سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

بسم الله الرحمن الرحیم به سایت خودتان شعرناب خوش آمدید مدیر موسس سایت ادبی شعرناب فکری احمدی زاده(ملحق)

جمعه ۲۲ خرداد

چشمه ی نور

شعری از

بهروز چارقدچی (مجنون)

از دفتر شعرناب نوع شعر آزاد

ارسال شده در تاریخ ۲ هفته پیش شماره ثبت ۱۴۶۰۱۶
  بازدید : ۵۲۲   |    نظرات : ۸۶

رنگ شــعــر
رنگ زمینه
دفاتر شعر بهروز چارقدچی (مجنون)
آخرین اشعار ناب بهروز چارقدچی (مجنون)

هاتفی پیام آورد
نور او همیشه تابان است
برکاتش همیشه در راهند 
با یقین که نور الله است 
 
با ندایش دهان من وا شد
گفته هایش
به شعر نجوا شد
جنس حرفش نبود از اوهام
شهد بود و شهود و از الهام 
 
شاهدی شدم به یک اشارت او
 
متصل شدم به چشمه ی نور
متصل شدم به کهکشانی دور 
متصل شدم به صلح و عبور 
متصل شدم به حلقه ی شعور 
 
ذره ای شدم به ذهن کیهانش 
نه گذشته دیدم 
نه آینده
حال بود و کنون و دیگر هیچ
 
مات بودم 
مات تر شدم 
گیج بودم 
گیج تر شدم 
هیچ بودم 
هیچ تر شدم 
 
دیگر اکنون 
سکون و آرامم
روح من 
ناظر است و دیگر هیچ
 
لیک جسمم 
به رقص و دوار است 
مثل یک محور 
درون یک چرخم 
 
۱۱
اشتراک گذاری این شعر
نقدها و نظرات
محمد رضا خوشرو (مریخ)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۵۳
شعر روایتی از یک تجربه عرفانی مدرن است ...🌺
تجربه‌ای که در آن، مفاهیم کهنِ اشراق و شهود با واژگان و دغدغه‌های انسان معاصر
ذهن کیهانی، کهکشان، عدمِ زمان ...در هم آمیخته شده است.


و اما بعد .
این سروده را از سه منظر نقد و بررسی می‌کنم:

👈تحلیل محتوایی:
گذار از وحدت وجود به فیزیک کوانتوم

شعر در بستری از سنت عرفانی فارسی مانند ...مولانا و عطار حرکت می‌کند.
اما در بیانِ مقصد، به جای فنا فی‌الله کلاسیک، از استعاره‌های فیزیکِ مدرن استفاده کرده است.

نکته قابل توجه:...
قسمتِ ذره‌ای شدم به ذهن کیهانش
و تقابل مات بودن/هیچ بودن با رقصِ جسم در چرخش...
به خوبی پارادوکسِ ناظرِ ثابت (ذهن) و ماده‌یِ متحرکِ جسم را به تصویر می‌کشد.
این همان چیزی است که در عرفان به آن سکون در عین حرکت می‌گویند، اما شما با بیانی شبیه به تئوری‌های میدان‌های انرژی آن را مدرن کرده‌اید.

👈 مولانا و شاعران نوگرا

با نگاه به مولانا... شروع میکنیم...
مولانا در توصیفِ رسیدن به معشوق، از استعاره‌های زمینی استفاده می‌کرد رقص، می، چنگ....
اما شما در اینجا از استعاره‌های کیهانی/انتزاعی بهره برده‌اید.
مولانا می‌گوید من گنگ خواب دیده و عالم تمام کر
اما شما در شعر خود، مات شدن و هیچ شدن را به عنوان یک فرآیندِ در حالِ وقوع
توصیف کرده‌اید که نشان‌دهنده تفاوت نگاهِ عارف قدیم که غرق در حیرت است.

و انسان مدرن که تلاش می‌کند این حیرت را تحلیل و کالبدشکافی کند است.

با نگاه به سبک نو و شاعران جدید ...
زبان شعر شما به شعرِ سپیدِ نیمایی نزدیک است.
این سادگیِ کلام در تقابل با عمق معنا، به نوعی یادآور اشعارِ سهراب سپهری است.

