سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
  • شكست حملة نظامي آمريكا به ايران در طبس، 1359 هـ‌.ش
16 شوال 1445
    Wednesday 24 Apr 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      چهارشنبه ۵ ارديبهشت

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      کمبود فرصتی برایِ رشد
      ارسال شده توسط

      مجید خوش خلق سیما

      در تاریخ : چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۰۱:۲۰
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۴۴۱ | نظرات : ۷

      عجز ، ضعف ، نقص ، ناتوانی و کمبود وضعیّت هایی هستند که در صورتِ درک ، پذیرش و مواجهه یِ آگاهانه و منطقیِ با آنان می توانند باعثِ پیشرفت در عرصه هایِ مختلف و دلیلِ فرگشت (دگرگونش- تکامل.) و نیل به جایگاه و مقامِ درخور و نیز نعمت و نشانه ای جهتِ یافتنِ بهترین ، زیباترین و ایمن ترین شکلِ زیستن برایِ بشر گردند.
      پیشرفت هایِ همه جانبه یِ رفاهی ، اخلاقی ، معاشرتی ،  علمی ، هنری و نیز در زمینه یِ تکنولوژی و صنعت همواره زمانی در جوامعِ بشری رقم خورده است که آدمی چالش و کمبودی را در زندگی احساس نموده و یا نقصی را در چیز یا امری تشخیص داده و آن را پذیرفته و در راستایِ بهبود یا رفعِ آن تلاش و کوشش نموده و با آزمون و خطا راهکارهایِ عملی و راهبردی را در آن راستا کشف ، ساخته و به جامعه یِ انسانی ارایه نموده اند.
      همه یِ انسان ها بدونِ هیچ تبعیضی چه در ظاهر و چه از لحاظِ روحی و روانی و اخلاقی و ... از معلولیّت هایی رنج می برند و همین نواقص و ضعف ها سببِ مشکلاتِ عدیده در ارکانِ مختلفِ زندگی و نیز بسانِ سد و عاملی بازدارنده مسیرِ پیشرفت و تعالی آنان را بسته و مسدود ساخته اند و یا آسیب هایِ جبران ناپذیر به روابط ، موقعیّت و قابلیّت هایِ آنان وارد و فرصت هایِ رشد و ترقّی و درخشش شان را تباه می سازند.
      به نظرِ بنده این یک اشتباهِ بزرگ است که تصوّر شود فقط فقدان یا نارسایی و ناکارآمدی و اخلالِ برخی اندام ها و نیز هر کاستیِ ظاهریِ دیگر نقص محسوب می گردد.
      نقص ، عیب ، کمبود یا کاستی عبارت است از هر آنچیزی (ظاهری ، باطنی- اخلاقیّات و خصوصیّاتِ شخصیّتی.) است که بدونِ آن چیزی یا کسی نتواند مطلوب و ایده آل و مقبول باشد و وجودش دارایِ خلل و مشکل گردد. 
      بد اخلاقی ها ، عاداتِ غلط ، باورهایِ نادرست ، خصوصیّاتِ آسیب زننده و هر آنچه زیانبار و سببِ مشکل باشد و یک شخص را دچارِ توقّف ، بهران ، گرفتاری و متحمّلِ زیان و خسارت نماید می تواند ضعف محسوب گردد و به نوعی نقص و بالاتر از آن عجز قلمداد شود زیرا زندگی به همراهِ آنها و در صورتِ درمان نشدن همراه با اخلال و رنج ها و دردهایِ فراوان خواهد بود.
      در واقع انسان به میزان موفّقیّتی که در مهار ، کنترل و رفعِ این ضعف ها و کمبودهایِ اخلاقی و شخصیّتی دارد می تواند درجه ، مقام ، شأن و جایگاهش را مشخّص ساخته و در فضایی مساعد و مناسب قلّه هایِ کامیابی را در عرصه هایِ مختلف یکی پس از دیگری و تا سطوحِ بالا طی و فتح نماید.
      انسان می تواند با نگاهی منصفانه و واقع گرایانه به خود و پویشی موشکافانه در تار و پودِ هستیش ، بدونِ سطحی نگری ، سحل انگاری و توجیهات و آنچه باعثِ غفلت و چشم پوشی از حقیقت و آدمی را به فرار از صحنه تحریک و تشویق می کند نواقص و عجز و ضعف هایِ وجودش را تشخیص داده و بی باکانه آنها را بپذیرد و متّکی بر صداقتی که با خود به خرج می دهد در راستایِ بهبودی و رفعِ موانعِ پیشرفت و ترقّی و کامجویی گام بردارد.  
      بسیار مهم و ضروری است که انسان این قابلیّت را پیدا کند از نگاهِ یک بیننده یِ دقیق و موشکاف و با دیدی عینیّت گرایانه و بدونِ مصلحت اندیشی و پیش داوری به خود جویی ، خودیابی و خود شناسی پرداخته و وجودش را موردِ تحلیل و بررسی و مطالعه قرار دهد.
      پس به نظر بنده این سئوال از خود می تواند کلیدِ حلِّ بسیاری از مشکلات و معضلات و نیز رفعِ نابسامانی ها در زندگیِ شخصی و اجتماعی باشد : من در چه حوضه ای و تا چه اندازه عاجزم ؟
      این پرسش می تواند نقطه یِ شروعی باشد برایِ پیگیریِ زندگی در ارکانِ مختلف و بررسی و مطالعه کنش ها و واکنش هایِ درونی و بیرونی و تغییر و تحوّلاتِ ذهنی و دقّت بر تصوّرات و تفکرات و تحلیل و مرورِ باورها و به زبانِ ساده تر تحقیق و کشفِ هستی و شناختِ حیطه یِ وجودِ پیچیده و شگفت انگیزِ وجود با تمایل و صرفِ تلاش و کوششِ شخصی.
      بدیهی است که چنین تصمیمی احتیاج به شهامت ، بی باکی و شکیبایی و حوصله و تحمّل و مهم تر از همه انصاف و نیاز به تجهیزاتِ کافی و آمادگیِ لازم دارد و نکوست انسان پیش از آغازِ چنین روندی تکلیفش را با خود روشن و مشخّص سازد و خود را برایِ رو به رو شدن با واقعیّت هایی گاهی دردناک و تکان دهنده آماده گرداند.
      پایان

