سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
    27 شوال 1445
      Sunday 5 May 2024
      • روز جهاني ماما
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۱۶ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      حقیقت، عشق و سیاست در چند لحظه به روایت آلن بدیو
      ارسال شده توسط

      احمدی زاده(ملحق)

      در تاریخ : سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۳۹
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۱۹۷ | نظرات : ۶۳

      مشهور است که سقراط با گفت‌وگوهای خود، مخاطب را به فکر کردن وامی‌داشته است؛ با کمی آسان‌گیری می‌توان گفت آغاز فلسفه با گفت‌وگوهای سقراط آغاز می‌شود که بعدا توسط شاگرد او یعنی افلاطون به صورت مکتوب درمی‌آید.
      امروزه هم گفت‌وگو یا گفتار شفاهی میان فیلسوفان رایج است. برخی فیلسوفان برای توضیح نوشتار فلسفی خود به گفت‌وگوهایی تن می‌دهند. کتاب «فلسفه و رخداد» شامل گفت‌وگوهایی است که آلن بدیو، فیلسوف فرانسوی که برخی از آثارش به فارسی ترجمه شده است، با فابیین تاربی انجام داده است. تاربی خود فیلسوف است و کتابی درباره فلسفه آلن بدیو نوشته است. این کتاب را انتشارات پُلتی، در سال ۲۰۱۳ چاپ کرده است.
      یکی از دل مشغولی‌های اصلی آلن بدیو در فلسفه، مسئله حقیقت است. فلسفه او در برابر اندیشه متفکران پست مدرن قرار دارد که نسبی‌گرایی در شناسایی حقیقت یکی از صفات آنهاست. بدیو تلاش کرد که بار دیگر حقیقت را مورد تامل قرار دهد. او گسستن از یک وضعیت را به‌عنوان مثال، انقلاب فرانسه که رژیم پادشاهی را سرگون کرد، «رخداد» می‌نامد.
      به نظر او حقیقت را از طریق دانش یا معرفت نمی‌توان درک کرد، یا نمی‌توان حقیقت را چیزی دانست که هیچ وقت رخ نمی‌دهد و افرادی همیشه در جستجوی آن هستند بلکه حقیقت که «نامتناهی» است در زمان یک رخداد، آشکار می‌شود. فرضا با رخ دادن یک انقلاب، ارزش‌هایی مانند عدالت و آزادی و برابری همه زنده می‌شوند، ارزش‌هایی که ممکن است در انقلاب‌های دیگر و در مکان‌ها و زمان‌های دیگر وجود داشتند.
      آشکار شدن حقیقت از نظر بدیو در چهار عرصه رخ می‌دهد: سیاست، عشق، هنر و علم؛ این چهار عرصه موضوع گفت‌وگوهای کتاب «فلسفه و رخداد» است.
      از نظر آلن بدیو، حقیقت از یک طریق دیگر هم مکشوف می‌شود، آن، عشق است. بنابراین، عشق یکی از رویه‌های حقیقت است. عشق نمونه یک رخداد است که در این رخداد حقیقت عیان می‌شود حتی اگر این رخداد صاعقه‌وار باشد و فرد نتواند آن را تشخیص دهد.
      اما عشق برخلاف نظری رایج به معنای یکی شدن و وحدت یافتن نیست. بدیو، تفاوت عشق و سیاست را در این نکته می‌داند. زیرا سیاست معطوف به همگرایی و وحدت است اما عشق، وقتی رخ می‌دهد، نشانگر«دو بودن» است. عشق تنها با دو بودن معنا دارد. یعنی دو نفر، زن و مرد، به خاطر تفاوت در جنسیت با یکدیگر مواجه می‌شوند، که قبلا از هم خبر نداشتند، و در ضمن رخداد عشق، «صحنه دو» آشکار می‌شود.
      به همین دلیل، بدیو می‌گوید وقتی سیاست پایان می‌یابد، عشق آغاز می‌شود. منظور بدیو، معنای جبری این پایان و آغاز است یعنی در سیاست با کثیری از مردم طرف هستیم که همبسته می‌شوند، اما در عشق با دو نفر که اساسا متفاوت هستند، طرفیم.
      آلن بدیو معتقد است که عشقِ وحدت‌گرا، دینی است. دین، عشق را در قالب «عشقی استعلایی» به کار می‌برد، عشقی متعالی که همه در آن قرار است یکی و محو شوند. عشق، ابزاری می‌شود در خدمت «تعالی».
