سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

معماری قفس

شعری از

مریم رمضانی

از دفتر سلوک اندیشه نوع شعر متن ادبی

ارسال شده در تاریخ ۷ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۴۵
  بازدید : ۲۹۶   |    نظرات : ۱۲۷

رنگ شــعــر
رنگ زمینه

                                  "مسافری از سیاره‌ای دوردست می‌پرسد:
      چرا انسان با بال‌هایی از جنس اختیار، خویش را در قفس عادت حبس کرده؟"
 
در سالن‌های تو‌در‌توی فرهیختگی، سکوت حاکم بود...
کتاب‌ها نجوا می‌کردند:
" همین درست است که گفتم"

انتخاب؟
بیشتر جابجایی میان گزینه‌های روی میز بود.
و فکر کردن
تا آن‌جا که از مرز نقشه فراتر نرود
و مزاحم نظم چیده شده نشود.


دیدم!!
بایدها، آرام‌آرام از وجودت قالب می‌ساختند 
و قلم که در دستت دیگر ابزار خَلق نبود
بلکه تبدیل شد به زنجیری نقره‌ای 
برای امضایِ تسلیم...
۱۳
اشتراک گذاری این شعر
۴۴ شاعر این شعر را خوانده اند

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

،

علیرضا محمودی

،

سیاوش آزاد

،

مریم رمضانی

،

محمد حسنی

،

ابوالحسن انصاری (الف رها)

،

حسن لطفی

،

سید مجتبی یحیی نژاد

،

رحیم فخوری

،

نعمت طرهانی(پورمستان)

،

علی ازموده گرجی(سیاوش)

،

علی عزیزی یحیی پانا

،

حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)

،

علیرضا فیضی

،

محمدرضا آزادبخت

،

حمیدرضا متولی

،

علی نظری سرمازه

،

معصومه خدابنده

،

جواد مهدی پور

،

شاهزاده خانوم

،

جمیله عجم(بانوی واژه ها)

،

عليرضا حكيم

،

محسن حسینی پور

،

فرامرز عبداله پور

،

حسن گائینی (رزاس)

،

سحر کرمی

،

نرگس زند (آرامش)

،

سامان سعیدی

،

اميرحسين علاميان(اعتراض)

،

بهروز چارقدچی (مجنون)

،

سیده نسترن طالب زاده

،

عباسعلی استکی(چشمه)

،

زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)

،

بهرنگ معصومی

،

یاسر کریمی

،

میکائیل نجفی(سراب )

،

سلمان کریمیان

،

بهنود کیمیائی

،

جلیل میاحی

،

امیر وحدتی یگانه

،

آرمان طاهری

،

مجید بهلول (میثم)

،

محمد جواد جهانی

،

مهدی جلالی وند (دلی)

نقدها و نظرات
محمدرضا آزادبخت
۶ روز پیش
درود بانو زیبا وسرشار از احساس و متفاوت
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر!
قدردانم جناب استاد آزادبخت گرامی خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
۶ روز پیش
خندانک
درود بر شما بانوی عزیزم خندانک خندانک
زیبا وتامل برانگیز قلم زدید خندانک
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود بانوی شعر ناب! خندانک
حضورتان باعث مباهات است.
از چشمان زیبایتان بر این صفحه سپاسگزارم خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
۶ روز پیش
به نظرم این بخش خیلی خوب به بحث اختیار اشاره می‌کنه؛ خندانک

انتخاب؟
بیشتر جابه‌جایی میان گزینه‌های روی میز بود...

راستش خیلی وقت‌ها چیزی که اسمش رو انتخاب می‌ذاریم، انتخاب واقعنی نیست...‌‌ بیشتر انتخاب بین چند مسیریه که از قبل جلومون گذاشتن.
انگار اختیارمون محدود به همون گزینه‌هاییه که برامون تعریف شده و کمتر پیش میاد از بیرون اون چارچوب‌ها به زندگی نگاه کنیم...
بخش پایانی هم برام جالب بود خندانک
زنجیری نقره‌ای برای امضای تسلیم...
حس می‌کنم اینجا اسارت از جنس زور مستقیم نیست، بیشتر از اون بندهایی می‌گه که با چیزهای ظاهراً ارزشمند و محترم شکل می‌گیرن...‌ با باورها، هنجارها، آموزش‌ها و بایدهایی که کم‌کم توی وجودمون نهادینه می‌شن...
انگار آدمی فقط اسیر نشده بلکه خودش هم ناخواسته پای این تسلیم رو امضا کرده... خندانک

