سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

غوغای رانده شده

شعری از

محمدرضا آزادبخت

از دفتر جُوازِ یک دست نوع شعر سپید

ارسال شده در تاریخ ۶ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۶۹
  بازدید : ۳۱۶   |    نظرات : ۴۴

رنگ شــعــر
رنگ زمینه

دوست دارم بچرخی
وسنگی باشم از کهکشان
که خدایی را غرق در عزای رودخانه ها کند 
 
می چرخم تا تاریخ
تا باطل نقض دستهای سنگ شده
بی خبر از فسیل ها
در رودخانه ای باشم 
گمنام از سحر زنی 
که میان آبادی گم شده باشد
 
اگر برگردی
به غوغای رانده شده از سنگ
کهکشان هم پای رودخانه
به خواب طولانی پرنده ای که مدام 
سرانگشت روزگار کتمان خویش بود 
به خواب طولانی خرس خواهد رفت
 
اگر کهکشان نام آتشفشانی  شود 
که در زمره روزمرگی
به عبور خرس ها 
در سرزمین بدون قطب احساس گیر بدهد 
بی شک احساسی در قطب 
رویای مراوده با زنی را خواهد داشت 
که قلب رودخانه را بیچاره از فرجام خواهد کرد 
 
بی بی نام تو سرور اعظم رقص جهان ست 
بی بی به مادرم بگو 
فرزندی از نسل پیامبران 
معراجی را بدون چراغ تنها خواهد گذاشت 
اگر سرکوب شوم ویا کسی تنها 
سرکوبگر کهکشانی شود 
که قلب بی بی را در مشت مادرم نگه دارد 
رودخانه طغیانی شبیه آتش
در آینه ی کورسواری خواهد داشت 
که به پیشواز گندم های یاغی 
در پی انتحار مترسک ها خواهد رفت 
در پی انتحار خواب وحشت از طغیان 
وحشت از خاطره 
وحشت از سرزمینی که
رویا دیگر نهال نورس امید نیست 
چه کسی به خواب انتحار من 
کهکشان را ناسزا خواهد گفت 
لکنت یا ناسزا 
پندار خونی بود که آشوب را پند می داد 
تا پروازی شبیه کورسواری به سمت کهکشان داشته باشد
oooooooooooooooooooooooooooo
دایره دایره خون بود 
روی پندار رودخانه
وروی  پندارگندم های یاغی
 
مبدع سبک فریب 
محمدرضا آزادبخت 
خاضعانه از نابیان تقاضای مالیات یاری دارم 
همراه باشید 
 
 
 
 
 
۷
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
شاهزاده خانوم
۵ روز پیش
درود بر استاد خاص‌نویس خندانک
رویا دیگر نهال نورس امید نیست... خندانک خندانک
روزتان نیکو خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد بانو شاهزاده ممنونم
روز شما خوش و نیکو
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۵ روز پیش
درود استاد عزیز
متفاوت و زیباست خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد استکی ممنونم
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
۴ روز پیش
دوست دارم بچرخی
وسنگی باشم از کهکشان
که خدایی را غرق در عزای رودخانه ها کند

سلام
بچرخی می چرخم
بچرخ تا بچرخم
چرخیدن معانی ای را داراست چرخیدن اجرام آسمانی رقص و ...
وسنگی با هم نوشته شده است
وسن معانی ای دارد حاجت و نیاز، خواب سبک، خفته،آلوده، آلودگی و ...
سنگی از کهکشان دو معنا را به خاطر آورد
یک سنگی که از کهکشان آمده است و ریشه در آن دارد
دو جنس سنگ از کهکشان باشد سنگی که خود، کهکشانی است
معرفه و نکره ها را دقتی باید و نقشی که ایفا می کنند
کهکشان گفته شد نه کهکشانی
خدایی گفته شده است نه خدا
کنت کنزا مخفیا فأحببت أن اعرف فخلقت الخلق لکی أعرف
خدا در این بند معانی ای می تواند داشته باشد
آفریدگار جهان خدایی از خدایان صاحب مالک پادشاه رئیس سرور بزرگ قوم
خدا در برخی از معانی کثرت بردار است
اما در معنای آفریدگار وحدت است و وحدت
و معرفه ترین است
Nur noch ein Gott kann uns retten
فقط یک خدا می‌تواند ما را نجات دهد

