سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

يکشنبه 16 ارديبهشت 1403
    27 شوال 1445
      Sunday 5 May 2024
      • روز جهاني ماما
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      يکشنبه ۱۶ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      آشنایی با مکتب رئالیسم در ادبیات
      ارسال شده توسط

      فیروزه سمیعی

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۵۹
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۵۶ | نظرات : ۲۹

      💠💠
      💠رئالیسم (مکتب ادبی)
       
      رئالیسم یعنی اصالت واقعیت خارجی. این مکتب به وجود جهان خارج و مستقل از ادراک انسان، قائل است. ایده‌آلیست‌ها همه موجودات و آنچه را که در این جهان درک می‌کنیم، تصورات ذهنی و وابسته به ذهن شخص می‌دانند و معتقدند که اگر من که همه چیز را ادراک می‌کنم نباشم، دیگر نمی‌توانم بگویم که چیزی هست. در‌حالی‌که بنابر نظر و عقیده رئالیستی، اگر ما انسان‌ها از بین برویم، باز هم جهان خارج وجود خواهد داشت. به‌طور‌کلی یک رئالیست، موجودات جهان خارج را واقعی و دارای وجود مستقل از ذهن خود می‌داند. می‌داند.
       

       
      💠انواع رئالیسم💠
       
      ➖رئالیسم ابتدایی➖
      این نوع از رئالیسم بیشتر با کارهای بالزاک آغاز می‌شود. رئالیسم ابتدایی خود را متعهّد به بازآفرینی دقیق و کامل و صادقانهٔ محیط اجتماعی و جهان معاصر می‌بیند اما این بازآفرینی بسیار ساده است و الگویی ارائه نمی‌شود علاوه بر این، رئالیسم ابتدایی نسبت به آینده بدبین است و امیدی به آن ندارد.
       
      از آثاری که در این مکتب نوشته شده‌اند می‌توان به جنگ و صلح اثر تولستوی، جنایت و مکافات و برادران کارامازوف اثر داستایوسکی اشاره کرد. داستان کوتاه شنل، نوشتهٔ گوگول نیز نمونهٔ خوبی برای رئالیسم ابتدایی است.

      💠💠💠

      ➖رئالیسم سوسیالیستی➖
      واقع‌گرایی سوسیالیستی یا رئالیسم سوسیالیستی (به انگلیسی: Socialist Realism) سبکی هنری است که در دوره حکومت شوروی در روسیه و سپس در دیگر کشورهای کمونیستی پدید آمد. در واقع گرایی سوسیالیستی، کشمکش‌های فردی در برابر تضادهای اجتماعی اهمیتی ندارد انسان با ایده، جست و جوگر، امیدوار، و آینده نگر است.
      پاگیری رئالیسم سوسیالیستی را با جریان شکل‌گیری انقلاب‌های کارگری و ایجاد حکومت‌های سوسیالیستی همزمان می‌دانند. به عنوان نمونه بارز اطلاق این اصطلاح به جریان ادبی بعد از انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه است. رئالیسم سوسیالیستی ریشه‌های خود را در رئالیسم جستجو می‌کند و با اصالت دادن به روایت واقعیت مرکزیت توجه خود را به زندگی مردمان فرودست، بیان مشکلات طبقاتی و بعضاً روند مبارزات و انقلاب‌ها معطوف می‌کند. بنیان این مکتب بر تأکید بر کار است. کتاب‌های ولگا به خزر می‌ریزد اثر پیلنیاک و دُن آرام اثر شولوخف در این مکتب نوشته شده‌اند.
      💠💠💠
      ➖➖رئالیسم انتقادی➖➖
      رئالیسم انتقادی (به انگلیسی: critical realism) رویکردی فلسفی به فهم علم است که ابتدا توسط روی‌باسکار(۱۹۴۴–۲۰۱۴) آغاز شد. این رویکرد بخشی از فلسفه علم عمومی(واقع‌گرایی استعلایی) را با بخشی از فلسفه علوم اجتماعی(طبیعت‌گرایی انتقادی) ترکیب می‌کند. این رویکرد به‌طور خاص از طریق نگرش به علم به عنوان حیطه ای با تمرکز بر شناسایی سازوکارهای علمی با انواع تجربه‌گرایی و تحصل‌گرایی مقابله می‌کند. در دهه‌های آخر قرن بیستم این نظریه همچنین با تأکید بر واقعیت وجود عینی با انواع مختلف پست‌مدرنیسم و پساساختارگرایی به مقابله برخاست. برخلاف مبانی روش‌شناسی تحصل‌گرایانه و معرفت‌شناسی پسا ساختار گرایانه، رئالیسم انتقادی بر این تأکید دارد که علم باید بر روی یک هستی‌شناسی شفاف بنا شود. رئالیسم انتقادی در زمره انواع واقع‌گرایی فلسفی قرار می‌گیرد و همین‌طور در جوامع علمی همچون واقع‌گرایی تحلیلی و واقع‌گرایی دقیق ترویج می‌شود.
      💠💠💠
      ➖➖رئالیسم جادویی➖➖
      رئالیسم جادویی (به انگلیسی: magical realism) یکی از شاخه‌های واقع‌گرایی (رئالیسم) در مکاتب ادبی است که در آن ساختارهای واقعیت دگرگون می‌شوند و دنیایی واقعی اما با روابط علت و معلولی خاص خود آفریده می‌شود؛ در واقع، رئالیسم جادویی، ترکیبی از واقعیت، افسانه و تاریخ است.
       
