سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

يکشنبه ۱۷ خرداد

*تهوع*

شعری از

شاهزاده خانوم

از دفتر سیبی از شاخه‌ی مهر نوع شعر دلنوشته

ارسال شده در تاریخ ۱۱ روز پیش شماره ثبت ۱۴۶۰۲۷
  بازدید : ۱۸۲۴   |    نظرات : ۲۸۲

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر شاهزاده خانوم
آخرین اشعار ناب شاهزاده خانوم

نمی‌شود که
خیابان‌های دَره‍َم و بَرهَم
لایی‌کشان
از دهانِ آسفالتم عبور کنند
نبینند؛
 کافه‌های دنج، انتظارم را می‌کِشند...
نفهمند؛
قرار است کام ِ تلخم را 
به خوردِ اسپرسوها دهند...
 
نکند چشم‌شان تنگ است؟
این از خدابیخبرهای انسان‌گرد
 
نمی‌دانی!
نمی‌دانی
بعد از نطق زهرآلودم
چگونه از دل ِ خیابانی دَرهَم به روی کافه‌ای شیک‌وپیک
بالاآورده شدم...
.
.
«اخبارهای شعرگاهی از مزارع رنج، به سمع رادیو رسید»؛
 
شالیزارهای دبش!
از رنج شما چه حاصل؟
جز شِفته‌های منحوسِ محبوس در خندق بلا؟...
 
*بفرمایید خانوم؛
.
.
تکه‌کیک‌های براونی
یکی پس از دیگری
نجویده
قورتم می‌دادند
و تو باز هم سر قرار را شیره مالیدی
و سیگارهای بهمن، دودت کردند
و به بهانه‌ی مست شدن عرق‌های سگیت
از چهارچوب *می‌خواهمت* فراتر نرفتی!‌...
 
«سکانسِ پایانی نمایش رادیویی»؛
 
-چته؟
مگه قرار نشد هم‌خونه‌شیم
مگه قرار نشد هر طور مایل بودی پیش هم باشیم
اسمشو هر چی خواستی بذار
رفاقت سفید، سیاه
چه می‌دونم؟ اصلا اسمشو بذار رفاقت صورتی
از همین مرام‌های فانتزی امروزی دیگه...
 
-دههههه دِ لامذهب
من میگم نره تو میگی بدوش؟؟
می‌خوام تنها باشم
چرا متوجه نیستی؟
 ولم کن بابااااا!...
 
*خانوم؟ چیز دیگه‌ای میل دارید؟
.
.
لیمونادی پر از یخ، سفارشم را کرد
و کارت‌‌های هیز
جیرینگ جیرینگ
تنشان را به دستگاه پوز مالیدند
 
«رادیو از دست ژست‌های دموکراتش جیغ‌فرابنفشی کشید و چشم‌وچال خاموشی را بیرون آورد»...
 
*خانوم؟
خانوم؟
دیر وقته! باید کافه‌رو ببندیم. 
 .
.
صفحه‌ی گوشی لمسم کرد
و اسنپ
رِ به رِ پاچه‌ی مقصدم را می‌گرفت
 
اما_
خاطراتِ چموشت
خیز برداشتند
و با یک تیپا
به شبانه‌های ولگرد
رهسپارم کردند...
 
 
*شاهزاده*
۱۶
اشتراک گذاری این شعر
۷۰ شاعر این شعر را خوانده اند

پژمان بدری

،

علی نظری سرمازه

،

علیرضا فیضی

،

سیده نسترن طالب زاده

،

محمد حسنی

،

آرمان طاهری

،

امیرمحمد جودی ثمرین

،

بهروز چارقدچی (مجنون)

،

سیاوش آزاد

،

علی عزیزی یحیی پانا

،

رضا سعادت نژاد

،

ابوالفضل احمدی

،

علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

،

حسن گائینی (رزاس)

،

اميرحسين علاميان(اعتراض)

،

معصومه خدابنده

،

برهان الدین وقفی

،

آرمان پرناک

،

یاسر کریمی

،

ابوالحسن انصاری (الف رها)

،

محسن حسینی پور

،

نعمت طرهانی(پورمستان)

،

بِه آفرید

،

سید مجتبی یحیی نژاد

،

محمدرضا آزادبخت

،

مهدی محمدی

،

مریم رمضانی

،

محمدرضا جعفری

،

عارف افشاری (جاوید الف)

،

حمیدرضا متولی

،

محمد علی رضاپور

،

شاهزاده خانوم

،

عباسعلی استکی(چشمه)

،

حسین قاسمی

،

جلیل میاحی

،

دکتر سیدمحمدرضا لاهیجی

،

امين آزادبخت

،

سایان (سویدا)

،

نرگس زند (آرامش)

،

حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)

،

مسعود معادی

،

فرامرز عبداله پور

،

سحر کرمی

،

بهرنگ معصومی

،

عباس ترکاشوند

،

الناز حاجیان

،

جواد مهدی پور

،

امیر وحدتی یگانه

،

مجتبی شفیعی (شاهرخ)

،

حسام رجبی

،

نقطه هستی

،

فریباایازی روزبهانی

،

زینب واحدی زاده

،

مهدی جلالی وند (دلی)

،

ابراهیم کریمی (ایبو)

،

آروین محمدی

،

جمیله عجم(بانوی واژه ها)

،

فرهاد معظمی

،

محمد رسا

،

عباس خسروی (عباس)

،

الهام رضایی خلیق

،

رحیم فخوری

،

رقیه کریمی (رها )

،

سعیدرضا داودی

،

منیژه قشقایی

،

عبدالنبی اکبری

،

رسول دبیر (نافذ)

،

فروغ نصیری

،

محمد جواد جهانی

،

زینب عیوضی

نقدها و نظرات
محمدرضا آزادبخت
۱۰ روز پیش
درود استاد بانو شاهزاده زیبا و متفاوت سرودی احسنت بر شما
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر استاد خاص‌نویس خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان ارزش‌مندست خندانک
سپاس از نظر لطف و دلگرم‌کننده‌تون... خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
عباس ترکاشوند
عباس ترکاشوند
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خندانک
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا آزادبخت
محمدرضا آزادبخت
۱۰ روز پیش
درود استاد بانو شاهزاده گفتم اگر شعری شعر نباشدبه شما خواهم گفت شما قدرت بیان شعرتان پیشرفت رو به جلویی داشته
واین موضوع را بدان که همواره برادرم برای شعرهایی نقد مینویسد که حرف های بسیار برای گفتن داشته باشد ممنونم خواهرارجمند
به تمام و کمال باید شما را جزشاعران برتر ناب دانست
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درودی دیگر بار استاد ارجمند خندانک
شما بزرگوارید...
و من مچکرم هم از شما و هم از محبت برادر بزرگوارتان...
شاگردی بیش نیستم در کنار شما بزرگان...
از خرده‌نوازیتون ممنونم خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
اميرحسين علاميان(اعتراض)
۱۰ روز پیش
عرض درود و ادب و ارادت شاهزاده بانوی مهربان و مستعد خندانک
دلنوشته خوب و صمیمی و راحتی‌ست... (البته از برخی شعرها بهتر و شعرتره) دغدغه‌هاتون کلا جالبه و ذهن خلاق و فانتزی دارید. ”تهوع“، با این نام یاد کتاب «سارتر» هم افتادم.
....
راحت باشید و سبکبار چراکه مهم: نوشتن است و غور کردن و فهمیدن (فهم عمیق: به معنای ادراک، شــعـــور، معرفت...) و نیز عقلانیت درست‌وحسابی، اعتماد و احترام به شخصیت و استعداد خود (و بعد دیگران)، نه حکم صفر و صدی و قطعی صادر کردن و فلان و فلان... که متأسفانه خیلی‌ها ندارند و از مسگری فقط کپل جنباندن را یاد گرفتند.خندانک
شازده بانو: دیگران تا ابد دیگران می‌مانند و تنها خودمان می‌مانیم و خودمان {و البته خدایمان}، پس فقط حال دل خودمون و تعقل و بینش خودمون اولویت و اهمیت داره. دیگران هر از چندی ممکنه بیان، حرفی بزنن و برن. باری، باید به خودمون باور داشته باشیم. البته کامنتم مفهومی بود خندانک میدونم که منظورم رو خوب متوجه شدید.
...
گفت: کوزه البته زیباست و می‌تواند گرانبها باشد، اما تشنگیِ مرا آب است که فرومی‌نشاند. آنهایی که به نقش‌ونگارِ کوزه می‌نگرند ، تشنه نیستند! ؛ یا کوزه فروش‌اند، یا ادای تشنگان را در میاورند.
نبض قلمتان سبز و تنور دلتان گرم🍀
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر استاد سپیدسرای مودب و موقر... خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از حضور گرانقدرتان خندانک
حالا میشه بقیع حرفامو اتوکشیده نگم؟🤪
واقعنی مرسی از کامنت پرمهرتون... شما همیشه نیمه‌ی پر لیوان‌رو می‌بینید...و این رفتار تحسین‌برانگیزه!...
و کلامتونو آویزه‌ی گوشم می‌کنم... 😀 البتعع اگه شخصیت حساسم اِجزه بده😒
مثال کوزه هم قشنگ بود خندانک
خلاصه کلوم؛ مرسی که هستید خندانک خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک

ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عباس ترکاشوند
عباس ترکاشوند
۹ روز پیش
خندانک خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۱۰ روز پیش
درود بانو
خیال انگیز و زیباست خندانک
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر استاد استکی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
مچکرم از گل‌آرایی مهر وجودتان... شرمنده می‌فرمایید... باغ دلتون بهاری استاد گرامی خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
عباس ترکاشوند
عباس ترکاشوند
۹ روز پیش
عالی خندانک خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
۹ روز پیش
خندانک
درود بر خواهری عزیزم شاهزاده خانوم خندانک
بسیار زیبا ومتفاوت وخلاقانه بود
خندانک خندانک خندانک
ان شاالله که این تغییر و تحولی که در اندیشه وسبک قلمتان صورت گرفته
رو به تعالی باشد خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر استاد عزیزم خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست و دل‌انگیز... خندانک
چون می‌کوشید عظمت در نگاه شما باشد نه در آنچه بدان می‌نگرید، به همین علت زیبا و به مهر خواندید...🙃
ممنونم از دعای خیرتون... هر چند من همان خاکم که هستم...🫣

از گل‌آرایی زیبای مهر وجودتان نیز سپاسمندم، زحمت کشیدید و باغ قلب مهربونتون همیشه بهاری خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خواهر خوبم خندانک
ارسال پاسخ
عباس ترکاشوند
عباس ترکاشوند
۹ روز پیش
خیلی عالی بود
خندانک خندانک خندانک
نعمت طرهانی(پورمستان)
۱۱ روز پیش
درود و عرض ادب نقد شعر تهوع
قبل از ورود به نقد شعر مایل هستم پیرامون کلمه گروتسک توضیحاتی عرض کنم.
گروتسک در اصل یک اصطلاح در هنر و ادبیات است که به ترکیب عجیب، ناهماهنگ و اغلب آزاردهندهٔ عناصر متضاد اشاره دارد. در این سبک یا کیفیت، چیزهای آشنا به شکلی تحریف‌شده، اغراق‌شده یا ترسناک در کنار هم قرار می‌گیرند، به‌گونه‌ای که هم خنده و هم وحشت را هم‌زمان در مخاطب برانگیزد.

