شعرناب

☄️ از تصور تا واقعیت ترانه☄️


ترانه اساسا شعری ست با زبان محاوره ای و گویش منطقه ای و محلی که بر خلاف تصور عموم و حتی برخی شعرا از صور و تمثال معمولی و قابل درکی برخوردار است.
*کسانی که ترانه گوش میدهند،شاید کودک یکساله تا انسان ۸۰ساله،فقیر و غنی،باسواد،کم سواد،بیسواد میبایست با آن ارتباط بر قرار نموده و تداعی کننده ی گذشته،غم،نشاط،افسوس و....برای انها باشد،حتما مشاهده شده کودک یکساله، خود را با موسیقی و ترانه تکان داده و دست میزند.
*همانگونه که وبلاگهای قبلی عرض شد ماهیت ترانه سرائی بر خلاف ظاهر آن از اشعار کلاسیک بسیار سخت ترو سنگینتر است ،دوستان سایت که ترانه سرا هستند میتوانند عرایض بنده را تایید یا تکذیب کنند!!!اینگونه گفته میشود فردی که ترانه می سراید شاید بتواند غزل،مثنوی،قطعه،چهارپاره بسراید اما افرادی که اشعار کلاسیک میسرایند،ترانه سرودن برای انها بسیار مشکل است مگر مبادرت به تمرین و ممارست نمایند،این یک موضوع کلی ست.
* دیده شده که شعرای سایت اشعار یکدیگر را در هر قالبی محکوم به حزن، غم الود....مینمایند که از منظر حقیر شعر در هر قالب و شرایطی زیبایی خود را دارد و این تقسیم بندیها به حزن و نشاط برای مردم عام قابل قبول است اما برای شعرا فکر نمیکنم.
*هر ترانه ای قطعا زیبایی خاص خود را دارد و علاقمندان بخصوص خود را صدا میزند ،در حال حاضر که با شما سخن میگویم ممکن است همزمان هموطنان ما فلان ترانه از فلان خواننده را زمزمه نمایند،یکی به نیرنگ شریکش لب خوانی یا سر تکان میدهد،یکی از خیانت و فراق معشوقه اش،یکی چکهای برگشتی دارد ،یکی ممکن است صاحب فرزندی شده و دست بزند،یکی با معشوقه ی خود جاده چالوس باشد یکی دچار غم غربت است و....برداشتها همانند پازل از ترانه در مغز نقش میبندد.
*سلیقه ای بودن ترانه نیز موضوع دیگریست،برخی حتی همه ی ترانه های یک خواننده ی محبوب و معروف را نمی پسندند ،اما همزمان فرد دیگری با شنیدن آن ترانه گریه یا شادمانی میکند،کاملا سلیقه ای و نسبت به مزاج و موقعیت افراد انتخاب میشود.
*خواندن یا شنیدن ترانه نیز مکان خود را میطلبد،ممکن است برخی ترانه ها در کنسرت ها،رستورانها،اماکن پر تردد،محل کار بسیار جذاب و جلوه گر به نظر آید لذت و شادمانی به همراه بیاورد ولی همان ترانه در پخش خودرو شنیده شود از آن عبور کنیم یا در مکانهایی مثل شمال ایران،جنگل... آن لذت کنسرت،منزل،رستوران،محل کار را ندهد و برعکس ..... بعنوان مثال با احترام به خواننده ی مردمی و خوب کشور جناب چاوشی،ممکن است هرگز کسی به صدا و ترانه ی ایشان در جاده ها تمایل نداشته اما در شهر یا اگر از تلویزیون پخش شود به دل بنشیند و صدای انرا زیاد کند،شنیدن ترانه و مقبولیت آن قطعا به مکان،زمان،موقعیت،خلق وخو و......وابستگی وافر دارد.
*مضامین ترانه ها قطعا با حضور و وجود نسلها و تکنولوژی ها تغییر میکند،زمانی در ترانه ها کلمات بکار میرفت که الان چندان مورد استفاده قرار نمیگیرد که بدانها به اصطلاح (dated words)و برعکس بعنوان مثال اگر در ترانه ای گوشی،موبایل،لپ تاب،کامپیوتر،اینترنت و....باشد میگویند جدید و به روز است (updated words)،بیشتر برای نسلهای جوان دلنشین است.
* به زعم بنده یک ترانه سرای خوب میبایست تمام نسلها،احساس ها،تغییرات،تکنولوژی های روز و حتی مشکلات جوامع بزرگ شهری را نیز در سرایش در نظر بگیرد و برامده از انها باشد.
کلام اخر: این حقیر از رپ و رپ سرائی بیزار هستم و هیچ ارتباطی نمیتوانم با اینگونه سبکها برقرار نمایم،فکر میکنم دوستان هم سن و سال و حتی بزرگتر از بنده نیز اینگونه باشند ،اما دست کم افرادی را در خانواده یا اطراف خود می شناسیم که بشدت علاقه مند به اینگونه سبکها هستند و ناگزیر ما را تحت شعاع قرار میدهد.
✍️م.مدهوش


0