      در داستان‌هایی که به سبک واقع‌گرایی جادویی نوشته شده‌اند، همه چیز عادی است اما یک عنصر جادویی و غیرطبیعی در آن‌ها وجود دارد.
       
      بین سه مفهوم (رئالیسم جادو)، (رئالیسم جادویی) و (رئالیسم شگفت‌انگیز) در تعریف مفهوم جادو تفاوت وجود دارد. در رئالیسم جادو، جادو به راز زندگی اشاره می‌کند؛ در رئالیسم شگفت‌انگیز و رئالیسم جادویی، جادو به هر نوع رویداد خارق‌العاده و به‌ویژه هر چیز روحی یا غیرقابل تبیین برای علم عقلانی اشاره دارد. فرانتس رُوه منتقد آلمانی هنر اولین کسی بود که در سال ۱۹۲۵ از اصطلاح (رئالیسم جادو) استفاده کرد. برداشت وی از این اصطلاح اشاره به راز یا سری است که بر این جهان واقع رخ نمی‌نماید، بلکه در پس آن و پنهان از آن جلوه‌گر است، اما رئالیسم جادویی و رئالیسم شگفت‌انگیز درهم آمیختن امر غیرممکن و باورناپذیر با دنیای روزمره است. مفهوم «رئالیسم جادویی» اولین بار توسط آنخل فلورس در مقالهٔ به سال ۱۹۵۵ با نام «رئالیسم جادویی در داستان اسپانیایی آمریکایی» ابداع شد. این اصطلاح برای اشاره به روایت‌هایی از رئالیسم جادویی به‌کار برده می‌شود که جنبه‌هایی از رئالیسم جادو و رئالیسم شگفت‌انگیز، را دارند. رئالیسم شگفت‌انگیز نیز اصطلاحی است که توسط نویسندهٔ کوبایی الخو کارپانتیه در پیشگفتار رمانِ قلمرو این عالم (۱۹۴۹) برای توصیف جایگاه ادبی آمریکای لاتین ابداع شد، این رمان به گفتهٔ بسیاری از منتقدان سرآغاز دورهٔ اول رئالیسم جادویی در آمریکای لاتین بود. کارپانتیه در این پیش‌گفتار، راه خود را از (رئالیسم جادو) ی رُوه که آن را تصنعی، متظاهرانه، سرد و ملال‌آور یافته بود، جدا می‌کند.
      💠🍃
      پس از فروپاشی مکتب رمانتیسم مکتب رئالیسم به وجود آمد. این مکتب موضوع کار خود را در جامعه معاصر می‌یافت؛ بنابراین، چنین ادبیاتی نمی‌توانست مانند رمانتیسم فردی و اشرافی باشد. رئالیسم مکتبی عینی و غیرشخصی است و قهرمانان رمان‌های رئالیستی نه افرادی غیرعادی بلکه از مردم عادی هستند.
      💠💠💠
      جیمز فریزر در انگلستان، لوی استروس در فرانسه، میگل آنخل استوریاس در گواتمالا، گابریل گارسیا مارکز در کلمبیا، کارلوس فوئنتس در مکزیک، آلخو کارپانتیه در کوبا، غلامحسین ساعدی و رضا براهنی در ایران، یاشار کمال و لطیفه تکین در ترکیه، آرتور کازاک و الیزابت لانگاسر در آلمان و بختیار علی در ادبیات کردی؛ از مشهورترین نویسندگان و شاعران سبک رئالیسم جادویی هستند. داستان آئورا اثر فوئنتس در این سبک نوشته شده‌است. اما پایه‌گذار این سبک خوان رولفو است که با نوشتن رمان پدرو پارامو رئالیسم جادویی را بنیاد نهاد و گابریل گارسیا مارکز در کتاب صدسال تنهایی این مکتب را به اوج خود رساند.

