سایت شعرناب محیطی صمیمی و ادبی برای شاعران جوان و معاصر - نقد شعر- ویراستاری شعر - فروش شعر و ترانه اشعار خود را با هزاران شاعر به اشتراک بگذارید

منو کاربری



عضویت در شعرناب
درخواست رمز جدید

اعضای آنلاین

معرفی شاعران معاصر

انتشار ویژه ناب

♪♫ صدای شاعران ♪♫

پر نشاط ترین اشعار

حمایت از شعرناب

شعرناب

با قرار دادن کد زير در سايت و يا وبلاگ خود از شعر ناب حمايت نمایید.

کانال تلگرام شعرناب

تقویم روز

سه شنبه 28 فروردين 1403
    8 شوال 1445
      Tuesday 16 Apr 2024
        به سکوی پرتاب شهرت و افتخار ،نجابت و اقتدار ... سایت ادبی شعرناب خوش آمدید مقدمتان گلباران🌹🌹

        سه شنبه ۲۸ فروردين

        پست های وبلاگ

        شعرناب
        6تايي ها سلام
        ارسال شده توسط

        ژاکان باران ملکشاهی

        در تاریخ : يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ۱۴:۲۱
        موضوع: آزاد | تعداد بازدید : ۶۵۴۶ | نظرات : ۷۷۵

         

        ازتاب دربی شش تایی در نشریات ورزشی سال 52

        ورزش > لیگ برتر - دربی معروف 16 شهریور 1352 تحت تاثیر مسابقات جهانی کشتی در تهران قرار گرفت.
        به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین بعد از این برد تاریخی 6 - صفر پرسپولیس در دربی، دو نشریه ورزشی معروف آن زمان با این تیترها آن را بازتاب دادند:
        دنیای ورزش دنیای ورزش تیتر " معجزه سرخپوش ها" و عکسی از جدال اسماعیل حاجی رحیمی پور گوش راست پرسپولیس در مصاف با مرحوم عزت جانملکی مدافع چپ آبی ها را برای روی جلد انتخاب کرد. مسابقات قهرمانی کشتی جهان در تهران نیز بخشی از جلد این نشریه در روز 17 شهریور 1352 را به خود اختصاص داده بود.   کیهان ورزشی کیهان ورزشی تیتر" این سه تن شش بار دروازه تاج را لرزاندند" و 3 عکس از حسین کلانی، همایون بهزادی و ایرج سلیمانی را برای روی جلد انتخاب کرد و در کنار آن عکسی از مسابقات کشتی قهرمانی جهان در تهران قرار داد. تیتر سمت چپ جلد این نشریه نیز اعتراف رازیک مربی یوگسلاو تیم ملی استرالیاست که گفته است رایکوف مربی یوگسلاو تیم تاج اطلاعات مربوط به تیم ملی ایران را برای او فرستاده است. نکته قابل توجه اینکه دو هفته قبل از این دربی، تیم ملی ایران در مقدماتی جام جهانی 1974 در مجموع رفت و برگشت با حساب 3-2 مغلوب استرالیا شد و از راهیابی به جام جهانی بازماند!
         
        سايت باشگاه پرسپوليس مطلبي درباره برتري 6 بر صفر اين تيم برابر استقلال در سال 1352 منتشر کرده است.

        «شانزدهم شهريور يک تاريخ ماندگار براي پرسپوليسي‌هاست و به همان ميزان استقلالي‌ها هم دوست ندارند چيزي از اين روز يادآوري شود.

        سال 1352 زماني که براي اولين بار يک ليگ منظم به نام ليگ تخت جمشيد متولد شد، هيچ کس فکرش را نمي‌کرد يک بازي تاريخي بين استقلال و پرسپوليس رقم بخورد که بعد از 39 سال هنوز کاري تکرار نشدني به نظر بيايد.



        پرسپوليس 52، بهترين تيم تاريخ باشگاه

        پرسپوليس 52 بهترين تيم در تاريخ اين باشگاه پرافتخار پايتخت است، چرا که سرخپوشان در اين سال با اقتدار تمام قهرمان ليگ شدند.

