 29 Apr 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    دوشنبه ۱۰ ارديبهشت

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    شعر دال
    ارسال شده توسط

    فیروزه سمیعی

    در تاریخ : يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۲:۵۱
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۸۶ | نظرات : ۲۵

    مینا آقازاده: شعر دال چیست؟
    دکتر مینا آقازاده در یادداشت هفته به بررسی چیستی شعر دال پرداخت.
    به گزارش خبرگزاری شعر ایران- تارنا : دکتر مینا آقازاده در یادداشتی سبک شعر دال را چنین شرح داد:
    دال و مدلول اصطلاحاتی هستند که زبانشناس سوئیسی ، فردینان دو سوسور در توصیف خود از نشانه ، باب کرد . طبق نظر سوسور ، نشانه‌ها مستقیماً با سوژه‌های دنیای واقعی مطابقت نمی‌کنند . در عوض به نظر می‌رسد نشانه از دو مؤلفه تشکیل می‌شود که مانند دو روی یک برگ کاغذ تفکیک‌پذیر نیستند : دالّ و مدلول . دالّ واژه‌ای گفتاری یا نوشتاری - یا در مفهومی گسترده‌تر، تصویر، صدا، ژست و ... است در حالی که مدلول مفهومی است که دالّ بیان می‌کند . بنابرای واژه‌ی «کتاب» نشانه‌ای است که از صداهای گفتار یا حروف نوشتاری تشکیل شده است که این واژه (دالّ) و نیز مفهوم یک کتاب را (مدلول) تشکیل می‌دهد.
    به این ترتیب، سوسور با بیان تفاوت ظریف دیدگاه سنتی درباره‌ی نشانه، استدلال می‌کند که ارتباط میان دالّ و مدلول قراردادی است ، به این معنا که ارتباط ذاتی میان این دو وجود ندارد. در واقع، واژه‌ی کتاب، «کتابیتی» از خود ندارد. چیزی مانند «کتابیت» در مورد واژه‌ی «کتاب» نداریم. این مطلب همچنین با این حقیقت آشکار می‌شود که دالّ این مفهوم، «کتاب» در فارسی است اما در انگلیسی «book» و در زبان‌های دیگر هم به همین ترتیب متفاوت است. ارتباط میان دالّ و مدلول را بیشتر قرارداد تعیین می‌کند تا انگیختگی به وسیله‌ی یک ارتباط طبیعی میان این دو.(۱)
    شعر دال ، این گونه ی ادبی ، زیستی متن محورانه دارد و بر پایه ی نگره ی درون زبان گرایی فرا ارجاع گر به مقوله ی کلمه –کاراکتر شدگی می رسد که در آن تمام ارکان و اجزای زبان با نگره ای کاملا آنیمیستی هویتی پرسونایی می یابند و گونه ای نوین از تخیل شاعرانه را عرضه می کنند . شعر دال همانند مکتب زبان پسامدرنیسم بازی با کلمات نیست ، بلکه بازیگر شدن کلمات (یعنی تمام ارکان زبانی –دستوری) برای بیان همه چیز و جنس سومی دیگر از شعر زبان محور و بیان محور است که نمونه های بلند آن در کتاب "جنس سوم" چاپ شده است.(۱)
    فلسفه شعر دال : این ژانر بربنیان نگرگاه آنیمیستی عریانیسم به وجود کلمه شکل گرفته و دارای ویژگی های زیر است: 
     ۱- در آن کلمات جان دارند یعنی وجودهایی کاملا زنده و زندگی بخش هستند. 
     ۲- آرایه های تشخیص و جاندار پنداری در مورد خود کلمات و وجود خود کلمات در متن به کار می رود
     ۳- وقتی خود ارکان زبان و وجود کلمات به عنوان یک موجود زنده در متن دارای آرایه ی تشخیص می شوند نوعی تشخیص بی سابقه و نوین شکل می گیرد که آن را می توان آرایه ی " تشخیص بسیط " نامید. 
     ۴- در آرایه ی تشخیص بسیط ، کلمات مبدل به کاراکترهایی زنده و کنشگر شده و حتی می توانند در فضای کاراکتر کنشگر، تعالی یابند و به کاراکترهای تحلیل گر تبدیل گردند .
     ۵- تفاوت بنیادین شعر دال با شعر زبان ، ناشی از زادگاه اندیشگانی این دو نحله ی ادبی است. شعر زبان بر بیان اومانیسم نسبی گرای پسامدرنیستی ، به ماتریال بودن کلمات و فقدان معنا در آنها باور دارد که بر بستر بازی های زبانی از طریق روابط متفاوت در هر بازی اجتماعی نوعی معنای نسبی بر آن حمل خواهد شد و... اما آن گاه که مکتب زبان شناسی فراساختارگرا در عریانیسم از بنیان با این تفکر مخالف است و بنا بر نحله ی معناشناسی عمیق گرای خود، کلمات را دارای دو ساحت هم افزای معانی محدود ثابت و نامحدود متغیر می داند اصلا نمی تواند ماتریال محض پنداری کلمات را برتابد که منجر به تئوری بازی زبانی شده است و با عنایت به زنده دانستن کلمات ، به جاندار بودن ، تشخیص بسيط و نهایتا کاراکتر شدن کلمات می رسد یعنی به جای بازی با ارکان جمله و زبان (بازی زبانی) جهانی آنیمیستی در متن برای نمود بازیگر شدن ارکان زبان و جملات و متن را پیشنهاد می دهد ، بازیگر شدن و کاراکتر سازی در ارکان جملات و متن به هیچ گون پیرو شعر زبان نیست و یک ژانر کاملا مستقل است اگر چه می تواند رابطه ای بینامتنی با بسیاری از نحله های ادبی همانند شعر زبان و شعر انیمیشن داشته باشد(۲)
     