ماهیت گروتسک

گروتسک صرفاً به معنای «زشت» یا «ترسناک» نیست. هستهٔ اصلی آن تضاد و ناسازگاری است:

· تلفیق بدن انسان با اشیاء یا حیوانات.
· درهم‌آمیختن امر کمیک با امر تراژیک یا هولناک (مثلاً خندیدن به یک فاجعه).
· نمایش بدن به‌گونه‌ای تکه‌تکه، تغییرشکل‌یافته یا در حال دگردیسی.
· ایجاد حس «آشنایی‌زدایی»: چیزی که طبیعی به نظر می‌رسید، ناگهان غریب و تهدیدکننده می‌شود.

مثال در ادبیات

· مسخ کافکا: مردی که یک روز صبح از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند به یک حشرهٔ عظیم تبدیل شده. ترکیب سرنوشت تراژیک او با رفتارهای روزمره و دیوان‌سالارانهٔ خانواده و ارباب‌رجوع، یک موقعیت گروتسک خلق می‌کند.
· بوف کور صادق هدایت: تصاویر تکه‌تکه شدهٔ بدن، فضاهای وهمی و تلفیق عشق با مرگ و گندیدگی، یک جهان گروتسک می‌سازد.
· در شعر «تهوع» که به شرح زیر نقد شد، «دهان آسفالت»، «بالا آورده شدن از دل خیابان» و «قورت دادن نجویدهٔ براونی‌ها» دقیقاً یک فضای گروتسک می‌سازد. بدن راوی با شهر، خیابان و اشیاء تلفیق می‌شود و عملِ هضمِ زندگی روزمره به شکلی تهوع‌آور و جسمی‌شده به تصویر کشیده می‌شود.

کارکرد گروتسک

گروتسک معمولاً برای به چالش کشیدن هنجارها، نشان دادن پوچی و ازخودبیگانگی، یا اعتراض به خشونت و سرکوب نهفته در زیر پوست زندگی مدرن به کار می‌رود و با ایجاد یک شوک حسی، مخاطب را وادار می‌کند واقعیت را از دریچه‌ای دیگر ببیند.

نقد شعر

این شعر با عنوان «تهوع»، تجربه‌ای سیال، تلخ و گروتسک از زیستِ شهریِ معاصر را روایت می‌کند؛ جهش میان خیابان و کافه، میان دیالوگ و مونولوگ، میان خاطره و حالی که مدام از دهان راوی بالا می‌آید. شاعر آگاهانه فضایی «تهوع‌آور» می‌سازد، نه‌فقط به لحاظ جسمی، که از منظر وجودی؛ از همان سطرهای نخست، دهانِ آسفالت، خیابان‌های درهم و برهم، لایی‌کشی و بلعیده شدن، جهانی را ترسیم می‌کند که گویی اساساً برای آدمی قابل هضم نیست.

۱- زبان و لحن:
قدرت اصلی شعر در بده‌بستان مدام میان لحن‌هاست. یک لحظه زبانی تصویری و ادبی می‌شنویم: «خیابان‌های درهم و برهم از دهانِ آسفالتم عبور کنند»، «کامِ تلخم را به خوردِ اسپرسوها دهند» و لحظه‌ای دیگر با چرخشی ناگهانی با دیالوگ محاوره‌ای و عصبی مواجه می‌شویم: «دههههه دِ لامذهب، من می‌گم نره تو می‌گی بدوش؟». این ترکیب عمدی است و می‌خواهد همان حسی را بازتولید کند که انسان معاصر از گسست میان جهان ذهنی و بیرون تجربه می‌کند. اما نکته اینجاست که این گسست گاهی بیش از آنکه تهوعِ ذاتیِ موقعیت را برساند، به پرش‌های شعاری نزدیک می‌شود. مثلاً عبارت «رادیو از دست ژست‌های دموکراتش جیغ‌فرابنفشی کشید» اگرچه طنز و خلاقیت کلامی دارد، کمی شبیه به تزئین بر بستری است که پیش‌تر با غریزهٔ تندِ روایی پیش می‌رفت.

۲- تصویر و بدن‌مندی:
شعر سرشار از بدن و دهان است: آسفالت دهان دارد، راوی از دل خیابان «بالا آورده می‌شود»، براونی‌ها نجویده قورت داده می‌شوند، اسپرسو به خوردِ تلخیِ کام می‌دهند، و نهایتاً «خاطرات چموش» با تیپا راوی را به شبانه‌های ولگرد پرتاب می‌کنند. همه‌چیز حول محور بلعیدن، هضم نشدن و بالا آوردن می‌چرخد. این استعارهٔ بدنیِ مداوم، شعر را از سطح روایت صرف بالاتر می‌برد و آن را به تجربه‌ای احشایی بدل می‌کند. تصویر «کارت‌های هیز که تنشان را به دستگاه پوز مالیدند» بسیار تیز و دقیق است – لحظهٔ پرداخت سرد و بی‌روح، هم‌زمان اروتیک‌زدایی‌شده و نچسب.

۳- ساختار و عناصر نمایشی:
علائم ستاره‌دار (بفرمایید خانوم) و دیالوگ‌های گیومه‌ای، فضایی سینمایی/نمایشی می‌سازند. شعر مدام میان «نمایش رادیویی» و واقعیت روایی جابه‌جا می‌شود. این ایده که هویت‌ها و موقعیت‌ها انگار از یک فیلم‌نامهٔ ازپیش‌نوشته‌شده می‌آیند، به مضمون تهوعِ ناشی از تصنع و تکرار دامن می‌زند. با این حال، «اخبار شعرگاهی از مزارع رنج» و مصراع‌های مربوط به «شالیزارهای دبش» و «شفته‌های منحوس» یک‌باره چنان تغییر فضا می‌دهند که پیوندشان با کلیت کافه و خیابان‌های درهمِ شهری شکننده می‌شود. انگار شاعر خواسته ناگهان آگاهی اجتماعی را در دل روایت شخصی تزریق کند، اما این کار بیش از آنکه ارگانیک باشد، شبیه شکافی در بدنهٔ شعر عمل می‌کند.

۴- روایت و ضدروایت عاشقانه:
بخش مربوط به «رفاقت صورتی» و دیالوگ زن و مرد، از درخشان‌ترین لحظات شعر است. تناقض میان «می‌خواهم تنها باشم» و تعهد تلویحیِ «هم‌خانه شدن»، فاجعهٔ ارتباط در زمانه‌ای را نشان می‌دهد که حتی اسم‌های فانتزی (رفاقت سفید، سیاه، صورتی) برای فرار از تعریفِ رابطهٔ واقعی اختراع شده‌اند. جملهٔ «از چهارچوب می‌خواهمت فراتر نرفتی» ضربهٔ نهایی را می‌زند: عشق به یک کلیشهٔ زبانی تقلیل یافته که از آن عبور نمی‌کند.

۵- ریتم و موسیقی:
شعر از تکرارهای مؤثر بهره می‌برد («نمی‌شود... نمی‌دانی...»)، و از قافیه‌های درونی و بازی با واج‌ها (درهم و برهم، شیک‌وپیک، جیرینگ جیرینگ، رِ به رِ) انرژی می‌گیرد. با این حال، گاهی افزونه‌ها ریتم را دچار سکته می‌کنند. برای مثال، افتادن یک‌بارهٔ «دههههه دِ لامذهب» در فضایی که پیش از آن با تصاویر فشرده پیش می‌رفت، یک شوک محاسبه‌شده است و موفق عمل می‌کند، اما بلافاصله با بند مربوط به «لیموناد» و «دستگاه پوز»، از شدت آن شوک کاسته می‌شود و پلات دوباره به رخوت می‌افتد.

جمع‌بندی:
«تهوع» شعری است که جسارت زبانی، نگاه سرد و درعین‌حال ملتهب، و قدرت تصویرسازی را با هم دارد. این شعر از دل یک حساسیتِ به‌شدت امروزی بیرون آمده؛ حساسیتی که مدام از خویش، دیگری و جهان مصرفیِ پیرامون دل‌آشوبه دارد. نقطهٔ قوت آن یک‌دست نبودنِ آزاردهنده‌اش است که دقیقاً دارد «تهوع» را اجرا می‌کند. اما اگر شاعر می‌توانست میان ژست‌های سیاسی (شالیزار، رادیو) و بحران شخصی، پلی عینی‌تر و کمتر اعلامی بزند، این تهوع به‌جای آنکه در چند جهت پراکنده شود، عمقی تراژیک‌تر پیدا می‌کرد. در نهایت، شعر مثل یک فنجان اسپرسوی تلخ و بالا‌نیامدنی است که قورت دادنش هم به کام نمی‌نشیند – و احتمالاً این دقیقاً همان حسی است که شاعر قصد داشته به خواننده منتقل کند.

---

نقاط قابل بهبود:
۱ـ ایجاد پیوند ارگانیک‌تر میان امر شخصی و امر اجتماعی: ورود ناگهانی مصراع‌هایی دربارهٔ «شالیزارهای دبش»، «مزارع رنج» و «شفته‌های منحوس» به‌مثابهٔ شکافی در پیکرهٔ شعر ظاهر می‌شود. تبدیل این آگاهی اجتماعی به تصاویری که از دل همان فضای کافه و خیابان بیرون بزند، می‌تواند انسجام شعر را تقویت کند و آن را از اعلام مستقیم دور سازد.

۲- مدیریت ریتم پس از شوک‌های زبانی: «دههههه دِ لامذهب» یک نقطهٔ اوج پرانرژی می‌سازد، اما بند بعدی با توصیف لیموناد و دستگاه پوز، سرعت و تنش ایجادشده را زود تخلیه می‌کند. حفظ یا بازیافت هوشمندانهٔ همین تنش می‌توانست ضرب‌آهنگ شعر را یکدست‌تر و ضربه‌های عاطفی را کاری‌تر کند.

۳- پالایش افزونه‌ها در لحظات گذار: برخی صحنه‌ها (مانند سفارش لیموناد و صدای کارت‌خوان) اگرچه در خدمت فضاسازی‌اند، اما طولانی‌تر از ظرفیت دراماتیک لحظه پرداخت شده‌اند و می‌توانند با ایجاز بیش‌تر، تأثیر قوی‌تری بگذارند.

حسن گائینی (رزاس)
حسن گائینی (رزاس)
۱۰ روز پیش
بیا چهره بپوشانیم
میان هزل و هجو سعدی برقصانیم
ادب را دال برگیریم
میان عشق، عین اندازیم
.
درود و احترام
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب طرهانی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
حضور ارزشمند و آگاهانه‌ی شما را ارج می‌نهیم خندانک
حالا خودم باشم؟🙃
آقا ما هنگ کردیم از این تحلیل و نقد زیبا... مثل بمب‌های سنگرشکن بود خندانک
نگاه عمیق و جالبی داشتید خندانک خندانک
و کلی هم برام آموزنده بود خندانک
و اشکالات‌رو هم بهش توجه می‌کنم.‌‌..
واقعنی متشکرم خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
مهدی محمدی
۱۰ روز پیش
به نام خداوند جان و خرد
درود و عرض ادب بر شاعران فرهیخته و گرانقدر

شعر بانو شاهزاده تا شالیزارهای دبش خیلی خوب بود و رویکرد اجتماعی انتقادی داشت. اما بعد از آن با ورود به مسئله ازدواج، موضوع تغییر می کند و از نظر صور خیال نیز دچار افت می شود.

از آنجا که اطلاع رسانی کافی نسبت به احکام شرعی انجام نشده است و شبهاتی مطرح می شود توسط افرادی که اهل مطالعه هستند اما در احکام شرعیه مطالعات آن ها به اظهار نظرهای درست منتج نشده است نکاتی را به عرض می رسانم.

