سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

شنبه 1 ارديبهشت 1403
  • روز بزرگداشت سعدي
12 شوال 1445
    Saturday 20 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      شنبه ۱ ارديبهشت

      جهانِ ایده آلیسم

      شعری از

      حسين زرتاب

      از دفتر خط كبود نوع شعر سپید

      ارسال شده در تاریخ شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ۱۹:۵۵ شماره ثبت ۶۸۱۸۶
        بازدید : ۶۷۰   |    نظرات : ۱۴

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر حسين زرتاب

      203 -جهانِ ایده آلیسم - 1397/5/29 
      تَصَوّر می کنیم 
      اندوه گریه را 
      تا منتهای اشک!! 
      وجودِ انسان را، 
      در قشرِ کبودینِ مغز!! 
      مُقدمِ عینیت است  
      ذهنیتِ انسانِ ایده آل!! 
      پدیده ها 
      چون سایه های گنگِ نامفهومِ ناپیدا 
      در مَنظَرِ هستی هیچاهیچ!! 
      وجود 
      اشباحِ رنگارنگِ تو در تو 
      در وسعتِ نابوده ی بی رنگ!! 
      ادراک می گردد 
      در منطقی واهی 
      دنیا همه همچون حبابی پوچِ پیچاپیچ!! 
                         #حسین_زرتاب 
      ____________________
       
      ۳
      اشتراک گذاری این شعر

      نقدها و نظرات
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۲:۳۶
      خندانک
      درود
      خندانک
      عمیق وزیبامی سرایید خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۱۱
      سلام و سپاس از حضور همیشه سبز شما

      امیدوارم همواره به مهر باشید و ازادی خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      فری میناسیان (طبیعتگرا)
      سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۹:۳۶
      جناب حسین زرتاب!

      با گزینش ایده آلیزم ، موضوع بسیار وسیعی را مورد مخاطب قرار داده اید که از دوران ورود انسانها از طبیعت به جوامع کمونهای اولیه، با ماتریالیزم در مقیاس جهانی درگیر بوده است و هنوز هم درگیر است: مبارزه جهانی مابین واقعیت مادی ـ عینی و دروغهای من ـ در آورده ایده آلیستی ـ ذهنی گرایانه.

      بنابراین ما با اقیانوسی از ایده آلیزم درگیر هستیم که مثل مور و ملخ خودشان را تکثیر میکنند و همه در راستای فریب انسانها و دستکاری افکار شان فعال هستند. ما امروزه شاهدان حاکمیت دروغ در همه علوم هستیم زیرا که همه علوم افسانه زده هستند و تفکیک علوم از افسانه زدگی نیازمند یک برنامه ریزی واحد جهانی و درازمدت با مشارکت همه کشورها است و فعلاً یک تصور خیالی :

      _ علوم طبیعی (زمان و مکان پیش از ماده، تئوری انفجار اولیه، تئوری نسبییت بر پایه آزمایشات ذهنی، فیزیک کوانتها خالی از ماده و جرم، متشکل از چند تا حروف و اعداد به منزله الاغ معراج ماکس پلانک برای سفر به عالم عقلانی عاری از هرگونه تضاد، اتمها به منزله سایه های تخیلی در کوانتهای مکانیکی هایزنبرگ، تئوری ریسمان و کیمیای فیزیکی با 350 تا ذره زائی بدون جرم).

      ـ دفاع از هیچ و پوچ گرائی (Nihilism ) در زیست شناسی.
      ـ نژادپرستی در آنتروپولوژی کارل لینه و غیره.
      ـ نژادپرستی 1543 مدارس روان شناسی در مورد تئوری هوشمندی.
      ـ فرار از واقعیت عینی ـ مادی و تقاضای پناهندگی 99.99% از مکاتب فلسفی در عالم هپروت متافیزیکی در فراسوی کره زمین و خودفریبی و دیگران فریبی فلسفی با طرح مثلث استفهامی: از کجا آمده ام ، به کجا میروم آخر و آمدنم بهر چه بود؟

      کانت در کتاب \"فلسفه چیست؟ \" مینویسد: اگر کسی از خودش این سئوالات را بکند، فیلسوف است بدون این که فلسفه را تحصیل کرده باشد. کانت در کتاب دیگرش \" انتقاد از عقل صرف\" مینویسد: این جهانی که ما در آن زندگی میکنیم وجود خارج از ذهنینمان را ندارد و فقط زائیده تصورات ماست و به هیج وجهی قابل شناخت نیست.

      ـ ادبیات و آموزش دروغ
      بخش عظیمی از ادبیات با واقعیتهای مادی ـ عینی جامعه، فرهنگ به منزله کلیه دستاوردهای مادی و معنوی حاصل از آن مشغولیت ندارد و به ما افسانه، داستانهای خیالی با دروغهای شاخدار، خیال پردازی بی حد و مرز، خون آشامی و انسان خواری، جنگ پروری، زورگوئی، غارت و تاراج، جنون جنسی، بیگانه روی ، عالم اموات، مرده پرستی، اجنه پروری، روان شناسی سیاهی و تاریک اندیشی، رفتارهای تهاجمی بی مرز و هزاران اشکال مختلف و مشابه را آموزش میدهد و روان سالم انسانی را به سیخ و صلیب میکشد.