در مورد تصویرسازی هم با استاد فخوری موافقم... خندانک
شروع متن خیلی تصویریه؛ از مسافر سیارهٔ دوردست گرفته تا نجوای کتاب‌ها، همه‌چیز با تصویره. ولی هرچی جلوتر می‌ریم متن بیشتر حالت بیانی و مفهومی پیدا می‌کنه. برای همین مخاطب که با اون شروعِ تصویری جذب شده، ناخودآگاه انتظار داره این فضا تا آخر ادامه داشته باشه.
حتی اگه اثر رو در قالب متن ادبی بخونه، نه شعر🙃

درود بر بانو رمضانی عزیزم خندانک
متن ادبی تأمل‌برانگیزی‌ست خندانک
از این بحث‌هایی که دوس دارم و بهش علاقه‌مندم😀
شاد باشید خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر شاهزاده خانم عزیزم خندانک
ممنون از بیانات نابتون
شما می‌فرمایید خیلی وقتها اختیار نداریم، مثل شما دوست نازنینم این روزها بیش از هر زمان دیگری، به این باور تلخ نزدیک می‌شوم که گویی ما، نه تنها در محیط پیرامون که حتی در ساحت اندیشه‌ی خودمان، از گوهر «اختیار» تهی شدیم؛ و این، رنجی است که خودمان با سکوت مصلحت‌اندیشانه و تن دادن به تبعیت‌های کورکورانه، بر خود هموار کردیم.
سایه‌ی این عدم اختیار، از سیاست و باورهای اعتقادی گرفته تا پیکره‌ی آموزش، اجتماع و حتی حریم گرم خانواده گسترده است.

واقعا تا چه اندازه برای حق انتخاب دیگران ارزش قائلیم؟ البته عناوین متفاوتن
گاه تحت عنوان فریبنده‌ی مهربانی، دلسوزی، امر به معروف و یا به بهانه‌ی بی‌اعتمادی به توانمندی آنان، حریم اراده‌شان را مورد هجمه قرار می‌دهیم.

غافلیم از این که تا زمانی که فرد، خود از درون به بلوغ باور نرسد، هرگونه اجبار بیرونی —اگرچه با نقاب هدایت— تنها او را در وضعیتی از استضعاف فکری نگاه می‌دارد؛ و این انباشت ناگزیر محرومیت، دیر یا زود، به طغیانی ویرانگر بدل خواهد شد که بنیادهای روابط را فرو می‌پاشد.
در سخنان مرحوم مطهری از این دست اندیشه‌های ناب بسیارند.( البته اینها با رعایت حریم الهی کاملا متفاوتند)

و به روی دیده شاهزاده بانوی همیشه اصیل و همیشه پرنشاط و مهربان
سعی می‌کنم دقت بیشتری بکنم و سخن شما و استاد فخوری گرامی را بیشتر اعمال کنم. خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
درود
بعضی وقتها، انتخاب ما، از جنس اجبار هست، مانند انتخاب یک عروسک کوکی، یا انتخاب بازیگر یک فیلم سینمایی در یکی از صحنه های حساس فیلم ...
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌺🌷🌸
اميرحسين علاميان(اعتراض)
۶ روز پیش
عرض درود و ادب بانو رمضانی گرامی خندانک
ادیب‌ بانوی مهربان و با اخلاق خندانک
نبض قلمتان سبز و تنور دلتان گرم🌿
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر استاد زیباکلام!
افتخاری است حضور ارجمندتان جناب علامیان خندانک
از مهر و اعتباری که بخشیدید بسیار تا بسیار ممنونم
لطف حضرتعالی خود گواه روح بزرگوارتان است خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۵ روز پیش
درود بانو
جالب و زیباست خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود و مهر استاد ارجمند!
نگاه زیبایتان را بارها سپاس خندانک خندانک
ارسال پاسخ
زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
۵ روز پیش
درود بانوی فرهیخته خندانک