        پرسپوليس در اين سال بدون باخت قهرمان شد و رکوردي را از خود بر جاي گذاشت که هنوز در فوتبال ايران شکسته نشده و بعيد است در سال‌هاي آينده هم تيمي بدون باخت موفق به قهرماني شود. سرخ‌پوشان در اين سال از 22 بازي 15 برد و 7 مساوي بدست آوردند و 46 گل زده در مقابل فقط 6 گل خورده داشتند! يعني بهترين خط حمله و خط دفاع ليگ تخت جمشيد.

        6 گل از اين گل‌هاي پرشمار در بازي رفت وارد دروازه رقيب سنتي شد که آن روزها ملي پوشان بي‌شماري را در ترکيب خود داشت. اين تعداد گل در هيچ بازي ديگري بين دو تيم در سال‌هاي بعد رد و بدل نشد تا اين دربي به نوعي در تاريخ تک باشد.



        32 روز تعطيلي

        ليگ تخت جمشيد بعد از هفته پنجم موقتاً تعطيل شد تا تيم ملي خود را آماده دو بازي سرنوشت ساز مقدماتي جام جهاني 1974 مقابل استراليا کند. ايران در بازي رفت 3- صفر به استراليا در سيدني باخت و در بازي برگشت نيز عليرغم برد 2- صفر ، در نهايت از صعود به جام جهاني 1974 آلمان بازماند. مسابقات ليگ برتر پس از 32 روز تعطيلي دوباره از سر گرفته شد.



        جايگاه دو تيم قبل از دربي

        تا قبل از اين دربي که در هفته هفتم ليگ تخت جمشيد برگزار مي‌شد، پرسپوليس با 4 برد و 2 تساوي و کسب 10 امتياز در صدر جدول بود و تيم استقلال نيز با 4 برد و 2 تساوي و 10 امتياز در رده دوم بود. فقط تفاضل گل پرسپوليس به خاطر 3 گل زده بيشتر نسبت به رقيب سنتي بهتر بود و جالب اينکه هر دو تيم فقط 2 گل خورده بودند. استقلال در هفته ماقبل دربي به سختي و با نتيجه 2-1 بانک ملي را برده بود و پرسپوليس نيز مقابل پاس صفر- صفر کرده بود. سرخپوشان روز پنج شنبه بازي کرده بودند و استقلال روز جمعه.



        چهره‌هاي شاخص

        در اين بازي چهره‌هاي شاخصي مانند: همايون بهزادي، ابراهيم آشتياني، مسيح مسيح نيا، جعفر کاشاني، رضا وطن خواه، ايرج سليماني، علي پروين، حسين کلاني و اسماعيل حاجي رحيمي پور در ترکيب پرسپوليس و نفراتي مثل منصور رشيدي، نصرالله عبداللهي، اکبر کارگرجم،جواد الله وردي، عزت جانملکي، کارو حق ورديان، جواد قراب، علي جباري،محمدرضا عادلخاني، حسن روشن و غلامحسين مظلومي براي استقلال پاي به ميدان گذاشت.



        ملي پوشان دو تيم

        در ترکيب دو تيم ملي پوشان زيادي حضور داشتند که همين چند روز قبل در بازي هاي مقدماتي جام جهاني 1974 براي ايران به ميدان رفته بودند. آشتياني، کاشاني، حاج رحيمي پور و علي پروين در پرسپوليس و رشيدي، حجازي، کارگرجم، قراب، عادلخاني، مظلومي و حق ورديان ملي پوشاني بودند که چند روز قبل در قالب تيم ملي مقابل استراليا بازي کرده بودند. البته صفر ايرانپاک مهاجم تيم پرسپوليس نيز جز ملي پوشان بود که در بازي رفت مقابل استراليا در سيدني مصدوم شد و به اين بازي نرسيد.

        با نگاهي به ترکيب دو تيم مشخص مي شود که استقلال از چهره هاي ملي پوش بيشتري برخوردار بود.