مشکلات ازدواج و طلاق در جامعه ما از سه جا آب می خورد:

اول) رویکرد مردم نسبت به امر ازدواج: اصل بر ساده گرفتن است اما متاسفانه بسیاری از مسائل سخیف بر دشواری امر ازدواج و ساده شدن طلاق دامن زده است. اگر ما مسلمانان رویکردمان را به مسئله ازدواج تغییر دهیم و قرآنی کنیم هیچ کدام از این مشکلات را نباید داشته باشیم. مشکلات زیاد است و حرف دل ها هم زیاد اما متاسفانه ما الگوهایمان را گم کرده ایم یک سری آداب و سنن نادرست جایگزین کرده ایم. این جهیزیه های آن چنانی، تالار و ماشین عروسی، جشن عروسی، بله برون، هنابندان و غیره، همه را بگذارید کنار، ازدواج یک توافق ساده است بر سر موضوعاتی مثل مهریه که باید پایین باشد و نحوه اداره زندگی که غالبا تامین کننده مخارج مرد می باشد و سپس یک صیغه محرمیت. بعد زندگی را با نام خدا متبرک کرده و شروع شود. خدا این ازدواج ساده را دوست دارد. حالا اگر کسی ثروت به اندازه ای داشت ولیمه ای به نیازمندان یا اقارب بدهد خیلی نیکوست.

دوم) مسئولین: بعضی از مسئولین ما در امر ازدواج واقعا جفا کرده اند و می کنند. قانون گذاری های اشتباه، آموزش های اشتباه. حالا بنده یکی دو مورد اگر بخواهم اشاره کنم یکی سند 2030 بود در دولت آقای روحانی که مخالفت شدید علماء، فقها و فضلا را در پی داشت و جلوی آن را گرفتند. یکی همین شعارهایی که می دهند. عدالت جنسیتی، برابری جنسیتی، حقوق زنان و قس علی هذا. که اکثر این صحبت ها از افکار بعضی از غربی ها می آید. زن البته حقوق محترمی دارد مرد هم همینطور، فرزند هم همینطور، متاسفانه بعضی ها به جای خدا نشسته اند یا از این طرف بام می افتند یا از آن طرف بام. خدایی که از همه آگاه تر است، از همه مهربان تر است، از همه عادل تر است، باید حقوق افراد و آحاد جامعه را تعیین کند. نه این یک عده معاند مغرض غربی حرفی بزند یک عده در داخل کشور هم دنباله حرف او را بگیرند.

سوم) تهاجم فرهنگی غربی ها: علی رغم اینکه دین اکثر مردم جهان، آیین توحیدی است اعم از اسلام، مسیحیت، یهود، زرتشت و غیره؛ کماکان ازدواج مطابق احکام شرعی در تمام جهان است با یکسری تفاوت ها. این تفکراتی که از فلاسفه غربی می آید حتی خود غربی ها قبول ندارند. نه در قانون شان و نه در احکام شرعی شان. صیغه محرمیت در اروپا توسط روحانی مسیحیت خوانده می شود و دو طرف به زندگی شان متعهد می شوند. حتی از نظر قانون و طلاق هم مشابه قانونی است که ما در کشورمان داریم.

اما چند نکته شرعی در اسلام:

اولا) ازدواج مبنی بر توافق و تعهد است. چه ازدواج دائم و چه موقت. اگر زوج باکره باشد برای اینکه خدای نکرده دختر فریب نخورد و حقوقش ضایع نگردد، اجازه ولی دوشیزه واجب است. اگر ازدواجی مبنی بر رضایت و تعهد طرفین نباشد آن ازدواج شرعی نیست.

دوما) اینکه می گویند صیغه ی محرمیت بخوانیم، در بسیاری از عقود معوض گفتن لفظ واجب نیست همین که طرفین نسبت به تعهداتشان آگاه باشند و رضایت داشته باشند، عقد صحیح است. لکن خواندن عقد و به زبان آوردنش، تهیه عقدنامه و گرفتن شاهد در تمام عقود تاکید شده است. بعدا مطابق با همان عقدنامه طرفین پاسخگو می باشند. بنابراین در ازدواج چه دائم باشد و چه موقت باشد مطابق با توافق انجام شده و رعایت مسائل شرعی، اقدام به تهیه عقدنامه کنید تا خدای نکرده حق هیچ کس ضایع نشود و به تعهدات خودتان عمل کنید ان شاء الله و از زیر بار مسئولیتی که پذیرفته اید شانه خالی نکنید.

این ها احکام شرعی اسلام است. اگر رعایت شود خیلی کم پیش می آید حقی ضایع شود. نه حق زن ضایع خواهد شد و نه حق مرد و نه حق فرزند. اما اگر احکام شرعی رعایت نشود و از شرایط پیش آمده یک عده سوء استفاده کردند، نمی توان به خاطر سوء استفاده این افراد احکام شرعی را زیر سوال برد و تخطئه کرد.

ان شاء الله که اطلاع رسانی ها انجام شود، تا حق هیچ انسانی تضییع نشود.

با آرزوی بهترین ها خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب محمدی استاد ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
مچکرم که تا حدودی هم به اشکالات اشاره کردید...

سپاس که از مشکلات ازدواج و طلاق نیز پرده برداشتید، باشد که برای همگان مفید افتد... خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک

ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
امين آزادبخت
۱۰ روز پیش
سلام و درود

شعر بسیار خوبیست و حق دارید،
ظاهرا قرار نیست این چرخه باطل راه به جایی ببرد،کافه ها آمدند ورفتند،قرارها آمدند و رفتند،خیابان‌ها گز شدند و رفتند،و به قول شما دهن ها را هم آسفالت کردند،چه کنیم که ناشيانه وارد این راه شدیم چه شعری،این دلنوشته نیست که داغ دارد می سوزاند،اتفاقا من آماده ام،شاهزاده خانم که نمی دانم اسمتان چیست داغ دارد،هنوز دهنش بوی شیر می دهد،غرورش را تریلی تریلی نمی کشد،ادعا و داد و قال را فلک گوش کر می کند،بعد حتی ابتدایی ترین راه ارتباط را نمی داند،الفبای ساده آن را نمی داند،فرقی نمی کند البته چون خانمها آسیب اول را می بینند به نظر آقایان در این راه بیشتر مشکل دارند،بابا تو عالی،بابا تو غول،تو حیف بودی حروم شدی تو اگه صحاب داشتی قهرمان المپیک می شدی،تو اگر صحاب داشتی بازیکن تیم ملی بودی همه هم ماشاالله خبره کارند بابا بی خیال ول کن دیگه منمت اینقده زیاده که دارم بالا میارم تهش چیه به من می تونی بگی؟تهت چیه میتونی بگی؟
تهت اینه دعوا راه بندازی تهت اینه بشینی یک سیستم عظیم تشکیلاتی را نقد کنی و اتفاقا نقد یعنی تخریب،نقد یعنی ایراد گفتن،نقد یعنی تقصیر را گردن دیگری انداختن،نقد یعنی زمین کجه،نقد یعنی شرایط جامعه اجازه نمیده نقد یعنی ما پول نفت داریم نقد یعنی چرا من بیکارم و تقصیر توست نقد یعنی ملات خشک شد نقد یعنی بیل دسته نداره ای بابا،از هر طرف می ری فایده نداره،آره ماشالله حرفه که کنتور نمیندازه،از همه کمتر فسفر میسوزونه،بدبختی فقط یکی دوتا نیست من زن من خانم من اونی که بهم پیشنهاد دوست داشته شدن داده شده،من دختر من بکر من معشوق من همونی که ادبیات از استعاره اعضای بدنش از چشم‌هاش از نگاش از لبش از اندامش از عشقش بااین همه اسطوره کم میاره قبول تو همونی که درجه یکه و من مرد دارم بهت پیشنهاد میدم،ذات خداست زن که باید امتحان کنی باید هووهاتو توی وجود مرد پیدا کنی مرد تا بوده هوو دلش می خواسته و باید کنترل بشه،بیچاره زن که فکر می کنه هوو یک چیز فیزیکیست که حجمی معادل خودش داره،هوو یک مونثه،هوو یک زنیه که بی اجازه و بی خواستش اومده تو زندگی و اتفاقا بعد از اون اومده و قبلش وجود نداره،بیچاره زن ،چه میدونه،چه میدونه که هوو اصلا در ظاهر وجود خارجی نداره،شاهزاده تا حالا به عنوان یک زن هووهاتو پیدا کردی؟خیلی سخته،هوو پیدا کردن در قرن ۲۱ سخته ولی در دسترسه،بیچاره زن که نمیدونه دوستت دارم یک مرد در ظاهر ساده است و در باطن یعنی شکستن منیت مرد،شکستن غرور پتیاره مرد،شکستن مداوم تک بودن مرد و ساختن یک ما جدید،آری دوستت دارم یک مرد تا این حد تعیین کننده است شرقی هستیم دیگر،سنت ما فرق می کند مرد می گوید دوستت دارم یعنی یک غربی در مقابل معشوقه اش که می خواهد از او خواستگاری کند زانو می زند و حلقه پیشنهاد می دهد،ترامپ هم اگر باشی مقصود مغرورترین و متکبرترین فرد دنیا باید برای معشوقه ات زانو بزنی چه کسی فکر می کرد آن مرد که در مقابل یک زن زانو می زند تا این حد قدرت بالا می آید قدرت ظاهری را می گویم فیزیکی را می گویم الان به سردمداران قدرت معنوی بر نخورد که دیگر حوصله اش را ندارم بحث چیز دیگریست وگرنه که ترامپ را به زبان آوردن نجاست دارد،کفاره دارد،خدا ما را ببخشد تمثیل است،ترامپ باشی باید برای معشوقه زانو بزنی در ظاهر،یعنی برای معشوقه نه،برای خورد کردن من،برای شکست منه متکبر،کجایی زن که کدام مرد را دیدی بگوید دوستت دارم ونلرزد،یادت رفت؟من برایت بازآفرینی می کنم،قرارهای اولیه را بیاد بیار،همه از سر ذوق،شوق،عطرزدنهای گاه و بیگاه،مرتب بودنهای گاه و بیگاه،قرار های خوشمزه و هربار قرار روزهای آینده،من راحت تو راحت من باز،تو باز،من قناری تو قناری اصلا کبوتر و کفتر چیه لیلی مجنون کیلویی چند؟قول میدی مثل خسرو ایران باشی و اجازه رقابت عشقی رو بین خسرو و فرهاد راه بندازم قول می دی شیرین زمانه باشم؟یعنی حتی از لیلی فراتر؟اره،اتفاقا من مرد بسیار روشنفکری هستم،من رقابت هم دوست دارم من احترام میذارم من چنین من چنان،و زن کیف می کند زیر خروار خروار دروغ خودت را مدفون کرده ای زن خبر نداری ،ذات ما مردان اینست،باید امتحان کنی،همت می خواهد امتحان کردن یک مرد،چون زیرکن،چون بلد کارن می دانن چطور هووی زندگیت را که از قبل موجود است مخفی کنند،از سیگار و دود و عرق و مسکرات و مخدرات گرفته تا فوتبال و رفیق و همین شعر و تنهایی و مجازی و بگیر تا خیلی آشکارتر و روشن‌تر تنوع طلبی و فلان و فلان ،بنشین پیدایش کن،تا حالا شده فینال جام جهانی ببریش بازار خرید نه،تا حالا شده بااینکه خودت هم مشروب می خوری ببری یه جایی که جک خوردن مشروب باشه و بی دعوا دعوت به نخوردند کنی نه،تا حالا شده ....نه،نه نه نمیشه .
نمیشه چون جراتش ندارم می ترسم بره،داد بزنه داد وقال کنه بی حرمتی کنه و فلان،آره جرات نداری پس بشین و به مدل قرن ۲۱ مزدوج نشو،چه مرد چه زن،هر دو مدل قرن ۲۱ باید باشن اما فقط آن قسمت آسیب زن ولی ساده اش را می روند وآخرت بانوجان راست می گویی سفید وسیاه پیشکش که به قرآن صورتی هم جواب نمی‌دهد بحث اسلام نیست که ضدش بیاید بگوید وموفق سینه چاک کند،نه،همان اروپای پیشگامش مثل خر توی منجلابی گیر کرده و در نمی آید،
راه برای اصلاح زیاد است از هر مکتبی بروی راه زیاد است اسم میخواهی بذار،هر اسمی ،چه فرقی می کند می خواهی مرغ را به شیر دهن واداری یا بز رو به تخم گذاشتن،هرچی دلت می خواد،تهش باید به تعهد برسی که نمی رسی حالا هی پالاونو کج کن ،پالون کجه،افاقه نمی کنه،ما در قرن ۲۱هستیم خوب که چه؟این سنت اند هزار سال پیش است خوب باشه که چه؟ما الان راحتیم ؟خوب که چه کوفت راحتی،تو مغز نداری فکر می کنی ماهیت تعهد به ارتباط با گذشت زمان عوض می شود مثلا فکرش را بکن الاغها بی میل به ازدواج شده اند؟هه هه تیتر یک روزنامه ها،خروس به مرغ نمی پرد چون جهیزیه ندارد،گرگ ملکه به گرگ نر دیگه تمایلی ندارد چون بیکار است و چه،چه مسخره است خیلی مسخره است درد،کوفت ماهیت تعهد کجایش تغییر پذیر است درد و بلا همین می شود که تو این از آب در میایی که روم نمیشه،همین دردی میشه که الان جامعه توش مبتلا شدن و شوربختانه باید چشممون به آفریقا برای تولید مثل باشه،ببخشید یه پا اینور یه پا اونور....فلان.
شاهزاده خوب دیدی
خوب نمایان کردی
خوب زدی
آفرین
بخدا که پیرامون این شعر حرف زیاده،کاش می شدبرای نقد نوشتن صدا و تصویر ولحن را ضبط کرد تا بعضی وقتها که آدم گر می گیرد نمایان باشد،
عالی بود