نویسا باشید به مهر خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود و مهر بانوی حکیمی عزیز خندانک
قدردان حضور ارزشمندتان هستم.
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۶ روز پیش
درود بر شما بانو رمضانی بزرگوار خندانک
زیبا قلم زديد خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
لذت بردم
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و احترام جناب حاجی‌پور نیکوقدر!
زیبایی در حضور گرمتان معنا می‌شود.
سپاسگزارم خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
علیرضا محمودی
۶ روز پیش
درود بر شما ، در باب جبر و اختیار دوبیتی سروده ام که تقدیم میکنم:

دانی چرا دو دست عطا کرده کردگار؟
دستی است جبر و دست دگر باشد اختیار
آزاد آفریده خدا تک تک بشر
لیکن به جبر خویش به ما داده اعتبار
بنظرم بی ارتباط با موضوع متن شما نباشد.
موفق باشید خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب محمودی گرانقدر!
دوبیتی فلسفی و عمیقی است!
لیکن به جبر خویش به ما داده اعتبار
تفسیر تازه‌ و دلبرانه‌ایست از جبر
مرحبا بر این نگاه خندانک خندانک خندانک

سپاس از حضور سبزتان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
گاهی به اختیار خود، خودمون رو مجبور می کنیم و گاهی مجبورا انتخاب می کنیم خندانک
ارسال پاسخ
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
سپاسگزارم جناب فیضی گرامی!
باغی از گلهای نسترن تقدیم عطوفت و ذوق جنابتان
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
سیاوش آزاد
۶ روز پیش
سلام موفق باشید
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب آزاد ارجمند!
سپاس از قدم‌رنجه‌ی شریفتان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۶ روز پیش
فکر کردن
تا آن‌جا که از مرز نقشه فراتر نرود
و مزاحم نظم چیده شده نش👏👏
سلام ادیب رمصانی گرامی
شعر زیبا و با تاملی بود
قلمتان مانا
در پناه خدا خندانک
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب حسنی ارجمند!
سپاسمند حسن نگاهتان هستم.
با آرزوی بهترینها خندانک خندانک
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۶ روز پیش
درود تان باد

خندانک خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب انصاری ارجمند!
سپاسگزار لطف قدم پربرکتتان هستمخندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
حسن لطفی
۶ روز پیش
کتاب‌ها نجــــــــــــــــــــــــــــــوا می‌کردند:
کتاب‌ها نجــــــــــــــوا می‌کردند:
کتاب‌ها نجـوا می‌کردند:
کتاب‌ها نجـوا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
چه عبارت ادبی قابل توجه ای
وماهرانه نوشته ای بود🌸🌺
مریم خانم عزیز سربلند وپر از احساس بمانی هماره🌸🌺
نجوای کتابها کتابخانه ها ووو
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب لطفی گرامی!
سپاسگزار خوانش دقیق حضرتعالی
و حضور همیشه دلگرم کننده جنابتان هستم.
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
سید مجتبی یحیی نژاد
۶ روز پیش
سلام واحترام
درود بانو
زیبا و دلنشین
خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب یحیی نژاد ارجمند!
دلنشین حضورتان را از صمیم وجود قدردانم. خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
⚘️🌹
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۶ روز پیش
سلام
خدمت ادیب و معلم جامعه ایران عزیزمان
سرکار خانم رمضانی !
گرچه متن ادبی نامیدید نوشته ارجمندتان را. اما باز نیاز داشت
به ایماژ بیشتراز این توجه می کردید تا مطلب تصویری تر جلوه دهد
هرچند که در وضعیت فعلی بعنوان یک قطعه ادبی ،خواندنی ،وایرادی برایش وارد نیست
باغ طبعتان همیشه شاعرانه خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر استاد والامقام!
از لطف و دقت نظر شما سپاسگزارم خندانک
با فرمایش شما درباره ظرفیت بیشتر متن برای تصویرسازی موافقم؛ گرچه، آگاهانه بیان مستقیم‌تر را برگزیدم.
دغدغه اصلی‌ام نه خود آموزش، بلکه تجربه‌ای بود که طی سال‌ها حضور در فضای دانشگاهی با آن مواجه شده‌ام؛
جایی که گاه دانشجو بیش از آنکه درپی کشف وپرسش باشد،درتعقیب تصویری ایده‌آل ومورد پذیرش ازموفقیت ظاهری قرارمی‌گیرد.
احساس کردم اگر این دغدغه را صرفاً در لایه‌های تصویر استعاره بیان کنم، ممکن است از شدت تلنگر آن کاسته شود و هدفم بیش از خلق یک فضای شاعرانه،
دعوت به تأمل درباره عادت‌های محدودکننده بود.

