شعرناب

ترانه چیست ؟ ترانه سرا کیست؟

ترانه چیست و ترانه سرا کیست؟؟
ترانه قالب یا گونه ای از شعر است که خواننده مطابق با قوانین با قواعد موسیقیایی آنرا اجرا میکند،ترانه عملا از سه فاکتور شعر،ملودی
و ریتم تشکیل شده است.
ترانه مفاهیم و مضامینی را که هر شعری داشته باشد میتواند داشته باشد و دارای موضوعات عمیق و سطحی
است، در قانون ترانه مفاهیم به طرز ساده تری بیان میشود و از کلمات ادبی پیچیده به هیچ عنوان استفاده نمیگردد.
زبانشناسان(linguists)معتقدند که شعر از بدو پیدایش با خوانش آهنگین همراه و هم مسیر بوده و به مرور از نغمه جدا شده،
شاعرانی همانند : رودکی،امیر خسرو دهلوی،عارف قزوینی... اشعار خود را با آواز و موسیقی همراه می نمودند.
*هر شعری که دارای قابلیت موسیقیایی باشد را میتوان ترانه نامید.*
ترانه را زیر مجموعه ای از شعر می نامند و ترانه به شعر اعتبار و اطمینان بخشیده است که با لحن موسیقیایی طراوت و زیبایی خاصی می بخشد.
ترانه باید ساده نگارش شود تا بر روی موزیک و آهنگ قرار گیرد ، تمام ذهن شنونده متوجه معنی ترانه نیست بلکه صدای خواننده و ملودی و زبان روز مردم بسیار اهمیت دارد.
بر خلاف تصور ترانه سرایی از شعر سرودن مشکل تر است،شاعری که هنوز نام ادوات موسیقی را نمیداند و ریتم و هارمونی در موسیقی رانفهمیده است نمیتواند ترانه بگوید.
در طبقه بندی اشعار سختی اینگونه ترسیم شده است: تصنیف،ترانه،غزل،مثنوی...‌
اهمیت تلفیق شعر و آهنگ را نباید از خاطر دور نگه داشت ،تلفیق ترانه سرا،آهنگساز و خواننده باید باهم توام گردد.
برخی مواقع ملودی وجود دارد و ترانه سرا بر روی آن ترانه می سراید،برخی مواقع ترانه موجود است و آهنگساز بر روی آن ملودی سپس میکس مستر میکند.
ترانه باید دارای ردیف،آهنگ درونی، وزن متریک ریتمیک و قافیه باشد که در حال حاضر و امروزه روز ، ترانه ی بدون قافیه نیز سروده شده است و کاملا نیز به لحاظ موسیقیایی و شعر حتی بدون قافیه زیبا و شنیدنیست .
ترانه معمولابه دو شکل اول شخص و سوم شخص یا در مواردی تلفیقی از این دوست.
درون مایه ی ترانه عامیانه احساسی،فراق،عشق و محبت،غم،طنز، غربت،دشمنی،دادخواهی،اجتماعی و اخیرا سیاسی و... میباشد.
ترانه بدینگونه نگارش میگردد :
قافیه ها پایان هر مصرع متوالیست، میتواندهمانند مثنوی قافیه ها یکی در میان صورت پذیرد،برخی هر دو مصرع هم قافیه و دو مصرع بعدی از قافیه یکسان دیگری برخوردار است، اخیرا اشکال متفاوتی خصوصا برای folk,Rap,Heavymetalو غیره ساخته شده است.
ترانه اساسا عامیانه و در انواعی خودمانی سروده میشود که به آن زبان عام گفته میشود،بعضا از کلمات احساسی در خلوت ها نیز استفاده میگردد.
درپایان: ترانه مرز باز دارد و همانند اشعار سنتی (کلاسیک) دارای وزن عروضی نیست که متاسفانه باعث شده بخاطر رعایت وزن شاعر محدود گشته و نتواند حرف دل خود را بگوید به نوعی بسیاری از اشعار، جای خود را از جوششی به کوششی و مهندسی سازی داده است که بسیاری از انها فاقد زیبایی و کیفیت ذاتیست.
ترانه در تمام زبانهای زنده ی دنیا وجود دارد و اشعار و موسیقی را زنده نگاه داشته.
✍ ترانه و تصنیف سرا: دکتر مسعود مدهوش
اقتباس از استادانی چون: منوچهر منوچهری،زنده یاد افشین یدالهی و ایرج جنتی عطایی،مسعود فردمنش،بابک بیات،اردلان سرفراز،فرید زلاند و......
بهانه ای شد بدینوسیله از ترانه سراها و تصنیف سراهای پیشکسوت میهنم تجلیل نمایم و اموزش کوچکی برای دوستداران و علاقه مندان صورت گیرد.
📌از سرور، استاد و دوست خوب و با دانشم جاوید نام استاد اردلان سرفراز کمال تشکر را دارم .🌹🌹🌹🌹👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏


0