سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    برفی

    شعری از

    مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

    از دفتر نجوای دلسوز نوع شعر غزل

    ارسال شده در تاریخ سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۰۳ شماره ثبت ۱۰۴۳۹۲
      بازدید : ۴۶۳   |    نظرات : ۴۰

    رنگ شــعــر
    رنگ زمینه
    دفاتر شعر مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)
    آخرین اشعار ناب مهدی بدری ماشمیانی(دلسوز)

    برفی چرا در آسمان رفتی بیا ای خوش بیان ای برفی زیبای من
    بازا و در بامم بمان وقت سحر با من بخوان ای برفی شیدای من
    برفی تو جلد خانه ام خوردی تو آب و دانه ام برفی بیا بر شانه ام
    رفتی چرا در آسمان ای مهربان شیرین زبان هم نغمه ی نجوای من
    برفی بشو زودی روان دیدم که آنجا بی گمان بازی تو را کرده نشان
    تنهای تنها می شوم هم بال غم ها می شوم ای برفی تنهای من
    برفی سفیدی کفترم برفی تو گفتی محشرم برفی بیا زودی برم
    برفی تو گفتی سرورم در پا یراق و زیورم ای برفی عنقای من
    برفی بیا ای کفترم ای همصدا تا آخرم برفی تو کردی باورم
    زودی بیا از آسمان با من بخوان با من بمان برفی تو در هر جای من
    برفی بیا آمد خزان از عاشقی با من بخوان ای آشیانت بی کران
    برفی بیا تا کهکشان با هر زبان با من بخوان افسانه ای دنیای من
    برفی بیا قوری بزن برفی بیا قوری بزن بر جان رنجوری بزن
    ای آسمانت بی نشان فردا رسد سرما به جان ای برفی سرمای من
    ای آشیانت جاودان ای همزبانت عاشقان وقت اذان با من بخوان
    ای برفی ام ای برفی ام من هم پر از بی حرفی ام وای از من و فردای من
    فردا زمستان می رسد کولاک و طوفان می رسد زود و شتابان میرسد
    برفی بیا در آشیان من هم دلم همچون خزان وای از دل رسوای من
    ای برفی زیبای من ای شاهد غم های من بودی تو در شبهای من
    در آسمان من بمان با مادر و با من بخوان آن قصه ی سارای من
    ...
    برفی: نام کبوتر دست آموز نر سفید رنگ از نسل کبوتران همدان است
    که از یک هفتگی به بعد توسط دستان نحیف حقیر بزرگ شد و الان در کنار ده کبوتر دیگرم از جمله کاکلی های سفید و ... با بنده ی حقیر زندگی میکنند و...
    ...
    مهدی بدری(دلسوز)
     
    ۸
    اشتراک گذاری این شعر

    نقدها و نظرات
    طاهره حسین زاده (کوهواره)
    سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۰۹
    سلام و درود

    دلپسند و زیبا و شورانگیز سرودید.