البته کلام حضرتعالی کاملا صحیح است و همین مضمون را می‌توان در قالبی تصویرمحورتر نیز بازآفرینی کرد.
پوزشخواه نگاه خطاپوشتان هستم. خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۶ روز پیش
درود مهربانو رمضانی فرهیخته
این متن یادآور گفت‌وگوی سقراط با آدمیانِ در غار است، اما این بار غار از جنس «فرهیختگی» ساخته شده. چه تصویر درهم‌شکننده‌ای: بال‌های اختیار در برابر قفس عادت، و «فکر کردن» فقط تا مرز نقشه‌ها. نقطه‌ی اوج، آن قلمِ زنجیرشده‌ای است که برای «امضای تسلیم» به کار می‌رود، نه برای خلق. انگار فرهیختگیِ رسمی، بزرگ‌ترین زندانبانِ آزادی‌اندیشی است. روایت از زبان مسافری دوردست، فاصله‌گذاریِ هوشمندانه‌ای می‌سازد تا بگوییم: شاید بیگانگان بهتر از خودمان زندانمان را می‌بینند. تحسین.
خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود جناب پورمستان گرانمهر!
خوانش دقیقتان را سپاسمندم. خندانک خندانک
گرچه زبانم الکن است اما آن همه شور و اشتیاق جوانی و لذت علم آموزی سرانجامش چه شد؟
شاید دانشجوهای شبیه هم در یک قالب مشخص و یک هدف از پیش تعیین شده؛ گویا مدرک گرایی است که اصل فرهیختگی را نشانه رفته.
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
درود استاد طرهانی، برداشت بسیار عالی از سروده ی زیبا و هندمندانه ی استاد رمضانی دارید. خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۶ روز پیش
درود بانو.بسیار زیبا نگاشتید
رد قلمتان ماندگار🌿🌱🌷
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درودتان به مهر جناب آزموده ارجمند !
خیرمقدم حضور نابتان خندانک خندانک
زیبانگاهید و نیک اندیش!
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۶ روز پیش
درود برشما شاعر گرامی بانو رمضانی
بسیار زیباست
قلمتان مانا خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب عزیزی گرانمایه!
نغمه‌ی کلامتان زیبا و دلنشین است خندانک خندانک
سپاس از مهربان نگاهتان!
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹
ارسال پاسخ
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
۶ روز پیش
درودتان بانو زیباست.
جواب رو بنظرم فرمودید.... عادت خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب حافض گرامی!
نظرتان ارزشمند است.
در پناه ایزد دلتان آرام خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹 خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
درود بانوی هنرمند مریم خانم رمضانی
چه دلنشین و متفاوت سرودید. چندین بار خواندم و هربار بیشتر از قبل لذت بردم. 🌹🌹🌹
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر جناب فیضی مهربان!
دلنشین حضور دلگرم کننده شما ادیب بزرگوار است.
خوشحالم از نظر سخاوتتان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
حمیدرضا متولی
۶ روز پیش
درود بر شما بانو رمضانی
متن زییایی نگاشته اید.
حال دلتان برقرار
🌷🌹🌷🌹
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود جناب متولی ارجمند!
قدردان لحظات ناب حضورتان هستم.
در پناه خدا محفوظ باشید خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۶ روز پیش
درود بیکران خانم رمضانی
زیباست و متین
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود جناب نظری گرانمهر!
واقعا حضور مهربان ادیبی چون شما قوت قلب است خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۶ روز پیش
سلام و احترام ماه بانو رمضانی عزیز
درود بر شما و قلم نابتان 🌹
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود بانو خدابنده‌ی عزیزم خندانک
ممنونم بانو جان
به مهر خواندید خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۶ روز پیش
درود بر شما بانو رمضانی گرامی

