سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

شقّ‌القمر درون

شعری از

معصومه خدابنده

از دفتر حضرت عشق نوع شعر سپید

ارسال شده در تاریخ ۶ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۸۰
  بازدید : ۱۹۴   |    نظرات : ۸۳

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر معصومه خدابنده

🌹m.kh🌹
 
" شقّ‌القمرِ درون "
 
بر شانه‌ات، جرقه‌ای از هزاره ،
پوستِ مرا به سویِ ناشناخته‌یِ نور "
شکافت .
 
میانِ ما، هلالی خاموش؛
استخوان و سایه، 
نام‌هایِ بی‌نور را
از مدارِ رگ‌هایم راند .
 
نگاهت. 
زمینِ تن را جابه‌جا کرد؛
تعادلی گسیخته 
که در آن، نامت به جهان بدل شد.
دانستم:
شقّ‌القمر، نه در سپهر 
در شکافِ دو تن است؛
آنجا که گذشته، از دهانِ زخم
به چهره‌یِ آینده می‌رسد.
 
یادِ شانه‌ات
شکاف را بازگرداند؛
و من، در این فروغِ شکسته. 
به آغازِ خویش بازآمدم .
 
#سپید 
#معصومه_خدابنده
 
1404/8/5
ارسالی
1405/3/11
 
سلام‌و احترام به استادان گرانقدرم 
سپاسگزارم از لطف و همراهی صمیمانه همیشگیتون قدردانم 🙏 🙏
۱۳
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
محمد رضا خوشرو (مریخ)
۴ روز پیش
درودها
سروده ی بسیار زیبایی است .
خندانک
موفق و موید .
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب خوشرو شاعر گرانمهر
خوش آمدید
سپاسگزارم از حضور و همراهی صمیمانه همیشگیتون
پایدار باشید و سلامت
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۴ روز پیش
درود بانو
زیبا و پر احساس بود خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب استکی استاد گرانقدر
بیکران سپاسگزارم از لطف همیشگیتون قدردان لطفتان هستم
عمرتان با عزت
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
طاهره حسین زاده (کوهواره)
۴ روز پیش

سلام معصومه بانوی بزرگوار و نازنین خندانک

زنده باشید روزگارتان خوش خندانک خندانک


معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو حسین زاده استاد گرانقدرم
بیکران سپاسگزارم از لطف و محبت همیشگیتون قدردانم خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
اميرحسين علاميان(اعتراض)
۴ روز پیش
عرض درود و ادب بانو خدابنده مهربان و ارجمند خندانک
نبض قلمتان سبز خندانک
نویسا باشید و برقرار خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب علامیان استاد گرانقدر
بیکران سپاس از حضور ارزشمند تان
پایدار وسلامت باشید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
درود بر بانو خدابنده‌ی عزیزم خندانک
زبان و موسیقی درونی شعر زیبا و دلنشینعع خندانک خندانک
اما راستش یه سری از تصاویر مثل هلال خاموش...برام بیش از حد مبهمهع🙈 احتمالا تصویرسازی ذهنیم ضعیفع وگرنه شما کارتون معلومه درستع خندانک

شاد باشید خندانک

معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو شاهزاده خانم نازنینم
سپاس از نگاهِ دقیق‌تان. در این شعر، بیش از آنکه به‌دنبالِ معنایِ مستقیم باشم، در پیِ خلقِ فضایی از تصویر و احساس بودم
هلال، شکلی از ماه است که بسیار ظریف و کم‌رنگ است. «خاموش بودن» آن می‌تواند به معنای این باشد که سوژه معشوق یا آن پدیده حضور دارد اما دیده نمی‌شود، یا حضورش آنقدر آرام و بی‌صداست که مرز بین بودن و نبودنش گم شده است. این دقیقاً همان «فضای میانِ حضور و غیاب است
امیدوارم قانع کننده باشه جوابم