سیاوش
۱۳ خرداد ۱۴۰۵

تنها یک خدا می‌تواند ما را نجات دهد. تنها امکانی که در دسترس ماست این است که با تفکر و شاعرانگی آماده شویم. آمادگی برای ظهور خدا یا عدم وجود خدا در زوال [ما]، تا به آن‌جا که از نظر خدای غایب در حال زوال هستیم
محمدرضا آزادبخت
درود استاد سیاوش
تنها یک خدا می تواند مارا نجات دهد
چه زیباست تحلیل تان
تفکر وشاعرانگی
آمادگی برای ظهور خدا
یا عدم وجود خدا در زوال ما
سنگی باشم از کهکشان
خیلی عالی بیان شده بود
ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
سیاوش آزاد
۳ روز پیش
متشکرم
زنده باشید
سید مجتبی یحیی نژاد
۵ روز پیش
سلام و احترام
درودها
خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود جناب یحیی نژاد ممنونم
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۵ روز پیش
درود بر شما استاد آزاد بخت بزرگوار 🌺🌺🌺
سپید زیبایی سرودید 🌺🌺🌺
واقعاً لذت بردم آفرینها خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد حاجی پوری ممنونم
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۵ روز پیش
درود وعرض ارادت خدمت استاد ارجمند خندانک
گندم یاغی زیباست خندانک خندانک
موفق وسلامت باشید خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد بانو زند ممنونم
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۵ روز پیش
درود بر شما جناب استاد آزاد بخت گرامی

زیبا ست

خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
علی نظری سرمازه
۵ روز پیش
درود بر استاد مبدع سبک فریب
خندانک خندانک
خندانک
فریبم می دهی با فربه ی مُد
زمانیکه به لاغر می دهی کُد

میان واژه ای ویراژ رفته
چرا فعل نرفته می شود شد؟خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد نظری ممنونم
بخدا بداهه های شما بی نظیر و عالی ست
ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم ممنونم
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۵ روز پیش
با درود فراوان
جناب آزاد بخت گرامی
زیبا سروده اید.
پاینده و سرافراز باشید.
محمدرضا آزادبخت
درود جناب حسینی پور ممنونم
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۵ روز پیش
سلام ومهر
خدمت استاد آزادبخت
دایره دایره خون بود
روی پندار رودخانه
وروی پندارگندم های یاغی

مبدع سبک فریب
محمدرضا آزادبخت
خاضعانه از نابیان تقاضای مالیات یاری دارم
همراه باشید
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود استاد فخوری ممنونم
زحمت نقد و تحلیل این شعر را. بکشید قول دادی
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۵ روز پیش
با درود بر محمدرضا آزادبخت عزیز و جهانِ پُرتلاطمِ «سبک فریب»...

نمی‌دانم این شعر را باید خواند، یا باید در آن غرق شد. از همان سطر نخست، با «سنگی از کهکشان» که می‌خواهد «خدایی را غرق در عزای رودخانه‌ها کند»، تکلیفمان روشن می‌شود: با متنی روبه‌رو هستیم که منطقِ روزمره را به سخره گرفته و جهانی از جنسِ رؤیا، عصیان و پندار می‌سازد.

چند تصویر بود که مرا میخکوب کرد:

«بی‌خبر از فسیل‌ها، در رودخانه‌ای باشم گمنام از سحر زنی که میان آبادی گم شده باشد» – اینجا شعر از تاریخ و سنگواره‌ها دل می‌کَنَد تا به زنی برسد که خودش گمشده است. انگار تنها راه رهایی، گم شدن در گمشده‌ای دیگر است.

«خواب طولانی پرنده‌ای که مدام سرانگشت روزگار کتمان خویش بود» – این پرنده انگار خودِ شعر است. خودِ شاعر است. چیزی که باید بخواند و پرواز کند، اما خود را انکار می‌کند و به خوابی طولانی فرو می‌رود.