        اولين دربي در آزادي

        شايد جالب باشد که بدانيد اين اولين دربي پايتخت بود که در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شد. دوازدهمين دربي پايتخت قرار بود روز جمعه 16 شهريور و از ساعت 6 بعداز ظهر در ورزشگاه بزرگ آزادي برگزار شود. داور اين بازي نيکولاي پتروجيانو از روماني بود که هفته قبل به تهران آمده بود و بازي پرسپوليس و پاس را نيز سوت زده بود و بنابراين به جو ورزشگاه آزادي و همچنين رفتار بازيکنان ايراني آشنا بود.



        فيلم دربي چه شد؟!

        اما همزمان با اين بازي تهران ميزبان مسابقات قهرماني کشتي جهان بود که در ورزشگاه حيدرنياي فعلي برگزار مي‌شد. بنابراين بيشتر توجهات به سمت اين مسابقات مهم بود و به همين دليل هم دوربين‌هاي تلويزيوني راهي اين ورزشگاه شده بودند و شايد يکي از دلايل نداشتن تصوير از بازي معروف دربي 16 شهريور همين موضوع باشد. برخي هم مي گويند تمام فيلم‌هاي اين بازي در اقدامي "خودجوش" (تيکه کلام عادل فردوسي پور) از دسترس خارج شد.



        تحت تاثير مسابقات کشتي

        براي دربي نيز کمتر از 50 هزار نفر در يک روز گرم تابستاني راهي ورزشگاه آزادي شده بودند که البته عجيب نبود، چرا که بيشتر تماشاگران راهي تماشاي مسابقات کشتي شده بودند و ثانياً بازي دو تيم در آن سال‌ها به حساسيت امروز نبود و شايد کسي فکر نمي‌کرد که اين بازي به اين صورت جذاب و پرگل شود.



        معجزه سرخ پوش­ها

        اما گزارش بازي را از مجله دنياي ورزش نقل مي کنيم که با تيتر معجزه سرخپوش‌ها اينگونه شروع مي‌شود: اگر پرسپوليس ديشب را در برابر تاج با آژاکس- نامدار بزرگ اروپا قياس کنيم، راهي به خطا نرفته ايم و سخني گزاف نگفته‌ايم، مگر آنکه در اين قياس پاي ارزش‌هاي مادي به ميان آيد که يقيناً کسي را در ايران به ارزش هاي 6 تا 8 ميليون که قيمت بازيکنان خوب آژاکس است، نداريم.( توضيح اينکه آژاکس بهترين تيم باشگاهي اروپا در اوايل دهه 70 بود و نکته جالب اينکه قيمت بازيکنان ايراني در آن زمان زير 500 هزار تومان بود! يک سال قبل کريستال پالاس انگليس به علي پروين که بهترين بازيکن ايران در آن زمان بود، پيشنهاد قرارداد 500 هزار توماني داده بود).



        ابهت خيره کننده پرسپوليس

        مجله دنياي ورزش در ادامه گزارش بازي مي‌نويسد: ديشب پرسپوليس ابهتي خيره کننده داشت و سراپا وجودش را انتقام فرا گرفته بود، انتقام از دو شکست روزهاي نزديک که اين چنين جنگنده ،يکپارچه، فداکار ، خوش فکر و بي آرام بر دروازه تاج کوبيد و حتي تا آخرين ثانيه‌ها، آن گاه که داور بازي مي‌رفت تا سوت پايان را بدمد، کوبنده و خستگي ناپذير بر دروازه تاج آتش باريد و دو گل پايان بازي که در 2 دقيقه آخر به ثمر رسيد، نتيجه اين خستگي ناپذيري و انتقام جويي بود. پرسپوليس از حريف ديرين خود انتقام گرفت، انتقامي سخت که شايد هرگز براي تاج و پرسپوليس در خواب و رويا هم نمي گنجيد براي تاج جبران آن شايد هيچگاه اتفاق نيفتد!