با یپاسمندی خندانک
علی نظری سرمازه
علی نظری سرمازه
۱۰ روز پیش
مخلص جناب آزادبخت
بسیار عالی
استفاده نمودیم
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر شما جناب آزادبخت استاد ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از لطف و حضور گرانقدرتان خندانک
مدل نقادی‌تون جالبه... خندانک خندانک
بنظرم شما نویسنده‌ی خوبی هستید...

در ضمن این جمله خنده‌دار بود...
شاهزاده تا حالا به عنوان یک زن هووهاتو پیدا کردی🤭

سپاس و سلامت و ثروتمند باشید خندانک


ارسال پاسخ
مهدی محمدی
مهدی محمدی
۱۰ روز پیش
درود بر امین عزیز دوست دیرینه خندانک

شما پنجره سبز گشودید که برسید به تعهد، دیگر حضرات هم منظورشان و مقصودشان تعهد بود. اگر تعهد نبود بیایند دوباره بگویند بنده متوجه شوم. منتهای مراتب یکی می گوید آنجا تعهد نیست یکی می گوید اینجا تعهد نیست. می گویند اینجا چون صیغه هست. صیغه یعنی عدم تعهد. صحبت های دیگری هم شده است. مگر خلاف اسلام و قرآن حرف زدن چه شکلی است؟ لااقل اجازه بدهید حرف قرآن را هم بگوییم. نه آن طور که بعضی ها آیه ها را تفسیر به رای کردند. واقعا قرآن بخوانیم مقصود قرآن را دریابیم. وقتی پای شراب و بی حجابی وسط باشد محتمل تعهد هم نیست. این است که ما برای قرآن سینه چاک می کنیم. چون راهکار عملی به حفظ تعهدات در قرآن هست. در مکاتب شرقی و غربی هم اگر باشد نیکوست. ضمن آنکه هر کشوری فرهنگ شایسته ی خود را دارد.
ارسال پاسخ
امين آزادبخت
امين آزادبخت
۱۰ روز پیش
سلام مهدی جانان،
پنجره را به شعر بانو شاهزاده خانوم گشودیم و تقریبا سعی شد با چاشنی شعر ایشان باشد که به زعم خود اینکار را با پوشش دهی خوبی به شعر ایشان انجام دادم،البته بااین مقصود که حقیر چندین بار شعر را خواندم و درست هم خواندم و اتفاقا شعر ایشان باعث تولید متن نقدمحور شد،پیرامون اینکه به تعهد برسم خیر،بنده فقط مقصودم تعهد نبود،شناخت و آگاهی و عناصر دیگر هم بودند،
حضرات را خوب آمدی همگی سروران من هستند،
نقد شما را خواندم،بسیار خوب و عالی و اتفاقا طبیعت محور و آموزنده بود،
قرآن،کلام خداست و غیر از آن عمل کردن برایمان آسیب محور است یک کتاب آسمانیت والبته فقط می توانم در این حد بگویم فرای این پیرامون قرآن کار من نیست .
پیرامون شراب قرآن خط خود را دارد،و لاغیر،کمیت است،
پیرامون حجاب،این یک کمیت نیست برادر،کیفیت است و نمی شود حد گذاشت
سینه چاک کردن افتخار می خواهد،انشاالله که نصیبتان اگر افتاده مبارک باشد که خوش افتخاریست،بنده تا کنون این افتخار نصیبم نشده است.

در پایان،مهدی جان تو همانقدر دوست داشتنی که از روز اول بودی،
شنیده ای می گویند مهرش به دل نشسته،تو اینی برای من،

با سپاسمندی خندانک
امين آزادبخت
امين آزادبخت
۱۰ روز پیش
سلام بانو،

من واقعا نویسنده نیستم،این از الطاف شماست،
پیرامون مدل نقادی یا نقد کردن ،مدل خاصی نیست،بلکه برپایه مفهوم در شعر می چرخد،مفهوم با چاشنی اثرگذاری،اگر شعری بخوانم و متاثر شوم چندین و چند بار آن را می خوانم،مکث می کنم دوباره می خوانم،شاید شده باشد یک شعر را بیش‌از ده تا ۱۵بار بخوانم مکث کنم،و آنگاه است که برایش نقد بنویسم،چون که معتقدم باید از دید شاعر به شعر نگاه کرد،و همین است که هیچ وقت ایرادر در نقدهایم مشاهده نمی شود،اینکه جالب است نظر لطف شماست
آن جمله شاید خنده دار بوده باشد،ولی یک واقعیت است
مثلا همان ابتدا همسرم هووی خودش را پیدا کرد و یک مقایسه دوست داشتن بین خودش و او انداخت و در کمال تعجب دید که من او را یعنی همسرم را دوست تر می دارم تا هووویش را ،و جالب اینکه بعد از آن ماجرا دیگر هیچ وقت رد هوویش را در زندگی ندید،هووها همیشگی ممکن است نباشند ولی باید آنها را پیدا کرد و ....
ممنون بابت دعای خیرتان
امين آزادبخت
امين آزادبخت
۱۰ روز پیش
سلامت باشید جناب نظری سرمازه،
امين آزادبخت
امين آزادبخت
۱۰ روز پیش
ممنون بانو زند
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
مهدی محمدی
مهدی محمدی
۱۰ روز پیش
درودی دیگر برادر امین عزیز، درود برادر عزیز، در هر دو مصلحت است. غیر از مصالح که طبق قانون اهم و مهم تعیین می شود و عقل آن درک می کند. احکام شرعی مشخص شده است. شراب مطلقا حرام است و و نجس هم می باشد. خرید و فروش نجاسات نیز حرام است. حجاب برای زن غیر از کف دو دست و گردی صورت پوشیده بماند. مرد از ناف تا زانو حداقل حجاب ممکن شرعی است. لکن مصلحت فساد و گناه سنجیده شود، رعایت بیشتر عقلانی است از جمله سینه و بازو. حجاب هم برای مرد است و هم برای زن. چنان که چشم پوشیدن و نظر گناه آلود نداشتن نیز هم برای مرد و هم برای زن است. امید که با عمل به احکام شرعیه به تقوا و رستگاری برسیم. در خصوص شناخت، اشاره کاملا به جا و نیکویی بود. بدون شناخت اقدام کردن مثل این می ماند که بی خبر از کف دریا، بزنیم به دل دریا، شانس بیاریم زیر پایمان خالی نشود. در همه امور شناخت و تحقیق ضروری است.

شما نیز همواره برای من دوست داشتنی هستید. دوست و برادر بزرگترم هستید.

از مطالعات و نقطه نظرات تان همواره می اموزم. قلمتان تابان و دلتان بهاری 🌹
سیده نسترن طالب زاده
درودتان جناب محمدی معزز



پوزش میان بحث حضرتتان وارد میشوم ، در این پیج بسیار گفتمان داشتم از صاحب پیج بزرگوار سروربانو شاهزاده خانم عزیز پوزشخواهم مجددا
استحضار دارید ، حجاب سر Headscarf در طول تاریخ از یک انتخاب فرهنگی یا بیش، مذهبی به یک ابزاز کنترل اجتماعی یا نماد سیاسی
تبدیل شده است...در ایران
و گاه جوامع مسیحی..
جامعه‌شناسی مدرن،، مانند دیدگاهای پیر بوردیو معتقد است،،، که تحمیل یک پوش خاص،در چهارچوب سیات گذاری در واقع تلاشی برای تصاحب سرمایه نمادین بدن زنست..
. نپذیرفتن حجاب سر از سوی من و منها ، در واقع تاکیدی بر خودآیینست؛ یعنی باز پس‌گیری حقِ تعریفِ بدن یا موی سر به عنوان قلمروی شخصی....
این موضع کمترین مورد پذیرش همسر ارجمندم نیز هست.. اجبار در پوشش، با نادیده گرفتن اراده آزاد فرد، کرامت او را زیر سوال می‌برد... بنابراین، می‌توان محجبه نبود اما به شدت «اخلاق‌مدار!» و پایبند به حیا و پرنسیب‌های انسانی بود....
پدر بزرگوارم از عنفوان نوجوانی به من اموخته اند،
حجاب باطنیست!

در خصوص مشروبات الکلی،
شخصا استفاده نمیکنم
نه این نجس بدانم
زیرا برخی آیینهای الهی منع میکنند
عنایت بفرمایید ،نجس یعنی چه
یک سخن اعتباری فقهی سبک است
از نظر علمی ،اتانول سم است ، سمی عصبی بر سبستم گابا اثرات منفی دارد و و و. .
کلیه
کبد
و. .
انتخاب بنده از بعد سلامتی و سپس ایینی است
، در واقع میتواند به نوعی پراگماتیستی باشد. ...