    ناصرخسرو نیز در دوره ی خود با نگاهی نو و فراتر از عصر خود به مقوله ی دال و مدلول پرداخته است اما رضا براهنی بیانیه ای نوشت خطاب به پروانه ها و پس از آن نوعی شعر که بومی کردن مکتب شعر زبان در عصر پسامدرنیسم بود ؛  
    برای نخستین بار شعر دال محورانه را به جهان شعری به گونه ای هدفمند پیشنهاد داد و آثار او دارای بسامد تعمدی در شعر دال محور و زبان_ابژه بود و با آنکه به مخالفت با هر گونه ارجاع فرامتنی برای نفی سوژه محوری پرداخت اما در عمل با ابژه قراردادن خود زبان به شیوه ای دیگر ، سوژه محورانگی را حیاتی نو بخشید. در شعر دال محورانه حتی معشوق نیز بیشتر دارای حیاتی درون زبانی است (۳)
     
    نظریه شعر «زبانیت» منتسب به رضا براهنی است که او را در جریان شعر پیش رو به شهرت رسانید. شعر زبان دارای نوآوری و هنجارگریزی است. براهنی با تاثیر گرفتن از مکتب غرب و زبان شناسی «دریدا» مدلول را نفی می کند و شعرهایش در یک بازی زبانی، بدون ارجاع بیرونی در یک جهان متن- زبان زیست می کند. بازی زبانی ، جابه جایی کلمات و یک سری متون فاقد معنا، وقایعی بود که دراین جهان متن- زبان رخ داد اما شعر دال که یکی از ژانرهای ادبی مکتب اصالت کلمه است بنا بر تئوری «انسان-کلمه» تا کلمه زنده است؛ انسان زنده است و تا انسان زنده است هیچ ساحت هنری از کلمه منسوخ نخواهد شد. هرچه در انسان مکشوف شده پیشاپیش در کلمه وجود و حضور داشته و هر چه در کلمه مکشوف است؛ پیشاپیش در انسان وجود و حضور داشته و این دو سازنده و خالق توامان یک دیگرند. لذا در شعر دال کلمه-کاراکتر می باشد و در متن نقش آفرینی می کند. شعر دال کلمه-کاراکتر می باشد. کلمه جان دارد؛ بازیگر است و ایفای نقش می کند (۴)
     
    دکتر مینا آقازاده
     
    برای نوشتن مطلب فوق از منابع زیر استفاده شده است: 
    ۱-مقاله نورگوا، نینا، فرهنگ سبک‌شناسی، برگردان: احمد رضایی جمکرانی، مسعود فرهمندفر
    ۲- کتاب جنبش ادبی ۱۴۰۰ به قلم آرش آذرپیک و علی رشیدی
    ۳- کتاب جنس سوم (عاشقانه های یک فرا زن) به قلم نیلوفر مسیح
    ۴- مقاله بررسی تطبیقی «شعر زبان» و «شعر دال» به قلم منیژه سفیدبری 
     
