سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

تعویضِ گلدان

شعری از

نعمت طرهانی(پورمستان)

از دفتر سمفونی خیال نوع شعر سپید

ارسال شده در تاریخ ۸ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۱۱۷
  بازدید : ۱۳۶   |    نظرات : ۴۲

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر نعمت طرهانی(پورمستان)

در آن باد،
نفَسِ مست تو را شناختم،
همان باد که پاسخ را
به گوش گل‌های شب‌بوی گورستان رسانده بود.
 
اکنون ایستاده‌ایم
بر مزار پرسش‌هایمان
و بوی خوششان را می‌شنویم.
دیگر چه بگویم
که باد نگفته باشد؟
 
دستت را باز کردی
و باد از لای انگشتانت گذشت.
همین گذشتن است که می‌ماند،
نه آنچه در مشت می‌پنداشتی.
 
گفتی: «هیچ»
و من این هیچ را
چون گوهری در مشت گرفته‌ام.
می‌ترسم بگشایمش:
نیست.
می‌گشایم: نیست.
همین «نیستن» بزرگ‌تر از هر هستنی‌ست.
 
هیچ، یک آینه است.
 هر که در آن نظر کند
 خود را فراموش می‌کند
 و تنها باد را می‌نگرد
 که در آینه می‌وزد.
 
در معراجِ هیچ
نه ردایی می‌آویزم، نه عقلی.
هیچ، ردای من است
و عریان‌ترین رقص،
رقص در هیچ است.
 
مشت تو
پر از همه چیز است
چون خالیست از خود.
این است آینگیِ محضِ نیستن:
چیزی در آن نمی‌گنجد
پس همه چیز را
در خود می‌نمایاند.
 
پدر در معراجِ خویش
گیوه از پا نمی‌کند،
عقل را بر دارِ نان می‌بیند.
مست از فرط بیداری
یا غفلت؟
من اما دلقک آن معراجم
نه از سرِ غفلت، که از سرِ هیچ.
 
گفتی:
«دسته‌گلی از انگور
به استقبال هیچ می‌روم»
همان دسته‌گل را می‌بینم
که بر دوش هیچ
تابوتِ ترس را می‌برند.
 
بر دوش هیچ
تابوتِ ترس
چنان سبک می‌رفت
که گویی پَری در باد.
و تو گفتی:
«ترس را باید
با خوشه‌های خندان تشییع کرد
نه با شیون.»
 
من نیز دسته‌ای انگور
به این تشییع آورده‌ام.
بگذار ترس بمیرد
بگذار در گورش
تاکی رویَد
به خوشیِ مستی.
تشییع‌جنازه‌ای چنین خندان
در تاریخ نبوده است.
 
کوزه‌هایت را می‌شکنی
و از هر تکه
گلی می‌روید.
جهان پر از گلدان‌های تازه می‌شود.
 
جمجمهٔ نیاکان
ترک برمی‌دارد،
آهسته، انگار چیزی را به یاد می‌آورد.
و از شکافش
یاسمنی بالا می‌آید.
 
چه خوب دیدی
که هر ترَک
دهانِ بازِ نی‌ایست.
حالا گوش کن:
باد، آن نوازندهٔ ازلی
در این نی‌ها می‌دمد.
سکوت می‌کنی،
و می‌شنوی
همان ترانهٔ پیوستن را.
 
شکستن، آغاز ترانهٔ پیوستن است.
تو این را می‌دانی
و من اکنون می‌بینم
که هر ترک بر کوزه‌هایت
نی‌ایست
که باد در آن آواز می‌خواند.
 
ما نمی‌میریم
ما تعویضِ گلدان می‌شویم.
ریشه‌هامان در خاکِ هیچ فرو می‌روند
و ساقه‌هامان از جمجمه بیرون می‌زنند.
باغبانِ این باغ
همان باد است
و من و تو
دو قلمهٔ سرگردان
که در هم پیوند خورده‌ایم.
 
معجزهٔ «هیچ» را چنان گفتی
که جام دیگر
در دستانم نمی‌چرخد؛
خودِ دستانم جام شده‌اند.
هر چه می‌نوشم
پُرتر می‌شوم از خالی.
این مستی
دیگر نه از انگور
که از دمای صفر مطلقِ بودن است.
نبودنی که بودنی‌تر از هر بودنی‌ست.
 
