سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403
    17 شوال 1445
      Thursday 25 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        پنجشنبه ۶ ارديبهشت

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        مجلس نور(14)
        ارسال شده توسط

        وجیهه سادات سیدی

        در تاریخ : چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ۱۹:۴۲
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۱۴۲۶ | نظرات : ۱۴

         
        اللهم العجل الولیک الفرج
         
        باسلام دوستان خوبم
        طاعاتتون قبول باشه
        تواین مجلس نور میخوایم ایه ی نور رو بخونیم
        ایه 35 سوره نور>>>ایه نور
         
         
        بسم الله الرحمن الرحیم
         
        اللَّـهُ نُورُ‌ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْ‌ضِ ۚ مَثَلُ نُورِ‌هِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ ۖ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّ‌يٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَ‌ةٍ مُّبَارَ‌كَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْ‌قِيَّةٍ وَلَا غَرْ‌بِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ‌ ۚ نُّورٌ‌ عَلَىٰ نُورٍ‌ ۗ يَهْدِي اللَّـهُ لِنُورِ‌هِ مَن يَشَاءُ ۚ وَيَضْرِ‌بُ اللَّـهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّـهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ 
         
        خدا نور آسمانها و زمین است. مَثَلِ نور او چون چراغدانی است که در آن چراغی ، و آن چراغ در شیشه ای است. آن شیشه گویی اختری درخشان است که از درخت خجسته زیتونی که نه شرقی است و نه غربی ، افروخته می شود. نزدیک است که روغنش- هر چند بدان آتشی نرسیده باشد- روشنی بخشد. روشنی بر روی روشنی است. خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می کند ، و این مثلها را خدا برای مردم می زند و خدا به هر چیزی داناست
         