     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۱۳۸۱۶ در تاریخ يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۲:۵۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۷
    خندانک
    درودبرشمابانوسمیعی عزیزم خندانک
    پست خوبی بود خندانک
    ممنونیم خندانک
    خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۵۰
    درودتان باد مهربانوی واژه های ناب 💖 نازنینم 💗
    بسیار بر من منت نهادید و خوشحالم از نظر ارجمندتان گذشت 🌸
    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🍃☘️🌹🌸
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    عارف افشاری  (جاوید الف)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۰۴:۳۸
    خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۵۶
    درودتان جناب افشاری ادیب گرانقدر 🌞
    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌹🍃
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    زهره دهقانی ( شادی)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۴
    خندانک خندانک خندانک
    خندانک خندانک
    خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۵۷
    درودتان باد مهربانو شادی عزیزم 💖
    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🍃☘️🌹
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    شاهین زراعتی رضایی (آرمان)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۵۲
    بانو سمیعی ارجمند خندانک
    سپاس از اشتراک این پست مفید و جالب خندانک
    دو نکته:
    اول اینکه بعد از دوم خرداد سال 1376 مفهوم گفتمان مبتنی بر همین جریان فلسفه تحلیلی و زبان شناسانه در کشور رواج یافت. نشریاتی منتشر شدند پر از اسامی «دو سوسور»، «دریدا»، «فوکو» و...
    دوم. در مورد نسبت بین پیام و معنا، می توانید به کتاب «ارتباط شناسی» به قلم دکتر محسنیان راد مراجعه کنید و شرح نظریه «برلو» را بخوانید. بسیار کارگشاست برای هر کسی که می خواهد با قلم خویش با مخاطب ارتباط بگیرد.

    احساس کردم بانویی متفکر و جستجوگر هستید از اینرو دو مورد فوق را خاطرنشان کردم.
    خدای مهربان به اندیشه و قلمتان برکت دهد. خندانک خندانک خندانک خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۳۹
    درودتان باد جناب استاد رضایی ادیب گرانقدر 🌞
    بر من منت نهادید مهربان و باعث افتخاره برایم که از نظر ارجمندتان گذشت 🌸
    همانطور که فرمودید دیدگاه های فلاسفه و نشانه شناسان سی و چند سالی است که از عمر آن در ایران می گذرد و بسیار تاثیرگذار بوده در پژوهش ها و‌ در اصطلاحات زبان شناسی و اصطلاحات نقد ادبی ،و دیدگاه های بسیار متفاوت باعث شکوفایی ادبیات و تغییر جهت شعر در ایران و مخصوصا نقد ادبی شده است ،
    صمیمانه سپاسگزارم از معرفی کتاب و حضور و توجه ارزشمندتان 🙏💎🍃🌟☘️🌸
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱

    ارسال پاسخ
    جواد کاظمی نیک
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۱۹
    درودبرشما استاد بانو گرامی وگرانقدر سرکارخانم سمیعی بزرگوار بسیار پست عالی بود ۰🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
    💙💙💙💙💙💙💙💙
    🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
    💐💐💐💐💐💐
    🌼🌼🌼🌼
    💟💟💟
    ❤️❤️
    ❤️💙💙💙💙💙💙
    🩵🩵🩵🩵🩵
    🩵💙💙💙
    💙💙💙
    🩵🩵
    💙
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۴۰
    درودتان باد جناب کاظمی نیک ادیب گرانقدر 🌞
    خوشحالم از نظر ارجمندتان گذشت 🌸☘️🍃🌺
    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان🙏💎🌺🍃☘️
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    عبداله صدیق نیا
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۶
    سلام خواهر بزرگوار ؛
    هزار ماشاء الله چیزی از قلم ننداختید؛
    دال و مدلول شعر از اون بحث هاست که دشواری فراوان در فهمیدن آن وجود دارد....البته نظر بنده اینجوریه؛ شاید بقیه دوستان آسان تر آن را درک می کنند.
    موفق باشید....قلم و کاغذتون همیشه روان و سفید....
    🙏🏻🌷🌹
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۴۹
    درودتان باد جناب صدیق نیا ادیب گرانقدر 🌞
    این یک مصاحبه ی خبری بود ،برام جالب بود تا حدی نه همه ی مطالب ،دوست داشتم نظر شما فرهیختگان را جویا شوم
    در مورد« دال و مدلول»
    به زبان خیلی ساده :

    زمانی که صدای زنگ در را می‌شنوید، متوجه می‌شوید کسی پشت در است و شما را می‌خواند؛ و این انتقال ذهنی [از شنیدن صدای زنگ به این‌که کسی پشت در است] به آن جهت است که صدای زنگ مبین وجود کسی است که شما را می‌خواند؛ به‌عبارتی دیگر صدای زنگ بر وجود آن شخص دلالت دارد. صدای زنگ دال، و وجود آن شخص مدلول، و این ویژگیِ صدای زنگ دلالت است. دلالت عبارت است از این‌که شی به‌گونه‌ای باشد که هنگام علم به‌وجود آن ذهن آدمی به‌وجود شی دیگری منتقل گردد.