لذا کمترین مثلا
محدودیت پوشش یا ننوشیدن موارد الکلی را دیسیپلین شخصی خودم میدانم
از سویی دگر ،به از بنده واقفید شراب در ادبیات
غنی ما مفاهیم جزم اندیشی را پشت سر میگذارد و گزاره ای مقدس است..
و الی اخر
با سپاس و تحیات و احترام
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
پژمان بدری
۱۱ روز پیش
سلام
دل نوشته اس دیگه دل نوشته هم تمرینیه برای نوشتن وگرنه ساطور ساطورش می کردم خندانک خندانک
ابوالفضل احمدی
ابوالفضل احمدی
۱۱ روز پیش
فقط ساطور جلاد جناب بدری عزیز😁🙏
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر استاد سپیدسرای جناب بدری خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان ارزش‌مندست خندانک
حالا من واقعنی🤠

ما گر ز سر بریده می‌ترسیدیم
در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم... خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۱۱ روز پیش
خییییییییلی عالیست
درود شاهزاده خانوم
واقعاً یه سپید شیک است
چقدر حرف برای دیدن دارد خندانک خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
می طلبد که استاد پژمان بدری
با یه نقد در خور بعد از ساطور کاری رنده رنده اش نمایند
خندانک خندانک
خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر استاد سرمازه‌ی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
حضور پر مهرتان را سپاس خندانک
شیک‌نگرید🙃
ما حرفی نداریم استاد... ایشون بزنن نوشته‌ی مارو شَتَک کنن! اگه از دیوار ناب صدا دراومد از منم در میاد...🫣😀
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا فیضی
۱۱ روز پیش
درود
خیلی وقت بود دلم لک زده بود برای چیزی که با تمام شعرهایی که خوندم و نوشتم و فکرشو کردم متفاوت باشه، یه چیزی که از شعر روز در مقابل هرچی دوست و دشمنشه دفاع کنه، تکونم بده و اجازه نده دوباره و دوباره نخونمش. زیبا بود شاهزاده خانوم خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب فیضی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
مچکرم از حضور ارزشمندتان خندانک
و سپاس ویژه از حسن نظرتان... شما خود شاعر سپیدگوی توانایی هستید...

سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
۱۱ روز پیش
درودتان شهدخت گرانقدر ناب
پُست مدرنی فلسفی و ارجمند
و نقدی بی وقفه بر واهلشها و بن بستهای اخلاقی
-در خصوص واژه ی ازواج سفید ، نقدی داشتم ، باری کوچکترازانم که در پیج گرانقدرتان پنجره بگشایم ،
هیچ دوشیزه ی ابرومند و هیچ بانوی اصیل و شریفی ، در دایره ی واژگانشان ، ازدواج سفید ندارند...-
چون شاعران ، بانیان فرهنگ و اصالت ما ایرانیان هستند یاداور شدم حضور شریفتان گرامی بانو
هماره بتابید
حسن گائینی (رزاس)
حسن گائینی (رزاس)
۱۱ روز پیش
خانم طالب زاده

کاش فقط ذره ای ادب و شعور داشتید تا از چیزی که هیچ نمی‌دانید سخن نمی گفتید.
تاریکی ذهن شما در لابلای افکار پوسیده به شما اجازه نمی دهد فراتر از جلوی پای خود را ببینید و این ژست های روشنفکری تان عین جهالت است
این را کسی به شما میگوید که ۳۰ سال است با ازدواج سپید مرزهای تاریک ذهن شما را در نوریده و شما را در نادانی های خود پشت سر باقی گذاشته تا همچنان در پیله های بسته خود بمانید و لذت ببرید
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
درود برشما گرامی
این پوسیدگی ذهن و تاریکی تفکر نیست ،
به عنوان فردی که سالها در جوامع مدرن زیسته ام و مشاهده نموده ام و بررسی دقیق داشته ام عرایض و دلایلم راعنوان میکنم:
از منظر فلسفی، خصوصا با نگاه به اگزیستانسیالیسم و فلسفه اخلاق، ارتباط، زمانی به معنای واقعی خود می‌رسد که همراه با پذیرش مسیولیت کامل  باشد...

• در ازدواج سپید White Marriage همباشی بدون ثبت رسمی

• متاسفانه بسیاری از مردان یا حتی بانوان ،
• - آگاهانه -از زیر بار مسئولیت‌های حقوقی و متعهدانه شانه خالی میکنند..
• فیلسوفانی که بر اصالت رابطه تاکید جدی دارند، معتقدند رابطه‌ ای که در آن تعهد گریزگاه داشته باشد یعنی هر لحظه بتوان بدون هیچ هزینه‌ای آن را رها کرد ارزش وجودی انسان را به یک ابزار موقت برای ارضای نیازها تقلیل می‌دهد....


• نگاه کمترین به رابطه،با هنوان یک جنس مونث و برابر ، نگاهی مسئولیت‌ پذیرانه و مبتنی بر کرامت انسانیست..و صد البته روابط زناشویی یا قانونی در تمام نقاط دنیا لزوما اینگونه نیست و نقاطـضعف شرعی و افتضاحی چون صیغه ی محرمیت ، به زشتای وجودی برخی دامن میزند..

• . فلسفه به من اموخته است



• که آزادی بدون مسئولیت، توهمی بیش نیست!
• ازدواج سپید ,فرار از تعهد است و تقلیل دادن انسان‌ها به هم‌خانه‌هایی موقت که هر زمان منافعشان به خطر افتاد، شریک خود را رها کنند....
• این تعریف از رابطه، با اصالت و ارزش وجودی انسان در تضاد است...
• مگر چند نفر مانند جناب عالی سالها با ازدواج سفید از مرزهای تاریکی عبور کرده اند..
• این قابل تعمیم نیست
• چون همگان مانند هم نیستند و در این هنگام قانون ،بع کمک زنان و اسیب پذیری روح و روان نازکو شکننده انها می اید..
از ابعاد اخلاقی
اخلاق مدرن به‌ شدت روی مسئله‌ی عدالت و عدم بهره‌ کشی جنسی حساس است..
در ساختار هم‌باشیهای بدون تعهد،،متلسفانه معمولا زنان به دلیل ویژگی‌ عاطفی و بیولوژیکی، آسیبهای به‌مراتب سنگینتری را متحمل می‌شوند..
بارداری ناخواسته ، یایسگی و. .. این روابط فاقد پشتوانه اخلاقی برای حمایت از طرف ضعیف‌ تر در زمان بحران هستند..




دفاع از ساختاری که در آن هیچ اهرم اخلاقی و حمایتی برای حفظ حقوق زن وجود ندارد، نشانه‌ی روشنفکری میتواند باشد ایا?
اخلاق حکم می‌کند که رابطه‌ی دو انسان بر پایه‌ عدالت و امنیت روانی متقابل باشد. ..در روابط بی‌ تعهد، بیشترین آسیب اخلاقی و روحی متوجه زنان می‌شود و دفاع از این ساختار، در واقع تطهیر نوعی بی‌مسئولیتی اخلاقی نه برای برخی افراد خاص ،برای عمومیت هاست..


تحقیقات متعدد جامعه‌شناختی و روان‌شناختی در دانشگاه‌های معتبر جهان حقایق مهمی را نشان داده بر اساس

• پژوهش‌ ها نرخ فروپاشی در هم‌باشی‌ بسیار بالاست!!!!!!افرادی که وارد این نوع روابط میشوند، به‌طور میانگین سطوح بالاتری از اضطراب، عدم امنیت روانی و افسردگی را تجربه می‌کنند,زیرا همیشه سایه‌ ی احتمال پایان رابطه، بدون هیج مانعی، بر سر آن‌ها سنگینی میکند. همچنین از نظر علمی، فرزندان حاصل از این روابط در ابعاد حقوقی و تربیتی با چالش‌های جدی مواجه می‌شوند...و مشکلات بسیاری خواهند داشتبر خلاف تصور حضرت عالی ـمخالفت من
• نه از روی زندگی نکردن در جوامع پیشرفته یا نادانی ، بلکه بر اساس یافته های علمیست
• عرف و سنت اصیل هم در نگرش من بی تاثیر نیست
• ،بسیاری از مردان ،ازدواج سفید را برای دختران خود نمیپسندند و این امار را میتوانید
در مللی چون انگلستان ،فرانسه و. .جست و جو بفرمایید. .

از بعد دینی
در ادیان مبین ابراهیمی و دین مقدس زردشت ،
پیوند مقدس ،مایه ی حیات جاودانی زوجیت و فرزنداوری صالح است

فکر میکنم برچسب زدن بدون پشتوانه ی علمی در یک خصوص ،سهلترین مسیر ابراز احساسات بدون پشتوانه ی عقلانیست
پوزش از اطاله ی عرایض
امیدوارم باعث کدورت خاطر شریفتان نشده باشم
با
حسن گائینی (رزاس)
حسن گائینی (رزاس)
۱۱ روز پیش
هنوز پاسخ من همانست
و در دام پاسخ دادن به تراوشات ذهنی شما نمی افتم
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
نظر جنابتان کاملا محترمست من قصد تغییر انرا ندترم


باری اینها تراوش ذهن حقیر نیست
کتاب

“The Case for Marriage” دفاع از ازدواج

نویسندگان: لیندا ویت و مگی گالاگر (Linda J. Waite & Maggie Gallagher)




کتاب “The Case for Marriage” (دفاع از ازدواج)

نویسندگان: لیندا ویت و مگی گالاگر (Linda J. Waite & Maggie Gallagher)
توصیه میکنم به نسل زد ، حتما حتما این دو کتاب را مطالعه کنند و




کتاب “The Cohabitation Effect” (اثر هم‌باشی)

نویسنده: دکتر مگ جِی (Meg Jay)
حسن گائینی (رزاس)
حسن گائینی (رزاس)
۱۱ روز پیش
ببخشید که من سواد ندارم کتاب بخوانم، و تجربه ۳۰ سال زندگیم را در ازدواج سپید با خانواده ای مستحکم از عشق و امید باید با کتاب هایی که معرفی نمودید مقایسه کنم و از نظرات شما برای ادامه زندگی اجازه می گرفتم

معذور بدارید
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بانوی ارجمند خندانک
اولین باری نیست که بدون اینکه شناخت جامعی ازم داشته باشید، بهم برچسب بی‌اصل و نسبی می‌زنید...
و من هر بار از این قضاوت نابه‌جا از شخصیتی که همه فرهیخته خطابش می‌کنند، در عجبم!...

بانو!
در نظر دارم دوز جسارت قلمم‌رو بالاتر ببرم و از نگوهاااا، هیس‌هاااااا، تابوهااااا بیشتر و بیشتر بنویسیم... البته اگر خدا یاری کند و توانایی‌اش را داشته باشم...

و بطور کلی؛
*مهم نیست درباره‌ام چه فکر می کنی، مهم آن چیزی است که من از خود می‌دانم*..

