سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      سیابت

      شعری از

      سیاوش آزاد

      از دفتر سیاوش نوع شعر مثنوی

      ارسال شده در تاریخ چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۰۷ شماره ثبت ۱۱۸۴۰۲
        بازدید : ۷۵۱   |    نظرات : ۸۳

      رنگ شــعــر
      رنگ زمینه
      دفاتر شعر سیاوش آزاد

      ز عرش آمد بتی تیره که چشم حق برو خیره
      بگفتا ماه بی رنگم چرا گشتی چنین تیره
       
      نظر افکندم و دیدم که مرآت سیه چرده
      ز رخ افکند برقع را برون آمد چو از پرده
       
      فلک با حیرتی ممتد بگفتا نور مشکی اوست
      ملک گفتا به حق حق نگیرم غیر او را دوست
       
      مگر هستی نمی داند چه در سر خفته دارد او
      که عالم را دگرگون کرد افکار سیاه هو
       
      در آیینه نگه کرد و رخ خود را مقابل دید
      ز رنگ و بوی مرآتش گل آشفته ای را چید
       
      دران لحظه به فکر افتاد اگر او من منم پس کی
      جواب این عویصه را نمی دانم خدا رحمی
       
      هیاهو بسیار و هر کسی چیزی برایش بافت
      سیاوش در سکوتی سرد ازین معضل رهایی یافت
      ۱۸
      اشتراک گذاری این شعر
      ۵۰ شاعر این شعر را خوانده اند

      جواد کاظمی نیک

      ،

      زهره دهقانی ( شادی)

      ،

      سیاوش آزاد

      ،

      شاهزاده خانوم

      ،

      نرگس زند (آرامش)

      ،

      مهدی محمدی

      ،

      فرشید به گزین

      ،

      محمد رضا خوشرو (مریخ)

      ،

      علیرضا حسنعلی

      ،

      علی شاهی تخلص(محزون)

      ،

      افسانه پنام تخلص مولد

      ،

      عليرضا حكيم

      ،

      سید هادی محمدی

      ،

      آذردخت شرقی(آذر دخت)

      ،

      فرشید ربانی (این بشر)

      ،

      ابوالحسن انصاری (الف رها)

      ،

      محمد فاضلی نژاد

      ،

      رحیم فخوری

      ،

      بهروز عسکرزاده

      ،

      اميرحسين علاميان(اعتراض)

      ،

      محمدرضا آزادبخت

      ،

      حسین امامی (حسام )

      ،

      جمیله عجم(بانوی واژه ها)

      ،

      تکتم حسین زاده

      ،

      علیرضا شفیعی

      ،

      مجتبی شفیعی (شاهرخ)

      ،

      منوچهر فتیان پور (راد)

      ،

      احسان فلاح رمضانی

      ،

      مهرداد عزیزیان

      ،

      عباسعلی استکی(چشمه)

      ،

      محمد علی رضاپور

      ،

      علی ارم

      ،

      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)

      ،

      مهدي حسنلو

      ،

      مهدی ابراهیم پور(پرواز)

      ،

      علی مزینانی عسکری

      ،

      یونسی یونس

      ،

      آذر مهتدی

      ،

      زینب حسنی

      ،

      رویا ادیب (نازبانو)

      ،

      محمد باقر انصاری دزفولی

      ،

      اصغر ناظمی

      ،

      محمد محسنی

      ،

      نصرت اله صفی زاده

      ،

      سیدیحیی حسینی

      ،

      علیرضا حاجی پوری باسمنج راوی عشق

      ،

      آوا صیاد

      ،

      اکبرحسن زاده(حسن)

      ،

      مریم کاسیانی

      ،

      محمدهادی زارع(سلام)