به‌ویژه در لحظاتی که سهراب از ....به سراغ من اگر می‌آیید.... و.... نرم و آهسته حرف می‌زند.
اما شما در بند آخر، رویکردِ رقصِ جسم را وارد می‌کنید که شباهت جالبی به پدیدارشناسی دارد؛
اینکه بدنِ من بخشی از یک چرخشِ مکانیکی یا کیهانی است.

👈 نقد ساختاری و نکات طلایی
اگر بخواهیم این شعر را به یک اثرِ شاخص‌تر تبدیل کنیم، این دو پیشنهاد را در نظر بگیرید:

اوج‌گیری احساسی در بند چهارم
(«متصل شدم به...») از نظر وزنِ کلامی بسیار قدرتمند است. اما در پایان، شعر کمی افتِ انرژی دارد. عبارت (لیک جسمم به رقص و دوار است) شروعِ بسیار هیجان‌انگیزی است، اما توصیفِ ...مثل یک محور/ درون یک چرخم.
کمی جنبه مکانیکی دارد و از آن فضای شهودی و لطیف ابتدای شعر فاصله می‌گیرد.
اگر این بند را با زبانی عاطفی‌تر تمام می‌کردید، تأثیرگذاری‌اش دوچندان می‌شد.

استفاده از (هیچ ) تکرار کلمه ...مات‌تر ، گیج‌تر، هیچ‌تر یکی از نقاط قوتِ موسیقایی شعر است.
این تدرّج (مرحله به مرحله پیش رفتن)، دقیقاً همان چیزی است که مخاطب را با شما همراه می‌کند تا او هم این خالی شدن را تجربه کند.

پیشنهاد برای تأمل بیشتر...
نکته‌ای که در شعر شما بسیار جذاب است، ...ناظر بودنِ روح در مقابل رقصِ جسم است.
این دقیقاً همان جایی است که شعر را از یک گزارشِ ساده از یک حس، به یک فلسفه‌نامه کوتاه تبدیل می‌شود.


پرسش من از شما این است:
آیا این رقص را یک نوع اسارتِ جسم می‌دانید...؟
که روح از آن بیزار است.
یا یک جشنِ هستی؟ اگر در بازنویسی شعر، تکلیفِ این رقص را که آیا رنج است یا شعف با کلماتِ دقیق‌تر روشن کنید، شعر شما از یک توصیف ساده، به یک بیانیه قوی‌تری تبدیل خواهد شد.
خندانک
خندانک
خندانک
در کل این شعر برای مخاطبی که به دنبال معنا در جهانِ بی‌معنای امروز است، بسیار هم‌ذات‌پندارانه و گیراست.
انتخاب واژگانی مثل شهد و شهود در کنار ذهن کیهان نشان‌دهنده یک ذهنِ تلفیق‌گر است که می‌تواند هم با سنت آشتی کند و هم با علمِ روز.


:🌺

موفق باشید .
👈پیشنهادات را جدی نگیرید .
شما شاعر هستید و ما فضولی کردیم .
👈و رفیق شفیق من ...
منتقدی که نقاط ضعف را نگوید میشود کعبه ی آمال .
وزیری که عزل و نصب نکند میشود نور علی نور ...