      چنین عشقی، با وحشت و ارعاب همسایگی دارد زیرا هر دو ابزاری در خدمت «تعالی» اند. «پدر ملت» به این معناست که مردم هم به او عشق می‌ورزند و هم از او وحشت دارند. بدیو، عشق و ترس به طور همزمان را در شوروی مثال می‌زند که وقتی استالین مرد، مردم هم سوگواری در ابعاد بزرگی انجام دادند و هم ترس بزرگی داشتند. بخشی از اقتدار دین هم استفاده توامان از عشق و ارعاب است.
      اما عشق، به معنیِ صحنه‌ای که دو نفر در آن ظاهر می‌شوند، موجب می‌شود که آنها معنای «تفاوت» را به طور منحصربه فردی تجربه کنند. بنابراین، عشق خلق کننده است چون تجربه‌ای کاملا یگانه و حیات‌بخش را در پی دارد، و البته به همان اندازه هم خطرآفرین و مشکل‌ساز است.
      بدیو از گفتن اینکه «عشق، یک روند خونین است که می‌تواند به خشونت و قتل منجر شود»، واهمه ندارد. این، وجه تشابه عشق با سیاست است.
      اما عشق بدون وفاداری ممکن نیست. وفاداری یک مفهوم فلسفی است که، به نظر بدیو، در مورد همه رویه‌های حقیقت به کار می‌رود. حقیقت، وفاداری فرد یا سوژه است به یک رخداد. این رخداد می‌تواند سیاست، عشق، هنر و علم باشد.
      به نظر آلن بدیو، مفهوم «دشمن» در سیاست قدیم، تعبیر تضاد و تناقض داشته است، امروزه در جوامع پیشرفته، یک طبقه متوسط، عظیم است، یک قشر کوچک خیلی ثروتمند و یک قشر فقیر. در کشوهای پیشرفته روی چنین تقسیم‌بندی توافق و اجماعی وجود دارد، و بنابراین سیاست که طبعش تضاد است، دیگر رخ نمی‌دهد. بنابراین، این جوامع غیر سیاسی شده‌اند. اگر این اجماع خدشه‌دار شود، می‌توان به رخ دادن سیاست و آشکار شدن حقیقت امیدوار بود. سرمایه‌داری در اقتصاد و دموکراسی پارلمانی در سیاست، این تنها چیزیست که چنین جوامع به‌رسمیّت می‌شناسند و بر آن اجماع دارند و بحران مالی غرب، این نکته را ثابت کرد. همه بر نجات بانک‌ها توافق دارند، بانک‌هایی که مسئول این «زمین‌ لرزه مالی» و بدبختی‌های در پی آن هستند.
      «سیاست، یک فعالیت عینی پرمایه است که موجد حقیقت‌های نوین است.» وگرنه در غیاب تضاد در جوامع، بحث کردن درباره دولت و مشکل اقتصادی و مخالف‌خوانی جناح‌های رقیب در پارلمان، از نظر بدیو، سیاست نام ندارد.
      «سیاست آن فرایندی است که جمیع بشری فعال شوند و امکانات تازه‌ای را در رابطه با تقدیرشان رقم بزنند.» از همین منظر است که او چپ پارلمانتاریستی را چیزی جز «متغیر تنظیم سیستم» نمی‌داند، زمانی که راست دیگر قادر نیست مشکلات را حل کند، این چپ وارد کارزار می‌شود، نمونه‌های آن شیراک در فرانسه و بلر در انگستان است که ادامه دهنده مسیری بود که تاچر وحشیانه باز کرده بود.
      بدین‌ترتیب آیا حتی احزاب چپ رادیکال که «چشمی به قبضه کردن دولت و انتخابات» داشته باشند و «چشمی به جامعه مدنی» از نظر بدیو مردود هستند؟ او معتقد است که چنین فعالیت‌هایی تکراری است و حزب کمونیست فرانسه هم در مقطعی به خوبی از عهده چنین کاری برآمده است، یعنی هم در سیستم سیاسی و اقتصادیِ موجود عمل کرده‌اند و هم در انتخابات (زمانی که راست به اندازه کافی خرابکاری کرده) قدرت بسیج مردمی داشته‌اند. اما علاقه بدیو به‌عنوان فیلسوف، «ابداع سیاسی» است تا تکرارِ «نظم تکراری» که نمی‌تواند موجب گسستن و بنابراین گشودن حقیقت شود.
      یک رخداد سیاسی، امکانی است در زندگی که غیرقابل پیش‌بینی باشد. حقیقت، یک وعده و عهد است. روندیست که رخداد آن را ممکن می‌کند. و رخداد، منشاء امکان‌هاست.
      به اعتقاد بدیو، ما با ایجاد ایده‌ای که بدیل وضع موجود باشد، و تامل طولانی مدت درباره شیوه سازماندهی، با وفاداری به رخدادهای گذشته، می‌توانیم طرح پرسشِ «چه باید کرد» را در دستور کار خود قرار دهیم.
      نکته*
      آلن بدیو (متولد ۱۹۳۷) مهم‌ترین فیلسوف زنده فرانسه است
      حشمت حکمت
      روزنامه نگار و پژوهشگر فرهنگی

