شعرناب

استبداد دمكراتيك


استبداد دمكراتيك
من اوايل كه جوانتر بودم فكر مي كردم كه استبداد و دمكراسي فقط يك صورت دارند و در مقابل هم قرار گرفته اند و هيچ همپوشاني با هم ندارند .طرف يا دمكراتيك است يا مستبد اگر مستبد بود كه خوب معلوم است نظر فقط و فقط نظر خودش است و هرچه او مي خواهد و مي گويد بايد انجام شود . هركسي هم بر خلاف او حرفي بزند فورا از دايره حذف مي گردد. يك فرد دمكرات هم يعني كسي كه هر نظري را با ديگران به مشورت مي گذارد و هرچه همگي با آن موافقت كردند آن نظر را به اجرا مي گذارد .
تازگي ها به اين نتيجه رسيده ام كه خير به اين شفافي هم نيست كه من تعريف كردم بلكه نوع سومي از مسئله هم وجود دارد كه من آن را استبداد دمكراتيك مي نمامم . يعني اينكه بعضيها در نقش دمكراتيك ظاهر مي شوند اما مستبدانه عمل مي كنند . يعني اينكه يك نظري دارند كه فكر مي كنند بايد انجام شود لذا آن نظر را به صورت خيلي دمكراتيك مطرح مي كنند و نظر جمع را مي گيرند و بعد نظر خود را بر اساس يك يا چند نظر موافق در مقابل ده ها نظر مخالف نظر خودشان به اجرا مي گذارند و در همه جا جار مي زنند كه ما بر اساس خرد جمعي كار مي كنيم. البته چون اين آدمها نسبتا هوشمند هستند ما آدم معمولي ها اول نمي فهميم كه چي كار مي كنند. فقط يك حسي به ما مي گه كه" اكثر آدمها كه با اين نظر مخالفت كردند پس چطور به صورت دمكراتيك انجام شد" ؟؟؟؟إإإإ.
راستي به اين سادگي هم نيست كه من اينجا گفتم اونها ترفندهاي ديگري هم دارند مثلا اينكه بعضي از موارد را كه نمي تونند به هر دليل به اجرا درآورند مشمول زمان مي كنند و وقتي اكثريت مردم اون موضوع را فراموش كردند، اونها طبق نظر خودشون مسئله را به اجرا در مي آورند. باز هم جار مي زنند كه خرد جمعي تعيين كننده است.
داشت يادم مي رفت يك ترفند ديگه هم وجود داره. اين آدمها گاهي از اوقات ممكن است كه اصلا صورت مسئله را پاك كنند و به جاي آن يك مسئله جديد بنويسند كه نظر اكثر مردم را جلب كند و موافقت آنها را بگيرند و جار بزنند كه ما بر اساس قوانين دمكراتيك عمل مي كنيم. ببينيد چگونه خرد جمعي را ميزان قرار داده ايم. اما در اجرا همان كاري را بكنند كه نظر خودشان است.


0