خندانک

بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۵:۴۹
جناب خوشرو
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
ابتدا بابت نقد دقیق و قابل تامل حضرتعالی بسیار ممنونم و بابت وقت و انرژی که میتوانستید به امور مادی یا رسیدگی به احوال خود و خانواده محترمتان ، صرف این اثر فرمودید از صمیم قلبم قدردادنم
در خصوص نوشته یا شعری که نقد فرمودید و دوستان نیز نظرات ارزشمند خود را داده اند بر خود واجب میدانم نکاتی را عرض کنم
حقیر در اکثر آثار و اشعارم هرگز از پیش تصمیم به نوشتن نمیکنم که مثلا ساعت فلان قصد دارم شعر بگویم. هرگز.
موضوعی کیفی است که اگر قصد توضیح و باز کردنش را داشته باشم ، هم زبانم قاصر است و هم در این صفحه نمی‌گنجد.
پس در نتیجه شخص بهروز در اکثر اشعار سروده شده اش نقشی ندارد. به قول یکی از دوستان که مثال چوب خشک را به بنده عنایت فرمودند. حال موضوعی پیش می آید ؛ البته که مطالعات پیشین در حوزه های مختلف و البته اشعار مولانا و عطار و حافظ را خوانده و تا حدودی میشناسم. لیکن حرف هیچکدام از این افراد برای من حجت نیست. و امکان دارد بنده چیزی بگویم که با نظر مولانا کاملا مغایر باشد. چون مولانا نیز انسان بود ممکن الخطا. اتفاقا چند دقیقه پیش به یکی از شاعران محجوب و با ادب این موضوع را مطرح کردم. هر شاعر از مولانا و عطار و غیره که آن راز در گوششان گفته شده ، سبک و امضای خودشان را دارند و اثر انگشت مختص خودشان. اینکه به قول محمود دولت آبادی به دنبال سبک فلانی برویم. مانند تقلید راه رفتن شخص دیگریست. انسان اگر خود شخصیت و منش خودش را نشان دهد و سعی کند مثل خودش راه برود، آنگاه صاحب سبک میشود و دیگران و سایر شاعران بدون اینکه اسم صاحب اثر را بدانند ، با دیدن اثر متوجه میشوند که این شعر قلم فلان کس را دارد. البته که عکسش هم وجود دارد شخصی که خود را شاعر میخواند با دیدن نیم مصرع که نه( چون شعر نیست) با دیدن چهار کلمه از طرف متوجه هذیان و چیدمان اتفاقی کلمات کنار هم میشویم.
در نهایت سؤالی که فرمودید : «آیا این رقص را اسارت جسم میدانم» ؟ عرض میکنم که من شاهد و ناظری بیش نیستم و کارم نگاه کردن و لذت بردن است. پاسخ این سؤال شاید نزد عالمان یا اشخاص دیگر باشد
زیر پا نگاه فرمودید استاد و از بازگشت شما از صمیم قلب خوشحالم
در پناه حق باشید
ارسال پاسخ
عباسعلی استکی(چشمه)
۲ هفته پیش
درود بزرگوار
خوش آهنگ و زیباست
با دیرلیش نیمایی شورانگیزی میشود خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۳:۵۳
استاد چشمه
ادیب فرهیخته و دانا
با سلام
زیبا نگاه پر مهر و محبت حضرتعالیست
توصیه ی حکیمانه حضرتعالی کاملا صحیح است استاد
برقرار باشید
ارسال پاسخ
اميرحسين علاميان(اعتراض)
۲ هفته پیش
عرض درور و ادب و ارادت جناب چارقدچی ارجمند
مات بودم / مات تر شدم/ گیج بودم / گیج تر شدم
هیچ بودم / هیچ تر شدم
چه جالب - \"هیچ\" - آقا این هیچ عالمی داره در فلسفه و عرفان!
بزرگان قرنها راجع‌به‌ش سخن‌ها گفتند و میگویند...
یه حس عرفانی-شهودی و حالت مولاناگونه در اینجا احساس کردم، البته نمیدونم اهل عرفان هستید یا نه؟ یا تلقی‌ام تا چه اندازه به احوال شما نزدیکه! اما بطور کلی احساس میکنم که هم فلسفه و هم عرفان تورق میکنید، بدتان نمیاد و کم‌و‌بیش مخاطبش هستید.
نبض قلمتان سبز و تنور دلتان گرم خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب علامیان
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
قدردان حضور پر مهر و برکت حضرتعالی هستم و از صمیم قلب به خود می بالم پسند فرمودید. استاد
در خصوص فلسفه، عرفان عرض میکنم که بله دست بوس عارفان حق (الله) هستم لیکن باور بفرمائید در این حوزه تورق نمیکنم.
پیرو مکتب خاصی نیستم و همانطور که اسمم هویداست مجنونی بیش نیستم. تا فراموش نکرده موضوعی را عرض کنم ، حضرتعالی و سایر دوستانی که حقیر را با ادب میخوانند ، از سره لطف است و اگر بی ادب هم باشم بنا به بزرگی دوستان ، راهی جز رعایت ادب ندارم
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۳۷
خندانک
درود بر شما استاد عزیز خندانک
عارفانه ی زیبایی بود
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۳:۵۶
استاد عجم
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
ممنونم بابت برداشت حکیمانه شما از شعر شاگردتان
از همینجا برای حضرتعالی انرژی های مثبت میفرستم و آرزوی بهترینها را برای جنابعالی دارم
در پناه حق باشید
ارسال پاسخ
شاهزاده خانوم
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۵۲
عارف‌مسلکی‌ست... خندانک
یه زمانی دوست داشتم به شهود باطنی برسم... 🙄

