سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

جمعه 10 فروردين 1403
  • همه پرسي تغيير نظام شاهنشاهي به نظام جمهوري اسلامي ايران، 1358 هـ‌.ش
20 رمضان 1445
  • شب قدر
Friday 29 Mar 2024
    به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

    جمعه ۱۰ فروردين

    پست های وبلاگ

    شعرناب
    مبانی علم اقتصاد (4): نظام های اقتصادی
    ارسال شده توسط

    آرمین اسدزاد (الف)

    در تاریخ : يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۸
    موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۳۷۲ | نظرات : ۵

    وظیفه ی علم اقتصاد ارائه ی راهکارهایی در راستای برآورده کردن نیازهای نامحدود انسانی به وسیله ی منابع محدودیست که در اختیار افراد قرار میگیرد؛ بنابراین نحوه ی تخصیص منابع، مهمترین مبحث اقتصادی محسوب شده و سعی در پاسخگویی به سه سوال اساسی علم اقتصاد دارد:
    • چه تولید شود؟
    • چقدر تولید شود؟
    • توسط چه کسانی تولید شود؟
    اقتصاد در تلاش برای ارائه ی مناسبترین پاسخ به سوالات مطرح شده به دو رویکرد کاملاً متفاوت تقسیم میشود: اقتصاد دستوری و اقتصاد اثباتی.
    اقتصاد دستوری (هنجاری): در این رویکرد اقتصاددانان و سیاستمداران با به کارگیری روشها و سیاستهای اقتصادی، سعی در تطبیق رفتار اقتصادی جامعه با فرهنگ و ارزشهای مورد قبول خود دارند. به بیانی دیگر، اقتصاد دستوری به آنچه باید باشد میپردازد.
    اقتصاد اثباتی (طبیعی): در این رویکرد اقتصاددان با توجه به جریان طبیعی رفتارهای اقتصادی در جامعه، سعی در کشف و درک قوانین حاکم بر پدیده های اقتصادی دارد. به عبارت دیگر، اقتصاد اثباتی به آنچه که هست میپردازد.
    نکته ی حائز اهمیت در رابطه با رویکردهای اثباتی و دستوری در اقتصاد جوامع اینست که، هر چه فاصله ی این دو رویکرد با یکدیگر بیشتر شود یعنی اقتصاد جامعه آشفته تر و ناکارآمدتر از پیش میشود.
    در این میان، آرا و نظریات ارائه شده در رویکردهای دستوری و اثباتی منجر به شکل گیری نظام اقتصادی با برنامه ریزی مرکزی (اقتصاد متمرکز) و نظام اقتصادی آزاد (اقتصاد بازار یا غیرمتمرکز) شد. این دو جهت گیری عمده در ساختار اقتصادی جوامع، در اصل بیان کننده ی نحوه ی ورود و کارکرد دولت ها به عنوان نهاد حاکم در حوزه ی علم اقتصاد است.
    اقتصاد متمرکز: در اقتصاد متمرکز تخصیص منابع صرفاً توسط دولت انجام میشود، به صورتی که دولت تعیین میکند منابع موجود در تولید چه محصولاتی سرمایه گذاری شود، تولید هر محصول چقدر باشد و همینطور تولید محصولات را چه کسانی بر عهده داشته باشند. در نظام اقتصاد متمرکز، مالکیت خصوصی و مبادله ی آزاد، معنای خود را از دست میدهند. برای مثال کشاورزی که در زمینش گندم کاشته و برداشت کرده، مجبور است محصولش را با قیمتی که توسط دولت تعیین شده به دولت بفروشد و این دولت است که تصمیم میگیرد گندم تولید شده را چگونه در جامعه توزیع کند. به عبارت دیگر در نظامی با اقتصاد متمرکز، دولتها هستند که به جای خانوار و بنگاه ها، در مورد سلیقه، هزینه و قیمتها تصمیم گیری میکنند.
    به طور کلی میتوان اینگونه بیان کرد: در اقتصاد متمرکز اعتقاد بر اینست که فقط دولتها میتوانند با برنامه ریزی مرکزی برای تخصیص منابع، رفاه اجتماعی را در جامعه تأمین نمایند.
    اقتصاد متمرکز بر پایه ی نظریات کارل مارکس شکل گرفت و کشورهایی که دارای حکومتی بر اساس بنیان های فکری مارکسیست و سوسیالیست هستند، مانند کره ی شمالی و شوروی سابق این نظام اقتصادی را به کار گرفتند.
    اقتصاد بازار: هرچند اقتصاد آزاد از ابتدای تاریخ بشر، همواره به نوعی در جریان بوده اما این آدام اسمیت بود که با مطرح کردن نظریه ی دست نامرئی به اقتصاد بازار رسمیت بخشید. بر اساس این نظریه، اقتصاد بازار با فرض اینکه رفتار اقتصادی هر فرد در جهت رفع نیاز خود و کسب منافع شخصی است، نتیجه میگیرد که جهت گیری فعالیتهای اقتصادی در جامعه توسط یک دست نامرئی انجام میشود؛ یعنی به نوعی انگیزه ی افراد برای دستیابی به حداکثر منافع، به دستی نامرئی تشبیه میشود که فعالیتهای انجام شده در عرصه ی اقتصاد را سمت و سو بخشیده و هدایت میکند. در نظریه ی اقتصاد بازار، رفتار جمعی خانوار و بنگاه ها بر پایه ی منفعت نهایی به دست آمده استوار است، بنابراین هر دو گروه با توجه به قیمت، دست به تصمیم گیری و انتخاب میزنند. از طرف دیگر از آنجا که قیمت هر محصول تابعی از ارزش محصول مورد نظر برای تقاضا کننده و هزینه ی صرف شده برای تولید محصول توسط عرضه کننده است، نتیجتاٌ قیمتها تحت تأثیر نیروی عرضه و تقاضا در بازار به تعادل میرسند. بنابراین تولید کننده ای که با هدف سود بیشتر و مصرف کننده ای که به قصد خرید بهتر در بازار به یکدیگر مرتبط شده اند، در هر کنش نسبت به هم، ناخواسته قیمت کالا و خدمات را به سمت هرچه عادلانه تر شدن سوق میدهند و طبعاً از این طریق رفاه اجتماعی افزایش میابد.
    کشورهایی که دارای حکومتی با نظام سرمایه داری یا کاپیتالیست هستند، مانند: آمریکا، تحت تأثیر اقتصاد بازار، سیاستهای اقتصادی خود را پایه ریزی میکنند.


    آرمین اسدزاد
     

    ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
    این پست با شماره ۷۰۹۵ در تاریخ يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۲:۱۸ در سایت شعر ناب ثبت گردید

    نقدها و نظرات
    جمیله عجم(بانوی واژه ها)
    دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ۰۸:۴۵
    خندانک
    صفیه پاپی
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۱۶:۱۸
    خندانک خندانک خندانک
    ابوالحسن انصاری (الف رها)
    يکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ ۲۰:۰۶
    خندانک خندانک خندانک خندانک

    درود بر شما .
    وحید کاظمی
    سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ ۰۶:۱۱
    درود بر آرمین عزیزم
    و تشکر برای زحماتت
    آلاله سرخ(سیده لاله رحیم زاده)
    چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ۰۷:۱۷
    خندانک خندانک خندانک
    تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



    ارسال پیام خصوصی

    نقد و آموزش

    نظرات

    مشاعره

    کاربران اشتراک دار

    محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
    کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
    استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
    0