      نقدها و نظرات
      عليرضا حكيم
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۱
      درود آقای سیاوش آزاد عزیز
      شعر نسبتاً قابل قبولی بود چون اجازه نقد دارم
      در مورد این شعرتان که در قالب مثنوی سروده‌اید دو سه نکته عرض می‌کنم
      حداقل ابیات برای سرودن مثنوی سیزده بیت است و ابیاتش کم است هنوز شروع نشده تمام شد.
      مصراع ماقبل آخر ناموزون است
      (چُرده و پَرده ) به دلیل اختلاف مصوت ماقبل روی ایراد دارد.
      و در این بیت :
      دران لحظه به فکر افتاد اگر او من منم پس کی
      جواب این عویصه را نمی دانم خدا رحمی
      نیز قافیه کردن (کی و رحمی ) درست نیست ( کی با پی و سی و ...) درست است و ( ی) به تنهایی اساس قافیه قرار نمی‌گیرد.
      و در مورد «اگر او من منم » فکر کنم یک (من ) اضافه باشه
      همچنین در همین بیت واژه( عویصه) در زبان امروزی جایگاهی نداره و نیاز به پاورقی جهت درک معنا است.
      و نیز در عبارت (خدا رحمی) خدا را رحمی باید باشد و به گمانم نقصی در کاربرد آن به خاطر فقدان (را )وجود دارد.
      باری برایتان سعادت و شادکامی در سال جدید آرزو مندم.
      حق یارتان خندانک

      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۲۱
      سلام و درود جناب حکیم بزرگوار
      نقد پرباری از شما خواندم
      فکر کنم در رابطه با «اگر او من منم»
      منظورشان:"اگر آن من؛من هستم "
      باشد...
      در مورد قافیه بیت ۶من هم شک
      داشتم که مشکل داشته باشد...
      در پناه خداوندگار خندانک
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      جواد کاظمی نیک
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۳۶
      دوردبرشما استاد عزیز جناب حکیم عزیز بسیار مفید و آموزنده بود 🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️
      ارسال پاسخ
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      اميرحسين علاميان(اعتراض)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۵:۲۸
      درودتان، گرچه اکثر ما سیه چُرده میگوییم اما چُرده، چَرده، یا چِرده هرسه درست است.
      ارسال پاسخ
      عليرضا حكيم
      عليرضا حكيم
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۲
      خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۷
      سلام و سپاس از الطاف حضرتعالی