شاد باشید خندانک
ارسال پاسخ
سیده نسترن طالب زاده
درود بر شما گرانقدر معزز
اتفاقا بدان دلیل که خودم تمام و کمال از نعمت اصالت برخوردارم ،همگان را چون خودم میبینینم
ابدا
قصد جسارت نداشتم نازنینم
پست مدرنی به جا و بسیار موکدا بسیار ارزنده است...
بنده ،معلم دانشگاه بودم مدتی مدید ،فلسفه اخلاق هم تدریس کرده ام😊
متاسفانه همه جا نگران بداموزی برای جوانترها هستم
باز پوزش از سوتفاهم پیش امده. ..
به بزرگواری و سخاوت طبعتان پوزشخواهم
شاد و ثروتمند و شاداب بمانید💞



جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
محمد حسنی
۱۱ روز پیش
سلام بر شما
قلمتان تویسا خندانک
در پناه خدا خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب حسنی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۱۱ روز پیش
درودتان باد بانو شاهزاده استاد عزیز و ادیب
شاهزاده ی مهربانی
بسیار زیباست و دلنشین همچو همیشه
رد قلمتان ابدی🤍🌹🙏
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب طاهری ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسمندم از لطف و حضور گرانقدرتان خندانک
به مهر خواندید معلم شاعر خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۱۱ روز پیش
شاهزاده خانوم
درود بر شما
ضمن عرض ارادت و ادب، همانگونه که مستحضرید در خصوص اشعار پیشکسوتها و مدیران هرگز نظر نمیدهم و از خواندن های چند باره ی اشعارشان بیشتر لذت میبرم.
حتی نظرات دوستانی را که ارادتمندشان هستم را نیز می‌خوانم. اگر مطلب مهم و آموزنده ای دیدم به خاطر میسپارم و اگر نظری با جهان بینیم مغایر بود ، شیفت دیلیت میکنم.
برقرار باشید
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب مجنون ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
و مچکرم از حضور گرانقدرتان خندانک
شکسته نفسی درویش‌واری بود... خندانک
نظر هر مخاطبی جای خود...🫠 و من شاگرد دوست دارم نظر حتی اگر مخالفه ببینم و بشنوم...🙃

سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۱۱ روز پیش
درود برشما شاعر گرانقدر بانوی محترم
شعر خواندم زیباست
قلمتان سبز اندیشه هاست خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر شما جناب عزیزی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالفضل احمدی
۱۱ روز پیش
درود ها
شعرتان پر است از حال و هوای روابط عاطفی ۱۰ ۱۵ سال اخیر کلانشهرها
این سروده حرف دل و خاطرات بسیاری از دور و بریهایمان را شامل میشود
و
یک قربانی شدن در طول رابطه ای را شرح میدهد که انگار با چاقوی حکاکی شده پر از گل و سنبل پیش می‌رود
علتش را هم خراب شدن اقتصادی در موازات مدرنیته فیک تحت تاثیر سینماهای بی‌ریشه میدانم

هر چند از کافه ها دوری میکنم چون از بودن در فضایی پر از این روابط و رفتار های نمادین و به قول معروف ادایی، زجر میکشم
بسیار قشنگ بود
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر مصدر احمدی خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
و ممنونم از درج نظر قابل اعتنا و محترمتون...
سینمای بی‌ریشه‌رو خوب اومدید... خندانک
کافه‌ها واقعنی خوب نیستن چون توی منوشون جیگرپیچ ندارن🤭
شاد، سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۱۱ روز پیش
درود بر شما شاهزاده خانوم بزرگوار 🌺🌺🌺
بسیار عالی سرودید 🌺🌸🌸
دستتان همیشه نویسا خندانک
راستش خیلی وقته میخوام سپیدی را قلم بزنم ولی میترسم خوب نشه خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب حاجی‌پوری استاد مردمی خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
عالی‌نگرید... خندانک
شما در کلاسیک قلمی توانمند دارید، قطعا در سرودن شعر سپید نیز، تجربه‌ی کلاسیک‌سرایی یاری خواهد کرد و موفق خواهید شد...
بی‌صبرانه منتظر خواندن شعر سپیدتان می‌مانیم... 🙃
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
حسن گائینی (رزاس)
۱۱ روز پیش
درود بر شما
نگران نیستم
بزودی زود از خودم انکار خواهم شد
تهوع شهادت میدهد
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود استاد ارجمند جناب گائینی... خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
جملات تأمل‌برانگیزی در کامنت‌ها درج می‌کنید... منشکرم خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۱۱ روز پیش
سلام و احترام ماه بانو شاهزاده خانم نازنینم
قلمتان جاری ، احساستان پاک ، و راهتان پر از نور باد
زیبا سرودید موفقیت هاتون روز افزون خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر بانو خدابنده‌ی عزیزم خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست خندانک
مچکرم از محبت کلامتان ...
سلامت و ثروتمند باشید بانوی مهربان خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
برهان الدین وقفی
۱۱ روز پیش
درود بر شما مهربانوی شاهزاده شاعره استاد
بسیار مقبول طبع هست
انشاالله جاری بادا همیشه و ابدی
پاینده و برقرار باشید 💐💐🙏🙏
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب وقفی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
چه خوب که مورد پسند واقع شد...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۱۱ روز پیش


درودتان گرامی
قلم تان نویسا

خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر پدر مهربانم خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از حضور ارزشمندتان خندانک
شاد، سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۱۱ روز پیش
با سلام و درود فراوان
بانو شاهزاده خانوم گرامی
من نسبت به اظهار نظر نسبت به شعر نو از هر سبکی (به استثنا نیمایی) از نظر دانشی فقیر و ناتوان هستم شعرهای دوستان را می خوانم و تحسین می کنم بدون هیچ موشکافی . باید اعتراف کنم این اولین شعر نویی بود که واقعاً مرا تحت تاثیر قرار داد و آنهم به خاطر زاویه دید خلاقانه ای بود که به کار بردید .وارد جزییات تکنیکی شعرتان نمی شود چون زبانم قاصر است اما صحبت کردن از زبان اشیا و عوض کردن جای انسان با اشیا و عاملیت دادن به اشیا بسیار زیبا و فراتر از ذهن بود .به شما تبریک می گویم و آفرین به این ذهن خلاق .
پاینده و سرافراز باشید.
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب حسینی‌پور ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
متشکرم از حضور انرژی‌بخشتان... خندانک
و نگاه سراسر لطف‌تان را سپاس...

سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
گل برای گل

خندانک 🙃
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
محمدرضا جعفری
۱۰ روز پیش
🌼🌺🍀
درود بر شاعر گرانقدر
کوهپایه های طراوت و بارانی را باید با چشم های زلال دید تا انکسار نور ، مدار زندگی را تحت الشعاع هیچ جریانی قرار نداده و سرخ ترین شقایق ها را به ایوان دل دعوت نموده و کبوتران عشق را بر فراز گنبد زرین خویش به پرواز درآورد و هر قدم و کلامی را بر اساس فلسفه ای ملکوتی دانسته و مناره های سر به فلک کشیده ی لاجوردی را به مهتاب بسپارد
🌼🍀🌺🌺🌼
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر شما جناب جعفری ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
مریم رمضانی
۱۰ روز پیش
درود شاهزاده بانوی ناب! خندانک
زیبا و متفاوت قلم زدید. خندانک
گرچه برخی استعاره‌ها برایم کمی پیچیده هستند، اما از کل اثر هنریتان
حس بیگانگی انسان امروز را دریافت کردم.
تنهایی آن هم در شلوغ‌ترین مکان‌ها خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر بانو رمضانی عزیزم خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست خندانک
زببانگرید بانوی ادب... و مچکرم از نظر ارزشمندتان خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
عارف افشاری  (جاوید الف)
۱۰ روز پیش
شعری امروزی خواندم درود خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر شما جناب افشاری ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
محمد علی رضاپور
۱۰ روز پیش
درودتان خندانک خندانک خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود متقابل جناب رضاپور ارجمند خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
حمیدرضا متولی
۱۰ روز پیش
درود بر شما بانوی گرامی
سپیدی بسیار عمیق و خواندنی بود🌹🌷🌹
من هم مانند بسیاری از دوستان و شاعران محترم بر این باورم که برای گفتن شعر نیمایی و بعد از آن سپید پیشنه ی شعر کلاسیک نیاز است مگر ان که بخواهیم محتوا را بر قالب ارجح بدانیم که گاهی به راستی‌محتوی و درون مایه ی شعر و نگاشته بر قالب آن می چربد و در بند قالب نبودن بهتر است. که در مورد این شعر شما همین طور است و محتوای عمیق فکر و اندیشه را از قالب دور می کند.
در مورد نقد دیگران هم بهتر است اگر با نقد کسی مشکل داریم صرفا با رعایت چهارچوب اصول نقد و پا فرا ننهادن از دایره مدارا و اخلاق نقد کنیم.

کامروا باشید🌹🌷🌹🌷
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب دکتر متولی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از حضور گرانقدرتان خندانک
و مچکرم از نظر لطف حضرتعالی ...
دیدگاه ارزشمندی داشتید خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۱۰ روز پیش
درود بر بانو شاهزاده 🌹
شعرتان، بیشتر از آنکه روایت باشد، نوعی زیستنِ آشفته در زبان است
جایی میانِ دودِ سیگار، نورِ کافه، جیغِ رادیو و خاطراتی که
دست‌بردارِ شب نمی‌شوند.
بسیار لذت بردم از این حجمِ تصویرسازیِ عصبی و زنده،
خصوصاً آن‌جا که:
کارت‌های هیز
جیرینگ جیرینگ
تنشان را به دستگاه پوز مالیدند
که هم طنز تلخ دارد، هم نقدِ پنهانِ زیستِ مصرفی و روابطِ معلقِ امروز.
دیالوگ‌ها هم طبیعی و سینمایی از کار درآمده‌اند و شعر،
با وجودِ پراکندگیِ عامدانه‌اش، نبضِ خودش را حفظ می‌کند.
و پایان‌بندی:
خاطراتِ چموشت
خیز برداشتند
و با یک تیپا
به شبانه‌های ولگرد
رهسپارم کردند...
واقعاً خوش‌نشسته و در حافظه می‌ماند.

قلمتان جسور و جهانِ شعرتان، پرجزئیات و قابل لمس است.
پایدار بمانید 🌺
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر جناب میاحی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسمندم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید و مچکرم از اینکه همیشه وقت صرف اشعار می‌کنید تا عمیق درکشون کنید...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
سایان   (سویدا)
۱۰ روز پیش
درود بر شاهزاده بانوی شعر ناب

آفرین ها بر این قلم جسور وخلاق خندانک
شاد وسلامت باشید خندانک
عباسعلی استکی(چشمه)
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
🌺🌺🌺🌺🌺
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۱۰ روز پیش
درود بر سایان خانوم عزیز خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست خندانک
مچکرم از نظر لطفتون...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
نرگس زند (آرامش)
۱۰ روز پیش
درود ها بر خواهر مهربان وعزیزم خندانک
چقدر این دلنوشته شعر بود وعمیق از هرسپیدی رو سپید تر بود که درست مضمونی تلخ داشت و واقعی در این دوره از زمان اما لذت بخش بود وعالی هزاران مرحبا بر قلم توانمندت که در هر زمینه ای عالیست وفراتر از عالی ..
شعر اونیه که بتونی باهاش ارتباط برقرار کنی واحساست ی تکونی به خودش بده ومنقلب بشی وگرنه بقیه متنی بیش نیستن 😜😂
خلاصه بگم که تمام شعرت رو تصور کردم وهمراه شدم باهاش ..
کامنتها رو هم خوندم وچند وقتیه سعی میکنم نظری نداشته باشم چون در این زمانه نظری نداشته باشی راحت تری ☺️☺️
به هر حال لذت میبرم از اشعارتون چون واقعا حرفی برای گفتن دارن ودردی از درد های اجتماع رو به نمایش میزارن ..
موفق باشی وسربلند بهترین ها نصیب دل پاک ومهربونت بشه خواهر نازنینم خندانک
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درودها بر نرگسی اطلسی عزیزم خندانک
خوش اومدی خندانک
و ممنونم از حضور قشنگت... خندانک
ببخش که دیر پاسخ مهر بی‌کرانت‌رو میدم... خندانک
همیشه به دیده‌ی مهر نوشته‌هامو می‌خونی و بهم لطف داری...
و واقعنی نمی‌دونم برای مهربونیت چه پاسخی بدم که در خور محبتت باشع...
مچکرم از اینکه سطحی‌نگر نیستی، سطحی‌نگر نبودن نعمت بزرگیه که خدا به هر کس نداده... قدرشو بدون... خندانک