        1- فرار حاج رحيمي پور، تيز چنگي کلاني

        بازي دو تيم تا دقيقه 31 متعادل پيش رفت. حفظ توپ بازيکنان آبي پوش در ميدان عالي بود و پرسپوليس نيز با فرارهاي حاج رحيمي پور چندين فرصت گل ايجاد کرد. اما در اين دقيقه يک حادثه اتفاق افتاد: ضربه آزاد پروين که توسط حاج رحيمي پور گرفته شده بود، را دفاع استقلال برگرداند و آشتياني توپ برگشتي را روي دروازه فرستاد که تعلل رشيدي در دفع اين توپ باعث شد کلاني تيزچنگ خود را به توپ رساند و با ضربه اي آرام آن را راهي دروازه کرد.



        2- شليک زنده ياد سليماني از 25 متري

        اين اشتباه روحيه استقلالي ها را حسابي خراب کرد و آن ها به خشونت روي آوردند که داور رومانيايي بي تفاوت از کنار صحنه هاي عبور مي‌کرد. دقيقه 43 پاس پروين به زنده ياد ايرج سليماني رسيد و او هم با شليک 25 متري دروازه رشيدي را براي بار دو گشود تا نيمه اول 2- صفر به سود سرخ‌پوشان تمام شود.



        3- شليک سر ضرب همايون سر طلايي

        نيمه دوم با حملات پرسپوليس آغاز شد و در دقيقه 50 روي يک حرکت تيمي توپ به حاج رحيمي پور رسيد و سانتر او را همايون بهزادي کاپيتان سرخپوشان با يک شليک سر ضرب درون دروازه جاي داد.



        4- باز هم شوت ويرانگر ايرج سليماني

        دقيقه 57 ايرج سليماني دوباره در محوطه جريمه استقلال حاضر شد و يک شوت محکم ديگر گل چهارم پرسپوليس را به ثمر رساند.

        رايکوف دست به کار شد و هادي نراقي و مسعود مژدهي را به جاي روشن و مظلومي به بازي فرستاد. چند دقيقه بعد حجازي را هم جانشين رشيدي در دروازه کرد.



        5- سانتر کلاني، ضربه سر بهزادي

        از دقيقه 60 بازي دوباره متعادل شد و آبي پوشان چند حمله را بر روي دروازه پرسپوليس تدارک ديدند. شاگردان رايکوف تلاش مي کردند تا از بار سنگيني شکست بکاهند، اما پرسپوليس هم در ضد حملات خطرناک نشان داده بود. دقيقه 88 بود که سانتر کلاني را بهزادي با ضربه سر به گل پنجم تبديل کرد.



        6- ششمين گل وارد دروازه شد ...

        در حالي که بيشتر تماشاگران از ورزشگاه خارج شده بودند، در دقيقه 90 سانتر حاج رحيمي پور در محوطه جريمه زير پاي بهزادي افتاد و بدين ترتيب ششمين گل هم وارد دروازه حجازي شد. مرتضي احمدي بازيگر معروف کشورمان که از پرسپوليسي هاي اصيل و قديمي است مي گويد: بعد از گل ششم گفتيم "ششمين گل وارد دروازه شد" و در ادامه ما بقيه هوادارن گفتند: تيم تاج آواره شد. مرتضي احمدي تاکيد مي کند: من خودم ديدم که از اين بازي فيلمبرداري شد اما فيلم بازي هرگز پخش نشد، هر کاري هم کردم مسئولان تلويزيون آن زمان فيلم بازي را به من ندادند.



        تيترهاي جالب مطبوعات

        شنبه 17 شهريور 1352، مجله هاي کيهان ورزشي و دنياي ورزش در حالي روي دکه روزنامه فروشي ها قرار گرفتند که عکس و تيتر يک روي جلدشان به مسابقات کشتي قهرماني جهاني اختصاص داشت. دنياي ورزش در گزارش بازي تيتر زد" معجزه سرخپوش‌ها" و کيهان ورزشي نيز با اين تيتر بازي شش تايي را پوشش داده بود: "اين 3 تن شش بار دروازه تاج را لرزاندند".



