سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 9 فروردين 1403
    19 رمضان 1445
    • ضربت خوردن حضرت علي عليه السلام، 40 هـ ق
    Thursday 28 Mar 2024
      به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

      پنجشنبه ۹ فروردين

      پست های وبلاگ

      شعرناب
      جناب آقای فرخ-سرکارخانم شیدا
      ارسال شده توسط

      محمد جهانگیری

      در تاریخ : پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۱:۲۱
      موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۹۱۳ | نظرات : ۱۸

       
       سالم وسلامت باشید عزیزان گرامی جناب آقای فرخ و سرکارخانم شیدا
      پیرو ارسال سروده هایی که در کارگاه موسیقی داشتید بدلیل نبود امکان ویرایش دراینجا ادامه می دهم
      این بدان معنا نیست که قرار نباشد از سروده ها و از کارهای شما نخوانیم پس همچنان منتظر کارهای مناسب شما با در نظر گرفتن نحوه اجرای آن هستیم . 
      معتقد هستم اصلا سروده یا شعر بد وجود ندارد.زیرا زمانیکه که شاعر سروده ای را ارائه می دهد چکیده ی احساس و عمق وجود خود را می سراید.در واقع احوالی از خود را به تحریر تشریح می کند .پس بی انصافیست اگر مثلا بگوییم فلان سروده خوب نیست . چون جان شعر عزت دارد
      این از این
      دوست دارم مطلبی را عرض کنم
      در وادی موسیقی چون قرار است آذین بندی کنیم و ویترین خوبی از یک کار داشته باشیم
      می بایست از ظاهر کلمات  ونوع چینش آنها نیز بهره بگیریم . گاهی وقتها اشعاری میبینم که فاقد 
      هرگونه ریتم موسیقایی  هستند اما  از دید شعر یک کار فاخر بحساب می آیند.
      پس لزوما یک شعر خوب نمی تواند یک اجرای موسیقی خوب باشد.
      اما می دانیم که قالب های  شعری که  در محدوده  نظام وزنی نیستند نیز از یک ریتم درونی برخوردار هستند مثل  سپید.
      ------------
      برای مثال به سروده ایران جناب آقای حکیم بیرانوند دقت کنید
      اینکار از لحاظ وزن - محتوا و نوع انتخاب کلمات  کار را برای اجرا آسان کرده است 
      باید توجه نمود که :
      شنونده در طول شنیدن یک کار آنقدر فرصت وتاب ندارد تا معانی ژرف را تجزیه وتحلیل نماید
      آنقدر فرصت ندارد ارتباط بین بیت آخر و بیت اول را پیگیری کند قصد او فقط یک استماع آهنگین است 
      .در این سروده تکلیف شنونده مشخص است .تمامی بندهای آن حول موضوع ایران ، می گردد. 
      اینکار باوجود اینکه ترانه یا(تصنیف) بود و می بایست توسط یک ارکستر اجرا می شد  به لحاط کشش 
      وظرفیتی که داشت  به رشته  آواز هم درآمد.زیرا آواز بر خلاف ترانه در قید هیچ وزنی قرار نمی گیرد
      هم ضربی و موزون می شود وهم برعکس . در واقع یک ترکیب است . می توان یک جمله نثر را نیز به 
      آواز خواند.
      پس سروده هایی که قرار است به سمع شنونده برسد نیاز است زیر ذره بین قرار بگیرد چون هنگام 
      اجرای آن انگار که خواننده تک تک بیت های آن را بزرگنمایی می کند وبه الحان مختلف آنرا به رخ شنونده می کشاند.که اگر ابیات سروده از هر نظر دارای اشکال باشد اینجا شونده گذشت نمی کند.زیرا او درک موسیقایی بالایی از ترکیب سروده و کلام دارد. واگر یک کار سخیف ارائه شود براحتی شعور یک کار زیر سوال می رود.
      باتشکر
      ...

      ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
      این پست با شماره ۴۵۹۴ در تاریخ پنجشنبه ۱ آبان ۱۳۹۳ ۰۱:۲۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید

      نقدها و نظرات
      تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



      ارسال پیام خصوصی

      نقد و آموزش

      نظرات

      مشاعره

      کاربران اشتراک دار

      محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
      کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
      استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
      0