        تفسير آيه نور:
        ! در تفسير آيات فوق سخن بسيار گفته شده است ، و مفسران و فلاسفه و عرفاي اسلامي هر كدام بحثهاي فراواني دارند، پيوند ارتباط اين آيات با آيات گذشته از اين نظر است كه در آيات پيشين سخن از مساءله عفت و مبارزه با فحشاء با استفاده از طرق و وسائل گوناگون بود، و از آنجا كه ضامن اجراي همه احكام الهي ، مخصوصا كنترل كردن غرائز سركش ، بخصوص غريزه جنسي كه نيرومندترين آنها است بدون استفاده از پشتوانه ايمان ممكن نيست ، سر انجام بحث را به ايمان و اثر نيرومند آن كشانيده و از آن سخن مي گويد.
        نخست مي فرمايد: ((خداوند نور آسمانها و زمين است )) (الله نور السموات و الارض ).چه جمله زيبا و جالب و پر ارزشي ؟ آري خدا نور آسمانها و زمين است ، روشني و روشني بخش همه آنها.
        گروهي از مفسران كلمه ((نور)) را در اينجا به معني ((هدايت كننده )).و بعضي به معني ((روشن كننده )). و بعضي به معني زينت بخش تفسير كرده اند.
        همه اين معاني صحيح است ولي مفهوم آيه باز هم از اين گسترده تر مي باشد.
        توضيح اينكه : در قرآن مجيد و روايات اسلامي از چند چيز به عنوان ((نور)) ياد شده است :
        1 - قرآن مجيد - چنانكه در آيه 15 سوره مائده مي خوانيم : قد جائكم من الله نور و كتاب مبين : ((از سوي خداوند نور و كتاب آشكاري براي شما آمد)) و در آيه 157 سوره اعراف نيز مي خوانيم : و اتبعوا النور الذي انزل معه اولئك هم المفلحون : ((كساني كه پيروي از نوري مي كنند كه با پيامبر نازل شده است آنها رستگارانند)).
        2 - ((ايمان )) - چنانكه در آيه 257 بقره آمده است : الله ولي الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور: ((خداوند ولي كساني است كه ايمان آورده اند، آنها را از ظلمتهاي (شرك و كفر) به سوي نور (ايمان ) رهبري مي كند)).
        3 - ((هدايت الهي )) و روشن بيني - چنانكه در آيه 122 سوره انعام آمده : او من كان ميتا فاحيينا و جعلنا له نورا يمشي به في الناس كمن مثله في الظلمات ليس بخارج منها: ((آيا كسي كه مرده بوده است و ما او را زنده كرديم و نور هدايتي براي او قرار داديم كه در پرتو آن بتواند در ميان مردم راه برود همانند كسي است كه در تاريكي باشد و هرگز از آن خارج نگردد))؟!
        4 - ((آئين اسلام )) - چنانكه در آيه 32 سوره توبه مي خوانيم : و يابي الله الا ان يتم نوره و لو كره الكافرون : ((خداوند ابا دارد جز از اينكه نور (اسلام ) را كامل كند هر چند كافران نخواهند)).
        5 - شخص پيامبر (صلي اللّه عليه و آله و سلّم ) - در آيه 46 سوره احزاب درباره پيامبر مي خوانيم : و داعيا الي الله باذنه و سراجا منيرا: ((ما تو را دعوت كننده به سوي خدا به اذن و فرمان او قرار داديم و چراغي نور بخش )).
        6 - امامان و پيشوايان معصوم - چنانكه در زيارت جامعه آمده : خلقكم الله انوارا فجعلكم بعرشه محدقين : ((خداوند شما را نورهائي آفريد كه گرد عرش او حلقه زده بوديد و نيز در همان زيارتنامه آمده است : و انتم نور الاخيار و هداة الابرار: ((شما نور خوبان و هدايت كننده نيكوكاران هستيد)).
        7 - و بالاخره از ((علم و دانش )) نيز به عنوان نور ياد شده چنانكه در حديث مشهور است : العلم نور يقذفه الله في قلب من يشاء: ((علم نوري است كه خدا در قلب هر كس كه بخواهد مي افكند))... اينها همه از يكسو.
        و از سوي ديگر: بايد در اينجا خواص و ويژگيهاي نور را دقيقا بررسي كنيم ، با مطالعه اجمالي روشن مي شود كه نور داراي خواص و ويژگيهاي زير است :
        1 - نور زيباترين و لطيفترين موجودات در جهان ماده است و سرچشمه همه زيبائيها و لطافتها است !
        2 - نور بالاترين سرعت را طبق آنچه در ميان دانشمندان معروف است در جهان ماده دارد نور با سرعت سيصد هزار كيلومتر در ثانيه مي تواند كره زمين را در يك چشم بر هم زدن (كمتر از يك ثانيه ) هفت بار دور بزند، به همين دليل مسافتهاي فوق العاده عظيم و سرسام آور نجومي را فقط با سرعت سير نور مي سنجند و واحد سنجش در آنها سال نوري است ، يعني مسافتي را كه نور در يكسال با آن سرعت سرسام آورش مي پيمايد.