    مثلا وقتی ما ترکیب آوایی “توپ” را می شنویم خود “آوا” دال است و مفهومی که از توپ در ذهن ما وجود دارد مدلول است.

    یا مثلا در چراغ راهنمایی :

    قرمز(دال) توقف (مدلول)

    زرد (دال) آمادگی برای قرمز یا سبز (مدلول)

    سبز (دال) حرکت (مدلول)

    رابطه بین دال و مدلول دلبخواهی است. میان قرمز و توقف هیچگونه پیوند طبیعی وجود ندارد هرچند به لحاظ احساسی و قرار دادی چنین رابطه ای قلمداد می شود.

    سوسور می گوید همان گونه که اکسیژن و هیدروژن باهم ترکیب می شوند تا آب بسازد دال و مدلول نیز به هم پیوند می خورند تا “نشانه” تشکیل دهند.و رابطه بین دال و مدلول قرار دادی است.
    و اختلاف بین نشانه شناسان و زبانشناسان
    بر سر همین دال و مدلول است آنچه که دریدا بیان می کند نقطه ی مقابل سوسور است .

    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 🙏💎🌺🌸🍃☘️
    امیدوارم مفید واقع شده باشد
    پاینده باشید
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱

    ارسال پاسخ
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۴۰


    درودهاسرکارخانم سمیعی ارجمند
    سپاس از اشتراک این پست مفید
    خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۴۹
    درودتان باد جناب استاد انصاری ادیب عزیزگرانقدر 🌞
    بسیار خوشحالم از نظر ارجمندتان گذشت 🌸🌺
    پاینده باشید و سرفراز و سبز
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    يکشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ۲۳:۴۰
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۰
    بی نهایت سپاسگزارم
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    محمدرضا آزادبخت
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۱۰
    درود
    دلبخواهی بودن نشانه حتی در تراز پیوند دال و مدلول نیز آشکار است
    در واقع هیچ ارتباطی بایسته ای بین مفهوم و تصویر صوتی مبین آن وجود ندارد
    تصویر صوتی یک مدلول از زبانی به زبانی دیگر فرق می کند
    بااین حال دلبخواهی بودن نشانه به معنای ماهیت تصادفی نیست
    چرا که دلبخواهی بودن تنها با جامعه زبانی خاصی مرتبط است
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۳
    درودتان باد جناب استاد آزاد بخت ادیب گرانقدر 🌞
    دقیقا همینطور منوط بر جامعه ی نشانه شناسی زبان است و اگر هم تصادفی است باید تطابق داشته باشد در کلیت و جزئیات
    و معنایی آوایی و پنداری است که از دال می گیریم

    صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان
    نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    نیلوفر تیر
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۲۲
    درود و سپاس از اشتراک این پست خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۶
    درودتان باد نیلوفر جانم 💖
    دوست ادیبم ❣️
    چه خوب و عااالی است که جامعه شناسی خوانده اید اشراف کامل بر نظریات صاحب نظران این عرصه جهانی دارید ،
    زنده باد.
    نظریات و تحقیقات زبانشناسان و فلاسفه و روانشناسان شامل همه ی موارد هنری و اجتماعی بشر است و شامل و مختص یک شاخه از هنر نیست .
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    نیلوفر تیر
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۴۷
    در خصوص دوسوسور یکی از پایه گذاران نظریه ساختارگرایی در جامعه شناسی است که از نظریه های بنیادی و مهم جامعه شناسی است و البته در سال های بعدتر پساساختارگرایان وارد این حوزه شدند مثل دریدا که برای دوستان احتمالا نام آشناتر است
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۸
    دریدا و سوسور کاملا نقطه ی مقابل هم اند در رابطه با نظریه نشانه شناسی و شناخت زبان ولی در کلیت بنظرم به یک نقطه می رسند ،
    ارسال پاسخ
    محمد محمدنژاد(آشوب)
    دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۳۴
    درود بی پایان بر شما و همه ی دوستان ادیب خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    فیروزه سمیعی
    فیروزه سمیعی
    چهارشنبه ۱ شهريور ۱۴۰۲ ۱۲:۵۹
    درودتان باد جناب استاد آشوب ادیب گرانقدر 🌞
    بسیار خوشحالم از نظر ارجمندتان گذشت 🌸
    نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
    🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌱
    ارسال پاسخ
    معصومه خدابنده
    شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ۰۱:۳۷
    درود بیکران بر شما ماه بانو سمیعی
    گفته های خانم‌دکتر مینا آقازاده هم‌همیشه بینظیر
    پست بسیار عالی بود
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0