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۲۹۵۴ در تاریخ سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۱:۳۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید
      ۶۹ شاعر این مطلب را خوانده اند

      سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

      ،

      طاها محبی (حزین)

      ،

      نیره ناصری

      ،

      حوریه(دلشید)اسماعیل تبار

      ،

      محسن حامد (باران)

      ،

      سمیه سلطانی(سایه عشق)

      ،

      میثم الهی خواه(قاصدک باران)

      ،

      صدف عظیمی

      ،

      سیده نفس احمدی

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      امیر منصور جلالی

      ،

      مرضیه قدسی

      ،

      محمد رضا صالحی

      ،

      ایوب خسروی

      ،

      فاطمه جهانباز نژاد

      ،

      میثم دانایی

      ،

      شکوفه مهدوی (بهارانه)

      ،

      حسين باران(کاک باران)

      ،

      سمانه هروي

      ،

      عبدالوهاب (وهاب) شیرودی

      ،

      عبدالله خسروی (پسر زاگرس)

      ،

      مهرداد مزیدی

      ،

      لیلا کبیر(یاسمین)

      ،

      آنا پورتقی

      ،

      فرید عباسی

      ،

      امین احمدزاده عطایی ( امین )

      ،

      حسین راستگو

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      طاهره حسین زاده (کوهواره)

      ،

      اميرحسين علاميان(اعتراض)

      ،

      سید هادی محمدی

      ،

      بهــاره طـــلایـی زیدی

      ،

      علی نظری سرمازه

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      جواد کاظمی نیک

      ،

      نرگس زند (آرامش)

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      سیده نسترن طالب زاده

      ،

      مسعود مدهوش

      ،

      ولی الله شیخی مهرآبادی(دیوانه)

      ،

      فرشید به گزین

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      طوبی آهنگران

      ،

      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)

      ،

      بهروز عسکرزاده

      ،

      تکتم حسین زاده

      ،

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      ،

      محمدرضا آزادبخت

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      احسان فلاح رمضانی

      ،

      محمدحسن پورصالحی

      ،

      ابراهیم آروین

      ،

      عارف افشاری (جاوید الف)