    برفی تان را به زیارت امام هشتم (ع) روحی فداهم
    ببرید تا به کبوتر حرم بودن نائل گردد.
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۱
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    سه شنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۰ ۱۹:۳۶
    درود بر شما بزرگوار.
    شعر برفیتان زمین مان را سپید کرد.
    جالب بود و
    به نوعی غزلی بود آهنگین و ترانه ای زیبا.
    جالب بود .
    روزگار تان گرم و برفی.
    خندانک
    خندانک
    خندانک
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    عباسعلی استکی(چشمه)
    چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۱۸:۵۳
    درود بزرگوار
    جالب و زیبا بود خندانک
    طوبی آهنگران
    طوبی آهنگران
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
    با سلام و درود بی انتها بزرگوار
    بسیار زیبا قلم زده اید
    احسنت بر شما
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۱
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۷
    خندانک خندانک خندانک
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
    زیباست و زلال خندانک خندانک
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    ایمان اسماعیلی (راجی)
    چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۰:۲۴
    چقدر شعرات مثه شعرای من غم داره
    استاد الهه قمشه ای ی جا دیدم که میگفت غم شیطانِ !
    منکه نمیدونم چیه ولی اگه شیطانم باشه همدم خوبیه 😉
    سلام مهدی جان ، میخوامت داداش خندانک
    خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
    طوبی آهنگران
    طوبی آهنگران
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
    با سلام و درود بی انتها بزرگوار
    بسیار زیبا قلم زده اید
    احسنت بر شما
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد علی رضاپور
    چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۳
    سلام و درود
    برفی تان پرصفا خندانک
    طوبی آهنگران
    طوبی آهنگران
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
    با سلام و درود بی انتها بزرگوار
    بسیار زیبا قلم زده اید
    احسنت بر شما
    ارسال پاسخ
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد علی رضاپور
    چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۰۹:۴۳
    سلام و درود و عرض ادب
    لطفاً با سرایش در گونه ی زیبای شعر سروش و قرار دادن سروش های زیبایتان در صفحه ی اصلی این پایگاه ادبی،
    به گروه سروش سرایان بپیوندید و
    در گسترش این گونه ی زیبا، مددکار باشید!

    سروش هایی تقدیم تان:

    زیرگونه های شعر سروش

    قالب یا گونه ی شعری سروش به دلیل باز و انعطاف پذیر بودن زیاد خود و پذیرش شیوه های در پیوند با شعر سنتی و شعر نو، به شکل ها و زیرگونه های زیادی قابل کاربرد است، مانند سروش قافیه مند پایان کوتاه: باغبانا! هَرَس نمودن، به/ از تبرها، به دور بودن، به/ غزلی جنگلی شنودن، به/ شاخه ها را به مهر سودن، به/ قهر و کین، هراس آرد./ (علی سیاوشی)

    سروش مسمطی کوتاه: هجر را انتظار می داند/ گرد ره را سوار می داند/ جبر گل را هَزار می داند/ غنچه ی بوسه در لبم پژمرد./ (شهاب‌الدین شجاع)

    سروش مسمطی پیوسته (دارای چند بند با لَخت پایانی بدون قافیه): یکی از بندهای این زیرگونه از شعر سروش به عنوان نمونه: غم هجران، تمام خواهد شد/ نوبت التیام خواهد شد/ روزگاری به کام خواهد شد/ سحری را اگر قیام کنی./ (علی معصومی)

    سروش دارای وزن آزاد: هر چه می گفتم از عشق، زبانت انکار می کرد/ بی جهت، چشمانت زبان انکار را تکرار می کرد/ وقتی از این زبانه ی آتش دلت استغفار می کرد/ دل رسوا/ همیشه/ بر دارِ تماشا است./ (حامی شریبی)

    سروش پایان کوتاه بی قافیه: باشد! از شهر بی گل و بلبل/ باشد! از کوچه‌های بی لبخند!/ باشد! از خانه های بی ایمان/ ما گذشتیم./ (محمدعلی رضاپور)

    سرایندگان شعر سروش

    تعدادی از سرایندگان ایران، افغانستان و تاجیکستان به سرایش سروش، روی آورده اند که(به ترتیب حروف الفبا و از نام کوچک) عبارت اند از:

    ایمان اسماعیلی (راجی) ،
    حامی شریبی،
    حبیب رضائی رازلیقی،
    حیات الله پایانی،
    سمیه خوشرو (شبنم)،
    شهاب الدین شجاع (از تاجیکستان)، طارق خراسانی،
    طاهره حسین زاده(کوهواره)،
    عادله ملائکه یارا،
    عبدالوارث قاسمیار(از افغانستان)،
    عزیز سنگین(از تاجیکستان)،
    علی سیاوشی،
    علی معصومی،
    عيسی غفوری شِبرِه
    (در سروش های تبری یا مازندرانی)، محمد صدوقی،
    محمد علی رضاپور (مهدی)،
    میثم مرادی
    و غیره.
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    سیاوش آزاد
    چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ ۲۲:۱۷
    سلام قوری را متوجه نشدم باری در روایات هم در مورد نگهداری کبوتر سفارش شده است مطلبی را از سایت اسلام کوئیست بیاورم
    کبوتر از جمله پرندگان حلال گوشت است و خوردن آن اشکالی ندارد.[1] نگه‌داری کبوتر، از جمله کارهایی است که هم رواج بسیاری میان ملت‌های مختلف دارد و هم طبع انسانی با آن سازش دارد.
    اما در بحث دینی، باید میان دو موضوع نگه‌داری از کبوتر و کبوتربازی، تفاوت قائل شد. کبوتر‌بازی مقوله‌ای جدای از نگه‌داری کبوتر است و حکمشان نیز متفاوت است. کبوتر‌بازی اگرچه به خودی خود و بدون مزاحمت برای دیگران، اشکالی ندارد و حرمتی برایش ذکر نشده؛ اما استحبابی نیز ندارد.[2] اما در مورد نگه‌داشتن کبوتر؛ از روایات بر می‌آید که نگه‌داشتن کبوتر مستحب بوده و دارای آثاری است. در ابتدای بحث روایاتی که نشان از نگه‌داری کبوتر در خانه امامان معصوم(ع) دارد، ذکر می‌شود.
    نگه‌داری کبوتر توسط ائمه اطهار(ع)
    براساس روایات، ائمه(ع) در خانه خود از کبوترانی نگه‌داری می‌کردند و این نشان از نیکو بودن این عمل دارد:
    1. ابوحمزه ثمالى می‌گوید: نوه‌ام چند کبوتر داشت. من از خشم، کبوترهاى او را سر بریدم. [پس از مدتی] به مکه رفته و قبل از طلوع آفتاب پیش امام باقر(ع) رفتم. زمانی که آفتاب طلوع کرد، کبوتر بسیارى در آن‌جا دیدم، با خود گفتم مسائلى از او بپرسم و جواب‌هایش را بنویسم با این حال در فکر کارى بودم که در کوفه انجام دادم و بدون دلیل آن کبوترها را سر بریدم و پیش خود گفتم: اگر در کبوتر خیرى نبود، امام آنها را نگه نمی‌داشت، امام(ع) به من فرمود: «اى ابا حمزه! تو را چه شده!» گفتم: یابن رسول اللَّه خوب است، فرمود: «دلت جاى دیگر است؟» گفتم: آرى! به خدا و داستان سر بریدن کبوترها را گفتم و گفتم اکنون در عجبم از این همه کبوتر که شما دارید. فرمود: «کار بسیار بدی کردی...».[3]
    2. عبد الکریم بن صالح: نزد امام صادق(ع) رفتم و دیدم سه کبوتر سرخ بر بسترش هستند و فضله انداختند گفتم: قربانت اینها بستر را آلوده کردند، فرمود: «مشکلی نیست، خوب است که در خانه باشند».[4]
    3. محمّد بن کرامه: در خانه امام موسى بن جعفر(ع) یک جفت کبوتر دیدم که پَرهای آن سبز بود و اندکى سرخى داشت و ماده‏ سیاه بود و امام نان برایشان خُرد می‌کرد.[5]
    علاوه بر اینها توصیه‌هایی نیز در مورد نگه‌داری کبوتر وجود دارد؛ زید شحام نقل کرده است: در نزد امام صادق(ع) صحبت از کبوتر شد و ایشان فرمودند: «آنها را در خانه‌هاى خود داشته باشید که محبوب هستند».[6]
    برای نگه‌داشتن کبوتر در خانه آثاری در روایات ذکر شده که در این‌جا به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:
    دور کردن اجنه و شیاطین از خانه
    امام صادق(ع): «کبوتر از پرنده‌هاى پیغمبران است که در خانه خود داشتند و در هر خانه که باشند، آفت جن به اهل آن خانه نرسد؛ چون سفهاء جن در خانه بازى کنند، با کبوتر مشغول شوند و مردم را کاری ندارند».[7] و از امام صادق(ع) نقل دیگری نیز وجود دارد که صدای پَر زدن کبوتر، شیاطین را می‌راند.[8]
    جلوگیری از نابودی خانه
    امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَدْفَعُ بِالْحَمَامِ عَنْ هَدَّةِ الدَّار»؛[9] خدای عزّ و جلّ به وسیله کبوتر از شکست و نابودی خانه جلوگیری می‌کند. منظور از «هَدَّةِ الدَّارِ» هم می‌تواند به معنای نابودی خانه باشد و هم احتمال دارد منظور دفع ضرر از افراد ضعیف خانه چون زنان و فرزندان باشد.[10]
    رفع تنهایی به وسیله کبوتر
    مردى به پیامبر خدا(ص) از هراس و تنهایی شکایت کرد. پیامبر(ص) به او فرمود: «یک جفت کبوتر بگیر».[11]
    امام صادق(ع) فرمود: «کبوتر را در خانه پیش من بگذارید تا همدم من باشد».[12]