      مجلس تمام گشت و به آخر رسید عمر
      ما همچنان در اوّل وصف تو مانده‌ایم
      مثنوی های کوتاه چند تایی دارم مسبوق به سابقه نیست؟ باری همانطور که در نیمایی طول مصراع بر اساس مطلب مشخص می شود درینجا نیز بنده در همین ابیات معدود مطلبم به پایان رسید بنابرین نیاز به اطناب است؟
      چرده را با ضمه میخواندم ولی با اشاره ای که جناب علامیان فرمودند به لغت نامه ی شریف دهخدا مراجعه نمودم: چرده. [ چ َ دَ / دِ ]
      البته بنده گاه کلماتی مثل لحظه و پرده و پله را با هم قافیه می کنم به نظرم همان اشتراک هجای پایانی مکفی به نظر می رسد
      ای نیز گرچه غالبا به تنهایی قافیه نمی شود ولی گاه قدما نیز قافیه کردند و نیز همان مطلبی که در مورد قبل گفتم اینجا نیز می تواند صادق باشد
      اگر او من است پس من چه کسی هستم
      خدا رحمی کن
      است و کن را حذف کردم اشاره به است در هستم شاید بشود و اگر نشود حذف "است" بعضا صورت می گیرد
      کن نیز نیامده گویی جمله به پایان نرسیده خدا رحمی...
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۸
      سلام و سپاس جناب علامیان از محضر شریف آموختیم
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۳۹
      سلام جناب کاظمی خوش آمدید
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۰
      سلام خانم پنام مطالبی نگاشتم امید که مفید واقع گردد زنده باشید
      افسانه پنام (مولد)
      افسانه پنام (مولد)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۱:۴۷
      الان متوجه شدم
      اگر او من است پس من کیستم
      درود برشما خندانک خندانک
      مهرداد عزیزیان
      مهرداد عزیزیان
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۱
      عرض ادب خدمت استاد حکیم گرامی و صاحب گرامی صفحه جناب آزاد
      بهره بردم از شعر زیبای شما و نقد ارزشمند استاد گرامی
      🌺🌺🌺🙏
      ارسال پاسخ
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۴
      سلام
      سپاسمندم منصور و مسرور باشید
      عليرضا حكيم
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۷:۰۹
      درود مجدد جناب آقای سیاوش آزاد گرامی
      با توجه به اینکه در مورد نقدی که بنده بر شعرتان داشته ام و پاسخ حضرت‌عالی، لازم بود در خصوص پاسختان نکاتی را به اختصار عرض کنم. تا در بین دوستان دیگر شُبه ایجاد نشود.
      قالب مثنوی برای بیان داستان و مطالب طولانیست فردوسی و مولوی و نظامی و سعدی ...هزاران بیت را برای ادای مطلب بیان داشته اند اینکه شما گفته اید.« که من لازم نمی بینم اطناب به خرج دهم» و یا توان ادامه‌ی آنرا نداشته اید ، قالب قطعه و غزل برای مطالب کوتاه وضع شده است . کسی که در قالب کلاسیک شعر می گوید، پس پذیرفته است اصول و قواعد را مراعات کند.و خواهی نخواهی باید پایبند باشد لذا در این مبحث ‌‌پاسخ شما منطقی و کافی نیست.
      در مورد چرده که به اشکال مختلف نوشته می شود و من هم با ضمه می خواندم بگذریم.
      و اما در مورد قافیه کردن مصوت( ی) که می فرمایید که در گذشته معدودی این کار را انجام داده اند، پس من هم انجام می دهم ، مانند کسی است که بگوید چون معدوی از چراغ قرمز رد شده اند پس من هم رد می شوم. و این پاسخ غیر کارشناسی است . همچنین قافیه کردن ( لحظه، پرده ، پله و... ) که ختم به های غیر ملفوظ هستند باید عرض کنم اینها هم با هم قافیه نیستند زیرا اگر آنها را به صورت خط عروضی بنویسیم ( لحظِ، پردِ ، پلِ ) ملاحظه می کنید هیچ وجه اشتراکی و شباهتی با هم ندارند و مصوت پایانی آنها نیز در حکم الحاقیست .که در این مورد هم می گویید من این‌را هم کرده و می کنم .میل خودت است و اما دوست گرام شما که اطلاعات کافی در علم عروض و قافیه ندارید و غالباً در مباحث شرکت می کنید و پافشاری می کنید . لازم است در این زمینه کمی گوش شنوا داشته باشید و بیشتر مطالعه کنید
      در باقی موارد که بنده ذکر کردم ( این من منم ) که گفته اید : «این من اگر من نیستم پس کیستم» این مطلب را نمی رساند در شعر باید شاعر توانایی آنچه را که می خواهد بگوید داشته باشد.
      باری به هر قیمتی نباید کلمات قلمبه که هیچ کس معنایش را نمی داند در شعر وارد کند. اساس شعر خلق زیبایی هاست و مخاطب پس از خواندن آن احساس لذّت کند و احساس خشنودی کند و در آن واحد تحت تاثیر قرار گیرد .
      زیاده عرضی نیست و من الله توفیق.
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۹:۰۷
      سلام
      بله اگر مطالب طولانی داشته باشیم قالب مثنوی قالب مناسبی است ولی ازین حقیقت نباید این برداشت را کرد که پس اگر مطلب کوتاه بود حق نداریم از مثنوی استفاده کرد و فرضا هم گفته باشند سیزده بیت باشد(محبت کنید منبع سیزده بیت بودن را ذکر کنید)کاملا مشخص است که قراردادی است و چرا ما خود را ملزم به رعایت قواعدی کنیم که اعتباری است و ریشه در واقعیت ندارد به نظرم مثنوی از یک بیت آغاز می شود و تا بی نهایت ادامه می یابد گرچه بشر را یارای بی نهایت نیست الا آنکه یار بخواهد
      اما در مورد قواعد قافیه می دانم می دانم "ی" و "ه" را در حکم حروف الحاقی در نظر گرفتند و همین جا سوال مطرح می شود با توجه به اینکه این دو الحاقی نیستند چه دلیلی دارد آنها را الحاقی فرض کنیم؟ و نیز بزرگان وقتی از چراغ قرمز عبور کردند نشان می دهد آن قرمز آن قدرها هم قرمز نبوده و قرمز فرضی یا کالقرمز بوده است
      من منم نگفتم اگر او من است پس من کیستم
      حضرتعالی اگر به مثنوی معنوی و برخی از کتب دیگر مراجعه فرمایید مکرر به ابیاتی برمی خورید که درک آنها دشوار است و کلمات صعب دران موج می زند
      عویصه اتفاقا با معنای مدنظر تلائم دارد و خود به نحوی عویصه محسوب می شود باری این لغت را در آثار مرحوم استاد جلال الدین آشتیانی دیدم و بعد در نثر گاه به کار می بردم و این بار آن واژه را دعوت به ساحت شعر (اگر توانسته باشم به حد شعر رسیده باشم و الا) به ساحت نظم کردم
      به نظرم تمام واژه ها این حق را دارند که در شعر به کار روند و ما پاسدار واژه ها هستیم
      ارسال پاسخ
      فرشید ربانی (این بشر)
      فرشید ربانی (این بشر)
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۲۳
      جنابآزاد عزیز
      سلام
      ابتدا باید عرض کنم که مثنوی از دو بیت شروع می شود (یک بیت معادل تک بیت است و مثنوی محسوب نمی شود) تا هر میزان که شاعر بخواهد یا مطلب نیازمند آن باشد. مثنوی های زیر ۵ بیت خیلی نایاب هستند و بیشتر باقی مانده یک مثنوی طولانی تر هستند که باقی بخش های آن از میان رفته است و حداقل من تا حالا ندیدم که زیر ۵ بیت یک مثنوی کامل باشد (۵ بیت از آنجا آمده که در شاهنامه بخش ۵ - گفتار اندر آفرینش آفتاب ۵ بیت بیشتر نیست).