و این سطر باشکوه: «به پیشواز گندم‌های یاغی / در پی انتحار مترسک‌ها خواهد رفت» – مگر می‌شود خواندش و لرزید؟ گندم‌هایی که یاغی شده‌اند، و مترسک‌هایی که باید خود را نابود کنند. انگار تمام نظمِ تحمیلیِ جهان در حال فروپاشی است.

اما فراتر از همهٔ این تصویرها، یک «بی‌بی» در مرکز شعر ایستاده. بی‌بی‌ای که «نامش سرور اعظم رقص جهان است» و شاعر از او می‌خواهد به مادر بگوید «فرزندی از نسل پیامبران، معراجی را بدون چراغ تنها خواهد گذاشت». این سطر انگار وصیت‌نامه‌ای است در دل طوفان؛ تصمیمی برای رفتن، حتی اگر نوری در کار نباشد.

و پایان شعر، با آن سطرِ تکان‌دهنده: «وحشت از سرزمینی که رؤیا دیگر نهال نورس امید نیست» – این دیگر شعر نیست، فریادی است از اعماق یک روحِ زخم‌خورده که می‌بیند حتی رؤیا هم دیگر جوانه نمی‌زند.

محمدرضا جان، قلمت سرکش است و پندارت بی‌مرز. این شعر نه فقط یک متن، که یک «کورسواری» بود به سمت کهکشانی که خودت ساخته‌ای. همان کهکشانی که شاید روزی نام آتشفشانی شود و همهٔ این روزمرگی را به آتش بکشد.

پاینده باشی.
محمدرضا آزادبخت
درود. جناب طرهانی عزیز ممنونم
متفاوت و جالب نوشتید آموختم
تحلیل شما افقی خواهد بود برای پنجره هایی که هنوز متولد نشدند بسیار ممنونم
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۵ روز پیش
سلام استاد ازادبخت عزیز
شعر زیبایی بود
پاینده باشید خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود جناب حسنی ممنونم
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۵ روز پیش
درود و ارادت استاد ازاد بخت عزیز
سروده زیبایی بود 👏
مانا باشید و سبز👏🌹
محمدرضا آزادبخت
درود بانو کرمی ممنونم
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۵ روز پیش
سلام و احترام جناب آزاد بخت استاد گرانقدر
درود بر شما و سروده‌ی نابتان خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود بانو خدابنده ممنونم
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۴ روز پیش
درود بر شما جناب آزاد بخت استاد گرامی
زییا و وهم انگیز است رفص واژه ها در سپیدتان
برقرار باشید‌
🌷🌹🌷
محمدرضا آزادبخت
درود استاد عزیز جناب متولی ممنونم
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۴ روز پیش
درودتان باد جناب آزادبخت استاد سپیدسرای زیبانویس
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید همچو همیشه
رد قلمتان ابدی 🙏🌹🤍
محمدرضا آزادبخت
درود جناب طاهری معلم نواندیش ناب ممنونم ممنونم
ارسال پاسخ
سیاوش آزاد
۴ روز پیش
سلام موفق و موید باشید
محمدرضا آزادبخت
درود استاد سیاوش ممنونم
ارسال پاسخ
محمد علی رضاپور
۴ روز پیش
درودتان جناب آزادبخت
قلم تان پر توان خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود جناب رضاپور ممنونم
ارسال پاسخ
امیر وحدتی        یگانه
۴ روز پیش
وحشت از سرزمینی که
رویا دیگر نهال نورس امید نیست
درود بر جناب آزادبخت که سپیدی
قلم زده اید فاخر.
دستمریزاد.
خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود جناب وحدتی ممنونم
ارسال پاسخ
رسول دبیر (نافذ)
۴ روز پیش
باسلام و درود
مثل همیشه زیبا و عالیست
درودها نثارتان خندانک خندانک ⚘⚘⚘⚘⚘⚘
محمدرضا آزادبخت
درود جناب دبیر ممنونم
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۴ روز پیش
درود برشما
زیباست وعالی
خندانک خندانک خندانک
محمدرضا آزادبخت
درود جناب عزیزی ممنونم
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
۳ روز پیش
درود
زیبا و دلنشین سروده اید
رقص قلمتان ابدی
🌹🌹🌹
محمدرضا آزادبخت
درود جناب عبدالله پور ممنونم
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0