ناب سرودید

زنده باشید به مهر

خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود جناب مهدی‌پور گرامی!
حضور نابتان را پاس می‌دارم.
خیر و مهر الهی قرین اوقاتتان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۶ روز پیش
با سلام و درود فراوان
بانو رمضانی گرامی
زیبا سروده اید خیلی با معنا بود.
پاینده و سرافراز باشید.
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
سلام و درود متقابل جناب حسینی پور ارجمند!
زیبایی در آشیانه نگاهتان خانه دارد.
سپاسمندم.
دلتان گرم به مهر یزدان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۶ روز پیش
درود و عرض ارادت بانو رمضانی عزیز
زیبا و پر مفهوم احسنت
مستدام باشید و مانا 🌹🍀👏
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر خندانک
ماه بانو کرمی سپاسگزار حُسن اندیشه جنابتان هستم.
لحظاتتان غرق آرامش خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌸
ارسال پاسخ
حسن گائینی (رزاس)
۶ روز پیش
به مشرق نگاه کنید
دیوها با ما برادرند
بی محابا ترین تکبیر های عوضی

درود بر شما ادیب گرامی
احترام مرا پذیرا باشید
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود جناب گایینی بزرگوار!
مشق ادیبانه‌تان زیباست. خندانک
با حضورتان طراوت به‌همراه آوردید.
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌷
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۶ روز پیش
درود ها بر بانو رمضانی ارجمند خندانک
زیباست خندانک
موفق وسلامت باشید خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۶ روز پیش
درود و مهر بانوی آرامش ناب خندانک
زیبانگاهید نازنین بانو!
لطفتان را سپاس خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۵ روز پیش
🌺🌷🌸
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
جناب فیضی ادیب محترم
دگر بار از این گل‌افشانی ادیبانه و کلام پر از لطافتتان صمیمانه سپاسگزارم. خندانک خندانک خندانک
حضور گل افشان و ظرافت شما، به این صفحه جانی دوباره بخشید. خندانک
غنچه‌ی وجودتان شکفته در نسیم روح‌افزا خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
۵ روز پیش
استاد رمضانی
درود بر شما
متنی صد میلیون دلاری سرودید البته با پاسخ صد میلیون دلاری
اصلا انرژی و فرصت جبر و اختیار را ندارم چون در نهایت مطمئنم شاید بنده و شما به نتیجه برسیم لیکن در نظرات دیگر مجبور به سکوتیم
خلاصه میگویم
انسان به هر دو راهی که رسید و یکی را انتخاب کرد در نهایت متوجه میشود که اشتباه کرده لیکن
پاسخ را که صد میلیون دلاری ست نیز داده آید. تسلیم
حال این تسلیم چه هست و چگونه است را باید آنانیکه لمسش کرده اند پاسخ بفرمایند. که شاید اگر لب باز کنند متهم به هزاران چیز میشوند
برقرار باشید
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش

درود بر شما
از خوانش دقیق و نگاه صمیمانه‌تان همیشه سپاسگزارم.

مقصود این متن، نفی اختیار نیست؛ نشان‌دادن لحظه‌ای‌ست که اختیار، زیر فشار عادت و ترس و بایدها، کم‌کم به توهم انتخاب بدل می‌شود.

با تسلیم موافقم آن هم رسیدن به جایی که انسان در برابر حقیقت خویش، از لجاجت نفس عبور کرده، آن‌وقت این تسلیم، نوعی بیداری است نه شکست.
انسان گاهی نه با یک تصمیم بزرگ، بلکه با هزاران سازش کوچک، از خود دور می‌شود.
مسئله این است که آیا انتخاب از آن ما بوده یا قبلا، در قالب‌های آماده ریخته شده.
همیشه متشکرم از اندیشه‌های نابتان خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
درود مجدد
در کنار انتخاب و تصمیم با هزاران انتخاب و تصمیم دیگران وجود دارد ، که بر انتخاب ما تاثیر می‌گذارند.‌مثل اینکه کسی تصمیم میگرد و انتخاب می‌کند منزل مادرش برود، در کنار این انتخاب راننده ای تصمیم میگیرد که تند رانندگی کند و ترمز دیر هنگام بگیرد و تصادف شود. این وسط انتخاب با تشخیص فرد چه میشود؟
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش


درود بر شما
نگاه دقیق و منتقدانه‌‌تان جذاب است. کلام دقیق شما همان تداخل اراده‌هاست و کاملا درست است که گاهی اراده‌ی دیگری (آن راننده‌ی بی‌احتیاط) زندگی ما را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد؛ به هر حال ما در جزیره‌ای تنها زندگی نمی‌کنیم و گاهی جبر محیطی حاکم است اما نکته اینجاست که باید مرز اختیار و تسلیم را دریابیم و از این مفاهیم زیسته در تندباد حوادث به عنوان بهانه‌ای استفاده نکنیم که تغییر مسیر ندهیم و دوباره به همان عادت قبلی پناه ببریم.