      ،

      مهرداد عزیزیان

      ،

      مدیر ویراستاری

      ،

      ابراهیم کریمی (ایبو)

      ،

      محمد رضا خوشرو (مریخ)

      ،

      سارا (س.سکوت)

      ،

      حسین رضایی(آشنا)

      ،

      موسی شریفی

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      آفاق( کیانا شعبانی)

      ،

      فاطمه منشدی

      ،

      معصومه خدابنده

      ،

      افسانه پنام تخلص مولد

      ،

      محمد اکرمی (خسرو)

      ،

      فاطمه معادی(بانو)

      نقدها و نظرات
      احمدی زاده(ملحق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۰۵
      وقتی سیاست پایان می‌یابد، عشق آغاز می‌شود.! آلن بدیو

      سلام نماز و روزه هایتان قبول حضرت حق خندانک خندانک
      در این روزهای عزیز و ایام ماه مبارک رمضان و شب های قدر از همه اساتید سایت ادبی شعرناب و مدیران افتخاری سایت می خواهم که تنها برای کاربران معدود و حتی دوست خود تیک نقد نزنند!
      دیگر عزیزان چشم به راه نقد های زیبای شما هستند خندانک
      چه بسیار عزیزان بزرگوار شاعر دیگر ی درسایت داریم که تشنه ی اموزش هستند یا تازه واردند درسایت و خجل در تعامل با دیگران ...
      با روی مهربانی و سر زدند به انان یخ انانرا نیز اب کنید تا با دیگر کاربران عزیز و شما گرم بگیرند و باعث شکوفایی مشترک قلم هایتان گردد یا رب..
      از درک و شعور بالایتان پیشاپیش متشکریم التماس دعا خندانک خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۴
      درود و عرض ادب و ارادت محضر استاد بزرگوار و سید جلیل القدر خندانک مدیر مدبر سایت وزین شعرناب خندانک

      طاعات و عبادات شما و دیگر سروران گرانقدرم قبول حق انشالله خندانک

      سپاس که مانند پدری دلسوز و مهربان به همه عزیزان در شعر ناب توجه دارید

      ممنون بابت زحمات بیدریغ شما خندانک

      خدا قوت خندانک

      سایه پرمهرتان مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۰
      سلام و عرض ادب استاد احمدی زاده عزیز و ارجمند خندانک خندانک

      با عرض تسلیت ایام عزاداری امام اول شیعیان مولی الموحدین حضرت امیرالمونین علی علیه السلام.

      همچنین با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و دعاها در این شب های عزیز قدر

      چشم استاد ارجمندم. بعضی از عزیزان فکر می کنند پنجره سبز برای دیده شدن هست. البته کارایی های دیگری نیز دارد. ممنون که این مهم را به همه ی ما گوشزد می نمایید.