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۹۰۷۸ در تاریخ چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۰۱:۲۰ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      فتانه خزاعی ( دلدیدار )
      چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۰۲:۰۱
      بسیار عالیییییییی خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک با نیم نگاهی به نظریات تربیتی و روانشناسی اخیر که تماما تاکید بر پذیرش همه ی بخشهای وجودی انسان اعم از روشنایی و تاریکی ، با اجتناب از مطلق گرایی در رفتار انسانها دارند، و تأکید بر این نکته که هرچقدر وجود خطا ها و نقص ها را در خود بیشتر بپذیریم و انکار نکنیم ، به سلامت روان نزدیکتر شده ایم. خندانک خندانک خندانک
      مجید خوش خلق سیما
      چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ ۰۴:۵۳
      درود بی پایان محضر بسیار ارزشمند سرور گرامی و استاد بسیار ارجمند و فرهیخته و بزرگوارم .. سپاس فراوان از نظر لطف شما و نگاه بینشمندانه شما که همواره مشوق بنده برای نگاشتن و بیان نظرات دست و پا شکسته ام درباره موضوعات می باشد . خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مریم محبوب
      پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۱۱
      درود بی پایان بر شما جناب خوش خلق گرامی خندانک خندانک

      ممنون از مطالب بسیار ارزنده ای که ارسال می فرمایید خندانک

      باید اندیشید و بدون تعصب جواب داد:

      من در چه حوزه ای و تا چه اندازه عاجزم ؟

      بسیار عالی خندانک خندانک

      مجید خوش خلق سیما
      پنجشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۷ ۱۵:۲۳
      درودی از صمیم قلب محضر مبارک استادفرهیخته و بسیار بزرگوارم ..سپاس بی پایان از محبت انگیزه بخش و نظر لطف شما که همواره شاگرد نوازی فرموده و بنده را شرمنده نگاه خطاپوش خود می فرمایید . از خداوند بزرگ بهترین ها را برای شما و خاندان محترمتان استدعا می کنم. خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مریم محبوب
      مریم محبوب
      شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۷ ۱۱:۳۴
      خندانک
      خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      ارسال پاسخ
      کبری یوسفی
      جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۰۸:۳۸
      سلام ودرود برشما استاد بزرگوار
      نگارش بسیار عالی وارزنده
      سواد عالی ندارم ولی بسیار آموختم
      سر افراز وپایا باشید باخانواده درپناه حق درودهااا بر شما
      خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      مجید خوش خلق سیما
      جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ ۰۹:۱۸
      درودی خالصانه محضر مبارک استاد بسیار فرهیخته و ارجمند و بزرگوارم .. سپاس از نظر لطف و محبت انگیزه بخش تان .. شما استاد بنده هستید و همواره از حضور شما می آموزم ... خداوند بزرگ همواره سایه شما بزرگان را بر سر ایران عزیزمان حفظ بفرماید خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک خندانک
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0