اکنون که باد
از کوچه‌های کهن بازمی‌گردد
و ماه
قرصِ خالی جام را
در گورستان ابرها به خاک می‌سپارد.
من و تو
دو سایهٔ بی‌نام
بر دیوارِ هستی می‌رقصیم.
 
سایه‌هایمان بر دیوار
دیگر از مرگ نمی‌پرسند.
باد می‌وزد.
سایه می‌رقصد.
مقصد، همین گام است
همین گام.
 
من پای برهنه‌ام
سنگ‌های داغ تقدیر را
پشت سر گذاشته‌ام
و حالا در میانهٔ راه
نه از مبدأ می‌پرسم
نه از مقصد.
 
مرگ چیست؟
باد می‌وزد.
گل‌های شب‌بوی گورستان
دیگر نه بر مزار مردگان
که بر مزارِ پرسش‌های ما روییده‌اند
و خوشبوتر از همیشه‌اند.
 
نه تو مرا می‌شناسی
نه من تو را.
اما آن باد را
بادِ میانِ انگشتانت را
که هر دو را مستِ هیچ کرده
خوب می‌شناسم.
و این
برای رقصیدن کافیست.
برای همیشه.
 
امشب
بر مزار پرسش‌هامان
بوی خوشی می‌وزد
که پیشتر فقط در گورستان می‌رویید.
۸
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
محمدرضا آزادبخت
۶ روز پیش
درود زیبا سرودی
عریان ترین رقص
رقص در هیچ است
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود جناب آزادبخت گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
اميرحسين علاميان(اعتراض)
۶ روز پیش
عرض درود و ادب جناب طرهانی (پورمستان) گرامی
قلم خوبی دارید بزرگوار
نبض قلمتان سبز خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب علامیان(اعتراض)
سپاس گزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
۵ روز پیش
شعرتون پر از تصویرهای قشنگ و ایده‌های قابل تأمله خندانک خندانک
و یه جور سیروسلوکِ شاعرانه و عارفانه حول مفهوم هیچ داره...
اما گاهی آنقدر به توضیح و تفسیرِ خودش می‌پردازه که بخشی از جادوی کشف‌رو از مخاطب می‌گیره...

درود بر جناب طرهانی ارجمند خندانک
البته که این یه نظر شخصیه و شاید من خیلی مته رو خشخاش گذاشتم... خندانک

شبتون شیک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود مهربانو شاهزاده خانم فرهیخته
شاید خیلی توضیح دادم ولی دست خودم نبود باید می‌نوشتم تازه خیلی هم حذف کردم شد این.
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۵ روز پیش
درود بزرگوار
جالب و زیباست خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب استکی گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۶ روز پیش
سلام استاد طرهانی عزیز
مرگ چیست؟
باد می‌وزد.
گل‌های شب‌بوی گورستان
دیگر نه بر مزار مردگان
که بر مزارِ پرسش‌های ما روییده‌اند
و خوشبوتر از همیشه‌اند.👏👏
فراز های زیادی در شعر است و همه زیبا
قلمتان نویسا
درپناه خدا خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود بیکران جناب حسنی گرامی
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۶ روز پیش


درود تان باد دوست ادیب

قلم سبزتان مانا خندانک خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام استاد انصاری گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سید مجتبی یحیی نژاد
۶ روز پیش
سلام و احترام
استاد پورمستان
دستت را باز کردی
و باد از لای انگشتانت گذشت.
زیبا و آموزنده
خندانک خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب یحیی نژاد ادیب
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
۶ روز پیش
درود شاعر هنرمند پورمستان
زیبا و متفاوت بود.
دست مریزاد.🌹🌹🌹
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود بیکران جناب فیضی ادیب
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۶ روز پیش
من پای برهنه‌ام
سنگ‌های داغ تقدیر را
پشت سر گذاشته‌ام
و حالا در میانهٔ راه
نه از مبدأ می‌پرسم
نه از مقصد.