      و اما قافیه، قافیه ها واژگانی هستند که واج و هجای پایانی آن ها یکسان باشد. مانند لحظه و عریضه و عرضه، درز و مرز و فرض، جفت و گفت و مفت و ... ابتدا باید با خط عروضی یا به اصطلاح غربی ها با فونتیک واژگان آشنا باشید و بعد آن ها را قافیه بگیرید. در زبان انگلیسی به عنوان یک زبان کاملا بیگانه هم این قاعده کاملا پذیرفته شده است و اشعار انگلیسی نه بر صورت ظاهری واژگان که بر تلفظ آن ها استوار است. در مورد بزرگان اشاره شده هم ابتدا باید اشاره کنید که دقیقا چه افرادی و در کجا از این خط قرمز رد شده اند تا بتوان به مسند قضاوت نشست.

      کلمات صعبی که اشاره می کنید بنا بر اقتضای زمان بوده است، یعنی افراد آن دوران (برای مثال دوران مولوی) معنای آن واژگان را می فهمیدند و تنها هنر شاعر در جمله بندی بوده است که معنای آن را سخت می کرده است. زبان امروزین ما با زبان ۱۰۰ سال پیش که هیچ، با زبان ۲۰ سال پیش هم خیلی فرق می کند چه رسد به هزار سال پیش.

      تا جای ممکن هم تلاش کنید از واژگان بیشتر آشنا استفاده کنید و کاربرد واژگان متروک مانند عویصه در حد دو یا سه بار اشکالی وارد نمی کند.

      موفق باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۰۹

      سلام
      تک بیتی گاه دو مصراع هم قافیه هستند و گاه نیستند در حالت اول چه اشکالی دارد آن را نوعی مثنوی بدانیم؟ تک بیت مثنوی
      چه اشکالی دارد همان کسره پایانی را قافیه بگیریم؟
      مثنوی ای که من می بینم بعید می دانم بسیاری از معاصرانش که چه عرض کنم پسینیانش تا الان و حتی آیندگان به فهم برخی ابیاتش نائل آمده باشند و شوند مگر با تلاش های جانکاه بلکه مرواریدی ازین اقیانوس صید شود
      نه برادر فکر نکنم الزامی بوده باشد که شاعر هر آنچه نگاشت عموم فهم باشد گاه باید برخی اشعار را به نحوی سرود که خواص نیز به درکش نائل نیایند
      فرشید ربانی (این بشر)
      فرشید ربانی (این بشر)
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۴۲
      یک نمونه شعر کلاسیک قافیه شده با کسره پایانی بیاورید تا با هم بررسی اش کنیم
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۷:۲۸