از گل‌آرایی مهر وجودت هم سپاسمندم، خدا بیشترش کنه😅 به خدا الکی اومد توی ذهنم ... اصلا ربطی نداشت ولی هی ذهن بازیگوشم گفت بنویس خدا بیشترش کنه، منم گوشیدم به حرفش🤪 حالا می‌دونی از کجا این عبارت نشات گرفته؟ همون لحظه که نوشتم از گل‌آرایی مهر وجودت سپاسمندم یه شوخی مردونه اومد توی ذهنم که گاهی بهم میگن خدا مادر بچه‌هاتو زیاد کنه!... 😁 ذهن منم اون عبارتو کرد؛ خدا بیشترش کنه🤭 حالا چی‌رو بیشترش کنه نمی‌دونم، ولی احتمالا مهر وجودتو😃

خلاصه که دوسِت داریم به عالمه قد یه دونه قابلمه... 🤪
سلامت و ثروتمند باشی خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
۱۰ روز پیش
درود بر بانو
گاهی نمی شود که نمی شود.... خندانک

بنظرم از شهر و مردمش،،،، با یک رفیق،
بزنیم بیرون حالمون بهتر میشه. خندانک
براتون حالی خوب و به روزی آرزو دارم خندانک
(صرفا پیشنهاد:
عنوان اسپرسوی تلخ بنظرم قشنگ تره
یک نامی که هر بار ببینید اون حال و هوا، تداعی نشه.)
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
سلام و عرض ادب جناب عطایی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
در ضمن متن قبل ویرایش‌تم خونده بودم خندانک
ان‌شاءالله که همیشه قلبی آرام و دور از تلاطم داشته باشی...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
حجّت احمدزاده عطائی(حافض عطائی)
مسرت ما در خوشحالی شماست😅
خوشحالم که خوندید و بیهوده ننوشتم...😊
دلیل ویرایش، چیز دیگه ای بود...
گاهی آدم فقط دوست داره شنیده بشه،
نه لزوما حرف منطقی و راه حل بشنوه. از این حیث بود خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درکتون می‌کنم🙂
خلاصه که چیزی از دیده‌ی ما پنهون نمی‌مونه فقط باید زمانش برای پاسخگویی برسه...
عذر می‌خوام که دیر به خدمت رسیدم...

شادزی خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
۱۰ روز پیش
شاعر در این متن دارد از چند لایه تجربه همزمان حرف می زند

لایه نخست تنهایی و آشفتگی درونی است
راوی خود را در خیابان های درهم و برهم و کافه های دنج میان هیاهوی شهر گم شده نشان می دهد
این خیابان و کافه فقط مکان نیستند بلکه نماد وضعیت روانی او هستند
یعنی یک ذهن خسته که می خواهد از شلوغی بیرون فرار کند اما آرامش هم پیدا نمی کند

لایه دوم نقد رابطه های مبهم و نمایشی است
در بخش گفت و گوها شاعر به نوعی رابطه اشاره می کند که نه صمیمیت روشن دارد نه تعهد واقعی
واژه هایی مثل رفاقت سفید سیاه یا صورتی نشان می دهد که رابطه به جای صداقت تبدیل شده به برچسب و ژست
راوی از این وضع ناراحت است چون احساس می کند طرف مقابل از چهارچوب خواستن واقعی فراتر نمی رود و رابطه را در سطحی مبهم و بی تکلیف نگه می دارد

لایه سوم نقد فضای مدرن و مصرفی است
کافه اسپرسو براونی لیموناد دستگاه پوز اسنپ و نمایش رادیویی همگی نشانه های زندگی شهری امروزند
شاعر این عناصر را می آورد تا نشان بدهد که پشت ظاهر شیک و مدرن هنوز رنج تنهایی و سوءتفاهم انسانی پنهان است
یعنی بیرون پر زرق و برق است اما درون خالی و زخمی

لایه چهارم لحن اعتراضی و گاه عصبی شعر است
راوی نه فقط اندوهگین بلکه خشمگین هم هست
او از این که دیگری او را نمی فهمد یا رابطه را جدی نمی گیرد به تنگ آمده
به همین دلیل زبان شعر عامیانه تند و ضربی شده تا این عصبانیت را منتقل کند

از نظر سازگاری با عرف جامعه

بخش های سازگار
حضور در کافه
سفارش قهوه و لیموناد
استفاده از اسنپ
نقد تنهایی و سوءتفاهم عاطفی
این ها با زیست روزمره جامعه شهری سازگارند و چیز نامتعارفی ندارند

بخش های کم سازگار یا ناسازگار با عرف محافظه کار
اشاره به رفاقت های مبهم و رابطه های بدون تکلیف
لحن بسیار صریح و عصبی در گفت و گو
استفاده از تعبیرهای کنایه دار و بعضی واژه های تند
اشاره به سیگار و عرق و فضای شبانه ولگرد
این ها ممکن است با عرف رسمی و محافظه کارانه سازگار نباشند چون مستقیم و بی پرده اند

در جمع بندی
شاعر می خواهد بگوید انسان امروز در میان ظاهر شیک شهر و رابطه های مبهم هنوز تنهاست
ظاهر زندگی مدرن آرامش نمی آورد اگر صداقت و فهم متقابل نباشد
این شعر بیشتر از آن که درباره کافه و خیابان باشد درباره خستگی روحی سوءتفاهم عاطفی و خشم فروخورده است
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود جناب عبداله پور ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از حضور گرانقدرتان خندانک
چه تحلیل زیبایی خندانک خندانک
سپاس از زحمتی که کشیدید..
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۱۰ روز پیش
درود و ارادت بانو
بسیار زیبا و دلنشین سرودید
احسنت به شما و اندیشه نابتان
👏🍀👏👏🍀🌹
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر بانو کرمی عزیز خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست خندانک
به مهر خواندید...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهرنگ معصومی
۱۰ روز پیش
درود بر شما بسیار جالب ومتفاوت بود قلمتان چرخان بر دشت سفید وذهنتون مانند همیشه وپویا ومانا خندانک خندانک
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر شما جناب معصومی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
حسن گائینی (رزاس)
۱۰ روز پیش
درود و احترام شاهزاده عزیز و ادیب گرانقدر
شعرتان بس زیبا و شکوه دلنشینی داشت، با نگاه به ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی
من برادری داشتم که ساکن کشور سوئد بود، هرگاه به ایران می آمد بخاطر اینکه در اروپا زندگی می کند بسیار فخر می فروخت و مرتب، همه جا این ضعف را بصورت یک امتیاز بزرگ مطرح میکرد، غافل از اینکه شکوه انسان در اومانیسمی فراتر از انسان تعریف می شود( لااقل به گمان من )
دانیل دفو می نویسد:
یک نوع از زندان را با توصیف نوع دیگر می توان نمایش داد، اما زندگی که شامل همه انواع دیگر می شود همان زندگی است و رتبه اول شامل کسانی است که در برابر هر چیزی یک مرز فکری ایجاد می کنند که به فرومایگی مشهورند و قسمت بزرگی از افراد بشر در این رتبه قرار دارند

درودم نثارتان گرامیم
شاد و سربلند باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درودی دیگر بار استاد ارجمند خندانک
چه تلخ و غریب...
کامنت تأمل‌برانگیزی‌ست... و قبولش دارم... خندانک خندانک

باز هم مچکرم از لطفتون... خندانک
شبتون شیک خندانک
ارسال پاسخ
حسن گائینی (رزاس)
در قانون نیروی لامنتها نمی گویند بیا پایین
میگویند بیا بالا

شاهزاده عزیز بسیار متشکرم از اینکه سبب شدی برای برداشتن و انداختن نقاب ها
شعر فریب ات مبارک باد
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
بزرگوارید استاد ارجمند خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
الناز حاجیان
۱۰ روز پیش
درودبانو
بدرخشیدبرای قلم
بسیار زیباسروده ایی خواندم ازقلم ارزشمندتان خندانک خندانک
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر بانو حاجیان عزیز خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست و مچکرم از نظر لطفتون خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
امیر وحدتی        یگانه
۱۰ روز پیش
درود ها بر شاهزاده خانوم گرانمهر.
دلنوشته وزین و جانانه ایست.
از پنجره های سبز و سپید حضرات
هم بهره ها بردم.
قلمتان با طراوت.
خندانک خندانک
جواد مهدی پور
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
خندانک خندانک خوش آمدید خندانک خندانک خندانک
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر شما جناب یگانه‌ی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۱۰ روز پیش
درود بر استاد گرانمهرم بانو شاهزاده ارجمند خندانک خندانک

از شعر ناب شما و مطالب ارزشمند دوستان بهره بردم

زنده باشید به مهر

خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک

شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر جناب دکتر مهدی‌پور اندیشمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسمندم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید استاد ادب...
مچکرم از گل‌آرایی مهر وجودتان، خیلی زحمت کشیدید... ان‌شاءالله جبران کنیم... باغ دلتون بهاری خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
یاسر کریمی
۹ روز پیش
درود بر شما شاهزاده خانم خانم خندانک
زیبا و متفاوت و شیرینی دلچسبی که حاصل شوخ طبعی ذاتی شماست
احسنت خندانک
عالی بود خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر شما جناب کریمی شاعر توانا خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید... و مرسی که من واقعنی رو شناختید... 🫣
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
حسام رجبی
۹ روز پیش
سلام چرا اینقدر دوستش داشتم؟ خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
چون دوس‌داشتنی‌‌ست... 😅

ازلکی... 😜
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
حسام رجبی
۹ روز پیش
نمیدونم چرا اما احساس کردم این شعر یک تاریخچه از یک فرد
خیلی دوست داشتنی و عزیز برای شما تداعی می کنه!

راستی چقدر در این شعر شبیه خودتون نوشتین و پشت کلمات پنهان نشدین خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر شما جناب رجبی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
به مهر خواندید...و نظرتون محترمه!
فک کنم فقط کمی از دنیای سانسوریت فاصله گرفتم...
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
شاهزاده خانوم
درود مجدد
شاهزاده و اعتراف؟ شما در کلانتری شاپور و دایره ی جنایی هم اعتراف نمیکنید چه برسد به فضای ادبی شعر ناب
شاهزاده ی پر از راز و رمز
البته بنده که قصد اعتراف گیری از هیچ احدی را ندارم ولی اگر روزی قرار باشد از کسی اعتراف بگیرم، میگیرم. طوری که اگر دو صفحه برای اعتراف به متهم بدهم، خودش درخواست دفتر صد برگ میکند
برقرار باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
اصلا چیزی برای اعتراف کردن دارم ؟😌
فریباایازی روزبهانی
۹ روز پیش
درود شاهزاده بانو
مثل همیشه زیبا، متفاوت و جسورمندانه قلم زدید. خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
درود بر بانو روزبهانی عزیزم خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست و مچکرم از نظر لطفتون خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابراهیم کریمی (ایبو)
۹ روز پیش
درود بر شاهزاده خانوم ارجمند 🌷
مدتی است واقعا کار خاصی ندارم ولی حس و حالش نبود که بیایم و مطلبی بنویسم هرچند دورادور شعر شما و دوستان را می خوانم ولی دیگر ماشالله همه دست به قلم و اهل فضل و... و من می خواندم و رد می شدم ولی این شعر بافت نرم استخوان سوزی داشت و آن عاشق پر از حسرت و نرسیدن های گذشته این بار شکلی اعتراضی و تند و تیزی به خود گرفته بود بافتی نیش دار که هنرمندانه لایه ی ظاهری کادو پیچ شده ای را باز می کند و کثافت خالص زلال را به چشم مخاطب می کوبد. نگاهی که شاعر دغدغه مند باید بیشتر بازتاب بدهد.