سپاسگزارم از حضور همیشه خوبت
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
۴ روز پیش
درود بانو زیبا سرودی
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب آزاد بخت استاد گرانقدر
بیکران سپاسگزارم از حضور همیشه خوبتان
پایدار باشید و سلامت
ارسال پاسخ
محمد حسین اخباری
۳ روز پیش
بدرود
بسیار زیباست
موفق باشید
خندانک خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب اخباری استاد گرانقدرم
خوش آمدید
با حضورتون منور کردید صفحه ی ناقابلم را بیکران سپاسگزارم از لطف شما بزرگوارید 🙏🙏
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۳ روز پیش
درود شاعر عزیز
🌸 الحمدلله الذی جعلنا من لمتمسکین بولایة امیرالمومنین🌸🌸

عید الله اکبر، عید غدیر خم، عید ولایت بر شما مبارک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب استکی استاد گرانقدرم
سپاسگزارم از حضور و لطف همیشگیتون قدردانم
عید بر شما هم مبارک 🌹 🌹
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
۳ روز پیش
خندانک
درود بر شما بانو خدابنده ی عزیزم خندانک
بسیار زیباست
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو عجم استاد نازنینم
سپاسگزارم از لطف و محبت همیشگیتون قدردانم خندانک
ارسال پاسخ
سید مجتبی یحیی نژاد
۴ روز پیش
سلام و احترام
بر بانو خدابنده
زیبا و پرمعنی
بر مدار مهر باشد این قلم
خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب یحیی نژاد شاعر ارجمند
ممنون از همراهی صمیمانه شما وحضور همیشه خوبتان بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
شاهزاده خانم نازنینم ممنون از گل آرایی و میزبانی صفحه ام
قدردانم
سحر کرمی
۴ روز پیش
درود و عرض ادب مهربانوی فرهیخته و عزیز
بسیار زیبا و ناب و دلنشین
احسنت بانو جان
رقص قلمتان ابدی🍀🌹👏💖
معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو کرمی نازنینم
ممنون که خواندید و سپاسگزارم از حضور خوبتان و همراهی صمیمانه همیشگیتون قدردانم 🙏
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۴ روز پیش


درود تان باد بانوی فرهبخته وادبیب

بسیار زیبا بود

قلم سبزتان مانا


خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب انصاری شاعر گرانمهر
بیکران سپاسگزارم از لطف و حضور همیشگیتون
پایدار باشید و سلامت
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
امیر وحدتی        یگانه
۴ روز پیش
درود ها سرکار خانم خدابنده.
سپید زیبایی سروده اید.
پاینده باشید.
خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام واحترام جناب وحدتی شاعر گرانمهر
قدردان لطفتان هستم بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۴ روز پیش
با درود فراوان
بانو خدابنده گرامی
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید.
پاینده و سرافراز باشید.
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب حسینی پور شاعر گرانمهر
بیکران سپاسگزارم از حضور و لطف همیشگیتون بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۴ روز پیش
سرکار خانم خدابنده
درود بر شما
آز آنانیکه یک متن را برای همه با خواندن و بدون خواندن شعر متن آماده دارند و کپی پیست میکنم نیستم. من برای شاعر و خودم احترام قائلم. شعر را می‌خوانم و نظرم را میدهم. اگر متوجه منظور شاعری نشدم ، صبر میکنم تا اساتید مورد اعتمادم شعر را نقد و تحلیل کنم. می ایستم تا تفسیر دوستان را با نظریات خودم تطبیق دهم.
در ضمن دوستانیکه متن از پیش آماده ابراز لطف دارند، خوشحال میشوم که پس از این ابراز لطف نکنند. چون میدانم دلیلش را
در پناه حق باشید
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب چارقدچی استاد گرانمهر
حضورتون را قدردانم
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم خدابنده
درود و عذر خواهی
من نمی‌دونم این پیامو چرا اینجا و صفحه ی شریف شما گذاشتم. باور بفرمائید ظاهراً در حال خود نبوده ام. پاک نمیکنم چون بیراه نگفته ام
به قول شاهزاده خانم
و اما بعد
شعر بسیار زیبا و پر احساسی سرودید و لذت بردم
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب چارقدچی استاد گرانمهر
نفرمایید صفحه متعلق به خود شماست
و همیشه از لطف و حضور همراهی صمیمانه همیشگیتون هستم
میکائیل نجفی(سراب )
۴ روز پیش
درود بر بانوی گرانقدر..
بسیار زیبااست..
خندانک خندانک
خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب نجفی شاعر ارجمند
سپاسگزارم از حضور خوبتان بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۴ روز پیش
درود بر شما استاد گرامی بانو خدابنده بزرگوار 🌺🌺🌺
سپید بسیار عالی سرودید 🌺🌸🌸

شقّ‌القمر، نه در سپهر
در شکافِ دو تن است؛
آنجا که گذشته، از دهانِ زخم
به چهره‌یِ آینده می‌رسد.