      💠💠💠💠🍃
      💠فهرست مندرجات💠
      ۱ - معنای رئال و رئالیسم
      ۲ - مکتب رئالیسم
      ۳ - پایه‌گذاران اصلی رئالیسم
             ۳.۱ - گوستاو کوربه
             ۳.۲ - بالزاک
             ۳.۳ - جورج الیوت و ویلیام دین هاولز
      ۴ - عقاید رئالیسم
      ۵ - ویژگی آثار رئالیستی
      ۶ - نویسندگان رئالیسم
      ۷ - مکتب رئالیسم در ایران
      ۸ - رمان‌های واقع‌گرای فارسی
      ۹ - پانویس
      💠۱ - معنای رئال و رئالیسم
      رئال (Real) در لغت به معنای واقعیت است و رئالیسم یعنی واقع‌نمایی.
      💠۲ - مکتب رئالیسم
      رئالیسم، مکتبی ادبی – هنری است که در اواسط قرن نوزدهم میلادی، یعنی در فاصله سال‌های ۱۸۵۰ – ۱۸۸۰ در اروپا و آمریکا رواج یافت.
      این مکتب عکس‌العملی بود در مقابل مکتب رمانتیک. رمانتیک، مکتبی درون‌گرا و ذهنی بود که برای فرار از واقعیت اکنون، به دنیای گذشته پناه می‌برد که البته این دنیای ساختگی غالباً مبنای واقعی نداشت؛ اما رئالیسم، مکتبی عینی و بیرونی بود که بر بیان واقعیت‌های جامعه تأکید بسیار داشت و معتقد بود که آثار متکلفانه و دیرفهم مکتب‌های رمانتی‌سیسم و کلاسیسیم راه به جایی نمی‌برد و برای نشان دادن تصویر درستی از جامعه باید زبانی بی‌پیرایه و ساده را برگزید.
      💠۳ - پایه‌گذاران اصلی رئالیسم
      پایه‌گذاران اصلی رئالیسم در فرانسه نویسندگان و شاعران کم‌شهرتی بودند که به‌طور صریح با مکتب رمانتی‌سیسم مقابله می‌کردند؛ از جمله این افراد می‌توان به شامفلوری (chamflevry)، مورژه (murger) و دورانتی (Duranty) اشاره کرد.
      💠۳.۱ - گوستاو کوربه
      نخستین عرصه‌ای که رئالیسم توانست در آن خودی نشان بدهد، هنر نقاشی بود و گوستاو کوربه (۱۸۱۹ – ۱۸۷۷ م) یکی از پیشگامان آن محسوب می‌شود.
      💠۳.۲ - بالزاک💠
      بالزاک (Balzak) (۱۷۹۹ – ۱۸۵۰ م) نیز اولین کسی است که با نوشتن رمان‌هایی در مجموعه «کمدی انسانی»، مسائل اجتماعی را به شکل جدی‌تری مطرح نمود. این رمان‌ها درباره زندگی قشر متوسط مردم فرانسه سخن می‌گفت. با وجود آنکه بالزاک قصد تشکیل مکتبی را نداشت، اما با نگارش این آثار به‌عنوان پیشرو نویسندگان رئالیست مطرح شد. 
      💠💠💠

       
      💠۳.۳ - جورج الیوت و ویلیام دین هاولز💠
      در انگلستان، جورج الیوت (George Eliot) و در آمریکا ویلیام دین هاولز (William Dean Howells) نیز مکتب رئالیسم را پایه‌گذاری کردند.
      💠۴- عقاید رئالیسم
      در مکتب رئالیسم، اصل بر انواع رئالیسم
      رئالیسم ابتدایی
       
      رئالیسم سوسیالیستی
       
      رئالیسم انتقادی
       
      رئالیسم جادویی

      است که نویسنده در اثر خود تخیل خود را چندان به کار نگیرد؛ بلکه با بی‌طرفی و به دور از هرگونه قضاوتی تنها راوی یک داستان باشد؛ داستانی درباره زندگی مردم رنج‌کشیده و ضعیف و کارگران و پیشه‌ورانی که تا آن زمان در هنر و ادبیات توجه زیادی به آنها نشده بود. نویسندگان رئالیست می‌کوشیدند زندگی مردم زمان خود را به شکلی کاملاً عینی و واقعی در آثار خود منعکس کنند. رئالیست‌ها در واقع منتقدان اصلی جامعه خود بودند. آنها با نشان دادن مشکلات اجتماعی و فاصله طبقاتی میان مردم و پرده برداشتن از اعمال ناشایست طبقه اشراف، اعتراض خود را به هیئت حاکم ابراز می‌داشنتد.
      💠💠💠
      رئالیست‌ها معتقد بودند که دیگر ذائقه مردم شعر را نمی‌پسندد. به همین سبب، آنها رمان و داستان کوتاه را برای بیان افکار خود را برگزیدند. این‌گونه بود که شعر و عشق که دو رکن اساسی مکتب رمانتیک بود، از دستور کار رئالیست‌ها خارج شد.
      💠💠💠
       