      بند اول شعرتان، ایده آلیستی نیست. علی رغم این که ما فعلاً علمی با نام \" Lamentology\" و \" Lacrimalogy\" نداریم ولی میتوانیم گریه و ترشح اشک را توضیح بدهیم. علوم مختلفی مثل چشم شناسی، اعصاب شناسی، فیزیولوژی، غده شناسی، اتنولوژی، روان شناسی اجتماعی، علوم انسانی و هنر هم این موضوع را پوشش میدهند.

      کدام نقشهائی را گریه و اشک می توانند داشته باشند، آنها تابعی از پارامترهای فرهنگی مشخصی هستند و حامل پیامهای حاصل از آنها. آنها عمومیات جهانی نیستند که بتوانیم آنها را به طور دقیق توضیح بدهیم.

      گریه و اشک ریزی مدام با انده همراه نیستند. آنها میتوانند دال بر سوگواری، مأیوسی، بی امیدی، شادی، افتخار، قهرمانی، آرزوهای برآورده، احساس آرامش درونی، خوشبختی، تسهیل روانی، هیجان و غیره باشند.

      علاوه بر اینها، گریه و اشک ریزی میتوانند به طور عمد، هدفمند، فریبانه، حربه ای برای دستکاری، با انگیزه ای جنسی (pleurs aphrodisiaques) و وسیله اغفال (lacrimaeque decorae)، برانگیختن احساسات از طریق موسیقی (سمفونی Rachmaninow)، (بخش سوم Beethoven’s Fidelio und Puccini’s La Boheme ) و همچنین از طریق صحنه های James Cameron’s „Titanic“.

      بندهای بعدی شعرتان درست همانند تصوراتی هستند که آرزوهای پسا مدرنیستها و نتوپوزیتیویستها به منزله فیلسوفهای امپریالیستی هستند. بی بندباری، لاابالیگری، افراد منفرد شده، خودپرست، خود خواه و خودمحور ، از خود بیگانه شده به منزله سایه های نامرئی ، بدون علایق اجتماعی ـ انسانی ، سرد، بدون روابط اجتماعی، فقط به منزله لشکرهای بی خطر برای افزایش تولید سرمایه داری.

      این کبریتهای بی خطر، سرد، بی احساس، بی قلب، بی زبان، تنهای تنها بدون روابط اجتماعی و ماشینهای امروز و فردا به منزله افراد مطلوب (نه به منزله انسانهای مطلوب) قلمداد میشوند و سرمایه داری امپریالیستی همه امکانات مجازی سازی آنها را فراهم کرده است و شرایط زندگی آنها مطابق خواسته هایش مدام تغییر میدهد تا تسلط بیشتری را برای آنها تحمیل بکند.
      محیط زندگی مجازی شده، همه روان، رفتار، فکر، کردار آنان را شکل میدهد و آنها را به سوی جوامع مریض امپریالیستی سوق میدهد.
      تحریف محیط زندگی آنها و دستکاری آنها مرزبندی مشخصی را نمی شناسند که شما آنها را در شعرتان به تصور کشیده اید.

      با ارادت و آرزوهای رنگارنگ شاعرانه
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۰۷
      سلام بسیار ممنون بابت توضیحات کامل و جامع شما

      و با پوزش از این که مدتی نبودم و پاسخ این مطلب کامل شما به تاخیر افتاد

      البته که ایده آلیست ها اندوه و غم و به طبع آن اشک و گریه را نیز همانند شادی و خوشحالی تصور پردازی انسانی می دانند هرچند انسانی که وجود خودش هم یک تصور است و واقعیتی ندارد
      اما ما می دانیم که اشک مثل سایر پدیده ها واقعیتی مادی است
      حتی اندوه و غم و شادی نیز مادی هستند

      در پایان مجددا حضور اندیشمندانه شما را پاس می دارم رفیق خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      مجتبی شفیعی (شاهرخ)
      دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۲۱:۳۶
      سلام دوست خوبم
      بسیار خوشحالم از خواندنتان
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۰۸
      سلام و سپاس شاهرخ همیشه عزیز خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      همایون طهماسبی (شوکران)
      دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۲۱:۴۸
      درود جناب زرتاب گرامی
      قلمتان جاری
      خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۰۹
      سلام شاعر بزرگوار

      ممنون از حضور سبز شما خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      رسول عابدپور ( بوته)
      دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۷ ۲۳:۲۳
      عرض ادب جناب زرتاب عزیز
      زیبا و خواندنی قلم زدید
      احسنت به طبع نابتان
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۰۹
      سلام و سپاس از لطف حضور شما دوست گرانمایه خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      ابوالحسن انصاری (الف رها)
      سه شنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۵
      درود ها ارجمند خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۰۹
      سلام شاعر گرامی

      ممنون که هستید خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      علی احمدی (حادثه)
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۰:۱۰
      احسنت و درودهاااااااااااااااا جناب زرتاب والامهر شاعر و ادیب توانمند زیبا و استادانه و ناب خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      حسين زرتاب
      حسين زرتاب
      سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ۲۳:۱۰
      سلام بزرگوار

      بنده کوچک شما و همه عزیزان و شاعران سایت هستم خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0