درود بر شما
سپیدی زییاست
پایدار باشید
🌷🌹🌷🌹
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض ادب جناب متولی فرهیخته
خندانک خندانک خندانک
سپاسگزارم
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۶ روز پیش
درود بر شما جناب طرهانی بزرگوار 🌺🌺🌺
بسیار عالی سرودید 🌺🌸🌸

گفتی: «هیچ»
و من این هیچ را
چون گوهری در مشت گرفته‌ام.
می‌ترسم بگشایمش:
نیست.
می‌گشایم: نیست.
همین «نیستن» بزرگ‌تر از هر هستنی‌ست

لذت بردم آفرینها 🌹🥀🕊️ خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب حاجی پوری گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سحرفاطمی زیرک
۶ روز پیش
درود برشما
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود مهربانو فاطمی ادیب
سپاس‌
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۶ روز پیش
درود و ارادت جناب طرهانی گرانقدر
زیبا و پر معنا و پر از درک سرودید درود بر شما
مستدام باشید و قلمتان رقصان 🌹🍀👏
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود مهربانو کرمی ادیب
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۶ روز پیش
درود وعرض ارادت خندانک
زیباست خندانک
موفق وسلامت باشید در پناه حق خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود مهربانو زند فرهیخته
خندانک خندانک خندانک
سپاسگزارم
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۶ روز پیش
در معراجِ هیچ
نه ردایی می‌آویزم، نه عقلی.
هیچ، ردای من است
و عریان‌ترین رقص،
رقص در هیچ است.
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
درود جناب طرهانی
زیباست
خندانک خندانک
خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود‌ بیکران جناب سرمازه گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۶ روز پیش
ای که پیچاندی مرا با پیچشی در پیچَکت
دوستت دارم ورای هیچ ها آنسوی هیچ
خندانک خندانک
خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۵ روز پیش
سلام و احترام جناب طرهانی استاد گرانقدرم

مرگ چیست؟
باد می‌وزد.
گل‌های شب‌بوی گورستان
دیگر نه بر مزار مردگان
که بر مزارِ پرسش‌های ما روییده‌اند
و خوشبوتر از همیشه‌اند.

بسیار زیبا سرودید
درود بر شما و قلم نابتان که بی نظیر سرودید خندانک
رد قلمتان جاوید
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود مهربانو خدابنده فرهیخته
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۵ روز پیش
با درود فراوان
جناب طرهانی گرامی
شعرتان سراسر استعاره و تصویر ، تخیل و تصویر ، رویارویی روح و جسم ، حرکتی مواج میان گذشته های دورِ دور تا آینده ای نزدیکِ نزدیک بود. پیوند بین پایان هر قطعه با شروع قطعه بعدی به زیبایی شکل گرفته و کشش ادامه خوانش را فراهم کرده بود و پایانی دراماتیکی داشت.آفرین
پاینده و سرافراز باشید.
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب حسینی پور گرانقدر
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
بهنود کیمیائی
۵ روز پیش
خندانک


درود برشما
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض ادب جناب کیمائی ادیب
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۵ روز پیش
درود برشما شاعر گرامی
شعر خواندم زیباست
قلمتان سبز و پایدار
خندانک خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب عزیزی فرهیخته
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۵ روز پیش
درود جناب طرهانی گرامی خندانک
در آن باد که شرحش رفت،
هیچ را چنان گفتی که جان گرفت،
بوی خوش شب‌بوها،
اینک از مزار پرسش‌های ما برمی‌خیزد.
همین برای رقصیدن کافیست.
برای همیشه.
خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض ادب جناب میاحی ادیب
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
علی ازموده گرجی(سیاوش)
۳ روز پیش
درود جناب طرهانی بزرگوار
بسیار زیبا و دلنشین پر از رنگها و طرحها سرودید بسیار لذت بردم از سروده نابتان که مشخص است از دل برامده
نقش قلمتان همواره مانا🌿🌹🌱🌷
نعمت طرهانی(پورمستان)
درود و عرض احترام جناب آزموده فرهیخته
سپاسگزارم
خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0