      💠۵ - ویژگی آثار رئالیستی
      مهم‌ترین ویژگی آثار رئالیستی آن است که انسان را به عنوان موجودی اجتماعی مطرح می‌کند و ریشه همه رفتارهای نیک و بد او را در اجتماع جست‌و‌جو می‌کند.
      💠💠💠
       بنابراین رمان‌نویسی که در این مکتب قلم می‌زند، باید شناخت درستی از محیط اطراف خود داشته باشد. او باید بتواند با نفوذ به دنیای درون شخصیت‌ها، تصویر روشنی از آنها در پیش چشم مخاطب ترسیم نماید. قهرمانان رمان‌های رئالیستی غالباً از طبقه متوسط اجتماع برگزیده می‌شدند که نماینده هم‌نوعان و هم‌فکران خود بودند.
      💠💠💠
      به سبب واقع‌گرایی و نیز پیوندی که مکتب رئالیسم میان فرد و جامعه برقرار کرد، این مکتب هیچ‌گاه رونق خود را از دست نداد و به یک دوره خاص محدود نشد؛ بلکه در همه دوران‌ها هوادارانی برای خود کسب نمود.
      💠۶ - نویسندگان رئالیسم
      یکی از نویسندگانی که آثارش در پیشبرد اهداف رئالیست‌ها سهم بسزایی داشت، گوستاوفلوبر (Gustave Flavbert) (۱۸۲۱ – ۱۸۸۰ م) بود که رمان «مادام بوواری» (Madam Bovary) را براساس یک ماجرای واقعی نوشت. این رمان توانست مخاطبان زیادی را در تمام دنیا جلب نماید.
      به جز نویسندگان فرانسوی، نویسندگان دیگری در نقاط مختلف جهان ظهور کردند که با آثار خود نقش مهمی در بیداری مردم داشتند. در انگلستان، چارلز دیکنز و جورج الیوت در ترویج مکتب رئالیسم مؤثر بودند. جان اشتاین بک، ارنست همینگوی (Ernest Hemingway) و توماس مان (Thomas Mann) نیز در آمریکا این مکتب را رونق بخشیدند. در روسیه، تورگینف (Turgenev)، لئوتولستوی (Leo Tolstoy)، داستایفسکی (Dostoyevsky) و ماکسیم گورکی (Maksim Gorkiy) آثاری در این حوزه پدید آوردند.
      🍃💠💠💠🍃
       
      💠۷ - مکتب رئالیسم در ایران
      مکتب رئالیسم در ایران، پس از نهضت مشروطه مورد توجه قرار گرفت که به آفرینش رمان‌هایی با مضامین اجتماعی و سیاسی انجامید. نویسندگان این رمان‌ها سعی داشتند به‌گونه‌ای واقعیت‌های اجتماع خود را در این آثار منعکس نمایند. یکی از مسائلی که در اکثر رمان‌های آن دوره به چشم می‌خورد، توجه به حقوق پایمال شده زنان و اوضاع ناگوار آنها در جامعه بود.
      💠🍃 -رمان‌های واقع‌گرای فارسی
      نخستین رمان واقع‌گرای فارسی، رمان اجتماعی «تهران مخوف» نوشته مرتضی مشفق کاظمی بود. از دیگر رمان‌های واقع‌گرای فارسی می‌توان به این آثار اشاره کرد: چشم‌هایش، نوشته بزرگ علوی؛ حاجی آقا، اثر صادق هدایت؛ مدیر مدرسه، نوشته جلال آل احمد؛ سووشون، اثر سیمین دانشور؛ شوهر آهو خانم، تألیف علی‌ محمد افغانی و رمان‌های جای خالی سلوچ و کلی در نوشته محمود دولت آبادی.
      🍃💠💠💠🍃
      💠💠واقع‌گرایی ادبی یا رئالیسم ادبی (انگلیسی: Literary
      realism) بخشی از جنبش هنر رئالیستی بود که میانه‌های قرن نوزدهم با سردمداری نویسندگانی همچون استاندال و پوشکین در ادبیات فرانسه و روسیه شکل گرفت و تا اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم ادامه یافت.
      💠💠💠
      واقع‌گرایی اساساً واکنشی به ایده‌آلیسم و رمانتیسم است و نویسندگان منتسب به این سبک می‌کوشند چیزها را آن‌چنان‌که هستند بیان کنند و توصیفات رمانتیک، اغراق‌شده یا صناعت‌گونه در آثارشان کمتر دیده می‌شود. ناتورالیسم و واقع‌گرایی سوسیالیستی از زیرشاخه‌های این سبک به‌شمار می‌آیند.
      💠💠🍃
      واقع‌گرایی اساساً واکنشی به ایده‌آلیسم و رمانتیسم است و نویسندگان منتسب به این سبک می‌کوشند چیزها را آن‌چنان‌که هستند بیان کنند و توصیفات رمانتیک، اغراق‌شده یا صناعت‌گونه در آثارشان کمتر دیده می‌شود.
      ناتورالیسم و واقع‌گرایی سوسیالیستی از زیرشاخه‌های این سبک به‌شمار می‌آیند.
       