درود بر جناب مجنون ارجمند خندانک
آدینه بخیر خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۳:۵۱
شاهزاده خانوم
شاعر و فرهیخته پخته
درود بر شما
حضور جنابعالی در این صفحه ی کوچک مایه افتخار و برکت است. شکست نفسی نفرمائید حضرتعالی به شهود رسیده آید . شهود ( شاهد بود و ناظر بودن) است و شما در شعر اخیرتان « تهوع» نمونه کامل یک انسان شاهد و ناظر هستید.
شهود یعنی فقط نظاره گر بودن
شهید یعنی کس که در را حق جانش را میدهد و شرط نمی‌گذارد و چانه نمی‌زند
بگذریم
حق نگهدارتان
ارسال پاسخ
محمد رضا خوشرو (مریخ)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۴:۲۷
درودها .
رفیق شفیق ما چه میکنند .؟
شعر که خلاقانه و زیبا بود .
نگاهی هم به نظر هوش مصنوعی بیندازیم ببینیم چه میگوید .
اگر مطلبی مهمی داشت خدمت شما عرض میشود .
خندانک
حمیدرضا متولی
۲ هفته پیش
درود بر شما جناب چارقدچی گرامی
بسیار عالی است
همواره همراه باشید با انوار الهی
🌷🌹🌷🌹🌷

بهروز چارقدچی (مجنون)
دکتر حمید رضا متولی
دوست شاعر و برادر فرهیخته ام
درود بر شما
مصاحبت با فرهیختگان و بزرگانی چون حضرتعالی، شاگردان را تشویق میکند و ایجاد شوق.
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علی نظری سرمازه
۲ هفته پیش
درود بر جناب مجنون مقتدر
خیلیعالیست
نمره ات بیست
خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد نظری
دوست شاعر و راستگویم
درود بر شما
ممنونم استاد که به نوشته های حقیر با دیده ی اغماض مینگرید.
شما جان من هستید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
آرمان طاهری
۲ هفته پیش
درودتان باد جناب چارقد چی عزیز و ادیب
بسیار زیبا و دلنشین سروده اید
رد قلمتان ابدی🙏🌹🤍
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب طاهری
شاعر ارجمند
درود بر شما
زیبا نگاه پر مهر و پر برکت جنابعالیست بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
معصومه درگاهی
۲ هفته پیش
درود