      سلام
      ای در طلب علوم در مدرسه چند
      تحصیل اصول و حکمت و فلسفه چند
      هر چیز به جز ذکر خدا وسوسه است
      شرمی ز خدا بدار این وسوسه چند
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۳
      کاش این موردی رو که دوست گرامی فرشید ربانی گفتند ( در صورتی که مسبوق به سابقه نیست ) تبدیل کنیم به طبع آزمایی
      موافقید سیاوش جان ؟
      که اگه پیشینیان نگفتند که استناد کنیم
      ما بگوییم و پسینیان استناد کنند خندانک

      صفحتون خیلی جذاب و آموزنده است خندانک کلی از نقد اساتید و پاسخهای شما یادگرفتیم
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۳۶
      سلام بفرمایید بنده که مواردی را مرتکب شدم فکر کنم مثل پله و لحظه حضرتعالی محبت کنید غزلی بسرایید فقط با اشتراک قوافی در کسره و ه غیرملفوظ پایانی
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۲۴
      هر روز در کنار بخاری شود یله
      آن صاحب عطوفت و آن پیر بتکده
      باید برون کشیم از این ورطه رخت را
      تا باز کی جوان شویم و درافتیم در تله

      ساختار کلی اینه ، فقط کافیه واژه ها جابجا بشن
      که شعر حاوی پیام باشه / توی وزن و قافیه شک نکنید
      ...
      مشکلی داره؟
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۳۷
      احسنت اعتقادم به اینکه همان هجای کسره پایانی کافی است بیش تر شد طیب الله محبت کنید تکمیل فرمایید و منتشر فرمایید تا همگان شاهد باشند که کسره چه هجای توانمندی است
      فرشید ربانی (این بشر)
      فرشید ربانی (این بشر)
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۲۵
      درودها
      حرف حساب جواب ندارد، درست می‌گویید.
      در هر صورت سلیقه است، من ترجیح می‌دهم که از خطوط قرمز رد نشوم.

      موفق باشید
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      شاهزاده خانوم
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۵:۲۹
      درودتان.. خندانک
      خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
      سلام ممنونم
      ارسال پاسخ
      محمد رضا خوشرو (مریخ)
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۹:۰۶
      سلام و درود
      جناب آزاد بزرگوار
      سروده زیبایی بود نسبت به سروده های قبلی نرم و روان

      امید است در پناه حق سال خوبی را شروع کنید .
      ماشا الله .
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۷
      سلام سپاسمندم سال نیکوئی را سپری کرده و در پیش داشته باشید
      ارسال پاسخ
      سید هادی محمدی
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۲۲
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۹
      سلام محفل فقیر را مزین نمودید به شاخه گل تبارک الله و فی امانه
      ارسال پاسخ
      جمیله عجم(بانوی واژه ها)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۱۸
      خندانک
      درودبرشما جناب آزادعزیز خندانک
      زیباقلم زدید خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۷
      سلام سپاس از حضور شریف در پناه یزدان موید باشید و پر ایمان
      ارسال پاسخ
      عباسعلی استکی(چشمه)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۲۱
      درود بزرگوار
      بسیار زیبا و دلنشین بود
      مزین به نقد نافذ استاد حکیم عزیز خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۵
      سلام و سپاس
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      جواد کاظمی نیک
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۳۳
      دوردبرشما سیاوش جان عزیز بزرگوار وگرامی وگرانقدر بسیار زیبا بود مثنوی زیبایی را قلم زدید بسیار عالی بود لذت بردم احسن برشما 🌻🌺🌻🌺🌻🌺🌻
      🌹⚘️🪻🌹🌸🌸
      🪻🪻🪻🌹🌹
      ⚘️⚘️⚘️⚘️
      🌺🌺🌺
      🌻🌻
      ❤️
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۲۷
      سلام سپاسمندم متشکر از حضور شریف
      ارسال پاسخ
      زهره دهقانی ( شادی)
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۴:۵۲
      سلام و درود فراوان خدمت ادیب بزرگوار
      بسیار زیبا و عالی....👌🌹
      و قابل تعقل
      💐💐💐
      شاد و تندرست باشید ✨
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۲۸
      سلام موید باشید و قرین عزت
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۰۰
      درود بر جناب ازاد ..جسارتا فک میکنم مصراع چهارم اشتباه تایپی شده وبجای او شده هو ...زیبا بود ودلنشین
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۶:۲۹
      سلام هو هم قافیه با او است
      سپاسگزارم
      ارسال پاسخ
      نرگس زند (آرامش)
      نرگس زند (آرامش)
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۳
      ببخشید پس من اشتباه متوجه شدم .
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۴۶
      زنده باشید
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۲۹
      سلام و عرض ادب سیاوش آزاد شاعر فرهیخته و بیدار خندانک خندانک
      امیدوارم خوب باشید و ایام به کام.