      متشکرم. خندانک

      تابنده باشید به مهر خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۴
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۷
      درود خدا بر شما استاد سخاوتمند.. خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۸
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۱۸
      پیرو تیک نقد استادبزرگوارم جناب احمدی زاده مدیریت محترم سایت ناب باید عرض کنم که
      باسخنان جناب احمدی زاده موافقم بعضی اوقات می شود که زیریک پست یاشعرچند نفرنقد می نویسند وپای بعضی ازاشعاراصلا کسی نمی رود ولی مقصرهم همیشه فقط مدیران نیستند برخی خودشان تنبلندوکاری هم نمی کنند وفقط دنبال بهانه جویی اندو کاربقیه راهم نمی توانند ببینند ومدام ایرادهای بنی اسرائیلی می گیرندازهمه
      بنابراین سخنی هم من دارم باهمه وبخصوص عزیزانی که تازه به جمع انجمن سایت ادبی شعرناب پیوسته اند ...
      ابتداخوش آمد می گویم به تمام این دوستان که قدم بردل ودیدگان ماگذاشته اند
      وامیدوارم لحظات خوبی را اینجا سپری کنند!
      سایت ادبی شعرناب فضایی امن و گنجینه ای مطمئن برای حفظ آثارواشعارشما درفضای مجازی است...
      که باسیزده سال سابقه درعرصه ی شعروادب هرروزه پذیرای جمع زیادی از هنرمندان وشاعران فرهیخته است
      برخی از دوستان عزیز گله وگذاری می کنند که به اشعارما کم سرمی زنند ودیده نمیشویم !
      وواقعا هم حق دارند گاهی دیده میشه که عزیزانی شعرشان هم بسیارعالی است ولی اونجورکه باید اسقبال نمیشه از اشعارشان
      ودلخور وناراحت میشند.....
      که دراینجا ما به عنوان مدیران سایت مقصرنیستیم
      خودشان هم مقصرند چون ما دراینجا باهمه ی شاعران که آشنایی قبلی نداریم واز طرفی هم اشعارزیادند وتوان اینکه من نوعی به همه ی اشعارسربزنیم نیست......
      ازطرفی اخلاق ها راهم نمی شناسیم بارها شده من نوعی بازبانی بسیارملایم ومهربانانه نقدی برشعردوستان تازه وارد بخصوص نوشته ام ولی یاناراحت شده ونظراتش رابسته کلا ویا حتی به خودش زحمت نداده که یک گل زیر نقدم بگذارد واین گونه رفتارنقادراناراحت وازکارش پشیمان می کند کلا یاهم گاهی ازترس اینکه تیک نقد بزنم وناراحت شوند بعضی نکات اموزشی را درزیرپست خودم وبانقدشعرخودم بازگومی کنم که بازهم برداشت بدمی کنند وفکرمی کنند برای دیده شدن شعرمان است خلاصه نمیدانیم چه کنیم مادیگر بااینا ...
      بنابراین اگرمی خواهید بهترشناخته شوید راه حل داره و درواقع بستگی به فعالیت خودشما شاعران عزیز داره که چقدر برای شعرشون وقت می ذارند بدون شک کسی که برای سایت وقت بیشتری رابزاره و دربحث ونقد ونظرات شرکت کنه وبه شعر بقیه سربزنه متعاقبا بقیه هم بیشتر سرمی زنند به اشعارش...
      لذا ازدوستان شاعری که به تازگی به جمع ما می پیوندند درخواست میشود که برای اینکه اشعارشان مهجورنماند تنهابه ارسال شعر اکتفا نکنند و دربحث ونقد ونظرات شرکت کنند تا شناخته بشند ودوستان با قلمشون بیشتر آشناشوند ومطمان باشند تاخودشان فعالیت نکنند آن گونه که باید شناخته نمی شوند.....
      . گرچه که ارسال وثبت اشعار درسایت بازم خودش یک امتیازه وبا ثبت آثارتان درسایت براش درواقع سند مالکیت درست کرده اید درمقابل این دزد بازاری که الان در فضای مجازی هست مطمئنن اینجا محلی امن تره درمقابل دیگر فضاهایی مثل گروه های تلگرام واینستاگرام که همه متاسفانه الان به آنجا پناه برده اند که علاوه برتبعات منفی که داره ودرواقع دزدبازارشعرشده بایک کلیک همه چی میره روهوا اما چقدرخوبه که حالا که وقت می زاریم لااقل استفاده ی بهینه راببریم و برای شناخته شدن آثارمان تلاش بیشتری کنیم وشعرمان رادرجایی ثبت کنیم که مطمان تراست خندانک

      خندانک خندانک خندانک
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۲۸
      درودبرشما بانوعزیز سرکارخانم عجم عزیزم استاد بسیار خوب خوش اخلاق انتقاد پذیری بالا احسنت برشما بانو عزیز 🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۲:۳۵
      سلام و عرض ادب بانو عجم فرهیخته و گرانقدر خندانک