      💠سرآغاز رئالیسم ادبی
       
      بالزاک با نوشتن دوره آثار خود تحت عنوان کمدی انسانی قدم تازه ای در عالم ادب برداشت و با اینکه قصد تشکیل مکتب نداشت و تئوری نویس نبود اما پیشوای مسلّم نویسندگان رئالیست شد.
      💠🍃
      بالزاک هر چند در میان نویسندگان رومانتیک عصر خود می‌زیست، اما تصمیم گرفت اجتماع خود را با همه مشخصات و اسرارش و با همه صفات و عادات و نیک و بدی‌هایی که در آن بود در آثار خویش نشان دهد.
      💠🍃
      او درمورد ادبیات رمانتیک معتقد بود که «همه ترکیبات ممکن تمام شده و همه اشکال آن کهنه و فرسوده گردیده‌است»، و نشان داد که کار رمان‌نویس در این دوره چیز دیگری است: باید جامعه خود را تشریح کند. او نویسنده را مورّخِ عادات و اخلاق مردم و اجتماع خویش می‌دانست.


       
      ➖➖➖➖➖➖➖➖
      ۱.↑ فرهنگ اصطلاحات ادبی، ، سید حسینی، سیما؛ تهران، مروارید، ۱۳۷۵، چاپ دوم، ص۱۵۵.۲.↑ فرهنگ‌نامه ادبی فارسی (دانش‌نامه ادب فارسی ۲)، انوشه، حسن (به سرپرستی)؛ تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ص۶۱۱.۳.↑ مکتب‌های ادبی، سید حسینی، رضا؛ تهران، نگاه، ۱۳۸۴، چاپ سیزدهم، ص۲۶۳.۴.↑ آشنایی با مکتب‌های ادبی، مروت، منصور، تهران، سخن، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۹۸.۵.↑ آشنایی با مکتب‌های ادبی، مروت، منصور، تهران، سخن، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۹۸.۶.↑ مکتب‌ها، سبک‌ها و جنبش‌های ادبی هنری جهان تا پایان قرن بیستم، نوری، نظام الدین، تهران، زهره چاپ سوم، ۱۳۸۵، ص۲۰۶.۷.↑ فرهنگ‌نامه ادبی فارسی (دانش‌نامه ادب فارسی ۲)، انوشه، حسن (به سرپرستی)؛ تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ص۶۱۴.۸.↑ فرهنگ‌نامه ادبی فارسی (دانش‌نامه ادب فارسی ۲)، انوشه، حسن (به سرپرستی)؛ تهران، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چاپ اول، ص۶۱۵.
      ==منبع==سایت پژوهه، برگرفته از مقاله «رئالیسم».   

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۱۳۷۹۱ در تاریخ چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۵۹ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۳:۱۶
      درود بر بانو سمیعی اهل مطالعه
      خداقوت و خسته نباشید عرض میکنم خدمتتان خندانک
      براستی آشنایی با مکاتب ادبی گوناگون برای شاعران و نویسندگان لازم و حائز اهمیت است؛ البته بنده نیز راجع‌به مکاتب ادبی جهان کم‌وبیش مطالبی را گفتم و نوشتم.
      پیرامون مکتب رئالیسم (به‌ویژه رئال‌جادویی) سخن بسیار است... اما درباره‌ی رئالیسم سوسیالیستی بگویمتان که رمان “مادر“ (ماكسيم گوركی) مانیفست و بهترين الگوی ادبی-هنری اين جريان محسوب میشود؛ رمانی جالب و محکم و قابل تأمل که به دوستان پیشنهاد میکنم بخوانند.
      نبض قلمتان سبز و تنور دلتان گرم🌿
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۰۴
      درودتان باد جناب استاد علامیان ادیب گرانقدر 🌞
      و خیلی خوشحالم که از نظر ارجمندتان گذشت
      و قابل دانستید و اطلاعات ارزشمندتان در این پست به اشتراک گذاشتید ‌‌‌.
      دقیقا 👌آشنایی با مکاتب ادبی جهان دریچه ای بسوی روشنگری در مطالعه و بررسی آثار ادبی است و بسیار راهگشاست
      که ادبیات چه تاریخ پر فراز و نشیبی را طی کرده تا هم اینک، که به دست ما رسیده ،
      برای من که هنوز اول راهم که جالب و خواندنی است.
      در مورد رئالیسم جادویی
      صدسال تنهایی مارکز واقعا بی نظیر است
      و پاییز پدر سالار بی شک همتراز با صد سال تنهایی است ،
      و رئالیسم سوسیالیستی حق با شماست
      تاریخ طولانی دارد رئالیسم سوسیالیستی و همین طور بحث های زیباشناسی و پدیدار شناختی و اثراتی که در ادبیات جهان داشته ، که اگر مجالی باشد ،
      به اشتراک خواهم گذاشت ،
      این مطالب جزئی از کل است
      دررئالیسم انتقادی نیکلای واسیلیِویچ گوگول
      رمانی به نام شنل نوشته است که سهم و تاثیر بسزایی در ادبیات روسیه داشته است
      حتما رمان مادر اثر ماکسیم گورکی را خواهم خواند.
      🌱✨🙏🌹
      باعث افتخاره برام جناب علامیان گرامی که مطالب و اطلاعاتتان در این زمینه را با دوستان جان به اشتراک بگذارید تا بهره مند شویم ....
      💠🙏
      صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 🙏💎☘️🌟🌸🌹🌺☘️

