سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    سنگین تر از

    شعری از

    سعید صادقی (بینا)

    از دفتر فلسفی هایم را نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ ۲۳:۴۸ شماره ثبت ۹۵۲۷۳
      بازدید : ۳۶۶   |    نظرات : ۲۰

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    آخرین اشعار ناب سعید صادقی (بینا)

    می روی امروز و فردا می رسی پایین تر از 
    اقتدار واقعی را میکنی ننگین تر از
     
    تا مرا فردا شناسی دیگر از یادت روم
    آشنایی های شیرین را کنی غمگین تر از
     
    حرف من را گوش کردی یا نکردی خود کنی
    ادعا هر جا کنی تنها شوی خوش بین تر از
     
    با تو ام از خواب پوشالی خودت را وا رهان
    کیسه ی امروزه ات را میکنی تامین تر از
     
    این ترازی را که تر از هر چه گفتم یاد کن
    عاقبت را گر ببینی می شوی سنگین تر از
    ۹
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    عباسعلی استکی(چشمه)
    جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۰۸:۳۷
    درود بزرگوار
    آموزنده و زیبا بود خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۴۲
    پاینده باشید بزرگوار خندانک
    ارسال پاسخ
    سلمان مولایی
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۰۰:۴۵
    سلام

    و

    در نگاه اول و خوانش نخستین مخاطب از خواندن این غزل لذت می برد و این لذت بی گمان از متفاوت بودن ردیف و قافیه بر می آید .
    اگر چه استفاده از حروف ربط یا اضافه ای مانند « از ، را » و ...مسبوق به سابقه است اما به دلیل کمتر شنیده شدن باز هم دارای لذتی نو و تازه است که در این غزل با مفاهیمی در آمیخته است که کاملاً مشخص است شاعر حاضر است فرم را به تمامی در پای مفهوم و محتوا قربانی کند و این مختص به این غزل نبوده و در تمام شعرهای شاعر دیده می شود که در این جا قضاوتی در خصوص درستی یا نادرستی آن نمی کنم و نکته ای که می خواهم علاوه بر مباحث رفته اشاره کنم همان ردیف از می باشد ؛
    علی القاعده بعد از صفت تفضیلی و سپس حرف اضافه ی از ، مخاطب منتظر فعلی یا ترکیبی ست که آن را تکمیل کند و معنا را به کمال برساند ولی شاعر دست به عملی زده است که دقیقا حرکت بر روی تیغ است هم زیبا و چشمگیر و هم امکان بریدن و زخمی شدن ، هر دو در آن مستتر است که در این غزل اتفاق دوم افتاده است و شعر به شدت زخمی شده است چرا که شاعر پیش از رسیدن به انتهای هر بیت زمینه ی لازم برای ایجاد تعلیق و سپس توانایی حدس زدن مفهموم محذوف بعد از « از » را نچیده است و به یکباره مخاطب را وسط زمین و هوا رها می کند با انبوهی از حدسیات که این سردرگمی دلیلی ست بر ضعف بزرگ شعر ، ضعفی که به تنهایی می‌تواند سایر ضعف های شعر را نادیدنی کند ، ضعف های دیگری از جمله
    ۱) عدم برقراری موازنه در دوسوی تصاویر در دو مصراع یک بیت در دو سه مورد
    ۲) عدم آفرینش و خلق تصاویر حتی تصاویر تکراری در طول غزل که این درست در ادامه قربانی کردن فرم در پای محتواست
    ۳) به ندرت در هر بیت می توان آرایه های ادبی دلنشین و جذابی را دید که قابلیت دیده شدن و توانایی بالا کشیدن شعر را داشته باشند
    ۴) استفاده از صورت های مخفف کلمات و افعال مانند ، گر به جای اگر ، کنی به جای می کنی ، روم به جای می‌روم و ...
    ۵) استفاده از بیست فعل در پنج بیت که برای هر بیت چهار فعل را شامل می شود که بسیار زیاد است و مانع از دخالت مخاطب در شعر و زمینه ی همان ماجرای سردرگمی او
    ۶) تاکید بر استفاده از جناس تام بین تراز و تر از در بیت آخر که به دلیل نشان دادن این قدرت شاعر در رساندن معنا دو ضعف تالیف شده است و حتی از اصول خویش مبنی بر اصالت محتوا نیز دور شده است و ...
    اما با تمام ام چه گفته شد به جرات معتقدم که این غزل یکی از بهترین های شاعر بود و اگر کمی در جنبه های زیبایی شناسی آن نیز وقت می گذاشت می توانست غزلی بسیار ناب تر و تاثیرگذار تر باشد چرا که برای القای یک محتوا و پیام بیان مستقیم آن بی گمان کمترین تاثیر را در مخاطب خواهد داشت ولی بیان هنرمندانه ی آن از زبان یک فیلم ، نقاشی یا شعر می‌تواند این اثربخشی را چندین و چند برابر کند .
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۵۲
    جناب مولایی
    استاد عزیزم