        3 - نور وسيله تبيين اجسام و مشاهده موجودات مختلف اين جهان است ، و بدون آن چيزي را نمي توان ديد، بنابراين هم ((ظاهر)) است و هم ((مظهر)) (ظاهر كننده غير).
        4 - نور آفتاب كه مهمترين نور در دنياي ما است پرورش دهنده گلها و گياهان بلكه رمز بقاي همه موجودات زنده است و ممكن نيست موجودي بدون استفاده از نور (به طور مستقيم يا غير مستقيم ) زنده بماند.
        5 - امروز ثابت شده كه تمام رنگهائي را كه ما مي بينيم نتيجه تابش نور آفتاب يا نورهاي مشابه آن است و گر نه موجودات در تاريكي مطلق رنگي ندارند!.
        6 - تمام انرژيهاي موجود در محيط ما (بجز انرژي اتمي ) همه از نور آفتاب سرچشمه مي گيريد، حركت بادها، ريزش باران و حركت نهرها و سيلها و آبشارها و بالاخره حركت همه موجودات زنده با كمي دقت به نور آفتاب منتهي مي شود. سر چشمه گرما و حرارت و آنچه بستر موجودات را گرم نگه مي دارد همان نور آفتاب است حتي گرمي آتش كه از چوب درختان و يا ذغال سنگ و يا نفت و مشتقات آن به دست مي آيد نيز از گرمي آفتاب است چرا كه همه اينها طبق تحقيقات علمي به گياهان و حيواناتي باز مي گردند كه حرارت را از خورشيد گرفته و در خود ذخيره كرده اند، بنابراين حركت موتورها نيز از بركت آن است .
        7 - نور آفتاب نابود كننده انواع ميكربها و موجودات موذي است و اگر تابش اشعه اين نور پر بركت نبود كره زمين ، تبديل به بيمارستان بزرگي مي شد كه همه ساكنانش با مرگ دست به گريبان بودند!خلاصه هر چه در اين پديده عجيب عالم خلقت (نور) بيشتر مي نگريم و دقيقتر مي شويم آثار گرانبها و بركات عظيم آن آشكارتر مي شود.
        حال با در نظر گرفتن اين دو مقدمه اگر بخواهيم براي ذات پاك خدا تشبيه و تمثيلي از موجودات حسي اين جهان انتخاب كنيم (گر چه مقام با عظمت او از هر شبيه و نظير برتر است ) آيا جز از واژه نور مي توان استفاده كرد؟! همان خدائي كه پديد آورنده تمام جهان هستي است ، روشني بخش عالم آفرينش است ، همه موجودات زنده به بركت فرمان او زنده اند، و همه مخلوقات بر سر خوان نعمت او هستند كه اگر لحظه اي چشم لطف خود را از آنها باز گيرد همگي در ظلمت فنا و نيستي فرو مي روند.
        و جالب اينكه هر موجودي به هر نسبت با او ارتباط دارد به همان اندازه نورانيت و روشنائي كسب مي كند:
        قرآن نور است چون كلام اوست .
        آئين اسلام نور است چون آئين او است .
        پيامبران نورند چون فرستادگان اويند.
        امامان معصوم انوار الهي هستند چون حافظان آئين او بعد از پيامبرانند.
        ((ايمان )) نور است چون رمز پيوند با او است .
        علم نور است چون سبب آشنائي با او است .
        بنابراين الله نور السموات و الارض .
        بلكه اگر نور را به معني وسيع كلمه به كار بريم يعني ((هر چيزي كه ذاتش ظاهر و آشكار باشد و ظاهر كننده غير)) در اينصورت به كار بردن كلمه ((نور)) در ذات پاك او جنبه تشبيه هم نخواهد داشت ، چرا كه چيزي در عالم خلقت از او آشكارتر نيست ، و تمام آنچه غير او است از بركت وجود او آشكار است .
        جالب اينكه در فراز چهل و هفتم از دعاي ((جوشن كبير)) كه مجموعه اي از صفات خداوند متعال است مي خوانيم : يا نور النور، يا منور النور، يا خالق النور، يا مدبر النور، يا مقدر النور، يا نور كل نور، نورا قبل كل نور، يا نورا بعد كل نور، يا نورا فوق كل نور، يا نورا ليس كمثله نور!:
        ((اي نور نورها، و اي روشني بخش روشنائيها، اي آفريننده نور، اي تدبير كننده نور، اي تقدير كننده نور، اي نور همه نورها، اي نور قبل از هر نور، اي نور بعد از هر نور، اي نوري كه برتر از هر نوري ، و اي نوري كه همانندش نوري نيست ))!
        و به اين ترتيب همه انوار هستي از نور او مايه مي گيريد، و به نور ذات پاك او منتهي مي شود.
         
        التماس دعا
        یاعلی

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۴۱۵۲ در تاریخ چهارشنبه ۲۵ تير ۱۳۹۳ ۱۹:۴۲ در سایت شعر ناب ثبت گردید

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0