      پاینده باشید و سرفراز وسبز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱

      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۲۰
      درود مجدد
      خواهش میکنم بانوی گرانقدر متقابلا برای بنده هم باعث افتخاره
      به‌به "صدسال تنهایی" مارکز خندانک اگه نگم بهترین بی‌شک یکی از بهترین رمان‌های جهان است... (قطعا در بین ده رمان برتر دنیا قرار میگیرد و جایگاه ویژه‌ای دارد)
      شما محبت دارید بانو سپاس بی‌کران از حسن نظر بلندتان🙏
      پایا باشید و نویسا🌹
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۷:۵۰
      شما لطف دارید جناب علامیان گرامی
      در محضرتان همیشه می آموزم
      داستان های کوتاه ایشان البته بیشتر در غالب رئال است و قابل توجه مثل
      «فقط اومدم یه تلفن بزنم » از آن داستان های بی نظیر مارکز هست که حاضری چند بار بخوانید
      داستان های هاروکی موراکامی
      که فرا واقع گرایی می نویسه هم بی نظیره
      کاش دنیا دست غول های ادبیات بود

      قدر دان حضور ارزشمندتان هستم
      نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱

      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۸:۱۹
      چه خوب که اهل مطالعه هستید به به آفرین بانو ، بله موراکامی: (کافکا در کرانه رو خوندم) به همین سبکه
      با شما موافقم ای کاش...
      همچنین شما، سرفراز باشید خندانک
      رحیم فخوری
      سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۴۰
      خیلیهم عالی و کاربردی و مورد توجه ادیبان گرامی
      دست گلتان درد نکند دخترم خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۰
      درودتان جناب استاد فخوری ادیب گرانقدر 🌞
      باعث افتخار است برایم که از نظر ارجمندتان گذشت 🌸
      امیدوارم مفید واقع شود 🌱🌸🌺
      البته مختصری اطلاعات درباره مکتب رئالیسم بود برای آشنای هر چه بیشتر باید آثار نویسندگان،هر دوره و تاریخی که در آن زندگی می کردند را خواند .
      صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌹🌺☘️
      پاینده باشید و سرفراز مانید و سبز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۵:۴۰
      تقدیم با احترام خدمت استاد بانوسمیعی
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۳۱
      قدردان و سر فرود مهربان هستم
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ۰۸:۱۰
      درود ها بر دوست نازنینم♥️
      بسیار هم عالی 👌
      سپاس از جمع اوری واشتراک این پست🙏
      آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگیت همراه با عزیزانت رو دارم 🌺😘😘
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۳
      درودتان نرگس جانم 💖 دوست عزیزم ❤️
      البته در محضر شما عزیزان می آموزم این مطالب را هم فراخور همان حال هوای نوشتن و پیرامون آن به اشتراک گذاشتم 🌱
      صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتون و سپاس فراوان برای دعای خیرتان 🙏🎶✨❤️💠
      سلامت باشید و سرفراز و محفوظ در پناه خدا
      آمین💫🎶🌱🌹💝

      ارسال پاسخ
      عبداله صدیق نیا
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۰۰
      درود خواهر گرامی🌹🙏🏻
      خداقوت؛عالی است.....
      چه خوب است که در زندگی رئالیسم باشیم✅🌱🌱❤
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۷
      درودتان باد جناب صادق نیا ادیب گرانقدر 🌞
      بی نهایت سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌺🍃
      نظرتان ارجمندست گرامی 🌱🌺💯☘️
      پاینده باشید و سبز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴

      درود برشما سر کار خانم سمیعی گرامی
      بسیار خوب ومفید بود متشکرم اززحمات شما
      سلامت و سربلند باشید و موفق خندانک