      با توجه به گرفتاری ها و مشکلات دنیای امروز که همه به نوعی درگیرش هستم می دانید فعالیت ادبی داشتن چقدر سخت است، اینکه هم شعر بگویی، هم شعر بخوانی و هم نقد و نظر بنویسی، زمانی که فرصت می شود چندتا شعر مطالعه می کنیم. گاهی اوقات نکاتی هم به ذهنم می رسد که بازگو کنم اما وقتی می بینم شاعری نه تنها شعر دیگر دوستان را مطالعه نمی کند بلکه حتی به شاعرانی که در صفحه شعرش پیام گذاشته اند پاسخ نداده است. در شرایط معمول و عادی دنیای امروز خیلی سخت است نوشتن با این مشغله ها وقتی این چیزها را می بینیم مانده انرژی که سر انگشتانم هست تبخیر می شود.

      یک مطلب مهم دیگر هم وجود دارد و من بعضی وقت ها مشاهده کردم، دوستانی که علاقه به نقد دارند و گاهی می خواهند قلم خودشان را در این حیطه آزمایش کنند، خیلی روی این پنجره سبز سختگیری نشود تا ایشان هم بتوانند بنویسند و ان شاء الله پنجره ای فعال داشته باشیم

      متشکرم تابنده باشید به مهر خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      شاهزاده خانوم
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۳:۵۹
      درود بااانو عجم مهربان خندانک
      انصافا که استادان برای نقدها خیلی زحمت می‌کشند.. خندانک خندانک
      صمیمانه از آنها برای این کار نیک بی‌هیچ‌چشم‌داشتی سپاسگزاری می‌کنم و امیدوارم همه قدردان زحمات بی‌دریغ‌تان باشند.. خندانک خندانک
      در پناه خدای مهربان باشید خندانک
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۵۱
      خندانک
      درودبرتمام شما دوستان خوبم جناب محمدی ،جناب کاظمی وشاهزاده خانوم عزیزم خندانک خندانک
      ممنونم ازتوجه شما عزیزان خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۰۱
      خندانک
      درود توضیحات خوبی بود .
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۵۵
      خندانک
      ممنونم ازتوجه شما جناب خوشروعزیز خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۲۲:۰۲
      درود بر بانو عجم مهربان خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
      درود و عرض ادب و ارادت خدمت شما سرکار خاتم عجم استاد عزیز و مهربانم خندانک

      سپاس بابت زحمات شما و دیگر مدیران عزیز سایت وزین شعرناب خندانک

      خداقوت

      سایه پرمهرتون مستدام خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۳۷
      درودبراستادعلامیان عزیز خندانک
      ممنونم ازتوجه شما خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۳۷
      خندانک
      سلام بانورجایی عزیزم خندانک
      ممنونم ازتوجه شما نازنینم خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      سید هادی محمدی
      سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۰۱
      درود بر شما مدیر مدبر سایت وزین شعر ناب

      ایام شهادت مولا علی ع را تسلیت عرض می کنم

      و در این شب پر برکت التماس دعا دارم خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      شاهزاده خانوم
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۱۳
      درود استاد سخاوتمند.. خندانک
      باید اعتراف کنم که حرف‌های تازه‌ای از عشق خوندم.. خندانک
      خیلی مچکریم برای این پست مفید و ارزشمند خندانک خندانک
      وقتی سیاست پایان می‌یابد، عشق آغاز می‌شود..(خیلی برام عجیب و تازه بود.. خندانک )
      صحنه دو..
      پدر ملت.. کسی که بهش عشق می‌ورزند و در عین حال ازش می‌ترسن..
      تفاوت و شباهت عشق با سیاست.. خندانک
      شباهتشون خیلی باحال بود..
      (عشق یک روند خونین است که می‌تواند منجر به قتل شود.. خندانک )
      همه جالب بودند برام.. خندانک
      داده‌های جذاب در عین‌حال تفکر انگیزی به خورد افکارم دادید.. خندانک
      ممنونم.. خندانک خندانک
      و در نهایت عشق بدون وفاداری ممکن نیست.. خندانک خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      عليرضا حكيم
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۳۳
      درود و عرض ادب و احترام
      و قبولی طاعات و عبادات
      خندانک
      جواد کاظمی نیک
      سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۸
      درودبرشما استاد عزیزم جناب احمدی عزیزم بسیار وبلاگ مفیدی بود احسن برشما استاد عزیزم خداقوت عزیزدل 💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      💐💐🌹🌹🌹🌹🌹🌹💐💐
      ❤️❤️❤️❤️🪷🪷🪷🪷🪷
      🌹🌹🌹🌹🌹💐💐💐
      🪻🪻🪻🌼🌼🌼🌸
      🌺🌺🌺🌺🌺🌷
      🍀☘️🌱🌹💐
      🌿🌿🌿🍁
      🪴🪴🪴
      🏵🏵
      💟
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      سه شنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۱
      شب قدر است و قدرش را شناسیم