    نوشدارویی به موقع در روند پیش روی شعری حقیر. بله نکات موشکافانه و درست شما را با جان و دل پذیرا هستم. خیلی مواقع به این فکر میکنم که چرا اشعاری را که تنها برای جا افتادن قالب و فرم سروده ام در سایت میگذارم اشعاری که توجهات ناچیزی به دیگر مطالب رویش شده است. دوست دارم قالب را چنان در دست بگیرم که دیگر کسی نگوید ایراد وزنی ایراد قافیه ایراد فلان و .... .

    اما محتوی ، محتوی در حجم شعری که من پی در پی میگذارم متاسفانه پر پر شده و خودم هم واقفم.

    در نهایت از توجه مهر انگیز شما به شعر حقیر کمال تشکر را دارم خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ۰۰:۳۶
    تا مرا فردا شناسی دیگر از یادت روم
    آشنایی های شیرین میکنی شورین تر از

    و

    حرف من را گوش کردی یا نکردی خود ببین
    ادعا تا می کنی تنها شوی خوش بین تر از
    پریسا مصلح
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۶:۲۳
    سلام و عرض ادب
    ردیف جالبی انتخاب کردید
    برقرار باشید خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۲۱:۰۸
    ممنونم
    خانم مصلح
    درود بر شما خندانک
    ارسال پاسخ
    مجتبی شهنی
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۵۷
    درود فراوان
    بسیار
    زیبا
    بود
    دس خوش خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
    شما همیشه لطف دارید
    به بنده بزرگوار ممنونم خندانک
    ارسال پاسخ
    مجتبی شهنی
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۱۸:۵۷
    خندانک خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    پنجشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۲۱:۰۹
    خندانک خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد قنبرپور(مازیار)
    جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۰۱
    سلام زیباست خندانک رفیق دوست داشتنی. سعید شعر ناب
    کمی مشغله و مشکلات گریبان گیرم شده شرمنده دوستانم دیر میام و کم
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ۱۵:۴۱
    سلام محمد عزیز
    حضورت قوت قلبه
    ممنونم ازت هروقت که بیای خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سیدحسن خزایی
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
    سلام و درود سعید نازنین رفیق بامرام خودم:
    سعید جان سروده‌ات زیبا آهنگین و دلنشین بود. و یه لایک براش زدم. من خیلی خوشم اومد، با جنس سعید صادقی بیشتر جوره، و البته نقد جناب مولایی با تعریف و تمجیداش خیلی موافقم😆😆
    واما این دست سروده‌ها که در پایان بیت مفهوم و پیام شعری کامل منتقل نمیشه یه جور ریسکه، که باید مخاطب رو تا آخر همراه شعرت بیاری و در یکی یا دوبیت آخر پیام شعریتو کامل برسونی.
    واینکه یه جاهایی ارتباط بین مصرع‌ها خیلی ملموس نبود و میشد با جابجایی و تغییر کلمات قوی ترش کنی.بازم میگم من خیلی خوشم اومد و سبک خودته. دوست دارم
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۵۴
    سلام دوست عزیز
    سید گرامی ممنونم باز اومدی
    و اشعارم رو نقد زدی خوشحالم
    که دیدی و خواندی و البته که نقد زدی
    درود بر تو خندانک خندانک
    ارسال پاسخ
    سیدحسن خزایی
    سیدحسن خزایی
    دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ۱۲:۴۵
    ارادت سعید جان خندانک خندانک خندانک
    اصغر ناظمی
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۳:۴۵
    سلام
    ودرودها خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۷:۵۵
    سپاسگزارم جناب ناظمی خندانک
    ارسال پاسخ
    قربانعلی فتحی  (تختی)
    يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۲۲:۳۹
    درود برشما جناب صادقی
    بسیار عالی و
    پر معنی وزیبا خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    سعید صادقی (بینا)
    سعید صادقی (بینا)
    سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ۰۰:۲۴
    عرض ادب و احترام متثابل
    خدمت سرور عزیز و دوست
    همراه و یار عزیز جناب تختی بزرگوار
    ممنونم از حضور مسرت بخشتان خندانک
    ارسال پاسخ
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0