    [1]. امام خمینی، توضیح المسائل (محشّی)، گردآورنده، بنی‌هاشمی خمینی، سید محمدحسین، ج 2، ص 594، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ هشتم، 1424ق.
    [2]. برای اطلاعات بیشتر ر.ک: 12685؛ حکم کبوتر بازی
    [3]. عبد الله بن بسطام، حسین بن بسطام، طبّ الأئمة(ع)‏، محقق: خرسان، محمد مهدى‏، ص 111، قم‏، دار الشریف الرضی‏، چاپ دوم‏، 1411ق‏.
    [4]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 548، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
    [5]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 130، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق.
    [6]. الکافی، ج ‏6، ص 547؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 11، ص 517، قم، مؤسسه آل البیت(ع)، چاپ اول، 1409ق.
    [7]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 60، ص 93، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق؛ شیخ حر عاملی، هدایة الأمة إلی أحکام الأئمة(ع)، ج 5، ص 127، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، 1414ق.
    [8]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، غفاری، علی اکبر، ج 3، ص 350، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق.
    [9]. الکافی، ج ‏6، ص 547.
    [10]. بحار الأنوار، ج ‏62، ص 19.
    [11]. مکارم الأخلاق، ص 129.
    [12]. الکافی، ج ‏6، ص 548؛ فیض کاشانی، محمد محسن، الوافی، ج 20، ص 857، اصفهان، کتابخانه امام أمیر المؤمنین علی(ع)، چاپ اول، 1406ق.
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    رضا رضوی تخلص (دود)
    پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۰۷:۳۹
    سلام و درود جناب بدری گرامی
    بسیار زیبا بود
    شاد باشید و سلامت
    خندانک خندانک خندانک
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۴۹
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    طوبی آهنگران
    دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۱۳:۵۷
    با سلام و درود بی انتها بزرگوار
    بسیار زیبا قلم زده اید
    احسنت بر شما
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۲
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مریم محبوب
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۰:۲۵
    درود

    خندانک خندانک خندانک
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    زهرا حکیمی بافقی (الهه ی احساس)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۱۱:۵۰
    خندانک
    ارسال پاسخ
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    محمد رضا خوشرو (مریخ)
    پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ ۲۳:۲۳
    خندانک
    ارسال پاسخ
    مهرداد مانا
    جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ ۲۰:۰۲
    سلام و ششمین لایک برای برفی از مانا
    پاینده باشید خندانک
    محمد باقر انصاری دزفولی
    جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۰۶
    باعرض سلام .
    سرشار از خلق زیبایی ها ست
    قلمتان سبز
    درودبرشما
    خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.


    (متن های کوتاه و غیر مرتبط با نقد، با صلاحدید مدیران حذف خواهند شد)
    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0