        16 شهريور

        نکته ديگر اينکه پرسپوليس 3 بازي بعدي خود در ليگ تخت جمشيد مقابل بانک ملي، نفت آبادان و برق تهران را با تساوي پشت سر گذاشت، بازي برگشت دو تيم هم در حالي که تعيين کننده قهرماني نبود با تساوي 1-1 پايان يافت. همچنين از نکات جالب مي توان به غيبت آلن راجرز سرمربي پرسپوليس در تمرينات اشاره کرد مسئوليت آماده کردن سرخ­پوشان بر عهده همايون بهزادي بود. او تيم را آماده کرد و تحويل راجرز داد. تيمي که 6 گل کاشت، تا هر زمان که 16 شهريور از راه مي رسد پرسپوليسي ها يادي از آن بازي کنند.»
         تقدیم به همه هواداران پرسپولیس

        ارسال پیام خصوصی اشتراک گذاری : | | | | |
        این پست با شماره ۲۲۰۱ در تاریخ يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ۱۴:۲۱ در سایت شعر ناب ثبت گردید
        ۵۸ شاعر این مطلب را خوانده اند

        زهرا ستایش کیا(زرشید)

        ،

        میثم الهی خواه(قاصدک باران)

        ،

        شکوفه مهدوی (بهارانه)

        ،

        بیژن آریایی(آریا)

        ،

        پروین حیدری

        ،

        فرمیسک

        ،

        فاطمه رحمتی

        ،

        حسين باران(کاک باران)

        ،

        سیدعلی منصوریان (سید)

        ،

        مائده پرتوی

        ،

        عباس یزدی (طوفان)

        ،

        سید علیرضا خوانساری(بیدل)

        ،

        محمد دهقانی هلان

        ،

        سید حمید رضا مرتضوی(برگ سبز)

        ،

        سید حاج فکری احمدی زاده(ملحق)

        ،

        سمیرا شریفی (آسمان)

        ،

        محسن حامد (باران)

        ،

        حسین دلجویی

        ،

        سامان سعیدی

        ،

        بهزاد تفقدی

        ،

        علی صمدی

        ،

        سینا صارمی (مسکین باخرزی)

        ،

        زهرا برادران (زری کوچولو)

        ،

        رضا ستوده

        ،

        صدف عظیمی

        ،

        محمد مير سليماني بافقي(باران)

        ،

        شیدارهگذر

        ،

        طيارغيبعلي زاده

        ،

        آرش غفاری درویش(درویش کوی تو)

        ،

        شکیب

        ،

        زهرا جباری (فروردین دخت)

        ،

        محمدرضا پهلوان(عرشيا)

        ،

        کاظم دولت آبادی(فراز)

        ،

        علی توکلی

        ،

        سمانه هروي

        ،

        رضا محمدصالحی

        ،

        زینب شاکه نیا(نسیم)

        ،

        مظاهر فیض(فیض)

        ،

        فرهین رام

        ،

        راين دااوو

        ،

        داریوش افشار

        ،

        زهرا سمیعی کوتنایی

        ،

        عبدالوهاب (وهاب) شیرودی

        ،

        پگاه دوسته پور(شهرآشوب)

        ،

        سمیه سلطانی(سایه عشق)

        ،

        آرمان عباس زاده

        ،

        حسن رحمانی نکو

        ،

        طاها محبی (حزین)

        ،

        مهرآرا(لیلی)

        ،

        راد ( احسان )

        ،

        مینا علی زاده

        ،

        خوجه خرسه

        ،

        محمد ممبینی

        ،

        سید امیر سلیمانی

        ،

        مسعود معادی

        ،

        حامد شهیر مهرآبادی

        ،

        حسین شفیعی بيدگلی

        ،

        محسن گودرزی

        نقدها و نظرات
        تنها کابران عضو میتوانند نظر دهند.



        ارسال پیام خصوصی

        نقد و آموزش

        نظرات

        مشاعره

        کاربران اشتراک دار

        محل انتشار اشعار شاعران دارای اشتراک
        کلیه ی مطالب این سایت توسط کاربران ارسال می شود و انتشار در شعرناب مبنی بر تایید و یا رد مطالب از جانب مدیریت نیست .
        استفاده از مطالب به هر نحو با رضایت صاحب اثر و ذکر منبع بلامانع می باشد . تمام حقوق مادی و معنوی برای شعرناب محفوظ است.
        0