سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 9 ارديبهشت 1403
  • روز شوراها
20 شوال 1445
    Sunday 28 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۹ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      ☄️ اموزش ترانه سرائی(قسمت سوم)☄️
      ارسال شده توسط

      مسعود مدهوش

      در تاریخ : شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۹
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۹۸ | نظرات : ۱۱

      درود خدمت ادبا و شعرای دانشگاه ناب🌹


      قافیه چیست : قافیه از قفو مشتق شده است که بمعنای پیروی کردن است، بدان پساوند نیز گفته میشود،بطور کلی به کلماتی که در انتهای هر مصرع بیاید +هم وزن+در حرف اخر باهم مشترک باشند را قافیه میگویند. از قافیه برای نظم بخشیدن به شعر استفاده میگردد.

      مثال: خداوند نام و خداوند جای
             خداوند روزی ده رهنمای


      در این بیت جای و رهنمای قافیه اند.


      ردیف چیست:

      اگر کل کلمه و نه جزئی از آن به یک معنی و از یک ریشه ی واحد تکرار شود به آن ردیف میگوییم،اخرین حرف قافیه را (( روی)) می گویند :


      در جام،وام،دام،نام،ارام حرف م (( روی)) میباشد.

      کلماتی که دقیقا عین هم باشند و بعد از قافیه بیایند ردیف نام دارد،یک شعر یا یک بیت میتواند ردیف نداشته باشد.

      مثال:

      مسلمانان مرا وقتی دلی بود
      که با وی گفتمی گر مشکلی بود

      به گردابی چو می افتادم از غم
      به تدبیرش امید ساحلی بود


      در مصارع اول،دوم،سوم ردیف  و دلی ،مشکلی،ساحلی قافیه نام دارد.
       
      انواع قافیه ها:

      قافیه ها بطور کلی به دو بخش محاوره ای یا عامیانه و شایگان تقسیم میگردند.

      انواع قافیه ها: متوالی،درونی،میانی،پایانی


      قافیه ی درونی: قافیه ی اضافی ست که در وسط مصرع ها نمی اید گر چه از نظر وزن قرینه ی یکدیگرند

      مثال:
      هم رنگ روش در چمن گل با سمن گردید می
      دایم به بویش چون صبا گر چمن گردید می


      این بیت قافیه ی پایانی نیز دارد.
      قافیه ی درونی در اوزانی که هر مصرع آنها به دو بخش میتواند قافیه دار باشد،که انرا قافیه ی میانی می نامند،قافیه ی میانی کاربرد فراوانی دارد:

      در رفتن جان از بدن ،گویند هر نوعی سخن
      من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود

      قافیه ی پایانی:
      در این نوع شعر قافیه ی اضافی در پایان مصارع یا ابیات و قبل از قافیه ی اصلی می اید:

      طرفه میدارند یاران صبر من بر داغ و درد
      داغ و دردی که تو باشد خوشتر است از باغ و ورد


      قافیه ی شایگان:

      قافیه ای ست که مشتمل باشد بر  حرف زائد و همراه با اصلی قافیه گردانند،چنانچه که دلیران و مردمان را با جان و زمان یا اهنگین و رنگین را با نسرین و چین قافیه آرند.


      قافیه های شایگان را بیشتر در تصانیف و اشعار کلاسیک میتوان یافت .


      در ترانه و برخی اشعار نو حتی میتوان بدون قافیه شعر سرود اما در ترانه حتما میبایست وزن ،ملودی درون و.....حفظ گردد.
       
      قافیه ها بطور دسته بندی شده و طبق حروف الفبا و منظم در اینترنت موجود است.

      ✍️م.مدهوش🤞
       
       

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۴۳۴۲ در تاریخ شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۳:۵۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      جواد مهدی پور
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۰۸:۲۴
      سلام و احترام محضرتان جناب استاد دکتر مدهوش عزیز خندانک خندانک


      از مطالب ارزشمند و نابتان بهره بردم

      دستمریزاد

      سر فراز باشید به مهر خندانک

      درود هاااا

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۰:۱۷
      درود تان باد

      جناب دکترمدهوش عزیز

      سپاس فراوان خندانک خندانک خندانک
      جواد کاظمی نیک
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۱:۳۸
      درودبرشما مسعود جان عزیزم بسیار عالی نوشتيد وعالی قلم زدید وپرمفهوم ومفید واموزنده بود خداقوت بهتون میگم دوستتتتتتتتتتتتتتتدارم عزیزدلم جات توقلبمه عزیزدلم 💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      نرگس زند (آرامش)
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۸:۵۴
      درود وعرض ارادت خدمت استاد گرامی جناب دکتر مدهوش خندانک
      سپاس از زحمات جنابعالی وخدا قوت خندانک
      موفق باشید خندانک
      محمدرضا صدقی
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۲۸
      درود استاد مدهوش بزرگوار بسیار عالی 👏👏
      ممنون بابت آموزشهای ارزشمندتون 🌹🌹

      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      🌹╬♥¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸🌹╬♥╬ ¸¸.•*´•.🌹.•`*•.¸
      محمدرضا آزادبخت
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۵۱
      درود استاد مدهوش خیلی زیبا وهوشمندانه توضیح داده شد ممنونم از تمام زحمات شما اساتید گرانقدر
      جواد کاظمی نیک
      شنبه ۲ دی ۱۴۰۲ ۲۳:۳۶
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻🪻
      💙💙💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵🩵🩵
      💐💐💐💐💐💐
      🌼🌼🌼🌼
      💟💟💟
      ❤️❤️
      ❤️
      مسعود مدهوش
      دوشنبه ۴ دی ۱۴۰۲ ۱۴:۳۴
      درودتان دوستان 👏🌟🙏⭐🌱✨☄️

      امیدوارم مفید واقع گردد🍃🌸🌹🌾🪷☘️🪴
      طوبی آهنگران
      چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۱۹:۰۱
      سلام و عرض ادب جناب
      مدهوش گرامی
      درود بر شما
      این بسیا بسیا اموزنده است
      دست مریزا

      طوبی آهنگران
      چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ ۲۱:۱۵
      🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳
      محمد گلی ایوری
      شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ ۱۵:۱۸
      درود بر شما استاد گرامی
      خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0