سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 7 ارديبهشت 1403
    18 شوال 1445
      Friday 26 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        جمعه ۷ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مروری بر قالب های شعری 2
        ارسال شده توسط

        فریبا غضنفری (آرام)

        در تاریخ : سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۲۲ | نظرات : ۱۶

        عرض سلام و درود بر اساتید و عزیزان همراه،
         
        چهارپاره: از نظر ظاهر ترکیبی است از چندین قسمت که هر کدام دو بیت باشند با وزن یکسان و در هر بخش از جهت شکل قافیه، کاملا شبیه یک قطعه باشد.  قافیه ی هر دو بیت مستقل و متفاوت با بقیه دوبیت ها. دو بیت های چهارپاره از جهت موضوع به هم مربوط و در دنباله ی یکدیگر هستند. در تعداد دوبیت ها هیچ محدودیتی وجود ندارد.
        *مثال:
        در هر قدم که رفت درختی سلام گفت----- هر شاخه دست خویش به سویش دراز کرد
         
        او دست های یک یکشان را کنار زد ----- چون کولیان نوای غریبانه ساز کرد
         
        ***
         
        آن قدر خواند که زاغان شامگاه ----- شب را ز لابلای درختان صدا زدند
         
        از بیم آن صدا به زمین ریخت برگ ها----- گویی هزار چلچله را در هوا زدند
         
        ***
         
        شب همچو آبی از سراین برگ ها گذشت ----- هر برگ همچو نیمه دستی بریده بود
         
        هر چند نقشی از کف این دست ها نخواند ----- کف بین باد طالع هر برگ دیده بود
         
         
        رباعی و دو بیتی: از نظر ظاهر بسیار به هم شبیهند. قافیه های هر دو در مصراع های 1،2 و 4 قرار دارد و در مصراع سوم ، بسته به اختیار شاعر است که قافیه را رعایت کند یا خیر. در هر رباعی یا دو بیتی یک موضوع کاملا مستقل مطرح می شود.
        *تفاوت رباعی و دوبیتی:
        رباعی از چهار مصراع تشکیل شده و دوبیتی از دو بیت.
        رباعی دارای وزن خاص است (لا حول و لا قوه الا بالله) و وزن عروضی مفعول، مفاعلن، مفاعیل یا با اختلاف جزئی است.
        اولین هجای هر مصراع در رباعی بلند است ولی در دو بیتی کوتاه.
        مضمون دوبیتی بیشتر غنایی است و رباعی دارای مضامینی چون فسلفه است.
        *مثال از رباعی:
           ای كاش كه جای آرمیدن بودی  
                                           یا این ره دور را رمیدن بودی
              كاش از پس صد هزار سال از دل خاك
                                          چون سبزه امید بر دمیدن بودی
         
        *مثال از دوبیتی:
        مکن کاری که بر پا سنگت آیو
         
        جهان با این فراخی تنگت آیو
        چو فردا نامه‌خوانان نامه خوانند
         
        تو وینی نامه خود ننگت آیو
         
         
         
         
         
        مسمط: در واقع الگویی از قالب قصیده است که بر مبنای چند مصراع هم قافیه سروده می شود و مصراع آخر با قافیه ای مجزا و متفاوت است.
        هر بخش از مسمط را یک رشته می گویند و قافیه ی رشته ها متفاوتند.
        مصرع های آخر هر رشته را بند می نامند.
        اگر بند و رشته ی مسمط مجموعه ی سه مصراع باشد به آن مثلث یا سه تایی گویند و اگر چهار مصرع باشد مربع یا چهار تایی و اگر پنج مصراع باشد به آن مخمس یا پنج تایی و اگر شش مصراعی باشد مسدس یا شش تایی گویند.
         
        *مثال:
        خیزید و خز آرید که هنگام خزان است
         
        باد خنک از جانبِ خوارزم وزان است
        آن برگِ رزان بین که بر شاخِ رزان است
         
        گویی به‌مَثَلْ پیرهن رنگرزان است
        دهقان ز تعجب سرِ انگشت گزان است
        کاندر چمن و باغ نه گُل ماند و نه گلنار
         
         
         
        مسمط تضمینی :  نوع خاصی از مسمط است با همان خصوصیات با این ویژگی که شاعر پیش از هر بیت غزل از شاعری دیگر، چند مصراع از خود می آورد که با بیت مورد تضمین هم معنی و هم مضمون است.
        بعضی اوقات بند ها و رشته ها می توانند هم قافیه باشند.
         
        *مثال: (تضمینی از سعدی)
         
        اي كه از كِلْكِ هنر، نقش دل انگيز خدايي                   حيف باشد مه من، كاين همه از مهر جدائي
        گفته بودي جگرم خون نكني باز كجايي                    من ندانستم از اول كه تو بي مهر و وفايي
                                            عهد نا بستن از آن به كه ببندي و نپايي
        مدعي طعنه زند در غم عشق تو زيادم                     وين نداند كه من از بهر غم عشق تو زادم
        نغمه‌ي بلبل شيراز نرفته است ز يادم                       دوستان عيب كنندم كه چرا دل به تو دادم
                                            بايد اول به تو گفتن كه چنين خوب چرايي
         
        ادامه دارد....

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۱۰۰۵۱ در تاریخ سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        دانیال شریفی ( دادار تکست )
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۳:۳۹
        خندانک خندانک درود بر شما خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۴۰
        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ابوالحسن انصاری (الف رها)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۰۳
        درود بر شما خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۴۰
        سپاسگزارم 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد باقر انصاری دزفولی
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۰۹:۵۶
        باعرض سلام .
        می آموزیم
        قلمتان سبز
        درودبرشما
        خندانک خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۲۸
        درود
        سرافراز کردید با حضورتان بزرگوار 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        محمد علی سلیمانی مقدم
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۰:۴۸
        درود و سپاس از به اشتراک گذاری
        ⚘🌻⚘
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۱۱
        درود بزرگوار
        سپاس از همراهی شما 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        ایمان اسماعیلی (راجی)
        پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۰۷
        درود بر آرام بانوی ارجمند
        زنده باد🌹🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        جمعه ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ ۱۸:۱۱
        درود بر شما جناب راجی،

        سپاس از حضور شما 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        بهرام معینی (داریان)
        شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۰۸:۵۳
        درود بر سركار خانم غضنفري اديب وارسته 🌹
        دستمريزاد 🌹
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ ۱۵:۳۰
        درود بر شما بزرگوار

        سپاسگزار حضور پرلطفتان هستم. خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        زینب بویری (خزان)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۲:۵۶
        درودهااستادبانوی گرامی خندانک
        عالی بودسپاسگزارم خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        دوشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۱۵
        من هم در حال یادگیری هستم عزیز جانم

        سپاس از حضور گرم شما خندانک خندانک خندانک
        ارسال پاسخ
        ایرج محرم پور(صوفی خموش )
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۱:۰۱
        درودتان استاد بانو ...سپاس از زحمات حضرتعالی ...درپناه خالق آب و زیبایی خندانک خندانک خندانک
        فریبا غضنفری  (آرام)
        فریبا غضنفری (آرام)
        سه شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ ۲۳:۲۲
        سلام و عرض ادب

        سپاسگزارم از لطف شما ادیب گرامی 🌹🌹🌹
        ارسال پاسخ
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0