      سیاوش عزیز بیت آخر را از نظر وزن بازنگری بفرمایید.
      هیاهو بسیار و هر کسی چیزی برایش بافت

      تابنده باشید به مهر و تعالی خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۵
      سلام فکر نکنم اثر از حیث وزن مشکل داشته باشد
      باری
      ه م
      یا فا
      هو عی
      بس لن
      سی م (این ای کوتاه است مثل دیار، پیاز و ...)
      یا فا
      رو عی
      هر لن
      ک م
      سی فا
      چی عی
      زی لن
      ب م
      را فا
      یش عی
      بافت لن
      ارسال پاسخ
      مهدی محمدی
      مهدی محمدی
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۳:۳۷
      سلام سیاوش عزیز خندانک
      حالا متوجه شدم چه کرده اید، مشکلی ندارد یعنی غمتان نکند، سیاست، بیا و واژه های اینچنینی /سِ یا ست/ ، /بِ یا/ تقطیع می شوند مشابه دو کلمه دیار و پیاز که ذکر کردید و شما اینگونه تقطیع را برای واژه ی بسیار پیاده سازی کرده اید
      آن واژه ی برقع را هم من چون نشنیده بودم فکر کردم مشکل وزنی دارد بعد کلمه را فرهنگ لغت جستجو کردم تلفظش را یاد گرفتم

      قلمتان تابان خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵
      سلام زنده باشید
      افسانه پنام (مولد)
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۱
      سلام و درود جناب آزاد بزرگوار
      غزل زیبا و جالبی
      از شما خواندم خندانک
      در پناه خداوندگار خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ ۲۱:۱۷
      سلام تشکر زنده باشید
      ارسال پاسخ
      آذردخت شرقی(آذر دخت)
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۲۳
      درود بر شما
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۵
      سلام وقت بخیر پیروز باشید
      ارسال پاسخ
      محمد فاضلی نژاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۵۵
      درود به جناب آزاد عزیز و سپاس از جناب حکیم بزرگوار
      2: خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۰۴
      سلام موید و منصور باشید
      ارسال پاسخ
      علیرضا شفیعی
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۱۰
      درود بر شاعر گرامی جناب آزاد ارجمند خندانک
      مثنوی زیبایی بود خندانک خندانک
      برقرار باشید و نوروزتان پیشاپیش فرخنده باد خندانک خندانک خندانک خندانک





      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۳۵
      سلام و سپاس
      ایامتان فرخنده باد
      شادکام و فائز باشید
      ارسال پاسخ
      احسان فلاح رمضانی
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۰:۴۲
      سلام بر شما ادیب محترم خندانک
      مضمون خوبی داشت شعر خندانک
      فقط اگر کمی واژگان رو امروزی تر بکار بگیرید جذاب تر میشه یقینا خندانک خندانک
      موفق باشید و نویسا خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۷
      سلام
      کهن دوستم و نتوانم از کهن دل بکنم
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      محمد علی رضاپور
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۰۴
      سلام و درود
      یار قدیمی! خداقوت
      وزن بیت آخر، درست بود؟!