چند مثال می‌زنم
زنی را در نظر بگیرید که هر روز از چیزی ناراضی است، اما چون می‌ترسد آرامش خانه به هم بخورد، یا چون وابستگی مالی دارد، یا چون از قضاوت دیگران می‌ترسد، سال‌ها همان وضعیت را تحمل می‌کند.
اینجا شاید خودش انتخاب کرده، اما در عمل، او در حصار ترس و عادت مانده...
مردی که از ترس کل‌کل و اعصاب‌خوردی، به اجباری تن می‌دهد، او در واقع اختیار خود را پیش‌فروش کرده تا در آرامشی کاذب بماند.
کودکی که با تحمیل دلسوزانه‌ی والدین دچار تغییر مسیر می‌شود و یاد می‌گیرد که خواستن هزینه دارد، پس از همان ابتدا خواستن را تعطیل می‌کند...
دانشجویی که به خاطر ترس از استاد، حقیقت را دفن می‌کند؛او هم همین‌طور؛ زنجیره‌ی نقره‌ای سکوت را به دور قلمش می‌بندد تا هزینه‌ی تغییر را ندهد و نمره‌اش آسیب نبیند...
کارمندی که از شغلش راضی نیست، اما هر روز می‌رود و غر می‌زند و خسته می‌شود؛ اما باز هم تکرار همان مسیر...

خلاصه اینکه خیلی از این مفاهیم در بند منطق نمی‌گنجد و ایده‌آل به‌نظر میرسد

اما همین‌قدر بدانیم که ما خیلی وقت‌ها می‌توانیم با تکیه بر اختیارمان، زنجیرهای این عادت‌ها را پاره کنیم و از قفس بیرون بزنیم و با این کار از تکرار الگوهای مخرب و بدپروری نسل‌های آینده پیشگیری کنیم اما چون می‌دانیم پریدن، هزینه دارد، زخمی شدن دارد و گاهی هم شکست خوردن؛ ترجیح می‌دهیم در همان قفس بمانیم و به همان عادت همیشگی‌مان ادامه دهیم.

پوزش می‌طلبم به‌طول انجامید
و متشکرم از نگاه دقیق و جامع‌الاطراف شما بزرگوار!
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم رمضانی
درود مجدد
تک تک مثالهایی که زدید هر کدام مثل خنجر در قلبم فرو رفت
احسنت بر شما که با درد آشنا هستید لیکن یک توصیه ی عاجزانه دارم : « بیائید از امروز اندازه ظرفیتمان غصه بخوریم» توصیه ایست که حقیر هر روز به همسرم میکنم.
باور کنید آسیب میخوریم. من علیرغم پیشنهادم، نمیتوانم . گویی مسئولیت دارم و ضمانت داده ام و امروز چروکهای زیر چشم و پیشانیم را میبینم
حق نگهدارتان
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۴ روز پیش
به‌روی دیده استاد چارقدچی گرامی!
معذرت میخواهم باعث رنجش شما شدم.
برای جبران این بداهه تقدیم محضر دغدغه‌مندتان خندانک

علی نوری‌ست در جان پیمبر
علی مهر است و در کف، ذوالفقارش
جهان را اوست عدل بی‌کرانه
خدا خود گشته مست از اقتدارش

علی جان! همین که دلم اکنون به‌یاد تو آرام شد بس است، به‌جای تمام روزگار رفته و آنچه نیامده‌است خندانک
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌷🌸🌺
ارسال پاسخ
بهرنگ معصومی
۵ روز پیش
درود بر شما جالب وتامل بر انگیز .برای من تداعی حا وهوایی سیاسی این روزها بود خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
بارها درود و مهر جناب معصومی گرامی!
متشکرم از حسن نظرتان
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌺🌸🌷🌹
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
۵ روز پیش
درود بر شما بانو خندانک
اثر زیبا و تامل برانگیزی است خندانک
سلامت و تندرست باشید در پناه خدا خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود و مهر جناب کریمی ارجمند!
زیبایی حضورتان را سپاس
سعادت یارتان خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌹🌹🌹🌹
ارسال پاسخ
میکائیل نجفی(سراب )
۵ روز پیش
درود بر شما..
زیبااست..
خندانک خندانک
خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود و مهر جناب نجفی ارجمند!
زیبانگاهید.
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌹🌷🌸🌺
ارسال پاسخ
سلمان کریمیان
۵ روز پیش
🌹 🌹 🌺
درود بانو رمصانی
زیباست 🌹
افرین
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود و مهر جناب کریمیان گرامی!
حضور سبزتان زیبایی آفرین است.
خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌺🌸🌷🌹
ارسال پاسخ
بهنود کیمیائی
۵ روز پیش
خندانک