      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۴۹
      درودتان باد جناب استاد انصاری ادیب عزیز گرانقدر 🌞
      خوشحالم از نظر ارجمندتان گذشت 🌸
      صمیمانه سپاسگزارم از حسن توجه و همراهی ارزشمندتان 🙏💎🌹☘️
      نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱

      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۱۴
      تقدیمتان با احترام

      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۵۰
      سر فرود مهربانم
      تقدیم با احترام فراوان
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۴۸
      درودبرشما استاد بانو مهربان سرکارخانم سمیعی بزرگوار بسیار عالی و مفید واموزنده قلم زدید احسن برشما مطالب مفید بود 🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۱۷
      درودتان باد جناب کاظمی نیک ادیب گرانقدر 🌞
      خوشحالم مفید واقع شده است 🌟
      صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌺🍃☘️
      نویسا مانید وسبز

      🌱🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      مسعود مدهوش
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۱۱
      درودتان شاعر بانو سمیعی ادیب گرانمهر🌟

      بسیار زیبا و مطلوب جمع بندی نموده اید ،افرین به شما مکاتب ادبی در امر اموزش،شعر،نویسندگی،ترجمه بسیار میتواند راه گشا باشد و جوامع عقب مانده را به سوی مدرنیته گرایی سوق دهد🌾🌱🍂🪷🪷🌸🌸🪴💯🏝️🏝️🏝️☘️☘️

      نگارش شما خدمت بزرگی میتواند به ادبای سایت و خارج سایت نماید،خسته نباشید👏👏👏👏👏💥💥💥💥⭐⭐⭐⭐⭐⭐✍️✍️✍️✍️🙏🙏🙏🙏🧿🧿🧿🧿🧿
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۱۳
      درودتان باد جناب دکتر مدهوش ادیب گرانقدر 🌞

      باعث افتخارست که از نگاه ارجمندتان گذشت 🌸🍀🌸🌟🌺🌷
      تنها دلخوشیمان در وضع موجود همین مطالعه و نوشتن است که اتفاق نیکی است
      و خدای را سپاس خندانک 🤲🍃✨🕊️🌷
      ملتی که کتاب می خواند و آگاه است ،
      افق روشنی در پیش رو دارد ✨🌞
      چرا که دانایی توانایی است 🌟💠🌺💫
      البته من هم نوآموزم و در محضر شما فرهیخته گان جان می آموزم 🎶🙏
      صمیمانه سپاسگزارم از تشویق و ترغیب
      که باعث دلگرمی و پشتوانه ی عاطفی است 🌟🌷🌱☘️🌺🌸💠💎🙏
      نویسا مانید وسبز وسرفراز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      نیلوفر تیر
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۲۳
      درود دوست عزیزم مهربانو سمیعی ادیب و سپاس از پست هایی که برای معرفی مکاتب ادبی قرار می دهید خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۶:۱۵
      درودتان باد مهربانو نیلوفر جانم 💖
      امیدوارم مفید واقع شده باشد 🌹
      البته زیره بردن به کرمان است ،
      چون قریب به اتفاق مطالعه و اطلاعات کافی و وافی در این موارد دارند
      صمیمانه سپاسگزارم نازنینم 💖
      نویسا مانید وسبز باشید و سرفراز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۱۵:۳۶
      بنیانگذار فلسفه رئالیسم یا واقع گرایی کیست؟