      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ ۲۲:۲۸
      سلام وزن ان شاء الله صحیح است
      موفق باشید
      ارسال پاسخ
      علی ارم
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۱۳
      درود جناب آزاد
      موفق باشید
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۲۷
      سلام پیروز باشید
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۴۴
      درودها آقا سیاوش کارت درساه
      درخشان ودوستداشتنیسرودی
      مرحبا خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۲۸
      سلام تشکر و سپاس
      امید که بتوانم قدردان الطاف دوستان باشم
      ارسال پاسخ
      رحیم فخوری
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۰:۴۵
      با احترامتقدیمآقا سیاوش عزیز و مجرد باشی خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۳۰
      سلام متشکرم
      جسمم مجرد است
      ارسال پاسخ
      بتول رجائی علیشاهدانی(افاق)
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۲۲
      درود و عرض ادب و ارادت جناب آزاد ارجمند خندانک

      از شعر زیبا و نقد ادیبانه استاد حکیمی گرانقدر بهره بردم
      موفق و نویسا باشید خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۳۹
      سلام سپاسگزارم بر قله ها درخشان باشید
      ارسال پاسخ
      علی مزینانی عسکری
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۱۵
      درود بر جناب آزاد
      به نظر می رسد این برشی از یک مثنوی است چون حلاوتش را حس می کنم
      دستمریزاد
      خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۸:۳۹
      سلام موید و منصور باشید
      کل بضاعت مزجات ما همین بود و مثنوی دنباله دار نیست و کوکب بختش در هفت بیت به سکوت و خاموشی کشیده شده است
      ارسال پاسخ
      یونسی یونس
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۲:۵۸
      عرض سلام و ارادت جناب ازاد ارجمند
      بسیار زیبا بود.... خندانک
      خندانک سال نو مبارک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۲۱
      سلام متشکرم زنده باشید
      ارسال پاسخ
      آذر مهتدی
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۶:۵۰
      درود جناب آزاد گرامی
      شعرتان متمایز بود و نقد و بحث اساتید محترم هم دلنشین
      ایام بکام
      سال خوبی را داشته باشید.
      خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۲۴
      سلام و سپاس از محبتتان
      زندگیتان پربرکت سرشار از محبت و رحمت
      در سلامتی زنده باشید
      ارسال پاسخ
      علی شاهی تخلص(محزون)
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۴۸
      سلام بر استاد آزاد



      ز عرش آمد بتی تیره که چشم حق برو خیره
      بگفتا ماه بی رنگم چرا گشتی چنین تیره

      نظر افکندم و دیدم که مرآت سیه چرده
      ز رخ افکند برقع را برون آمد چو از پرده

      فلک با حیرتی ممتد بگفتا نور مشکی اوست
      ملک گفتا به حق حق نگیرم غیر او را دوست

      مگر هستی نمی داند چه در سر خفته دارد او
      که عالم را دگرگون کرد افکار سیاه هو

      در آیینه نگه کرد و رخ خود را مقابل دید
      ز رنگ و بوی مرآتش گل آشفته ای را چید

      دران لحظه به فکر افتاد اگر او من منم پس کی
      جواب این عویصه را نمی دانم خدا رحمی

      ......هیاهو بسیار و هر کسی چیزی برایش بافت....... این مصرع سنگین خواتنده میشود
      سیاوش در سکوتی سرد ازین معضل رهایی یافت
      درود بر شما
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      يکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ ۱۳:۴۴
      سلام سپاس از حضور شریف
      آن مصرع را ذیل نظر یکی از دوستان تقطیع کردم
      زنده باشید
      ارسال پاسخ
      محمد باقر انصاری دزفولی
      سه شنبه ۱ فروردين ۱۴۰۲ ۱۰:۰۷
      هــر نوروز
      آغاز زندگــــی 👨💼و 👩💼آمدن بهاربا یار است
      پایان تنهایــی👫
      آغاز عشق و شور زندگــی💑
      زیرا پایان زندگــی رفتن یار و تنهایـی اســت🚶🏼♂️♀🚶♂️♂
      که آدم پیـر مـی شود🤦♂️♂🤦♂️♀
      پس با شـــور🥰 و💏 عشـــق
      در آغـوش یاردر بهار زندگــی راامسال بساز
      تا همیشه جوان بمانـــی👱♂️♀👱♂️♂
      و یـک زندگـی عاشـقانه ای بر پا کنی👨👩
      اولین صبــــــح سال نو بخیــــر🌻
      سال نوشما با خوشی وشادی
      استادگرامی
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۰۹
      سلام متشکر زنده باشید
      ارسال پاسخ
      اصغر ناظمی
      پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۶:۴۰
      سلام
      دوست گرامی
      با تبربک سال نو
      سالی پربار وفرخنده برایتان آرزو دارم خندانک خندانک خندانک
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      پنجشنبه ۳ فروردين ۱۴۰۲ ۱۹:۵۰
      سلام و سپاس
      سال نیکی در پیش داشته باشید
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      سیدیحیی حسینی
      شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۲۴
      سال نومبارک🌷
      استادازاد
      بهترین
      هارابرایت طالبم
      بچرخاند
      خدا
      جهانت را
      بکام تو