واقعاً لذت بردم آفرینها خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب حاجی پوری استاد گرانقدر
سپاسگزارم از حضور خوبتان و از اینکه مورد پسند قرار گرفت خوشحالم
قدردان لطفتان هستم بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۴ روز پیش
درودبرشما شاعر گرامی بانو خدابنده
شعرخواندم
بسیار عالی و زیباست
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب عزیزی شاعر گرانمهر
ممنون خواندید و سپاسگزارم از حضور و همراهی صمیمانه همیشگیتون قدردانم
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۴ روز پیش
درود بر شما استاد گرامی بانو خدابنده خندانک خندانک

شعری زیبا و ناب از کلک زرنگارتان خواندم

زنده باشید به مهر

خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب دکتر مهدی پور استاد گرانمهر
بیکران سپاس که خواندید و قدردانم از حضور و همراهی صمیمانه همیشگیتون پایدار و سلامت باشید 🌷
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
مهدی جلالی وند (دلی)
۴ روز پیش
درود بانو خدابنده گرانقدر
قلمتان سبز
زیباست
مانا باشید ..
خندانک
خندانک
خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب جلالی وند شاعر گرانمهر
سپاسگزارم از لطف شما بزرگوارید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۴ روز پیش
شقّ‌القمر، نه در سپهر
در شکافِ دو تن است؛
آنجا که گذشته، از دهانِ زخم
به چهره‌یِ آینده می‌رسد.
خندانک خندانک
خندانک
درود بانو خدابنده
زیباست خندانک خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب نظری استاد گرانقدرم
از لطف صمیمانه همیشگیتون و حضورتون را قدر می دانم
پایدار باشید و سلامت
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۴ روز پیش
درود بیکران مهربانو خدابنده فرهیخته

این شعر از دو جهت شایستهٔ تحسین عمیق است: نخست، جرئتِ نشاندنِ «شق‌القمر» ــ آن معجزهٔ آسمانیِ پیامبر(ص) ــ در قلمرو تن و رابطهٔ انسانی، و دوم، توانایی در ساختنِ زبانی که هم عرفانی است هم جسمانی، بدون آنکه به ورطهٔ شعار یا صراحتِ خام بیفتد.

تصویرِ آغازین («جرقه‌ای از هزاره») زمان را به ژرفای اسطوره‌ای می‌برد و «ناشناختهٔ نور» مرز میان ماده و معنا را برمی‌اندازد. هلالِ خاموشِ میانِ دو تن، استعاره‌ای از فقدان و انتظار است که «استخوان و سایه» را از مدار رگ‌ها می‌راند ــ گویی عشق، هویت‌های کهنه را تهی می‌کند. زیباترین بند، جایی است که «نامت به جهان بدل شد»: آن لحظهٔ عرفانیِ نامگذاریِ جهان با معشوق.

و اما قلبِ شعر: «شق‌القمر، نه در سپهر / در شکافِ دو تن است؛ / آنجا که گذشته، از دهانِ زخم / به چهرهٔ آینده می‌رسد.» این بازتعریفی شگرف است؛ زخم به مثابهٔ مادرِ تولد، و شکاف به مثابهٔ گذرگاهِ زمان. پایانِ بازگشت به «آغازِ خویش» ــ در عینِ سادگی، بسیار فیلسوفانه است: شقّ‌القمرِ درون، چرخه‌ای از مرگِ خود و تولدِ خودِ دیگر است.