      غُبار از خانة دل‌ ها زداییم

      اگر فیضی دهد امشب خداوند

      دعا بر یکدیگر از دل نماییم



      _____________________



      کن عنایت بار اِلها سائل این خانه را

      این منم در میزنم بگشا در کاشانه را

      آمدم پیش تو با فرط گناهم ربّنا

      لیلة القدر است و من نامه سیاهم ربّنا

      امشب شب احیاست

      یک دانه ز تسبیح نماز سحرت را

      یک‌بار به نام من محتاج بینداز

      شاید که همان دانه تسبیح دعایت

      یکباره بیفتد به دریای اجابت



      _____________________



      هر چند که خسته از گناه آمده ام

      با حال بد و روی سیاه آمده ام

      امشب شب قدر است ،یقین می بخشی

      با ذکر حسین و اشک و آه آمده ام



      _____________________



      این منم بیدار از هول گناه

      می کنم بر آسمان شب نگاه

      این منم از راه دور افتاده ای

      رایگان عمر خود از کف داده ای

      این منم در دست غفلت ها اسیر

      ای خدای مهربان دستم بگیرباز کن در که گدای سحرت برگشته

      عبد عصیان زده و در به درت برگشته

      بنده بی خرد و خیره سرت برگشته

      سفره را چیدی و دیدم نظرت برگشته



      _____________________



      غرق گناهم به که روی آورم

      نامه سیاهم به که روی آورم

      از غم و غصه شده ام زیر و رو

      غیر خدایم به که روی آورم



      التماس دعا



      _____________________



      شب قدر از خم توحید شرابم دادند

      تشنه لب بودم آب از می نابم دادند

      العطش گفتم و نوشیدم از آن باده ناب

      تا نجات از عطش روز حسابم دادند



      _____________________



      شب قدر است و مهدی (عج) در نیایش

      چه نیکو می کند او را ستایش

      اگر بیدار باشی تا سحرگاه

      به خالق می کند ما راسفارشيارب بده پناهم الهی العفو

      ببين غرقِ گناهم الهی العفو

      اگر رفتم به راهی كردم گناهی

      بنده‌ رو سياهم الهی العفو



      _____________________



      دست های من دخیل دل پاکت

      مرا در این ساعات نه به بهای لیاقت

      بلکه به رسم رفاقت اول حلال و بعد هم دعا کن

      و خدا کند که بدانی چقدر محتاج است

      نگاه خسته من بر دعای دستانت



      _____________________



      باز هم وقت مناجات و دعا آمده است

      فرصت زمزمه‌ی نام خدا آمده است

      شب قدر است و همه جن و ملک می‌دانند

      نوبت دلخوشی هرچه گدا آمده است



      _____________________



      مبادا لیله القدرت سرآید

      گنه بر نالم ام افزون تر آید

      مبادا ماه تو پایان پذیرد

      ولی این بنده ات سامان نگیردیارب اگر نگذری از جرم و گناهم چه کنم

      ندهی گر به در خویش پناهم چه کنم

      گر برانی و نخوانی و کنی نومیدم

      به که روی آورم و حاجت ز که خواهم ؛ چه کنم



      _____________________



      ای خدا ای فاتح هر مشکلم

      وی همه آرامش جان و دلم

      بشنو از دل راز یک بی آبرو

      ده مجال گفتگویم ، گفتگو

      در شب احیا به تو رو کرده ام

      خویش را با توبه همسو کرده ام



      _____________________



      گویند کریم است و گنه می بخشد

      گیرم که ببخشد زخجالت چه کنم

      ز عرش صدای ربنا می آید

      آوای خوش خدا خدا می آید

      فریاد که درهای بهشت باز کنید

      مهمان خدا سوی خدا می آید



      _____________________



      خداوندا

      خسته ام از فصل سرد گناه

      و دلتنگ روزهای پاکم

      بارانی بفرست

      چتر گناه را دور انداخته امیارب اگر نگذری از جرم و گناهم چه کنم

      ندهی گر به در خویش پناهم چه کنم

      گر برانی و نخوانی و کنی نومیدم

      به که روی آورم و حاجت ز که خواهم ؛ چه کنم



      _____________________