      لحظه هاتون غرق آرامش
      دلتان به نور حق و صفای سینهٔ تان خدایی
      🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      شنبه ۵ فروردين ۱۴۰۲ ۰۲:۳۱
      سلام ممنون از حضور شریف
      موید باشید
      ارسال پاسخ
      آوا     صیاد
      دوشنبه ۷ فروردين ۱۴۰۲ ۱۵:۴۱
      سلام استاد شعری زببا با مضامین عالی
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ۰۰:۴۰
      سلام موید باشید
      ارسال پاسخ
      محمدرضا آزادبخت
      سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ۰۳:۰۰
      با عرض سلام خدمت مدیریت شعر ناب واستاد ان گرامی بااجازه استاد احمدی زاده میخواهم چند نکته را در مورد شعر سیاوش آزاد بیان کنم
      مثنوی قالبی است از شعر زبان فارسی
      که دارای ابیاتی طولانی وهیچ شکی در آن نیست وبرای سرودن داستان ومظالب طولانی است
      مثنوی یعنی دوتا دوتا پس ثنویت ومثنی بودن در این قالب رایج است ودر زبانهای مختلف سروده شده است از شاهنامه بگیر وکلیله ودمنه رودکی و آفرین نامه ابو شکور بلخی از اولین مثنوی ها میباشد
      مولوی،نظامی ،سعدی عطار ،جامی وشاعران دیگر در این قالب شعر سروده اند واین قالب خاص زبان فارسی است
      ساختار وچگونگی قرار دادن قافیه در مثنوی مهم است
      معمولن از 13هجا تشکیل میشود
      ابیات متنوع است
      اما ایرادی که ازبیت آقای سیاوش آزاد گرفتند
      کی بارحمی هم قافیه است طبق ادعا قافیه در حرف(ی)
      وما درشعر اسدی توسی به این مورد برخورد میکنیم که دریک حرف قافیه قرا داده است
      چو یار گنه کار باشی به بد
      به جای وی ار تو بپیچی سزد
      قافیه در حرف(د)
      اما چرده باپرده همانطور استاد علامیان فرمودند در لغت نامه موجود است
      اماابیات کم در مثنوی
      استاد سعدی مثنوی در شش بیت دارد
      یکی گربه در خانه زال بود
      که برگشته ایام وبد حال بود
      دوان شد به مهمان برای امیر
      غلامان سلطان زدند نش به تیر
      چکان خونش از استخوان می دوید
      همی گفت و از هول جان می دوید
      اگر جستم از دست این تیر زن
      من وموش وویرانه پیرزن
      نیرزدعسل،جان من زخم نیش
      قناعت نکوتر به دستان خویش
      خداوند از آن بنده خرسند نیست
      که راضی به قسم خداوند نیست
      واین نشان میدهد که باید تمام ادعای استاد سیاوش آزاد را باید پذیرفت
      از محضر تمام ادیبان عذر میخواهم وسلام بااحترام محمدرضا آزادبخت
      سیاوش آزاد
      سیاوش آزاد
      سه شنبه ۸ فروردين ۱۴۰۲ ۰۵:۳۱
      سلام متشکر از مطالبی که بیان فرمودید زنده باشید
      البته قافیه بر اساس فتحه و دال در مثالی که آوردید مطابق با قواعد است ولی قافیه بر اساس ای ظاهرا خلاف قواعد است اگر چه نادرا برخی از شعرا قافیه کرده اند سپاس
      ارسال پاسخ
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


      (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0