      ارسطو بنیانگذار فلسفه رئالیسم یا واقع گرایی است. اَرَسطو یا ارسطاطالیس ‎/ˈærɪˌstɒtəl/‎;زبان یونانی: Ἀριστοτέλης، تلفظ [aristotélɛ:s]، Aristotélēs؛ تلفظ: آریستوتِلِس، زادهٔ ۳۸۴ ق.م. -درگذشتهٔ ۳۲۲ ق. م) از فیلسوفان یونان باستان بود. او یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی به حساب می‌آید. در هجده سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و به مدت بیست سال در مکتب افلاطون کسب دانش کرد ، وی به سرعت چنان پیشرفتی در علوم نظری کرد که افلاطون به وی لقب عقل داد .او به مدت ۴ سال ، آموزگار اسکندر مقدونی بود . نوشته‌های او در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون از جمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست‌شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند. ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین و بزرگترین فیلسوفان یونان باستان بوده‌ اند ، بدین سبب بوده که ارسطو لقب معلم اول را داراست ، همچنین در خصوص تعریف فلسفه از دیدگاه او ؛ ارسطو فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف می‌کرد.
      💠💠💠
      ارسطو در سال ۳۸۴ ق.م. در خانواده‌ای ثروت‌مند از اهالی استاگیرا (استاگیروس/اسطاغیر) ، شهری در شمال یونان، به دنیا آمد. در ۱۸ سالگی به آکادمی (فرهنگستان) افلاطون در آتن فرستاده شد و ۲۰ سال در آن‌جا درس خواند. پس از مرگ افلاطون در سال ۳۴۷، ارسطو ناکام از به اختیار گرفتن مدیریت فرهنگستان، به اسوس در آسیای صغیر رفت و با پایتیاس خواهرزادهٔ فرمانروای وقت ازدواج کرد. در ۳۴۳ به دعوت فیلیپ مقدونی آموزش اسکندر مقدونی را بر عهده گرفت. پس از بازگشتش به آتن در ۳۳۵، آموزشگاه خود را به نام لایسیوم تأسیس کردرا ملحق شاهنشاهی خود کرده بود، آتش احساسات ضد مقدونی اوج گرفت و دامن‌گیر ارسطو شد. او به ناچار به خالکیس پناه برد و سال بعد (۳۲۲) در ۶۲ سالگی درگذشت.
      💠💠💠
      ارسطو را می‌توان از نخستین فیلسوفان تحلیلی دانست. وی همچنین واضع منطق نیز هست. او با در نظر گرفتن زمین در مرکز گیتی و قرار دادن فلکهای مختلف برای اجرام آسمانی (مثلاً فلک خورشید، فلک ثوابت و…) الگویی از جهان را برای هم روزگاران خود ترسیم کرد. ارسطو چهار عنصر بنیادی کیهان را آب، آتش، خاک و هوا می‌دانست به‌علاوهٔ عنصر پنجمی به نام اثیر که معتقد بود اجرام آسمانی از آن ساخته شده‌اند.
      💠💠💠
      ارسطو با انتقاد از فرضیه مثل (Idea) فلسفه خود را آغاز می‌کند. حقایق قابل ادراک وجود ندارند آنچه وجود دارد مثال نیست بلکه خرد و جزئی است.

      وی گفته‌است «علم جز بر کلیات تعلق نمی‌گیرد و برای تشخیص امری بایستی کل آنرا مورد بررسی قرار داد». ما هنگامی می‌توانیم دربارهٔ اشیاء قضاوت کنیم که نوع و جنس را بهتر بشناسیم. تعیین قواعدی که حافظ روابط صحیح قضایای کلی با قضایای جزئی و شخصی باشد خاص منطقی است که هیچ‌کس بهتر از ارسطو دربارهٔ آن تحقیق نکرده‌است. همین منطق است که یکی از هدایای ارزنده و گرانبهای این فیلسوف به عالم بشریت به‌شمار می‌آید.



      فیروزه سمیعی
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۲۰:۳۹
      « خوزه آرکادیو بوئندیا » خسته و کوفته از بیخوابی، به کارگاه « آئورلیانو » رفت و از او پرسید: «امروز چه روزی است؟» آئورلیانو جواب داد: « سه شنبه ».
      « خوزه آرکادیو بوئندیا » گفت: «من هم همین فکر را می کردم ولی یکمرتبه متوجه شدم که امروز هم مثل دیروز، دوشنبه است. آسمان را ببین، دیوارها را ببین، گلهای بگونیا را ببین، امروز هم دوشنبه است ! »...
      روز پنجشنبه شش ساعت تمام چیزهای مختلف را این رو و آن رو کرد تا بلکه موفق شود فرقی با ظاهر آنها در روز پیش پیدا کند و گذشت زمان برایش ثابت شود...
      روز جمعه، قبل از اینکه کسی از خواب بیدار شود، بار دیگر به معاینه اشیاء پرداخت و دیگر شکی برایش باقی نماند که هنوز و همچنان روز دوشنبه است.

      صد سال تنهایی
      گابریل گارسیامارکز

      آذردخت شرقی(آذر دخت)
      چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ۲۲:۴۳
      درود بر شما سرکار خانم سمیعی عزیزم
      خسته نباشی و سپاس بابت درج مطالب مفید
      موفق باشی و سربلند خندانک خندانک
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۰۵
      درودتان باد مهربانو آذردخت جانم 💖
      البته نیک می دانم تکرار مکررات است
      باز خواندنش خالی از لطف نیست 🌱🌺💗
      صمیمانه سپاسگزارم از توجه و حضور ارزشمندتان 💎🙏🌺🌸☘️
      نویسا مانید سبز باشید و سرفراز
      🌱🌹🌹🌹🌹🌹🌱
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۳۰
      💙💙💙💙💙💙
      🩵🩵🩵🩵🩵
      🩵💙💙💙
      💙💙💙
      🩵🩵
      💙🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
      🌺🌺🌺🌺🌺
      🪻🪻🪻🪻
      🌼🌼🌼
      🥀🥀
      💮
      فیروزه سمیعی
      فیروزه سمیعی
      پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ۰۰:۳۷
      بی نهایت سپاسگزارم از همراهی ارزشمندتون 🙏💎🌹☘️🌸🌱🌻
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0