      ای خدا ای فاتح هر مشکلم

      وی همه آرامش جان و دلم

      بشنو از دل راز یک بی آبرو

      ده مجال گفتگویم ، گفتگو

      در شب احیا به تو رو کرده ام

      خویش را با توبه همسو کرده ام



      _____________________



      گویند کریم است و گنه می بخشد

      گیرم که ببخشد زخجالت چه کنم

      ز عرش صدای ربنا می آید

      آوای خوش خدا خدا می آید

      فریاد که درهای بهشت باز کنید

      مهمان خدا سوی خدا می آید



      _____________________



      خداوندا

      خسته ام از فصل سرد گناه

      و دلتنگ روزهای پاکم

      بارانی بفرست

      چتر گناه را دور انداخته ام
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۷
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۴۹


      درودفراوان برشما استاد عزیز خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک

      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۸
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۱۳
      درودتان استاد ملحق ارجمند🌸🌷💐💐🍂🌿🌿🍀

      متن قابل تاملی ست،درودها،نویسا بمانید🍀🌿🍂💐🌷🌷🌸🌲🌲🙏👏
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۳۸
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۰
      درود بیکران بر شما استاد ملحق عزیز خندانک

      مطالب خاص و قابل تاملی ارائه می دهید

      درود بیکران بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک


      بهروز عسکرزاده
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۴۱
      درود فراوان
      خندانک خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۴
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      چهارشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۲ ۲۳:۵۷
      🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐🌺🌺🌺🌺
      🌼🌼🌼
      🏵🏵
      💐
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۰۰
      درود بر شما استاد احمدی زاده ملحق بزرگوار
      خیلی زیبا بیان نمودید
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۱۸
      سلام استاد طاعات و عبادات قبول درگاه حق
      استفاده بردیم از عشق وفلسفه وامثال آن بازهم سپاس
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۲۹
      درود بر شما
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      عارف افشاری  (جاوید الف)
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۵۳
      خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
      درود بر شما
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش
      پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ۰۷:۳۳
      درودتان جناب ملحق ارجمند👏🙏💮🌸🪴🌾🌾🌿🌻🌻🌼🌼
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
      درود بر شما
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      فرشید به گزین
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۳۱
      دوستان مدیریت سلام و سپاس بابت تمام زحمتها
      لطفا مشکلات اکانت بنده رو برطرف کنید
      من حتی امکان ارسال ایمیل به مدیریت رو ندارم
      و از خارج از سایت هم جوابی برای ایمیلهام نمیاد
      ممنونم خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
      درود بر شما
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      فاطمه منشدی
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۰۴:۵۳
      درود بر شما خندانک
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      جمعه ۲۵ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
      درود بر شما
      خندانک
      خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0