قلمتون همیشه سبز و جریان‌ساز خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم درگاهی
شاعر ارجمند
درود بر شما
ضمن عرض خیر مقدم و تشکر از حضور پر مهرتان، به استحضار میرسانم بنده هنوز خودم در جریان نیستم ، چه برسد به جریان سازی؟
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۲ هفته پیش
درود برشما شاعر گرانقدر
زیباست و دلنشین
قلمتان سبز، مانا باشید
خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب علی عزیزی
شاعر گرانمایه
درود بر شما
حضرتعالی همیشه به بنده لطف داشته آید و به زیر پایتان نگاه می‌کنید. قصور در بازدید حضرتعالی را بر من ببخشید. حتما خدمت صفحه ی پر بارتان خواهم رسید
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۲ هفته پیش
درود بر شما استاد چارقدچی بزرگوار 🌺🌺🌺
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
۲ هفته پیش
بسیار عالی سرودید واقعاً لذت بردم آفرینها 🌹🥀🕊️ خندانک خندانک خندانک
تصمیم گرفتم برای امتخان شعر سپیدی بگم خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد حاجی پور
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
در ابتدا از حضور پر برکت حضرتعالی کمال تشکر را دارم و خوشحالم پسند فرمودید.
در خصوص سپید هم مطمئن هستم استادی در سطح شما قادر به این نوع سرودن حتما هستید. بنده در خودم این پتانسیل را نمی‌بینم که سپید بگویم و اگر عنایت فرمائید . شعرهایی که خارج از شعرهای کلاسیک ( غزل، مثنوی و قصیده) سروده ام ( آزاد ) خطاب میکنم.
لیکن شما حتما بسرائید. اساتید متخصص در این حوزه راهنماهای نجیبی هستند. همانگونه که حضرتعالی در غزل بهترین راهنما هستید
برقرار باشید
ارسال پاسخ
علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق
درود استاد چارقدچی بزرگوار 🌺🌺🌺
یک شعر الکنی در سبک سپید سرودم و به اشتراک گذاشتم در صورت انتشار منتظر نظرات عالی شما هستم خندانک
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
برهان الدین وقفی
۲ هفته پیش
درود بر شما استاد شاعر و فرهیخته
بسیار زیبا و عالی هست
انشاالله جاری بادا همیشه و ابدی
پاینده و برقرار باشید 🙏🙏💐💐
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب برهان الدین
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
زیبا نگاه پر مهر شماست بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۲
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
معصومه خدابنده
۲ هفته پیش
سلام و احترام جناب چارقدچی استاد گرانمهر
بسیار زیبا سرودید
درود بر شما و قلم نابتان 🌹
الحق که عالی بود
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم خدابنده
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
از صمیم قلبم خوشحالم پسند فرمودید بزرگوار
درس پس میدهم استاد
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
ابوالحسن انصاری (الف رها)
۲ هفته پیش

درود تان باد

قلم سبزتان مانا خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد انصاری
شاعر و ادیب فرهیخته و بزرگ خاندان شعر ناب
درود بر شما
قدردان حضور پر مهر و برکت حضرتعالی هستم بزرگوار
پایدار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
سید مجتبی یحیی نژاد
۲ هفته پیش
سلام واحترام
سکون و آرامم
روح من
ناظر است و دیگر هیچ
جناب مجنون بزرگوار
زیبا و پر معنی
خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب یحیی نژاد
دوست شاعر و فرهیخته ام
درود بر شما
از صمیم قلبم خوشحالم پسند فرمودید بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
 محسن حسینی پور
۲ هفته پیش
با درود فراوان
جناب چارقدچی گرامی
من در خواندن شعر متاسفانه آدم سختگیری هستم و این را به عنوان یک نقطه ضعف عرض می کنم امّا اعتقادم این است که همه ی عزیزانی که شعر می سرایند در واقع دلشان را گذاشته در طبق اخلاص تا همگان بهره ببرند و باید دیده شوند.اما اعتراف می کنم شعر شما را واقعا دلی دلی می دانم و با دقت بیشتری می خوانم . قشنگ شور و شوق را در شعرتان می شود حس کرد.
دمتان گرم و سرتان خوش باد
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
۲ هفته پیش
استاد حسینی پور
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
صادقانه و شرافتمندانه عرض میکنم که اگر نقد یا ایرادی فنی و یا بی‌طرفانه از نوشته هایم( این نوع سرایشم را شعر نمی‌گویم چون حقیر شعر را با نظم و عروض و قافیه و شعور تعریف میکنم) ببینم خوشحال میشوم. لیکن لطفی که به حقیر و اشعارم را دارید ، توشه ی اشعار بعدیم میکنم. در میان شاعران و دوستان فرهیخته ی سایت با دکتر متولی ارتباطی نزدیک تر دارم و ایشان شاهد هستند که نوشته و یا اشعارم در شرایطی خاص و سخت انجام میپذیرد شاید این یکی از دلایلی است که حضرتعالی به بنده لطف دارید. شدیداً محتاج دعا و انرژی های مثبت دوستان هستم و دست بوس همه ی نابییان مخلص و یکرنگ هستم
برقرار باشید
عباس خسروی (عباس)
۲ هفته پیش
سلام و احترام
بسیار عالی 🌷🌷🌷
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب خسروی
شاعر گرامی
درود بر شما
زیبا نگاه پر مهر و برکت شماست
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
نعمت طرهانی(پورمستان)
۲ هفته پیش
با ندایش دهان من وا شد
گفته هایش
به شعر نجوا شد
جنس حرفش نبود از اوهام
شهد بود و شهود و از الهام