راستش من از آن آدم‌ها هستم که جز چای لاهیجان چیزی ننوشیده، و یک بار یک شکلات تلخ ۹۰ درصد خوردم – سیستم بدنم کلا قاطی کرد، رفتم روی خط مچاله😅 . پس توقع نداشته باش فضای کافه‌های دنج و اسپرسو و براونی نجویده را خوب بشناسم. سال‌هاست فقط می‌آیم تهران و زود برمی‌گردم شهرستان. اما در همین رفت‌وآمدهای ماشینی، کلی از این «تیپ‌ها» را دیده‌ام که دور هم جمع می‌شوند و قرارهای عاشقانه را با سیگار بهمن و عرق سگی شیره می‌مالند.
حس من به این قضایا؟ هر چه قدر هم شاعرانه بگویی، واکنش واقعی من همان «ولم کن بابا» و «اسنپ رِ به رِ پاچه‌ی مقصد» است – یعنی افزایش سرعت و دقت در هرچه سریع‌تر دور شدن 😅

شعرت زنده و پویا بود، با تمام حواشی‌اش.
شاداب تر باشی و مهربان تر خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۹ روز پیش
سلام کم‌پیدای ستاره‌ی سهیلی... 🤠
چقدر خوشحال شدم دیدمت و چه سعادتی از این بالاتر... 🙃
امیدوارم حس و حال حضور در ناب همیشه وجود داشته باشع و بیشتر ببینیمت... خندانک
خداروشکر که مورد پسند معلم سخت‌گیرم قرار گرفت... 🙂
راستش منم نه چایی‌خورم نه قهوه خور...
چایی البته فقط گاهی صبونه! مهمونی می‌رم یه وقت دست میزبان‌رو رد نکنم چایی بخورم همه متعجب میشن🤭
خلاصه که ما هم مثل شما نخوردیم نون گندم، دیدیم دست مردم 🤪

مرسی از کامنت زیبات...
حضورتو در ناب پررنگ‌تر کن بردار مغم!...🙃
و مارو از نقدها و تحلیل‌هایت مشعوف!...

یادم رفت بگم کاکائوخور ولی هستم، تلخشم می‌پسندم خندانک

سلامت و ثروتمند باشی خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب ابراهیم کریمی
رفیق دروان سرماخوردگی مان
سرماخوردگیت برطرف شد و رفتی؟
از دیدنت در صفحه ی شاهزاده خانم قجری که اعتراف میکند قهوه نمی‌نوشد ولی برای خیلی ها قهوه قجری سفارش داده ، خوشحالم کرد. رفیق منم مثل شما اهل هیچ چیز نیستم و تا به حال زرد چوبه هم بو نکرده ام. تهران هم برای من آرزویی است که اگر پول دستم بیاید پاسپورت میگیرم و یک ساندویچ و کوکاکولا در آزادی میخورم و در ضمن یک عکس یادگاری میگیرم.
پیش ما بیا ، فکر کن مامور کمیته امداد هستی و به فقرا سر بزن. و دیگر هیچ
ارسال پاسخ
عباس ترکاشوند
عباس ترکاشوند
۹ روز پیش
آقای کریمی عالی بود خندانک خندانک
ارسال پاسخ
ابراهیم کریمی (ایبو)
درود و عرض ادب جناب چارقدچی ارجمند🌷
رفیق دوران سرماخوردگی؟🤣
آره دیگه شاهزاده خانوم است و پیشکش تلخی برای شیرین کام کردن اندیشه... 😊
والله همه چیز دست به دست هم داد که حضور ما کم و کمرنگ تر بشه نبود اینترنت و... ذهن آشفته ای که بایستی آرام می گرفت و...
مگر می شود آدم اهل چیزی نباشد؟ اهل معرفت، دوستی و انسانیت و اهل شهر خودتون که هستید حداقل😉
کلا مخلص جناب چارقدچی و عزیران دیگر هستیم و خواهیم بود...هرچند کمر رنگ شده باشیم ولی سعی می کنیم یک رنگ باشیم 😅
شاد باشید و برقرار تهران هم خبر خاصی نیست کرایه اتوبوس زیاد شده ولی😆

مخلص جناب ترکاشوند عزیز هم هستیم سپاس از لطفتان خندانک


شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
چی زیاد نشده؟ خندانک
عباس خسروی (عباس)
۹ روز پیش
سلام و احترام 🌷🌷🌷
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
سلام و احترام متقابل... خندانک
ارسال پاسخ
الهام رضایی خلیق
۹ روز پیش
شاهزاده خانوم
همه چیز دردآلود و واقعیه
خیلی عالی 👌👌👌
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
درود بر شما بانو خلیق عزیز خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور زیبایتان خندانک
به مهر خواندید خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۹ روز پیش
شاهزاده خانوم
درود مجدد
یادم رفت خدمتون عرض کنم . چند روز قبل الهاماتی که در جریانش هستید به بنده شد و آن الهامات را به یکی از مدیران محترم سایت منتقل نمودم. ولی ایشان روز بعدش الهاماتم را خواندند و دیگر دیر شده بود.
البته همان لحظه که به مدیر مربوطه پیام دادم در قسمت مشاعره . رمز آلوده بیان کردم
در پناه حق باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
درودی دیگر بار... خندانک
بلععع در جریان الهامات غیبی شما هستم 🤭
حالا به خیر گذشت؟🤔

الهامات غیبی‌تون روزافزون🤠
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
شاهزاده خانوم مهربان درود بر شما
بدلیل مشکلات و موارد اخیر پیش آمد برایم در هفته جاری. برایم، این مهم را جهت حل و فصل، به شخص دیگری بدون اینکه متوجه شود، منتقل کردم و ایشان را توجیح کردند
در پناه حق باشید
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
الحمدلله که حل شد... خندانک
عباس ترکاشوند
۹ روز پیش
سلام شاهزاده
خیلی خوب خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
درود و عرض ادب جناب ترکاشوند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسگزارم از لطف و حضور ارزشمندتان خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۸ روز پیش
سلام وعرض ادب خدمت استاد بانو شاهزاده خانم
ازتاخیر و حضور دیرهنگامم واقعا عذرخواهی می کنم در جغرافیایی حضور داستم که اینترنت در دسترس نبود
هرآنچه برای شعر متفاوتتان زیبنده بود دوستان مثبت نگر ارائه نظرفرمودند
بنده فقط عرض سلام وادب دارم محضرشریفتان و آرزوی سرافرازی و بهروزی خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
درود و احترام جناب فخوری استاد ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
خواهش می‌کنم، ملاک که دیر و زود نیست، مهم حضور ارزشمند شماست... خندانک
ممنونم از حسن نظرتان... خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
۸ روز پیش
باادب واحترام محضر استادبانو شاهزاده خانم
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۸ روز پیش
مچکرم خندانک
تقدیم به شما خندانک خندانک
ارسال پاسخ
رقیه کریمی (رها )
۸ روز پیش
درود شاهزاده زیبایی ها
شعر خلاقانه و متفاوتی ازت خوندم
واقعا زیبا بود و عمیق
رد قلمت‌ پابرجا عزیز ❤️❤️❤️
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۷ روز پیش
درود بر خانوم نویسنده خندانک
خوش آمدید خندانک
حضورتان زیباست و مچکرم از نظر لطفتون... خندانک
سلامت و ثروتمند باشی دختر خوب خندانک
ارسال پاسخ
سعیدرضا داودی
۸ روز پیش
درود فراوان بر بانوی شعر
جسارت شما قابل تحسین و احترام است
شعرتان بسیار قابل تأمل و تفکر است.
اما من بیشتر از نگاه یک نمایشنامه پست دراماتیک از آن بهره مند شدم
پوینده و پاینده به شعر و به مهر خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۷ روز پیش
درود بر شما جناب داودی ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاسمندم از حضور گرانقدرتان خندانک
مچکرم که به مهر و عمیق خواندید...
نمایشنامه؟... چه جالب... باید بیشتر باهاش آشناشم🤠
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
منیژه قشقایی
۷ روز پیش
سلام عزیزم ،روز و رؤزگارت در پناه عشق و شادمانی کنار عزیزانت خندانک
هم شعر رو خوندم هم نظرات عزیزان رو ،
و اینکه واقعیت است آنچه سرودی
و می توان مشاهده کرد ...

این بعید نیست که دو روح که از لحاظ سطح روحی به هم نزدیک هستند
بدون هیچ قانونی کنار هم زندگی خوشبختی داشته باشند.
سرانجام اصلا قرار است همین بشود، طبقات روحی که جدا شوند ،هر روحی کنار
جفت خود قرار می گیرد ، تازه این زمان است که
زندگی معنا می یابد
اما روح های مختلف ،افراد مختلف با درجه های آگاهی متفاوت کنار هم قرار می گیرند . این میان قوانینی هم وجود دارد برای تعهدات
و البته بسیاری گزینه های دیگر که نیاز به قوانین دارند
برای امنیت ، برای سلامتی اجتماع ، وخیلی موارد دیگر
اگر زمانی همه به آن بلوغ جسمی و روحانی برسند شک ندارم که دیگر قوانین اینگونه نیست ، دنیایی که هیچ ناخالصی وجود ندارد...

اگر عزیزان موردی هم عنوان کردند ، از جهت تعلیم و آموزش است که اشاره فرمودند ، حتی خودم هم به عنوان یک مادر در قبال فرزندانم
حتی ازدواج که این دوره کاملا وحشتناک شده است
وعدم درک متقابل خانواده ها و صلاح دو جوان
که بدون هزینه های اضافی تشکیل زندگی دهند

سلامت باشی عزیزم ،همراه با بهترین آرزوها برای وجود مهربانت خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۷ روز پیش
درود بر بانوی مهر و عشق خندانک
خوش آمدید خندانک
حضور آگاهی‌بخش‌تون زیباست خندانک
مچکرم از اینکه به مهر خواندید و نگاهی جزم‌اندیشانه به نوشته نداشتید...
و خیلی محترم و زیبا نظر ارجمندتون‌رو درج کردید...
شما عالی هستید خندانک
سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
مهدی جلالی وند (دلی)
۷ روز پیش
درود بر شما شاهزاده خانم
قلمتان سبز
نفستان گرم
خندانک خندانک خندانک
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۷ روز پیش
درود بر شما جناب جلالی‌وند ارجمند خندانک
خوش آمدید خندانک
سپاس و سلامت و ثروتمند باشید خندانک
ارسال پاسخ
رسول دبیر (نافذ)
۴ روز پیش
⚘⚘⚘⚘
شاهزاده خانوم
شاهزاده خانوم
۴ روز پیش
خندانک
ارسال پاسخ
فروغ نصیری
۳ روز پیش
درود بر شاهزاده خانوم ❤️🌱
چه دلنوشته ی جذاب ، قشنگ و پر حاشیه ای خندانک
👏👏
محمد جواد جهانی
۲ روز پیش
عرض ادب زیبا سرودید 🌹🖐🏼
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0