در یک کلام: شعری که هم «تن» را معجزه می‌کند و هم «معجزه» را به زمین می‌آورد، بی‌آنکه از حرمتِ هیچ‌کدام بکاهد، کارِ بزرگی کرده است.
خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب طرهانی استاد گرانقدرم
بیکران سپاسگزارم از حضورتون گرما بخش و افتخارمه بزرگوارید
ممنون از لطف و انرژی مثبت پر مهرتان و خوشحالم که پسندید وقدردانم بابت نقد و نکات مهمی را که بیان کردید خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
مریم رمضانی
۴ روز پیش
یادِ شانه‌ات
شکاف را بازگرداند؛
و من، در این فروغِ شکسته. 
به آغازِ خویش بازآمدم .
درود بانو خدا بنده‌ی گرانقدر خندانک
زیبا و پراحساس قلم زدید خندانک خندانک خندانک

 

معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو رمضانی نازنینم
از حضور پر مهرتان قدردانم و ممنون بابت انرژی مثبت شما و همراهی صمیمانه همیشگیتون خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
محمد گلی ایوری
۴ روز پیش
درود بیکران و عرض احترام بر شما شاعره گرانقدر

«شقّ‌القمر، نه در سپهر
در شکافِ دو تن است؛»

زیبا و احساسی است

سلامت باشید و سرفراز
خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب ایوری شاعر گرانمهر
سپاسگزارم از حضور و لطف همیشگیتون قدردانم
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۴ روز پیش
سلام ادیب خدابنده گرامی
بسیار زیباسب
بی شک یکی از کارهای خوب شماست
پاینده باشید خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب حسنی شاعر گرانمهر
بیکران سپاسگزارم از حضور و همراهی صمیمانه همیشگیتون قدردانم 🙏 🙏
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
۳ روز پیش
درود
زیبا و دلنشین سروده اید
رقص قلمتان ابدی
🌹🌹🌹
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۳ روز پیش
درود بانوی ادیب و ارجمند چقدر زیبا و عمیق! تصویری که از شق‌القمر در شکافِ دو تن و پیوند میان زخم و نور ساختید، فوق‌العاده جسورانه و نو بود. شعری که هم در آن فلسفه بود و هم شهود. واقعاً لذت بردم🌷🌷🌷
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب گرجی شاعر گرانمهرم
از توجه و نگاه پر مهرتان قدردانم
خوشحالم که مورد پسند شما قرار گرفت پایدار باشید 🙏🙏
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۳ روز پیش
درود بر شما بانو خدابنده گرامی
عالی بود
تندرست باشید
🌹🌷🌹🌷
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب متولی شاعر ارجمند
بیکران سپاسگزارم از حضور و لطف همیشگیتون قدردانم خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۳ روز پیش
سلام وعرض ادب خدمت استاد بانو خدابنده گرامی ابتدا باید عذر خواهی کنم از بابت تاخیرم
الان فرصت پیدا کردم تا در فراغتکامل آثار عزیزان را مرور کنم
شعرتان خوب است و من دوست دارم خصوصا شروع اثر را .
باغ طبعتان همیشه بهار ان خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب فخوری استاد گرانقدرم
لطف و محبت شما همیشه شامل حالم بوده و قدردان لطف همیشگیتون هستم
خوشحالم که مورد پسند قرار گرفت
ارسال پاسخ
منیژه قشقایی
۲ روز پیش
🪻🍃🌾🪻🍃🌾🪻🍃🌾🪻🍃🌾🪻🍃🌾🪻🍃🌾

سلام. و درود بر ماه ترین مهربان شعر ناب
بانو خدابنده عزیز خندانک که واژه واژه معرفت هستید
در شعرزیبایتان نیز جاریست
در پناه مهربانی خداوند باشید همیشه ❤️

🌾🍃🪻🌾🍃🪻🌾🍃🪻🌾🍃🪻🌾🍃🪻🌾🪻🌾
معصومه خدابنده
سلام و احترام ماه بانو قشقایی نازنینم
خوش آمدید
سپاسگزارم از لطف و محبت شما مهربانم قدردان حضورتون هستم و لایق این همه محبت نیستم
در پناه خدا باشید و سلامت 🙏🌷🌷
ارسال پاسخ
محمد علی رضاپور
۲ روز پیش
درودتان
سرکار خانم خدابنده گرامی
موفق باشید خندانک خندانک خندانک
معصومه خدابنده
سلام و احترام جناب رضاپور شاعر ارجمند
سپاسگزارم از لطف شما بزرگوارید 🙏
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0