این بند مرا گرفت درود بر شما
دست مریزاد استاد
خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد پور مستان
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
از صمیم قلب خوشحالم پسند فرمودید بزرگوار
حالتان خوش
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
فرامرز عبداله پور
۲ هفته پیش
درود
زیبا و دلنشین سروده اید
رقص قلمتان ابدی
🌹🌹🌹
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب عبداله پور
شاعر و ادیب هم تبار
درود بر شما
نگاه شما زیباست بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۳
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
علی عزیزی یحیی پانا
۲ هفته پیش
درود شاعر گرامی
زیباودلنشین است
قلمتان مانا خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب عزیزی
شاعر گرامی و خوش قلب
درود بر شما
زیبا نگاه پر مهر و برکت شماست
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۴
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
سایان   (سویدا)
۲ هفته پیش
درود بر شما جناب چارقدچی ارجمند

هر ندایی که تورا بالا کشید
آن ندا می دان که از بالا رسید ✨️

زیبا سرودید 🌱
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم سایان
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
قدردان حضور پر مهر و برکت حضرتعالی هستم و در خصوص شعر عمیق حضرت مولانا نیز بسیار آموختم
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۴
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جلیل میاحی
۲ هفته پیش
درود بر استادِ ارجمند، جناب چارقدچی خندانک
خندانک خندانک خندانک
شعرتان، بیش از آنکه صرفِ واژه باشد، نوعی سلوکِ درونی‌ست،
حرکتی از خود به شهود.
بسیار لذت بردم از این پیوندِ لطیف میانِ عرفان، کشف و زبانِ شاعرانه،
خصوصاً آن‌جا که با تکرارِ: مات‌تر شدم گیج‌تر شدم هیچ‌تر شدم
نوعی استحاله و تهی‌شدنِ عارفانه را به زیبایی القا کرده‌اید.

تصاویرِ اتصال به چشمه‌ی نور، کهکشانی دور و حلقه‌ی شعور نیز
فضای شعر را از یک روایتِ شخصی فراتر برده و به تجربه‌ای
شهودی نزدیک کرده است.
و پایان‌بندی: روح من ناظر است و دیگر هیچ لیک جسمم به
رقص و دوار است... بسیار خوش‌نشسته و یادآورِ حالِ
سماع و سکونِ همزمان است،
آرامشی در دلِ چرخش.
قلمتان روشن و اندیشه‌تان مانا خندانک
خندانک خندانک خندانک

بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد میاحی
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
نخست بابت حضور پر شکوه و پر برکت حضرتعالی کمال سپاس را دارم.
ممنون بابت تحلیل بسیار زیبا و ادراک و مزه مزه کردن شعر که نشان میدهد جنابتان اهل کمالات هستید. لیکن شاید گفتنش بعدها (برای تعدادی از مخاطبین ) مایه ی سؤال باشد. اکثر شعرهایی که توسط اینجانب سروده میشود، جز لطف و کرم او نیست. و تا به امروز هرگز تصمیم نگرفته ام که در خصوص موضوعی شعر بگویم. شعر باید خودش بیاید
در مورد سماع همانگونه که مستحضرید و بنده اطلاع دارم اولین رقص سماع شاید نزدیک دو هزار سال پیش بوده و بعدها مولانا تحت تأثیر شمس به سماع میپردازد. به عقیده ی حقیر سماع در نهاد و زن انسان وجود دارد، شاهدش هم چرخیدن های کودکان است که متاسفانه تعداد بالایی از والدین اجازه نمیدهند تا کودک اینکار را ادامه دهد در صورتیکه ..........
مابقی را حضرتعالی بهتر از حقیر میدانید
حق نگهدارتان
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۴
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
سحر کرمی
۲ هفته پیش
درود استاد چارقدچی گرامی
زیبا و دلنشینن سرودید بزرگوار
قلمتان سبز و پر از خلق زیبایی👏🍀👏
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار خانم کرمی
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
فرمودید استاد برگشتم پشت سرم را نگاه کردم. ( جدی در قالب مزاح)
قدردان حضور پر مهر و برکت حضرتعالی هستم بزرگوار
پایدار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۴
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
جواد مهدی پور
۲ هفته پیش
درود بر شما جناب استاد چارقدچی گرامی خندانک