درود برشما
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۵ روز پیش
درود جناب کیمیایی ارجمند!
قدم‌رنجه فرمودید خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌹🌷🌸
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۵ روز پیش
درود بانو رمضانی گرامی، خندانک
این سفرِ مسافرِ غریب،
آغازِ اندیشه‌ای است در قفسِ عادت.
جایی که اختیار،
به زنجیری نقره‌ای بدل گشته و قلم،
امضای تسلیم را می‌نگارد.
درود بر این نگاهِ تیزبین خندانک
پیروز و سرافراز باشید خندانک
خندانک خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۴ روز پیش
درود و مهر جناب میاحی ارجمند!
سرافراز فرمودید.
عید ولایت مبارک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌸🌷🌹🌺
ارسال پاسخ
امیر وحدتی        یگانه
۵ روز پیش
درود بر ادیب فرزانه سرکار
خانم رمضانی.
متن ادبی زیبا و تامل برانگیزی است.
یکی از عواملی که بر اختیار و انتخاب
آدمیان تاثیرگذار است، محیط جغرافیایی است
که بنظرم ماها در جغرافیای غلطی جای گرفته ایم
و اختیاری غیر از تسلیم نداریم.
اندک اندک میرسد تاریخمان بر انقضا
کارت ما دیگر ندارد اعتبار دیگری

ساقیا پر کن لبالب باده و پیمانه را
چون بجز مستی ندارم اختیار دیگری
خندانک خندانک
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۴ روز پیش
درود استاد یگانه ارجمند و نیک اندیش!
زیبایی حضورتان تلخی واقعه را می‌کاهد.
با اندیشه‌ی نابتان موافقم
اندک اندک میرسد تاریخمان بر انقضا
کارت ما دیگر ندارد اعتبار دیگری
ساقیا پر کن لبالب باده و پیمانه را
چون بجز مستی ندارم اختیار دیگری خندانک خندانک خندانک

عیدتان مبارک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌺🌹🌷🌸
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۴ روز پیش
درودتان باد بانو رمضانی عزیز و ادیب
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
رد قلمتان ابدی🌹🙏
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۴ روز پیش
درود و مهر جناب طاهری اندیشمند!
دلنشین کلامتان را قدردانم.
عید بر شما مبارک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌸🌸🌸🌸
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
علیرضا فیضی
۴ روز پیش
🌷🌷🌷🌷
مجید بهلول (میثم)
۴ روز پیش
درود برشما

عالیست
خندانک خندانک خندانک خندانک
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۳ روز پیش
درود بر بانوی ادیب و غزل‌سرای گرانقدر. غزلِ پندآموز و اخلاقی‌تان که با ظرافت به مفاهیمی چون خدمت به خلق، نیت پاک و حسابِ روز حشر پرداخته، بسیار صیقل‌خورده و استوار بود؛ به‌ویژه بیتِ پایانی در دفاع از حرمتِ انسان با نگاهی عمیق . نقش قلمتان جاودان🌷🌿🌹
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۳ روز پیش
درود و مهر جناب آزموده گرامی!
قدم رنجه فرمودید.
سپاس از خوانش ژرف حضرتعالی!
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۳ روز پیش
درود بانوی بزرگوار بسیار زیبا و تحسین بر انگیز سرودید
نقش قلمتان مانا🌹🌹🌹
مریم رمضانی
مریم رمضانی
۳ روز پیش
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد جواد جهانی
۲ روز پیش
سلام زیبا و قابل تأمل 🌹
مریم رمضانی
دیروز
درود و مهر!
سپاسگزار مهرتان هستم جناب جهانی ارجمند! خندانک خندانک
مهدی جلالی وند (دلی)
۲ ساعت پیش
درودتان بانو رمضانی
عالی
خندانک خندانک خندانک
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0