سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 1 ارديبهشت 1403
  • روز بزرگداشت سعدي
12 شوال 1445
    Saturday 20 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      شنبه ۱ ارديبهشت

      خالو موسی !

      شعری از

      علی سهامی

      از دفتر شعرناب نوع شعر سپید

      ارسال شده در تاریخ شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۳۳ شماره ثبت ۹۹۸۱۰
        بازدید : ۲۹۸   |    نظرات : ۲۱

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه

      خالو موسی !
      در گرگ و میش منظومه ی گُم بودگی
      چیزی را نمی بینیم
      حتّی 
      با چشمانی مقدس و نیلی!
       
      ما همه گُمیم
      مثل لبخند سال های دور
      که در های و هوی برّه ها گم شد
       
      در تلخزیست ِ خیابانهای جهنمی
      دیگر 
      کاری از عصای تو و
      چاپلین بر نمی آید
      خالو موسی !
      ما همه گُمیم
      مثل لبخندهایمان !
       
      ۵
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      عباسعلی استکی(چشمه)
      يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۲۷
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا و جالب بود خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۵
      خندانک
      ارسال پاسخ
      سلمان مولایی
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰۰:۵۱
      خالو موسی !
      در گرگ و میش منظومه ی گُم بودگی
      چیزی را نمی بینیم
      حتّی
      با چشمانی مقدس و نیلی!

      ما همه گُمیم
      مثل لبخند سال های دور
      که در های و هوی برّه ها گم شد

      در تلخزیست ِ خیابانهای جهنمی
      دیگر
      کاری از عصای تو و
      چاپلین بر نمی آید
      خالو موسی !
      ما همه گُمیم
      مثل لبخندهایمان !


      سلام

      و

      اقدام به لوکالیزه کردن یک مفهوم یا مصداق یکی از دلایلی است که می‌تواند به همراهی مخاطب با متن منتهی شود که این اتفاق در همان نخستین سطر روی داده است و شاعر با افزودن خطابی ساده به موسی این کار را انجام داده است .
      البته شعر حاضر به غیر از آن چه که گفتم نقاط قوت و زیبایی های فراوانی دارد که آفریدن ترکیب های تازه یکی از این بی شمار است ، ترکیباتی مانند
      منظومه ی گم بودگی // تلخزیست // خیابان جهنمی ...
      یکی دیگر از این زیبایی ها تعمیم دادن اسطوره ی موسی تا عصر جدید است و قرار دادن او و چاپلین در کنار هم به بهانه ی داشتن عصا که بهانه ای بسیار شاعرانه و تصویری لطیف است .
      چشمان مقدس و نیلی ؛ نیلی دارای ایهام تناسب دلچسبی است که در معنای اول می تواند اشاره به زنگ چشم داشته باشد اما در تناسب با موسی می تواند اشاره به رود نیل باشد .
      های و هوی بره ها و لبخندهای سال های دور نیز ناظر بر دو مصداق است که اولی اشاره به شغل چوپانی گله ی شعیب دارد از سوی موسی و دیگری سر بریدن گوسفندان برای علامت زدن درهای منازل کافران و عدم نزول عذاب فرزندمردگی به آن منازل .خیابان های جهنمی نیز می تواند در ادامه ی همین اتفاق باشد و نیز به صورت مستقل و در ارتباط با تلخزیست .
      تشبیه ما به لبخندهای دور با وجه شبه گم بودن نیز از دیگر اسبابی ست که بزرگی این شعر را رقم می تواند زد و نیز اشاره به وانهادگی انسان در عصر مدرن دارد که نماد این وانهاده شدن سردرگمی و حیرانی اوست.
      عصای چاپلین علاوه بر آن چه که گفته شد در تناسب با لبخند نیز طنزی زیبا را رقم می زند چرا که چاپلین را مخاطب به عنوان کمدینی حرفه ای می شناسد و او با لبخندهای گم شده تناسبی خاص دارد که علاوه بر کمدین بودن او اشاره ای نیز به گذر زمانی بسیار از هنرنمایی های چاپلین و آفریدن خنده بر لبان مخاطب دارد .
      در هیئت ظاهری نیز این شعر در تعادل خاصی قرار دارد و شاعر با چیدمان درست سطور و جا به جایی به هنگام ارکان جمله این امر را سبب شده است و نیز استفاده متعادل از افعال و حروف اضافه و ربط نیز به این تعادل کمک شایانی نموده است .
      حرف آخر م اما سپاس بسیار است از شاعر برای اشتراک این شعر و اعطای مجوز نقد که منتهی به آموختن خواهد شد .
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۲۷
      درود استاد مولایی گرامی خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۱۲
      سلام و درود
      شعر و نقد هر دو عالی خندانک خندانک
      سپاس خندانک
      ارسال پاسخ
      سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ۰۷:۵۹
      سلام و عرض ادب و ارادت خندانک
      و آموختن از کلام نکته سنج جناب مولایی چه شعف خاصی به همراه دارد خندانک
      سپاس استاد خندانک
      ارسال پاسخ
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۵
      خندانک
      ارسال پاسخ
      بهنود کیمیائی
      يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۰۸
      درودها



      ⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      پریسا مصلح
      يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۲۳
      درود برشما خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      ایمان اسماعیلی (راجی)
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۲۶
      سلام و درود و ادب
      زنده باد خندانک خندانک خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مسعود میناآباد  مسعود م
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰۱:۴۶

      درود بر شما شاعر ارجمند
      ---------------------- خندانک خندانک خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      اصغر ناظمی
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۰۸:۲۸
      درودها خندانک خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      رضا رضوی تخلص (دود)
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۱:۰۵
      سلام و درود جناب سهامی عزیز
      زیبا سروده اید
      پاینده باشید خندانک خندانک
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      مجتبی شهنی
      دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ ۱۷:۳۱
      درود فراوان
      بسیار بسیار
      زیبا و عالی
      بود🌺🌸🌺
      دوشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۰ ۱۴:۳۶
      خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0