زیبا ناب سرودید

بهره می برم از اشعار خوبتان

زنده باشید به مهر

خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب دکتر مهدی پور
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
حضرتعالی همیشه به آثار حقیر با اغماض می نگرید بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمیله عجم(بانوی واژه ها)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۲:۲۴
خندانک
خندانک
خندانک
ارسال پاسخ
بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۸:۵۲
سرکار. خانم عجم
شاعر و ادیب مهربان
درود بر شما
ممنون بابت گل آرایی ، که علاوه بر انرژی مثبت، باعث زیبایی صفحه میشود
برقرار باشید
الهام رضایی خلیق
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۸:۴۰
درود بر این نگاه و تجربه‌ی درونی
این عبور از تلاطم و رسیدن به سکون ، حس کمیابیه 👌
بهروز چارقدچی (مجنون)
بهروز چارقدچی (مجنون)
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۸:۵۴
سرکار خانم خلیق
شاعر و ادیب گرانمایه
درود بر شما
قدردان حضور حضرتعالی هستم. خوش به حال افرادی که این زیبایی ها در آینه و مجاز نمی‌بینند
برقرار باشید
ارسال پاسخ
محمد رسا
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۱۸:۴۸
درود بر استاد چارقدچی
شعر خوش خوانی است
هم فرم دارد هم محتوا
🌺🌺🌺🌺
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب رسا
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
از اینکه پسند فرمودید از صمیم قلب خوشحالم بزرگوار
برقرار باشید
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۲۱:۲۱
سلاموعرض ادب
استاد چارقدچی عزیز
برانگیختم ازشعر جوششی ودلی حضرتعالی
وئیر ترانه بیقرار شهرام ناظری را باشعر مولانا افتاد بجانم
وسریع از اینترنت جستجو می کنم بعد خداحافظی باشما
آقا چشمه نور ،جاری باد همیشه با غ عرفان شما
خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
استاد رحیم فخوری
شاعر و ادیب فرهیخته
درود بر شما
ذره پروری میفرمائید استاد. از صمیم قلب خوشحالم پسند فرمودید. و برای حضرتعالی حس نوستالژیک ترانه استاد ناظری دست داد.
قدردان حضور. در مهر و برکت جنابتان هستم
ارسال پاسخ
رحیم فخوری
جمعه ۸ خرداد ۱۴۰۵ ۲۱:۲۲
باادب واحترام خدمت عارف چشمه نور
خندانک خندانک خندانک
خندانک خندانک
خندانک
المیرا قربانی
۱۳ روز پیش
عرض سلام و احترام خدمت شما بزرگمرد

زیبا و دلنشین قلم زده اید🌺

موفق و مؤید باشید 🌺
بهروز چارقدچی (مجنون)
سرکار. خانم قربانی
ادیب و پژوهشگر فرهیخته
درود بر شما
قدردان حضور پر مهر و برکت حضرتعالی هستم استاد
پایدار باشید
ارسال پاسخ
محمد علی رضاپور
۱۲ روز پیش
درودتان بزرگوار

سیراب و شاداب از صفای چشمه ی نور باشید

لحظات تان نورانی، الله نگهدارتان خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب رضاپور
شاعر فرهیخته
درودی بر شما
ممنون بابت آرزوی زیبایتان همچنین آرزوی های زیبا برای جنابعالی دارم
حق نگهدارتان
ارسال پاسخ
مهدی جلالی وند (دلی)
۱۲ روز پیش
درود برشما
استاد عزیزم جناب چارقدچی گرانقدر
نفستان گرم
قلمتان مستدام
مانا باشید
خندانک خندانک خندانک
بهروز چارقدچی (مجنون)
جناب جلالی وند
شاعر گرانمایه
درود بر شما
سپاس فراوان برای آرزوهای مثبت و زیبایتان
برقرار باشید
ارسال پاسخ
تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


(متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
ارسال پیام خصوصی

نقد و آموزش

نظرات

کاربران اشتراک دار

محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک

مشاعره

کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
0